Gebruikersavatar
Gewoon_Erik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 21:32
Locatie: Hellevoetsluis

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

do jun 28, 2012 00:08

Na de laatste wielenwissel kwam er een MiTo de parkeerplaats versterken. Dit leverde een mooie 'zwart-wit' foto op.

Afbeelding

De interieur behandeling van het leder zit er ook weer op, dus dat kan afgestreept worden van het lijstje. Ik heb hiervoor de producten van Colourlock gebruikt en kan dit zeker aanraden. Het kost een paar tientjes en je bent er wel even zoet mee, maar zelfs mijn interieur (wat er prima uitzag) is er toch goed van opgeknapt.

Eerst ben ik met de Reiniger mild en een borstel aan de slag gegaan, dit was het meeste werk. Ik zag voor het eerst dat de voorstoelen een zwart/grijze waas over de zittingen hadden, dit probleemloos weggekregen. Ook andere strepen en zwarte pitjes (op een paar plekjes na) allemaal weggeborsteld hiermee. Het viel onmiddelijk op dat het leder er een stuk frisser uitzag! Wat voor en na-foto's ter illustratie.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Stap 2 is een flesje met Verzegeling aanbrengen. Dit is bedoeld voor de zwaar belaste vlakken (bestuurdersstoel en dergelijke) en hoeft maar een keer per jaar opgebracht te worden na het reinigen. De Verzegeling brengt een beschermlaagje aan wat het leder effectief moet beschermen tegen slijtage. Ik dacht: "Dat klinkt niet verkeerd!". Dus gewoon heel het interieur er mee gedaan, was niet veel werk. De volgende dag ging ik op de stoelen en achterbank zitten (niet tegelijk) en je hoorde een klein kraakje, alsof er inderdaad iets van een laagje op zat, daarna was het weg. Je ziet verder geen verschil na deze stap.

Stap 3 was voor mij de Protector. Deze beschermt het leder verder tegen zonnestraling, verkleuring en dergelijke. Dit zou de kleur dus ook ophalen. Als je het met een doek aanbrengt lijkt het eerst of het leder overdreven nat en glimmend opdroogt, maar zodra het droogt is dat weg. Ik kan niet goed beoordelen of mijn interieur op bepaalde delen (iets) verkleurd was, hiervoor zul je het op een oudere auto moeten proberen. Maar gevoelsmatig zie je wel meer glans in het zonlicht, de boel ziet er gezond en fris uit en dus niet dat glimmende wat ik helemaal niet mooi vindt. Eindresultaat is mooie en schone lederen bekleding (nog wel wat productresten bij de portiervakken, hierna weg genomen).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En wat maakte ik me nou druk om het bestellen van een Colourlock-product in de exacte kleur van mijn interieur een aantal posts geleden, dit ziet er toch prima uit? :schaam Ehmmm, nou er zit welgeteld een plek die ik niet wegkrijg met bovenstaande producten... Dit is een lelijke kras op de bestuurdersstoel. Hiervoor dien je de "Fresh" te bestellen in de exacte kleur. Je kunt hier ook andere beschadigingen mee wegkrijgen, dus in de toekomst sowieso maar aanschaffen.

Maar interieur is echt opgeknapt. Ik dacht dat het netjes was maar het is nu "Amazing", zoals TellSell het zou zeggen. :-)^
Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008 (Nero 601)

Gebruikersavatar
Gewoon_Erik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 21:32
Locatie: Hellevoetsluis

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

zo jul 01, 2012 00:22

Het is gelukt, met dank aan SCARB en het 147 Register 8)

Afbeelding
Afbeelding
Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008 (Nero 601)

Gebruikersavatar
Gewoon_Erik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 21:32
Locatie: Hellevoetsluis

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

wo jul 11, 2012 23:46

Vanavond was het dan eindelijk zo ver! Niet al te laat thuis en geen zin in sport. Even afwachten tot mijn vrouw de deur uit was. Eindelijk een momentje voor mezelf. Waar had ik nu eens zin in? Juist! Nu snel de spullen pakken, ik had zin in iets spannends ...

