Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

zo okt 18, 2009 16:39

Staat super ,maar je mag wel wat spatbordrandjes op voorraad hebben!
DE BESTE RAAD IS VOORRAAD!

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2168
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

zo okt 18, 2009 20:25

wat staat dat verschrikkelijk dik zo met die azevs er zo breed onder
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

zo okt 18, 2009 21:39

wauw :) maar ik snap het ergens niet, zo op het oog heb ik meer speling in de achterspatborden, maar die van mij loopt wel af en toe aan... watvoor veren heb jij er onder om hem ZO laag en ZO stijf te krijgen en... rijdt dat dan nog lekker?
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

zo okt 18, 2009 21:42

Ferrari velgen dacht ik :wink: en anders slopel stof :blue_lol:

Wel nog steeds een vette sud hoor :thumbs:

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

wo mar 30, 2011 19:36

Maar eens even dit inmiddels 5 jaar oude topic oprakelen...
Ik heb namelijk een Innovate LC1 wide band Lambda controller al een tijdje liggen die ik ga gebruiken voor mijn andere project met de Megasquirt. Nu had ik onlangs een ander spruitstuk gekocht en gemonteerd en daar zat een aansluiting op voor een Lambda sensor, dus vandaag maar eens de LC1 kit met digitaal mengselverhouding display aangesloten. Namelijk heb ik dus gewoon de Dell´ortos van de 1987 33 1700QV motor op het 16V blok gezet zonder verdere aanpassingen aan de sproeiers en ook nooit op de rollenbank geweest dus ik was wel nieuwsgierig of het mengsel niet te arm of te rijk zou zijn. Daarom durfde ik ook nooit echt langdurig op topsnelheid te rijden omdat het mengsel misschien te arm zou zijn en dan draait het blok in de soep. Echter het blok liep altijd prima, geen inhouden goede driveablity van stationair tot 7000 en met 1 op 10, soms 1 op 11 best zuinig. Maar goed meten is weten en hier de resulktaten. De theorie is dat een verhouding lucht-benzine 14.7 op 1 de waarde is die bij de chemische reactie hoort waarbij dus alle lucht met alle benzine kan reageren, en auto´s met een geregelde kat regelen hier op af voor zo laag mogelijke emissie. Voor zuinig rijden kan bij lage belasting het mengsel wat armer en voor maximaal vermogen mag het bij volgas wat rijker, sommige auto´s laten geloof ik de lambda regeling voor wat het is en spuiten bij volgas wat meer in, wat eigenlijk vanwege het milieu niet hoort, maar goed voor wie het interesseert google maar.
Mijn Sud dan, bij stationair wijst ie 13.2-13.4 aan, dat is iets aan de rijke kant en zou je eventueel kunnen afstellen met de stationair mengsel schroeven maar ik laat het fijn zo want hij loopt goed en de CO uitstoot bij de APK heb ik nooit klachten over gehoord.
Dan bij rijden met lage belasting, voortsukkelen in de stad in 3 of 4 tussen 2000 en 2500 toeren, wijst hij aan 15.5 - 16, dat is prima, een wat armer mengsel maakt ´m zuiniger en hij loopt evengoed prima, ook niets aan doen dus. Bij 80 a 90 constant daalt het wat naar de 15.
Bij wat gas bijgeven zie je de waarde effe dalen naar 12, dat zullen de acceleratiesproeiers zijn, waarna gedurende het niet al te fors accelereren de waarde weer over de 13 gaat, lijkt me allemaal prima.
Dan bij volgas geven vanaf 3000 toeren ofzo, waarde zakt kortstondig naar de 10 (weer acceleratie sproeiers) en klimt dan naar tegen de 11 en blijft daar op staan tot over de 6000 toeren, dat is dus flink aan de rijke kant zodat er geen kans is op verbrande kleppen ofzo. Is misschien wel te rijk? Voor zover ik me ingelezen heb op internet is 11 op 1 een goede waarde voor een compressor of turbo blok, om detonatie tegen te gaan, wellicht zou 12 op 1 meer vermogen geven? Weet ik niet. Maar in elk geval loopt ie niet te arm en dat is het belangrijkste, ik zie voorlopig dan ook geen reden om de sproeierbezetting aan te passen tenzij de experts mij hier wat anders vertellen.
Zaterdag naar Essen en dan kan ik eens kijken wat de aanwijzing is bij langdurig op topsnelheid rijden :twisted:
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: een 16V op carburateurs in de Sud

