fasani
Full Member
Full Member

Zender stern 5x98

za jul 13, 2013 22:36

Er loopt al een topic op het 164 forum maar wil dit ook met de overige alfisti delen..

Wat ik gedaan heb:
Alabastine afbijt gebruikt voor het verwijderen van de laklaag.
op 3.5 bar de velg schoon gemaakt middels glasparelen, daarna op 1.2 bar alles nog een keer gedaan.
met de hand en korrel 320 de grote oneffenheden er uit geschuurd, daarna met korrel 400. toen korrel 400 en 800 en water gebruikt.

Volgende fase is korrel 1200 en 2000 en daarna de polijst pasta en borstels gebruikten.

Enige tijd geleden had ik links voor mijn zeer geliefde zender velg kapot gereden tegen een verkeersgeleider, wijze les was niet appen en rijden tegelijk.........
Na Viva Italia heb ik de velg naar Cultwheels in Sidderburen gebracht om deze weer recht te laten maken. Dit is erg geslaagd, helaas moest de halve velg warm gestookt worden. Ook met een paar cm warm stoken had ik de velg netjes moeten maken.
Intussen heb ik mn polijst machine sneller in elkaar moeten zetten om zo m'n zenders onder handen te kunnen nemen zonder zelf al te veel te moeten doen.....

Velg in de auto gedaan met een een paar klodders afbijt er op en naar de wasstraat, afbijt is er inmiddels lekker een min of 10 in getrokken kon ik deze afspuiten, heerlijk dat glimmende aluminium......alleen wordt dan meer duidelijk dat er wel wat uurtjes in zullen gaan zitten.
Velg inmiddels gestraald en de oneffenheden kwamen nu duidelijk naar voren.......aiaiai iets meer uurtjes werk er bij.

na het contact met de verkeersgeleider:
Afbeelding
Afbeelding

Na een branderbadje en richtwerk...
Afbeelding

Na het afbijten:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dacht direct ff te gaan stralen maar toch maar niet.....beetje afbijt scheelt uren stralen, wat is die laklaag hard die er op zit....
Na ca 30 min stralen: De oneffenheden zijn ook duidelijk te zien.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jammer maar helaas, heb a gezegd en zal nu bij z eindigen.....
van de week met korrel 400 een paar uurtjes wezen schuren.
kramp in de vingers maar wel een bevredigend resultaat......
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Om de rand ook mooi te kunnen polijsten heb ik de aluminium boutjes et uit moeten halen, dopje 8 met ratel en heeeeeeeel voorzichtig draaien maakt ze los, ontkom er niet aan dat een enkele afbrak. eerst polijsten en daarna de boutjes aanpakken....
binnenste van de velgen wordt ook weer netjes zwart..

tot zover, resultaat laat ik uiteraard ook aan jullie zien......
Laatst gewijzigd door fasani op wo sep 18, 2013 23:08, 2 keer totaal gewijzigd.

fasani
Full Member
Full Member

RE: Zender stern 5x98

za jul 13, 2013 22:39

Zo moeten ze overigens weer worden.....
De andere 3 zitten nog onder de V6 Super, deze zijn straks aan de beurt...

Afbeelding
Laatst gewijzigd door fasani op wo sep 18, 2013 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.

fasani
Full Member
Full Member

za jul 13, 2013 22:42

Om mij niet suf te draaien heb ik een tafeltje in elkaar gezet met hierop een motor van een Crawford roldeur en een aandrijfas en naaf van een 156.
Met deze constructie kan ik de velg er op vast maken en met een voetpedaal de motor bedienen, om te schuren draait deze snel genoeg rond..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

fasani
Full Member
Full Member

za jul 13, 2013 22:44

Na inmiddels een uurtje of 12 bezig te zijn geweest langzaam de glans weer terug op de velgen, vandaag met korrel 400, 600 en 800 lopen stoeien.
Kramp in beide handen van het schuren....het is nog niet helemaal goed en moet even kijken hoe ik de diepste putjes er nog uit kan halen.

wat een fijn en voldaan gevoel...
Afbeelding

Hier nog enkele oneffenheden die er nog uit te schuren zijn......
Afbeelding

Afbeelding

In vergelijking met hoe het was....geweldig........
Afbeelding
Laatst gewijzigd door fasani op wo sep 18, 2013 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jul 13, 2013 22:47

Mooie oplossing die schuur/polijsttafel. =D>
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

fasani
Full Member
Full Member

Re: RE: Zender stern 5x98

za jul 13, 2013 22:58

Echt heerlijk kan er bij zitten en wordt totaal niet moe, alleen kramp in de vingers van het vasthouden van de schuurblokjes.
Volgende fase is om iets van een constructie te maken die het schuurblokje vasthoud en wat druk kan zetten..... :D :D