Jullie mogen niet meer raden: Wat is er immers spannender dan de combinatie van een Italiaanse auto, electronica en water? :|

All kidding aside, probeer de auto in delen aan te pakken vanwege tijdgebrek. Zo zijn de wielen, interieurdelen en lederen bekleding nu 'onder controle'. Je kijkt er als het goed is niet iedere dag in, maar de motorruimte was voor mij ook een spreekwoordelijke doorn in het oog. Uiteraard was het niet schokkend vies bij een auto van nog geen vijf jaar oud, maar het kan altijd netter. De motorruimte schoonmaken was bovendien zo'n klusje wat ik uitstelde, maar het maakt de auto wel af als je naar details kijkt. Toevallig ben ik zo'n persoon!

Tot een jaar geleden dacht ik ook dat het een vies en lastig karweitje was, met grote kans op pech bij de eerstvolgende poging tot starten. Niets is minder waar, zolang je dingen met beleid doet (lees: niet een volle waterstraal erop zet) kan er weinig misgaan. Het zal per auto ook wel verschillen hoe de zaak afgedekt is, maar na twee 'experimenten' met de Ka en Twingo durfde ik het wel aan.

Werkwijze als volgt: Men neme een goed reinigingsmiddel, ik heb Autoglym Engine Clean gebruikt. Superspul in een literfles voor nog geen €9, speciaal ontworpen voor de vettige en stoffige klusjes. Kwestie van inspuiten en dan inwerken met een bouwmarktkwast. Ook heb ik van de gelegenheid gebruikt gemaakt om een partij bladeren onder de rubberblokken bij de motorkapscharnieren weg te halen. De Engine Clean toen afgespoeld met een briesje uit de tuinslag, je zou ook een plantenspuit kunnen gebruiken als je op safe wil spelen.

Eigenlijk zag het er toen al prima uit, net wat verzorgder. Maar de rubbers rondom de motorruimte, de afdekplaat met de sierlijke Alfa Romeo letters en nog wat plastic spul hier en daar kon wel een extra opfrisser gebruiken. Ik heb hiervoor Poorboy's Trim Restorer gebruikt, een iets vettig goedje. Even wat product op een oud washandje aanbrengen en op de rubber en plastic delen uitwrijven. Je kan het zelf zo glimmend maken als je zelf wilt, ik vindt een matte look het mooiste. Plus ik heb nog geen idee hoe lang de Trim Restorer exact stand houdt, had dit nog niet eerder geprobeerd (andere spullen had ik ook niet in huis hier voor). Vervolgens het restant product uitwrijven met een oude doek en klaar is Frits.

Het voordeel is dat je dit ook niet iedere maand 'hoeft' te doen, ik raad dat dit de eerste keer was voor mijn auto :wink:

Afbeelding
Afbeelding
Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008 (Nero 601)

Gebruikersavatar
hoornstra
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: di jul 10, 2007 13:20
Locatie: Steenwijk

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

do jul 12, 2012 11:54

Netjes! het was er ook echt wel aan toe, wat een zooitje onder motorkap. :wink: :D
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Gebruikersavatar
Gewoon_Erik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 21:32
Locatie: Hellevoetsluis

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

do jul 12, 2012 12:45

Thanks!

Tsja, bijna 5 jaar oud en al weer 54K achter de kiezen, dat gaat zo'n blok niet in de kouwe kleren zitten ... :D

Bij een oudere auto kun je uiteraard nog veel meer resultaat halen, maar het verbaasde me toch wel hoe het nog opgeknapt is.
Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008 (Nero 601)

Gebruikersavatar
Gewoon_Erik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 21:32
Locatie: Hellevoetsluis

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

zo jul 15, 2012 14:36

Toen ik het weekend inging nog een leuke Vrijdag de 13e verrassing ontvangen. Heeft iemand op het werk met zijn of haar portier tegen m'n linkerachterportier aangezeten. Hier is geen melding van gemaakt of briefje van achtergelaten, wat het feest natuurlijk compleet maakt.