wo mar 30, 2011 19:51

Lijken mij inderdaad hele mooie waardes...
...voor mijn andere project met de Megasquirt...
Die Megasquirt is ook bedoeld voor de Sud? Toevallig ben ik net bezig met een 16V blok voor mijn Sprint, met ja u raadt het al ... Megasquirt. Handig als er nog iemand aan eenzelfde project begint :wink: De computer heb ik al liggen, DIS bobine met toebehoren, lambda systeem en TPS sensor heb ik vandaag besteld, voor de rest gebruik ik de standaard sensoren enzo.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: een 16V op carburateurs in de Sud

wo mar 30, 2011 20:09

Lijken mij inderdaad hele mooie waardes...
...voor mijn andere project met de Megasquirt...
Die Megasquirt is ook bedoeld voor de Sud? Toevallig ben ik net bezig met een 16V blok voor mijn Sprint, met ja u raadt het al ... Megasquirt. Handig als er nog iemand aan eenzelfde project begint :wink: De computer heb ik al liggen, DIS bobine met toebehoren, lambda systeem en TPS sensor heb ik vandaag besteld, voor de rest gebruik ik de standaard sensoren enzo.
De MS komt op de 308, samen met een Kompressor van een 55 AMG 8) Moet er dit jaar maar eens van komen. Ik wou dat ik de jackpot won en nooit meer hoefde te werken, want ik wil eigenlijk ook een mooie 1800 16V boxer opbouwen met dus grotere diameter zuigers, scherpere noikkenassen, grotere kleppen, gasklephuizen en toch weer injectie ipv carbs met megasquirt, ik heb nog koppen en onderblok om een goede 1700 8V carbs samen te stellen voor de tussentijd, maar ik ben er de komende 2-3 jaar nog niet aan toe financieel en qua tijd.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

wo mar 30, 2011 20:14

Haha, dat probleem ken ik ja. Dit is trouwens voor mijn tussentijdse blok, ondertussen werk ik verder aan het andere 16V blok waar ik al scherpere nokkenassen enzo voor het liggen. Kan ik mooi eerst even de Megasquirt testen met dit oude blok...
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

za apr 02, 2011 20:56

Nog een paar waardes, naar Essen geweest vandaag:
Bij 90 tot 120 tegen de 16, dat is pas zuinig rijden, een auto met gergelde kat regelt af op 14,7 dus heeft onder die omstandigheden een rijker mengsel.
Tot 170 constant blijft de waarde boven de 14.
En bij 198 (gps waarde) dus volgas en 6600 rpm in 5 (1.2 5M bak) wijst ie 11.5 aan, dat is aan de rijke kant maar dat mag onder die omstandigheden. De 200 km/u had er wel ingezeten maar ik had de zuignap van de gps niet bij me en moest die dus met 1 hand vasthouden om de snelheid te kunnen zien en de watertemperatuur begon op te lopen (nog de standaard Sud radiateur) dus ik vond het wel goed verder.
Kortom, wie de 1700QV carbs op een standaard 16V blok monteerd hoeft zich geen zorgen te maken over het benzine/luchtmengsel, datr is prima in orde. Het leek mij ook al dat als de carbs af fabriek goed zijn voor de 8V, dat ze op de 16v ook werken, die carbs weten niet wie er aan ze zit te zuigen, er gaat lucht doorheen en daar wordt de bijbehorende hoeveelheid benzine bij gemengt. Maar het had dus nog gekund dat ze het bij maximum vermogen niet hadden kunnen bijhouden, maar dat is dus niet zo (ik heb wel 2 elektrische benzinepompen, een enkele mechanische brengt te weinig).
Reeskees schreef hier ooit dat iemand zijn 16v op carbs in een race in de soep draaide omdat die niet op de rollenbank was afgesteld, maar daar waren dan misschien meer dingen aan de hand of aan veranderd.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