Menno445
Moderator
Moderator

Re: RE: Zender stern 5x98

za jul 13, 2013 23:34

Echt heerlijk kan er bij zitten en wordt totaal niet moe, alleen kramp in de vingers van het vasthouden van de schuurblokjes.
Volgende fase is om iets van een constructie te maken die het schuurblokje vasthoud en wat druk kan zetten..... :D :D
Zoiets als een robot zegmaar :lol:

Mooi werk hoor!! 8)

Groeten Menno
Nu:
156 1.9 Jtd 150pk '03
33 Imola '93
33 1.7 16v QV '94
33 1.7 16v QV S '92
33 1.7 16v QV '94

fasani
Full Member
Full Member

wo sep 18, 2013 23:14

Ben inmiddels al weer een tijdje bezig met de velgen en erg op geschoten (tussen de andere werkzaamheden door aan mn QV, kachelunit vervangen, steppermotor, hemelbekleding aanbrengen)

Eind juli 2013: bezig geweest met korrel 2000 daarna de katoenschijf en polijst pasta.
Hele speurtocht gedaan naar polijstpasta en de schijven......alle research teniet gedaan toen ik automat binnen stapte......
mijnheer dit is hele goede polijstpasta....Meguire's All Metal Polish.....was een beetje sceptisch....

Afbeelding

Na het schuren met korrel 2000 de AMP op de velg gesmeerd en de katoenschijf op de boormachine gezet.
velg rond draaien en de boormachine in tegengestelde richting.
Eerst de rand en het deel gedaan waar de boutjes zaten..
Dammmmmmmmmm wat een resultaat........al zeg ik het zelf... :D :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

1 boutje onbehandeld en de andere ff tegen de polijstborstel gehouden...
Afbeelding

Binnenkant is nu aan de beurt alvorens ik het geheel af maak en de band er eerst nog om laten leggen.
Toch maar besloten om de rest van de velg ook onder handen te nemen en helemaal in de antraciet te spuiten......ben nu toch bezig.
Afbeelding

fasani
Full Member
Full Member

wo sep 18, 2013 23:15

Begin aug:
de hardnekkige blanke lak er met afbijt en de boormachine met lamellenschuurschijf zo veel mogelijk af gehaald. Velg de straalcabine in en toch bij +32gr 2 uur aan het stralen geweest om de binnenkant schoon te krijgen, direct ook de rand mee gepakt om deze vlak te maken zodat de band er straks niet leeg door kan lopen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Randje mee gestraald en ook het deel waar de knik heeft gezeten.
Afbeelding
Afbeelding
eerst alles ff beetje vlak en glad schuren, na 12 aug met de velg terug want ik zag een klein scheurtje zitten en wil dit dan dicht hebben, puur voor mn gevoel.

fasani
Full Member
Full Member

wo sep 18, 2013 23:18

03 aug:
Contact gehad met de firma Spiller, ik had een pakje toegestuurd met 1 boutje er in en het verzoek of ze deze na kunnen maken. E.e.a. telefonisch toegelicht wat mijn wensen zijn...

mijn wensen......
exact een zelfde sierbout in aluminium, wellicht dat de tekst zender te complex wordt.
andere optie is sierboutjes van kunststof....

Naast het opbouwen van het dashboard vanavond eerst de velg onder handen genomen...
Binnenkant en de randen met korrel 400 glad geschuurd, daarna in de motip primer gezet...

Afbeelding
Afbeelding

aangezien het tropisch warm is in de loods zal het drogen ook lekker snel gaan...morgen of overmorgen de velg schuren en in de 7016 van Motip spuiten...

fasani
Full Member
Full Member

wo sep 18, 2013 23:19

08 aug:
Zo, binnenkant inmiddels ook in de lak gezet.......ik vind de kleur te veel afwijken van het origineel en ben dus niet tevreden......
Ja weer extra werk maar heb ik er voor over.....
Zal de andere velg ontlakken en dan toch maar de exacte kleur zien te regelen.