De schade valt uiteindelijk wel mee, een deukje en wat roodachtige lak die achtergelaten is op het zwart van mijn bolide. Maar leuk is anders natuurlijk, ben wel even goed sacherijnig geweest hiervan. Het gaat er vooral om dat je zelf zuinig op je auto bent, maar je medemens ... vaak niet. Maar ja, het blijft een auto en zelf met de grootst mogelijke voorzichtigheid zijn zulke dingen niet te voorkomen blijkt maar weer.

Motorruimte is schoon maar exterieur is nog smerig (logica niet?). Dus dat is dan ook te zien op bijgevoegde foto. Het gaat enkel om het schoongedepte gedeelte. Het lijkt of er een hele kras doorloopt over de lengte van het portier maar dat is gezichtsbedrog, dit is de reflectie van de stootstrips op de auto er naast.

Afbeelding

Ik zat er aan te denken om de roodachtige lak weg te polijsten, maar het deukje krijg ik er toch niet uit. Dus hij gaat naar een schadebedrijf. Dit bedrijf vertrouw ik wel, omdat ze onze andere auto een keer behandeld hebben en dat was perfect afgehandeld.

Ik heb meteen van de gelegenheid gebruikt gemaakt om de overige drie (kleinere) parkeerdeukjes aan te wijzen, deze worden dan ook meteen weggehaald onder mijn streng toeziend oog. Kwestie van uitdeuken zonder spuiten. De prijs voor het repareren van deze vier kleine schades bedraagt maximaal €150.

Dus vrijdag de 27e is de auto weer helemaal strak en kan ik me de volgende dag richten op de Car Clean polijst-clinic en het uiteindelijke polijsten van de auto.

Wat een avonturen weer :wink:
Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008 (Nero 601)

Gebruikersavatar
MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2230
Lid geworden op: ma dec 22, 2008 15:50
Locatie: Zandvoort

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

zo jul 15, 2012 14:44

Van je collega's moet je het hebben! Of is het een openbaar terrein?
Ik zou in ieder geval er een mail oid aan wijden...je weet nooit of iemand toch nog iets gezien heeft. En toch iedere rode auto in de gaten houden voor schade achter aan een van de portieren.

Gelukkig valt de schade mee, maar het blijft natuurlijk zuur.
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Gebruikersavatar
Gewoon_Erik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 21:32
Locatie: Hellevoetsluis

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

ma jul 16, 2012 18:54

Ik heb wel een scenario in gedachten hoe het gegaan zou kunnen zijn, maar bewijzen heb ik niet dus is zinloos helaas. Hopelijk blijft het hierbij, het is in ieder geval de gelegenheid geweest om de andere pitjes (waar ik me ook aan stoorde) aan te pakken.
Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008 (Nero 601)

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

ma jul 16, 2012 22:24

Onder het motto zij aso, ik aso: tegenwoordig doe ik maar aan een tikkie aso parkeren, op zo'n manier dat je niet uitgenodigd wordt om er naast te gaan staan. Sinds ik de 33 heb al talloze parkeerdeuken mogen ontvangen :evil:
Elke deuk blijft zwaar kl*ten!
Hoop dat je dit met de eigenaar van de rode bolide kunt beslechten!

Gebruikersavatar
Gewoon_Erik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 21:32
Locatie: Hellevoetsluis

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

di jul 17, 2012 12:55

Ik houd juist rekening met hoe andere mensen NIET kunnen parkeren of voorzichtig kunnen zijn met uitstappen. Dat wil zeggen dat ik de auto met gemak een eind weg op een parkeerplaats zet om de portieren vrij te houden. Eigenlijk te triest dat het zo moet, maar goed. En zo zie je, ook dat is geen garantie dat het goed gaat.

