Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2167
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: RE: Project Roel: Berlina 1750 '68

ma okt 10, 2011 22:19

Nou de boel even weer synchroon gesteld en voilá hij loopt weer mooi stationair en belangrijker: hij valt ook weer normaal terug in de toeren in plaats van: "euhh wat.... gas los.... euh okay... oh ja.... toeren omlaag dan toch?....nog even wachten hoor"

Toen de boel aan het draaien proberen te krijgen op LPG, maar dat was nog een hele toer zeg! De verdamper heeft 2 stelschroeven: idle en bypass.
Volgens de instructie moet in eerste instantie de bypass dicht (is een instelling die het mengsel beïnvloed op het hele toerenbereik) en dan de boel stationair laten lopen door de idle schroef open te zetten. Hij wilde wel reageren op gas geven, maar stationair ho maar.
Dan maar eens andersom proberen (altijd eigenwijs :mrgreen: ) idle dicht en bypass en stuk open. Hé, nou loopt hij mooi stationair! Gas geven: whoaaaaap ........ uit. Dus toch niet goed :lol:
Toch maar weer zoals het hoorde en nu blijkt hij stationair wel te lopen als de idle-schroef zover opstaat dat hij er volgens mij bijna uitvalt........ Maar goed, hij loopt nu stationair en wil in de toeren klimmen! Met de bypass nog wat rijker gezet, want tijdens het rijden sloeg hij af als ik de koppeling intrapte. Kan ook te maken hebben met de rijwind i.c.m. lage toerentaal = arm mengsel. Hoe dan ook, ik heb nu een basis om mee te beginnen en de rest moet m.b.v. de CO-meter (of de LPG-boer).

Verrassend is wel dat hij op benzine beter loopt dan ooit tevoren! Ik had vanaf het begin een beetje de indruk dat het blok aardig moe was, maar dat gevoel heb ik nu zeker niet meer. Hij hangt lekker aan het gas en geeft je ook echt het gevoel dat er wat gebeurt als je het gaspedaal intrapt 8)
Dezelfde verdamper had ik op mijn Alfetta.
Heeft wel enige tijd geduurd voor dat ie goed op LPG liep.
Ook het uitwaaien bij ontkoppelen was een klein probleem,(hij waaide ook uit als de koelventilator aan sloeg).
Simpel opgelost door de aanzuig buis uit de rijwind te halen.
Ook heb ik het stationair toerental wat hoger afgesteld ongeveer 1000 /1100 toeren daardoor was het afstellen en de koude start wat makkelijker.
Na een afstel sessie bij een LPG specialist liep ie als een krant de volgende dag daarna maar weer zelf aan de slag gegaan.
Bypass zo afgeteld dat er goed mee te rijden was en dan elke keer tijdens en na het rijden met de Idle schroef in de weer totdat het naar het zin was.
Vond wel dat het snel verliep je bleef er aan stellen.
Maar ik had wel andere mengstukken.

Misschien heb je er wat aan.
gr Jan

Terug naar “Projecten”