Het spuitferstijn:
Toen ik de auto kocht in 2007 was er lichte schade aan de motorkap en is die opnieuw gespoten.
Vorig jaar zag ik dat de lak aan het bladeren was, precies op de rand, tussen de koplampen zeg maar.
Ik heb daar toen de roest weggehaald en in de 'roestomvormer gezet'.
Maar hoe ga je zo'n klein randje bijwerken.
Geprobeerd met een bij-tip kwastje wat in zo'n potje zit maar dat wilde voor geen meter. Niet strak en dat zou het ook niet worden.
Ik heb toen via eBay een airbrush setje gekocht met een gasflesje.
Koste iets van 35,- en verf heb ik op kleur laten maken bij Ferwerda hier in Zwolle.
Het eerste gedeelte lukte perfect maar daarna wilde het ding niet meer spuiten. Wat ik ook probeerde, hij zoog de verf niet meer op. Ook niet na verdunnen, zelfs geen gewoon water.
Ding boos in een hoek geflikkerd.
Toch maar eens googlen en via een modelhobby site kwam ik erachter dat je het gasflesje in warm water moet leggen.
Door de ijsafzetting komt het flesje niet meer op druk en zuigt het de verf niet meer aan.
Hup, weer opnieuw proberen en .....
Jawel hoor, spuiten als de brandweer.
Ik ga het nog eens overnieuw doen nu ik weet hoe het moet. Kijken of het nog strakker kan.
Je moet naast de kleurlak ook uitvloeilak hebben en blanke lak.
Handig is de kleurlak in een spuitbus te kopen want dan heb je gelijk de juiste dikte.
Soms lees je dat je gewoon een gaatje moet boren in de spuitbus en dan de lak in het potje van de airbrush schenken maar dat leek me geen strak plan.
Je maakt de ondergrond goed schoon en zet de kale delen in de primer, laten drogen en mooi glad schuren.
Daarna spuit je uitvloeilak om de plek die je wilt bijwerken.
Deze uitvloeilak zorgt ervoor dat de kleurlak uitvloeit zodat je geen kleurverschil krijgt.
Spuit egaal een paar lagen over elkaar want het is een flinterdun laagje steeds.
Wanneer je dat hebt gedaan laat je het geheel drogen en werk je het gespoten deel af met blanke lak.
Dat laatste is belangrijk omdat alle kleurlakken op waterbasis zijn en die moet je dus met een blanke lak 'opsluiten'.
Ik ga het dus nog eens overnieuw doen en daarna de dakrand.
Voor SS had ik een zwarte bies over de lelijke dakrand geplakt die kennelijk niemand is opgevallen want niemand had commentaar.
Maar het stond een stuk netter dan die twee roestplekken.
Ik laat dus eerst de ruit vervangen en daarna begin ik op dezelfde manier aan de dakrand.