De opvolging via de schademaker komt er niet, geen bewijzen wie/wat/waar/wanneer, niets gemeld en niets gezien en de werkelijke toedracht blijft dus raden. Geen zin in om hier een CSI-onderzoek op te zetten omdat dit niets op gaat leveren, zonde van mijn tijd. Verzekering heb je ook geen bal aan, met no-claim besherming wat €12 extra per maand kost kunnen ze zonder dader niets verhalen.

Het gevolg is dat ik dan 6 schadevrije jaren weggooi en dat is het me niet waard. No-claim beschermer per direct uitgezet en overgestapt naar andere verzekering. Hier is mij aangeraden om beter een 'potje' voor 'onbekende' kleine schades achter de hand te houden. Dus dat gaan we doen. Ik laat de boel dus maken en we gaan weer vrolijk verder :wink:
Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008 (Nero 601)

Gebruikersavatar
Gewoon_Erik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 21:32
Locatie: Hellevoetsluis

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

za jul 28, 2012 00:11

Vandaag de beperkte schades laten maken. Vier deukjes in totaal, waaronder bovenstaand "kadootje". De overige drie deukjes waren zo klein dat je echt moest weten waar ze zaten. Zelfs ik was ze vanmorgen kwijt, vond er uiteindelijk twee van de drie. De laatste, toevallig ook op het linkerachterportier, zag ik niet meer. Maar ik wist zeker dat er nog een plekje zat. Gelukkig zagen ze het laatste plekje bij het schadebedrijf wel, met een zeer scherp oog. Ben nu €148,75 lichter maar de auto is wel weer strak. Daar werd ik dus blij van! Je ziet niets meer van de schades, blijft een vak apart dat uitdeuken zonder spuiten. De rode lakresten die hierboven te zien zijn zijn ook weggepolijst, dit heb ik dit keer aan het schadebedrijf overgelaten. Al met al is de auto weer een stukje netter.

Na de reparatie heb ik de auto een grondige wasbeurt gegeven. Wielkasten schoongemaakt, wielen schoongemaakt en voorzien van een vers laagje wax (tenminste de buitenzijde), banden schoongemaakt en in de tyregel gezet. Daarna alle sponningen, rubbers en de weinige kunstof delen aan de buitenzijde ontvet. Het was mijn bedoeling om de rubbers en kunstof delen te voeden met Poorboy's Trim Restorer, zodat alles weer mooi zwart wordt en blijft. De auto is schoon maar deze delen steken nu een beetje grauw af. De behandeling had wisselend succes. Er bleef maar vuil uit de rubbers aan de buitenzijde komen, zelfs na herhaaldelijk inborstelen met All Purpose Cleaner en afnemen met een oude doek. Zowel de rubbers als de spiegels pakten de Trim Restorer niet helemaal, met als gevolg dat je het er gedeeltelijk weer afspoelde. Maar goed dit was dan ook de eerste poging.

Mag uiteindelijk niet klagen: De auto is weer strak en staat er weer netjes bij.

Afbeelding
Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008 (Nero 601)

Gebruikersavatar
Gewoon_Erik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 21:32
Locatie: Hellevoetsluis

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

di sep 18, 2012 21:57

Eind juli heeft mijn auto voor het eerst een DAP aan mogen raken schat ik zo in. Dankzij de mobiele belichting bij Carclean tijdens de polijstclinic kon je ook buiten perfect zien waar de swirls en krassen zaten. Echt een handig apparaat zo'n lamp en heb serieus overwogen om deze aan te schaffen, wellicht dat ik er bij een volgende bestelling aan moet geloven. Maar laatste bestelling was al weer aardig duur :o

