2 Weekjes Italië zitten er op en de GTV heeft 't werkelijk fantastisch gedaan. In totaal 2500km gereden, verbruik op de snelweg 1:10,5-11 (met flink wat heuvels en 130-160 km/u). Geen druppeltje olie verbruikt, heb alleen na 1000km preventief de olie tot aan MAX bijgevuld (kwart litertje) voordat ik de bergen in ging. Maar bij thuiskomst (>1500km verder) stond hij nog steeds op max.
Uiteindelijk gekozen om via Luik - Trier - Saarbrücken- Mulhouse - Basel te rijden, wat een perfecte keuze was. Echt geen fl*kker op de weg, totaal lege snelweg en goed door kunnen rijden.(op de terugweg idem) In Frankrijk lekker met 130-140 kunnen tuffen, in Duitsland een stukje harder kunnen blazen. Ook een leuke route om rond te kijken, Eerst de ardennen, dan de Eiffel, daarna de Moezel.
Verder ontzettend veel gave wegen gereden, op de 2e dag gestart aan de Walensee waar we overnacht hadden. Vanuit daar klein stukje snelweg naar Chur en daarna volledig binnendoor gereden, vervolgens via de San Bernardinopas en daarna slingerende provinciale weg naar het Lago Maggiore.
Ik ben hier in 't Zuiden natuurlijk wel wat gewend van slingerweggetjes, maar dit was mijn eerste keer dat ik een Alpenpas over ging. Wat een gave ervaring!
Op de top van de San Bernardinopas (2200m hoogte)
Onze Agriturismo bij het Lago Maggiore zat op 770 meter hoogte, hier kwam je alleen door een rit van 15min me alleen maar haarspeldbochten en doordraaiers over een bergweg. Érg leuk om te doen, maar je kon dus niet even te voet naar het meer. Op somige stukken was het zó smal dat 2 auto's er niet naast elkaar langs pasten, zeker omdat het soms behoorlijk steil was.
Later dit week richting Milaan de volledige kustweg langs het meer gereden, leuk uitzicht maar op een gegeven moment heb je 't ook wel gezien. Wel even langs Arese (waar de Giulia als 1e en GTV als laatste auto geassembleerd zijn) gereden om de cirkel rond te maken voor de auto. Weinig te zien daar, maar gewoon leuk omdat 't kan...
Vervolgens nog in een klein dorpje tussen de wijngaarden in Cuneo geweest (met wederom veel beklimmingen en slingerwegen om bij de Agriturismo te komen), daarna nog paar dagen Turijn en vanuit daar weer een leuke route naar het Meer van Genève genomen. Eerst een stukje autobaan via de Val d'Aosta, echt een schitterende autoweg tussen de bergen door! Vervolgens niet door de Mt. Blanc-tunnel gegaan, maar over de Mt. Grand Saint Bernard gereden. Een klim naar 2500m hoogte, waarna je in Zwitserland uit komt.
Voor de poort van Arese
Snelweg bij Aosta
Over de Grand St. Bernard
Onder de streep heeft de GTV het dus perfect gedaan, geen krimp gegeven na toch wel een behoorlijk aantal slingerwegen en beklimmingen. Ook het benzineverbruik was ik wel blij mee, normaal kreeg ik 'm niet beter dan 1:9,5, maar na het uitlijnen/balanceren, verwijderen spacers en vervangen veerpoten is het flink verbeterd!
Al met al heeft hij me dus positief verrast en het vertrouwen in de auto is nu wel weer teruggekeerd.