Afbeelding
Afbeelding

Zoals het MOET....
Afbeelding

fasani
Full Member
Full Member

wo sep 18, 2013 23:20

13 sept:
Afgelopen 3 dagen even met mn velg in de auto rond gereden.
1. ff terug naar Cultwheels om "scheurtje" te laten controleren alvorens ik verder ga met spuiten en polijsten.
Hoef me geen zorgen te maken want het is een afdruk van de machine, daarnaast nog ca een uur gepraat over velgen restauratie en polijsten. Ewout was erg enthousiast over het huidige resultaat van de velg die hij zelf gericht heeft.....Ook kwamen de boutjes ter sprake en heb heel ff in de keuken mogen kijken, ondanks dat de zaak in een oude schuur achter zijn huis zit was het geweldig om er een blik te werpen. Super mooie en grote polijst machines...( hebbe hebbe hebbe...)
Hij was net bezig met een setje 15" zender velgen, oude rand was er af gedraaid en er worden nu losse ringen op gezet en met boutjes vast gemaakt. Niet origineel maar wel 2 delige zenders. Wel een dure grap maar als je de velgen niet meer kunt krijgen moet je wel wat..
Na ca een uur naar huis met een doosje polijst middelen voor een habbekrats....

2. toch verder zoeken om de juiste zwarte kleur te bemachtigen, de RAL 7016 was iets te blauw/grijs.
Diverse zaken bezocht en uiteindelijk een hele mooie kleur gevonden die erg goed met het origineel overeen komt, een schadeherstel bedrijf kon de juiste kleur niet uitlezen/meten gezien het kleine oppervlak.

3. Een kniklamp vinden die ik zo kan bevestigen aan mijn polijst machine kan maken met een beetje gewicht voor de druk en intussen werken aan de QV.
Diverse kringloop winkels bezocht en vanmiddag nog geen 200 mtr bij mn werk vandaan zitten er 2 en geslaagd....

Dit zijn de zenders waar Ewout mee bezig was...
Afbeelding
Afbeelding

Hier het verschil van kleur. Binnenkant is de blauw/grijze kleur en de buitenkant is Motip 51026.....
Vanmiddag direct de 1e velg maar licht geschuurd en in de primer gezet, zaterdag lakken en dan verder polijsten.
Afbeelding
Afbeelding

Lamp voor paar euro gehaald en gedemonteerd en een Beta uitvoering geplaatst, wordt nog verder uitgewerkt....lekker handig ook voor mn dochter die de Speedlines aan het schuren is..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag weer dagje sleutelen gehad, heerlijk....TS voorzien van startmotor en de velg in de antraciet lak gezet en ik ben zeer tevreden over het resultaat en de benadering van de kleur bij het origineel...

En bezoek van Rudy voor de Recaro bedrading.....
Nogmaals bedankt Rudy, de 164 krijgt een hele lijst en een goede bestemming... :01:

Inmiddels de velg licht geschuurd en opnieuw in de primer gezet.
Afbeelding

Deze met korrel 1000 behandeld en de Motip51026 er op gespoten.
Afbeelding
Afbeelding

Velg rond laten draaien en de spuitbus er tegen aan.....gaat als een speer.....

fasani
Full Member
Full Member

wo sep 18, 2013 23:24

Afgeopen weekend de laatste hand gelegd aan de 1e velg, nu is het nog wachten op de boutjes...
Ik heb bij diverse bedrijven de vraag uit staan voor 6 point flange bolts, helaas zit ik aan een afname van ca 10000 st vast en dat wordt een aardige rekening en omgerekend ruim 300 euro per velg voor de boutjes.
Gelukkig heb ik ook nog wat boutjes nodig voor mn setje 24v QV/QV speedline velgen die ik ook aan het "opknappen" ben. Maar toch dan is het per velg wel aardig prijzig.
Dit nog maar ff verder uitwerken.

Na het richten.......
Afbeelding

Na ca 20 uur intensieve arbeid, dit was ook de minste velg van de 4.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

marco-75
Full Member
Full Member

do sep 19, 2013 07:50

Wauw prachtig resultaat :!:
Saluti Marco Koster

BMW E91

Alfa's gehad,

Alfa GTV6
Alfa Spider
Alfa 75 3.0 V6 2x
Alfa 164 2.0
Alfa 155 2x 1.8 WB
Alfa 155 2.5 TD WB
Alfa 155 2.5 V6 WB
Alfa 156 1.8 SW
Alfa 166 2.0

mark156
Advanced Member
Advanced Member

do sep 19, 2013 12:53

Mooi man! Maar zou je het jezelf nog makkelijker kunnen maken, en het resultaat nog mooier, door een Dremel-achtig apparaat te gebruiken... Ik heb zelf zo'n Ferm-geval van een paar tientjes, kun je prachtig mee polijsten en vooral de ''pitting'' mee bewerken... :wink:
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')

Life is too short to drive boring cars 8)

Terug naar “Projecten”