Met het kleien van de motorkap kwam er niet schokkend veel vuil af. Weet nu ook dat voor mijn auto de oranje pad met Mezzo de juiste combinatie is. De meeste swirls verdwenen na één hit en de diepere krassen na twee hits. Daarna afgebouwd met Finale en de groene pad. Dit was al een wereld van verschil. Daarna een gedeelte van de onderzijde van de auto gekleid en hier kwam aanzienlijk meer meuk af, inclusief teerspetters die ook met aggressievere klei geen zin hadden om hun woonplaats te verlaten. Vervolgens hier hetzelfde procédé met de DAP gevolgd met als resultaat een zeer strakke en diepe lak (nog geen foto's van want was enkel een testspot). Dat belooft in ieder geval veel goeds waar jullie meer van gaan zien!

Ben trouwens na de laatste behandeling ook best te spreken over de looks van de banden en wielen. Pure APC behandeling voor het ontvetten heeft geholpen op banden en de PB's Bold N Bright oogt netjes, zonder overdreven te glimmen. En check de glans op de wielen na een vers laagje Wheel Wax! Verse wielbouten, naafkappen en wielen ook aan de binnenkant mooi schoon doen wonderen.

Nu nog even de naven verven (hier niet zichtbaar) en Pirelli Zero's erbij verzinnen en iets omlaag, misschien, ooit ... Maar al zoveel verbetering hier!

Ter vergelijking omdat ik het niet laten kan: Hoe de wielen eruit zagen tijdens de proefrit op 8 februari. Weet nu waarom die foto van pas komt!

Afbeelding
Afbeelding
Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008 (Nero 601)

Gebruikersavatar
Gewoon_Erik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 21:32
Locatie: Hellevoetsluis

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

di sep 18, 2012 21:58

Inmiddels ben ik meer dan zes maanden eigenaar van mijn gitzwarte bolide. De BOVAG-garantie is inmiddels verlopen en ik heb meer dan 10.000 km achter de kiezen. De teller is nog maar net de 57K gepasseerd. Ik heb het gevoel dat de auto nog iets lekkerder rijdt dan toen ik hem net had. Misschien is de boel wat losser inmiddels, anders zijn het mijn eigen hallicunaties die me parten spelen. Ook had ik soms de ervaring dat de 5e versnelling iets lastiger erin ging, dit heb ik nu nog maar zelden.

Nog geen centje pijn zover, ook geen gekke dingen met de auto meegemaakt. Tsja, de belachelijke benzineprijzen kan je de auto niet aanrekenen. Om mezelf te pijnigen tank ik ook nog eens alleen Euro 98, de auto krijgt alleen het beste. Toch doen de benzineprijzen me echt niet veel hoor, ik wist dit van tevoren en ik krijg er een hoop rijplezier voor terug. Met voornamelijk woon-werkverkeer kom ik op een keurig verbruik van 1:11. Dat is prima te doen voor deze auto vind ik zelf. Voor de kortere ritjes hebben we nog een machtige Twingo 1.2 staan hier.

Ik houd alle kosten en overige zaken van de auto bij, gewoon omdat ik dat leuk vind. Dat levert een mooi overzicht op van de afgelopen zes maanden, mochten mensen dit hier ook op prijs stellen.

Aanschafprijs 147 2.0 TS 16V Business Pro (bouwjaar 11/2007), inclusief beurt en 6 maanden BOVAG: 12K
Op kenteken gezet in juli 2008.
Kilometerstand bij aanschaf: 46.469 (NAP) met volledige onderhoudshistorie
Distributie verwisseld in 2011 bij 40.000 km.

