Maar eens even dit inmiddels 5 jaar oude topic oprakelen...
Ik heb namelijk een Innovate LC1 wide band Lambda controller al een tijdje liggen die ik ga gebruiken voor mijn andere project met de Megasquirt. Nu had ik onlangs een ander spruitstuk gekocht en gemonteerd en daar zat een aansluiting op voor een Lambda sensor, dus vandaag maar eens de LC1 kit met digitaal mengselverhouding display aangesloten. Namelijk heb ik dus gewoon de Dell´ortos van de 1987 33 1700QV motor op het 16V blok gezet zonder verdere aanpassingen aan de sproeiers en ook nooit op de rollenbank geweest dus ik was wel nieuwsgierig of het mengsel niet te arm of te rijk zou zijn. Daarom durfde ik ook nooit echt langdurig op topsnelheid te rijden omdat het mengsel misschien te arm zou zijn en dan draait het blok in de soep. Echter het blok liep altijd prima, geen inhouden goede driveablity van stationair tot 7000 en met 1 op 10, soms 1 op 11 best zuinig. Maar goed meten is weten en hier de resulktaten. De theorie is dat een verhouding lucht-benzine 14.7 op 1 de waarde is die bij de chemische reactie hoort waarbij dus alle lucht met alle benzine kan reageren, en auto´s met een geregelde kat regelen hier op af voor zo laag mogelijke emissie. Voor zuinig rijden kan bij lage belasting het mengsel wat armer en voor maximaal vermogen mag het bij volgas wat rijker, sommige auto´s laten geloof ik de lambda regeling voor wat het is en spuiten bij volgas wat meer in, wat eigenlijk vanwege het milieu niet hoort, maar goed voor wie het interesseert google maar.
Mijn Sud dan, bij stationair wijst ie 13.2-13.4 aan, dat is iets aan de rijke kant en zou je eventueel kunnen afstellen met de stationair mengsel schroeven maar ik laat het fijn zo want hij loopt goed en de CO uitstoot bij de APK heb ik nooit klachten over gehoord.
Dan bij rijden met lage belasting, voortsukkelen in de stad in 3 of 4 tussen 2000 en 2500 toeren, wijst hij aan 15.5 - 16, dat is prima, een wat armer mengsel maakt ´m zuiniger en hij loopt evengoed prima, ook niets aan doen dus. Bij 80 a 90 constant daalt het wat naar de 15.
Bij wat gas bijgeven zie je de waarde effe dalen naar 12, dat zullen de acceleratiesproeiers zijn, waarna gedurende het niet al te fors accelereren de waarde weer over de 13 gaat, lijkt me allemaal prima.
Dan bij volgas geven vanaf 3000 toeren ofzo, waarde zakt kortstondig naar de 10 (weer acceleratie sproeiers) en klimt dan naar tegen de 11 en blijft daar op staan tot over de 6000 toeren, dat is dus flink aan de rijke kant zodat er geen kans is op verbrande kleppen ofzo. Is misschien wel te rijk? Voor zover ik me ingelezen heb op internet is 11 op 1 een goede waarde voor een compressor of turbo blok, om detonatie tegen te gaan, wellicht zou 12 op 1 meer vermogen geven? Weet ik niet. Maar in elk geval loopt ie niet te arm en dat is het belangrijkste, ik zie voorlopig dan ook geen reden om de sproeierbezetting aan te passen tenzij de experts mij hier wat anders vertellen.
Zaterdag naar Essen en dan kan ik eens kijken wat de aanwijzing is bij langdurig op topsnelheid rijden