ma feb 27, 2012 02:25

Ook maar even dit topic updaten voor het geval dat iemand dit via de zoekfunctie vindt en niet het andere topic gezien heeft: het blok is dus compleet in de soep gelopen, klep afgebroken met grote gevolg schade en de waarschijnlijke oorzaak is een te arm mengsel geweest waardoor de uitlaat kleppen te heet werden en er eentje ging klemmen en afbrak. Ik zie nu net mijn vorige posting hier waarbij ik de opmerking van ReesCees aanhaal...had ie toch gelijk! De carburateurs moeten een andere sproeierbezetting krijgen, rijker bij lage belasting zoals rijden bij constante snelheid tot 140 ofzo, armer bij volgas, of whatever, betaal die paar honderd euro aan een specialist gelijk na ombouw, of alsnog later als je met een vervangend blok komt voorrijden.
Alhoewel ik nu zie dat het al bijna 6 jaar geleden is dat ik de ombouw deed en ik heb er sindsdien altijd met veel plezier mee gereden, dat dan weer wel
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

ma feb 27, 2012 07:40

Ik vind het verstandig dat je meld dat je blok in de soep is gelopen. Ik zou alleen zelf niet zo stellig durven beweren dat een fout mengsel de exacte oorzaak is geweest. Dat je mengsel beter kan en je blok daardoor meer vermogen zou opleveren, ongetwijfeld. Dat ie er langer van mee zou gaan als je em netter af zou stellen, waarschijnlijk wel. Het zou ook zeker kunnen zijn dat dit de oorzaak is, maar je ik heb nog geen bewijs gezien zoals meerdere gekraste klepstelen. Een afgebroken klep kan ook door andere dingen zijn gekomen, zoals een keertje over de toeren jagen, of een kapotte hydraulische stoter. Als je een vastzittende klep hebt gehad door te hete verbranding, zouden andere klepstelen ook zwaar hebben gelopen en zou je op die stelen wel krassen moeten kunnen zien.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

di feb 28, 2012 03:18

Wel, het begon met van het ene op het andere moment een ratelend geluid, echt als van een klep die krom geslagen is zoals na overtoeren maar nu bij constante snelheid van 130 gedurende 10 minuten. Het ratelen was een stabiel, strak geluid in 1 frequentie. Als de klep toen al afgebroken was verwacht je een veel onregelmatiger geratel. Na een seconde of 10 zo doorrijden trapte ik de koppeling in en liet het toerental zakken en weer opkomen en toen was het gedaan.
Dus zoals met alle informatie op internet mag de lezer dit zelf interpreteren en zijn conclusies trekken. Op de foto van de heel gebleven cilinderkop is te zien dat de uitlaatkleppen erg heet waren.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Tecky
Member
Member
Berichten: 126
Lid geworden op: za aug 06, 2005 13:04
Locatie: Hippolytushoef [NH]
Contacteer: Website

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

di feb 28, 2012 20:05

Die klepjes zien er vrij broos uit idd.

Op zich heb je gelijk met je eerdere opmerking dat het de carburateurs niet uitmaakt wat eraan zuigt, maar carb's zijn wel ingericht op een bepaalde hoeveelheid airflow met venturi, hoofdsproierers en luchtcorrectiesproeiers.

De fotoos zijn wel een extra motivatie om mijn carbs straks goed af te laten stellen :shock:
Jan
Nu: Bruine 33 1.3 type 1
Gehad: Zwarte 98'er GTV 3.0 V6, eerste in NL op LPi
Div. 33's: Zwarte 33 16v op LPG G3; 1.7IE ABS; 16v; 16v QV
Mijn 1e Alfa: Gele 33 type 2 1.3 junior (de mooiste by far!)

Terug naar “Projecten”