Tankbeurten: 21
Liters: 966
Kosten (Euro 98): €1.733

Wegenbelasting: €342
Verzekering (all-risk): €387

Nieuwe banden: €453
Nieuwe wielbouten: €77
Nieuwe naafkappen: €30
Leder reparatie: €85
Parkeerdeukjes gerepareerd: €149
Lakstift: €13
Nieuwe wissers voor, vervangen stadslicht: €50
Wasspullen: Geen commentaar

Aantal gebreken: 0
Cijfer dat ik tot nu toe geef aan de auto: 9/10 (het is immers geen V6 GTA)

Auto rijdt geweldig. Ik heb altijd gezegd dat 150 pk voldoende is voor me en dat klopt ook wel. Soms zou ik wat meer power willen hebben onder de 100 km/u, maar klagen hoor je me niet. Ondanks de hogere kosten heb ik nog geen seconde spijt van de aankoop. Zeer tevreden nog steeds dus de ode in het Klaverblaadje heeft nog niets aan kracht ingeboet.

Ben begonnen met de auto polijsten, zodat dat ook weer netjes is. Gelukkig kan ik een garage lenen.
Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008 (Nero 601)

Gebruikersavatar
Gewoon_Erik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 21:32
Locatie: Hellevoetsluis

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

di sep 18, 2012 21:59

Het detailer "feest" is begonnen. Moet alles over meerdere dagen spreiden. Ik heb dit bericht ook op Carclean staan en ik weet dat er veel product termen tussen staan die allicht niet voor iedereen direct bekend zijn, maar ben te lui om het aan te passen. Denk dat het wel duidelijk is, mocht iemand interesse hebben in de producten of het zelf willen proberen. En anders staat vragen vrij natuurlijk :wink:

Dag 1:

Wielkasten schoongemaakt met APC 1:4. Zat met de Mothers Tyre Brush toch bijna vast boven de band toen ik hem in de kast probeerde te plaatsen (en de auto is verre van verlaagd), herinnerde me toen dat ik de laatste keer een bouwmarkt kwast gebruikt had. Dit ging aanzienlijk beter.

Wielen schoongemaakt met Carclean EZ Brush en water met B2BM shampoo, ook na vier weken verwaarlozing is dit afdoende. Dit verbaast me wel want een waxlaag is er (tenminste aan de binnenzijde) niet meer opgegaan sinds eind juni. Foto's van schone wielen hebben we inmiddels wel ;)

Banden schoongemaakt met APC 1:4 en Mothers Tyre Brush. Je ziet er toch nog wel een licht bruinige gloed erop, Degreaser zou beter zijn maar heb ik niet in huis. Vind het even prima zo.

Motorruimte zag er na de behandeling van haf juli prima uit, dus alleen wat zand weggeborsteld en de delen rondom schoongemaakt. De meest in het oog springende delen afgedaan met Trim Restorer.

Dag 2:

Binnenzijde ruiten schoongemaakt met Nxt Glass Cleaner. Ik doe dit eens in de twee maanden dus er komt eigenlijk nagenoeg niets af (niet roken helpt).

Dashboard en portieren gedaan met PB's Natural Look. Wat mij betreft de uitvinding van de eeuw. Vondst gedaan: Gemummificeerd dropje gevonden in dashboardkastje!

Leder afgenomen met vochtige doek, er zaten nog restantjes van behandeling met de Colourlock lijn op als je goed keek.

Auto gestofzuigd. Niets spectaculairs, de auto is gewoon netjes nu en als je het bijhoud is het zo gedaan. De Alfa heeft een 'makkelijk' interieur zonder al te veel lastige naadjes en kieren. Toch komt het Carclean Vario kitje goed van pas naast de stoelen en bij de handrem en dergelijke.

