JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Giullietta TI 1962

wo jul 06, 2011 09:58

Even een update, want er is heel wat gebeurd inmiddels

In eerste instantie wat km's gemaakt om te wennen. Erg leuk!
Technisch geen probleem en ook kwa wegligging ben ik erg te spreken over de demping. Vering kan nog wat beter om wat scherper sturen mogelijk te maken, doch dit is geen noodzaak. Ik moet nog wat wennen aan het contrast met de 105jes. Echt een wereld van verschil, niet vergelijkbaar. Ik miste een stukje beleving, maar dit kwam door de overdempte uitlaat (uitlaatroffel ontbreekt volledig)
Daarover zo meer.

Nieuw aandachtspunt: het draaien aan het stuur voelt hakerig bij het uitdraaien. Terugdraaien naar neutraal brengt dat gevoel niet. Zegt dit iets over de staat van het stuurhuis?

Even wat foto's nog: enkele hiervan zijn verschenen in de Duemila 101.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Remmen met de Giulietta zorgde voor wat angstzweet: erg scheeftrekken en vaak één blokkerend wiel.
Aangezien ik de uitlaat niet zelf kan maken en ik niet toekwam aan met name de remmen heeft Rik (berlinista) zijn ding mogen doen: uitlaatje maken, remmen nazien, klepspeling en ontsteking checken en ook een gaatje in de dorpel lassen. Toen ik de Giulietta bij Rik ging zetten voor het genoemde werk zijn we nog even rond de auto gelopen.
Overall gezien erg goed ding. Rubbers zijn vrijwel allemaal op orde.

Ik noteer voor mijn actielijstje met komende klusjes:
- rubbers voorste stabi vervangen. Dat zal de bodyrol wel stabiliseren. Misschien deels PU gebruiken en de armpjes aan de stabi.
- bakrubber vervangen. de bak hangt wat door, waardoor tevens de uitlijning naar de aandrijfas beinvloed wordt en de hardy onnodig veel spanning moet opvangen.
Nou, en dan ga je eens kijken. Ik heb altijd al een zwak gehad voor 101 series, en er vaker aan gewerkt. Ik moet voor Joris een uitlaatje bouwen, klepjes en nokkenasen en ontsteking nakijken, en de remmetjes nazien, want blokkeert achter en remt niet scherp.

Goed, ik haal de prachtige alu trommeltjes eraf om eens te zien hoe en wat. Je kon zien dat er lang geleden maar weinig kms terug nieuwe Girling cilindertjes ingezet zijn, evenals bijna nieuwe voeringen. Maar!
Voor kun je beide schoenen op stellen. Ik begon rechts. De achterste voering: te los, dus gangbaar gemaakt en opgesteld. De voorste: Wat ik ook draaide er gebeurde niks. Toen ging het lampje al branden. Ik haalde links eraf, en wilde daar de voorste stellen. Niks hoor. De achterste wel.
Even kijken en ja hoor, de voeringen zaten verkeerd om. Er zit aan de achterkant van de voering een asje. Dat asje valt in de excenter van de steller. Zet je nou de voeringen verkeerd om dan zit het asje aan de VOORkant. En kun je dus niks stellen. Schoenen gewisseld, en ja hoor, prima af te stellen weer. Achter zaten de (enkele) stellers moervast, dus die ook gangbaar, en ietsje gesteld.

Afbeelding
de steller:
Afbeelding

het stel asje dat aan de verkeerde kant zat..

Afbeelding

kopje, klepjes nagezien, spelingen goed, nokkenassen puntig geworden en dus versleten.
Afbeelding
Om de nokken te vervangen heb ik 10502.03 200.01 van een oud type 1750 gevonden.
Die zitten wat dichterbij de 1600ti (enkele carb) eigenschappen ten opzichte van de latere 1750 nokkenassen dus zal beter aansluiten.

maak dit:

Afbeelding

en monteer dat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Erg knap werk al zeg ik het zelf!!!!
Na wat rondjes gereden te hebben met de TI na de werkzaamheden van Rik zijn de bevindingen als volgt:
- Motor is veel gretiger. Of het nu komt door de timing van de ontsteking of de nieuwe uitlaat (allebei?) weet ik niet.
- ik kan weer remmen zonder dat het angstzweet me uitbreekt. Ontspannen rijden kan weer. Ook afgelopen maandagavond weer een blokkie om gedaan!
- Stationair buiten de auto een imposante best zwaar klinkende rochelende uitlaat. Bij gas geven verrassend genoeg geen volume toename.
- In de auto: vrijwel geen uitlaatgeluid, wat je niet verwacht als je achter de auto hebt gestaan! Met name de motor hoorbaar, zowel bij stationair, versnellen als constante snelheid.
- eindstukje is 10cm te kort waardoor de bumper snel zwart wordt. Moet nog worden aangepast.

Toch mis ik nog het nord uitlaatgeluid IN de auto. Mijn ervaring is dat een brulpijp niet een harder geluid oplevert op constante snelheid, maar wel iets beter hoorbaar is bij versnellen. Dat is wat ik wil en aangezien het eindstukje aangepast moet worden, vervangen we meteen de einddemper door een brulpijp.

Een spider brulpijp moet als basis gaan dienen.

Tot slot heb ik nog een ronde zijspiegel gemonteerd in plaats van de langwerpige en een kleine kentekenplaat.
Afbeelding
Afbeelding
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Giullietta TI 1962

vr feb 10, 2012 11:25

SLOTJE

is verkocht.
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Terug naar “Projecten”