Dag 3 (gisteren):

Eerste keer gefoamd met Nilfisk Alto en SS Foam. Het is inderdaad verbazingwekkend makkelijk. Moet alleen de juiste instelling van het kraantje vinden. Helemaal naar rechts kreeg ik behoorlijk dik schuim maar de fles stroomde leeg als water (naast 100 ml foam zat er trouwens ook 500 ml water in). Kraantje te veel naar links was ik niet helemaal tevreden mee, dus volgende keer weer verder proberen. Ik merkte tijdens het wassen niet echt veel verschil na het foamen maar de auto was ook niet heel erg vies. Had er eigenlijk wel op gehoopt dat het vliegenkerkhof aan de voorzijde losgeweekt zou worden, wat 'boenen' met de mitt zou voorkomen, maar dit bleek toch niet het geval. Waarschijnlijk hielp het niet dat de vliegen er al een paar weken opzaten met een zonnetje erop. Maar goed, in de strijd van het voorkomen van swirls is foamen toch wel een pré en het was leuk om te doen, dus ik ben er zeker wel positief over.

Auto gewassen met B2BM shampoo en Meg's Mitt, als de auto gepolijst is ga ik voor de bovenzijde van de auto de Wookie gebruiken en de Meg's voor de onderzijde. Best kans dat een van de buurvrouwen de volgende keer aan me vraagt of ik hun kat gezien heb, want de Wookie zal er uitzien als een verzopen pluizebol denk ik. Over katachtigen gesproken, na het wassen was er een kat op de motorkap gelopen getuige de afdrukken, was er blij mee ]-0

Vervolgens IronX vergeten en begonnen met kleien. Het was inmiddels aan het motregenen tussendoor, dus dat scheelde weer detailerspray. De Mother's Detailer had ik voor het eerst verdund met demi-water, ging prima. Toch niet al te zuinig gedaan en nog zo'n 250 ml over nu. Er kwam niet spectaculair veel rommel van de auto af, alleen veel teerspikkels aan de onderkanten. Voor de rest was de auto opvallend schoon. Kleien verhoogde toch al weer de glansfactor! Toen ik klaar was de auto de garage ingereden, de komende 3 uur was het natuurlijk droog opeens maar ja.

Bijna drie uur bezig geweest met het dak! Afplakken, dak opgedeeld in 8 stukken en twee hits Mezzo op oranje. Deze combi werkte op de clinic, maar nu had ik onvoldoende verlichting om goed het resultaat te zien. Maar ik verwacht op basis van de eerdere tests dat dit afdoende is voor de toch wel zachte lak. Vervolgens afgebouwd met Finale op groen. Tussendoor de pads schoongemaakt. Steeds twee schaakborden gemaakt, links en rechts, boven naar beneden en nog een keer. Eraser alleen gebruikt als ik de polijstresten niet met de doek wegkreeg en dit is maar een keer voorgekomen eigenlijk. De auto moest de garage uit, maar nu had het dak nog geen bescherming. Ook zat de Black Hole er nog niet op. Omdat ik in ieder geval dit deel af wilde sluiten toen de Natty's alvast maar gepakt en kijken hoe ik op de andere dagen uitkom. Natty's was mijn eerste vaste wax en de brokkelige structuur beviel me niet zo, later ging het beter en was het wel te verwerken. Vingers zaten wel onder de blauwe smurrie, hopelijk hoef ik de Smurfen geen uitleg te geven. Geur was heerlijk! Op een Meg's padje gedaan en zo dun mogelijk cirkelvormig uitgewreven.

Volgens de swipetest kon ik het eerste laagje al na minder dan 10 minuten uitwrijven, vond dit wel snel. Maar het was buiten toch 20 graden, dus in de garage met een dun laagje (zoals het hoort) neem ik aan dat ik het goed gedaan heb. Daarna een tweede laagje aan gebracht en iets langer gewacht. Dit uitgewreven met een Monello Picollo doek. Al met al dus leuke nieuwe ervaringen met de foam en de Natty's. De komende dagen gaat het wederom regenen dus hopelijk zal het bloemetje voor mijn schoonzus zijn vruchten afwerpen en staat de Alfa de komende dagen droog zodat ik de auto af kan maken. Heb effectief morgen t/m donderdag en zaterdag de tijd dus theoretisch gezien zou het voor een gemiddeld mens makkelijk te doen zijn, met mijn tempo des te meer een uitdaging. En dan heb ik de overbodige Meguiar's Paint Cleaning en Polish stappen die ik vroeger voor polijsten deed al niet eens meer gedaan! Maar goed het is geen haastwerk, hoop alleen wel uiterlijk zaterdag de auto gepolijst en gewassen te hebben. Het dak is in ieder geval glimmend, dat pakt niemand me meer af...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008 (Nero 601)

Gebruikersavatar
Gewoon_Erik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 21:32
Locatie: Hellevoetsluis

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

di sep 18, 2012 22:00

Vanmorgen kon ik beading foto's nemen van het dak! Nog nooit eerder gezien op deze auto. Dak was ook zo droog na een kort ritje. Verder vandaag gestaag gevorderd. Motorkap gedaan, nu wel de Blackhole gebruikt. Het verschil met het dak (zonder Blackhole) zie ik eigenlijk niet, maar goed. Uiteindelijk heb ik deze stap handmatig gedaan met een Meg's pad, ben je sneller klaar dan met de DAP voor mijn gevoel. Toen weer twee laagjes Natty's met het andere padje. Motorkap leek toen net een grote spiegel, zag er prachtig uit. Helaas worden de foto's nooit zo mooi als in real life.

Toen heb ik de kleine backing plate gepakt en heb de raamstijlen gedaan en de gedeeltes boven de ramen, zodat dit samen met het dak geheel af was. Weer heb ik alle stappen gedaan voor verder te gaan met het volgende gedeelte, omdat de auto naar buiten moet en ik geen zin heb om weer zand of andere troep op die gedeeltes te hebben. Boterham gegeten in de garage, want er moet gewerkt worden!

Linksvoor verder gegaan en spatbord en bumper linksvoor gedaan. Toen opgeruimd en was het al weer 16:30. Effectieve werktijd vandaag 7,5 uur, maar het begint ergens op te lijken nu de gepolijste gedeeltes aan gaan sluiten. Ik durf met zekerheid te zeggen dat de gepolijste gedeeltes een tint donkerder zwart zijn, "Allememaggies" zou Bassie zeggen! Misschien toch de Black Hole?

Morgen ga ik eerst met de kleine backingplate de voorzijde afmaken, helaas zoals met iedere auto hier weer de onvermijdelijke steenslag en krasjes die je normaal niet zag, maar goed. De kleine backing plate is benodigd voor de spoilerranden en omdat de nummerplaat het grootste gedeelte van de bumper rechts in beslag neemt. Dan zijn de lastige stukjes even klaar en ga ik de zijkanten afmaken, dit zijn grote rechte stukken dus hoop hier wat winst mee te behalen. Als ik wat sneller wil ga ik afbouwen naar 1x Mezzo op de onderkant van de deuren, in plaats van 2 hits.

Ik kan niets zien in de garage want heb geen lamp, maar een kort zonnetje buiten liet zien dat de grote cirkelvormige swirls op de motorkap en het dak weg zijn. Hier en daar nog een krasje, maar echt een enorme verbetering. Vier jaar incorrect wassen weggepoetst in een aantal dagen bloed, zweet en tranen, wat een genot! Die twee laagjes Natty's hebben ook een doel, want heb er het liefst zo lang mogelijk plezier van, ben nou niet een type dat elke maand z'n auto in de was ga zetten (zie tijdgebrek). Zal proberen het vanaf nu elke 3 maanden bij te houden!

SVP niet letten op de resten polijstmiddel en stof, auto ziet er nu nog niet uit. Maar slowly but surely wordt het wat. Daarna even wassen en wat details (trims en dergelijke) afmaken. Ga het diep donkere zwart van de auto steeds meer waarderen. Het kost 'een paar' uurtjes maar dan heb je ook wat :wink:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008 (Nero 601)

Terug naar “Projecten”