Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Alfasud Sprint '82 [16v carbs,148pk en nog een paar fout

za aug 02, 2014 11:01

@Zaag; het is inderdaad 150. En nu? Ik heb zitten zoeken op die site, maar kan alleen de standaard maat vlotternaalden voor de DRLA vinden. En dan nog, hoeveel groter zou ik dan bijv moeten proberen?
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
scuderia roma
Member
Member
Berichten: 135
Lid geworden op: ma mar 30, 2009 18:58
Locatie: venhorst
Contacteer: Website

RE: Alfasud Sprint '82 [16v carbs,148pk en nog een paar fout

za aug 02, 2014 15:01

vlotternaald is 150, net even een 40 mm dellorto open gemaakt 8)

Groet,

Ronnie
Scuderia RoMa

Gebruikersavatar
Woody34
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 562
Lid geworden op: di jan 04, 2005 17:20
Locatie: Capelle a/d IJssel

RE: Alfasud Sprint '82 [16v carbs,148pk en nog een paar fout

di aug 05, 2014 06:48

Ik vind het wel een veilig idee Matthijs dat je niet heel lang vol gas gaat.
:wink:
Ben benieuwd wat uiteindelijk de oplossing blijkt te zijn.
Proud owner of:
Alfasud Sprint 1.3S 1983

The fun starts where the straight ends.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Alfasud Sprint '82 [16v carbs,148pk en nog een paar fout

do aug 07, 2014 09:42

Heb intussen een groter maatje voor je binnen... uitwisseling zal komende week plaatsvinden onder het wakend oog van Vrouwe Agnus...

Ter illustratie: dit is voor een DHLA dus fysiek een andere vlotternaald maar het principe is gelijk, links een maatje 150 die standaard ook in een Nord 2000 zit, rechts de 350 versie die vaak op een Harley gebruikt wordt..

Afbeelding

Nogmaals, ik zeg niet dat dit de oplossing zal gaan zijn omdat het probleem nog redelijk ongedefinieerd is, maar ik denk dat het mijn denklijn wel aardig illustreert...

Cijfers er op loslatend, is maat 150 1,5 mm in doorsnee en de 350 is 3,5 mm in doorsnee... De oppervlakte van het gat van de 350 is dus ruim 5,4 maal zo groot als die van de 150... en daarmee is het debiet dus ook 5,4 maal zo groot... Nogal een verschil...

Ik begon een beetje twijfelen want een vlotterkamer bevat al snel 20 cc benzine of meer (heb geen DRLA bij de hand dus kan niet meten) en als je dus 2 x 20 cc = 40 cc in 5 seconden opslobbert... eeeh...

Zelfs bij 240 km/h leg je in die 5 seconden maar een goede 333 meter af... 1 liter benzine bevat 25 vlotterkamervullingen (1000 cc : 40 cc) voor 2 carburateurs... dus is je momentane verbruik 1 op 25 x 0,333 = 1 op 8... en bij halve snelheid (120 km/h dus) is het dan 1 : 4... Hoog... maar niet dusdanig hoog dat het niet zou kunnen... Weet je wat? Het zou best wel eens in de vlotternaalden kunnen zitten... :lol:

Nog een voorbeeldje uit de praktijk: de Weber DCNF werd op heel veel moteren gebruikt, van de Fiat Dino, via diverse Ferraris en Lamborghinis tot aan de Ducati Paso... De automotoren gebruiken allemaal een maatje 150 - 175 (met een enkele uitschieter naar 200) en de Paso heeft af-fabriek maat 300...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

RE: Alfasud Sprint '82 [16v carbs,148pk en nog een paar fout

do aug 07, 2014 12:26

Hier kan je een Weber tuning manual downloaden misschien wel leuk voor achtergrond informatie.
In hoofdstuk 11.12 (blz45) nog wat info over een vlotternaald. Trouwens een naald 150 is bij een benzinedruk van 0,15-0,2 bar goed voor een volume van 25 tot 30 liter per uur.

Vraagje, toen het vlotterniveau werd afgesteld, is toen behalve naar de hoogste positie ook naar de laagste positie gekeken? Een te kleine slag beperkt ook de doorstroming.

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Alfasud Sprint '82 [16v carbs,148pk en nog een paar

vr aug 08, 2014 22:27

Heb intussen een groter maatje voor je binnen... uitwisseling zal komende week plaatsvinden onder het wakend oog van Vrouwe Agnus...
super! ik zal er zijn! agnus krijg je van mij...
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alfasud Sprint '82 [16v carbs,148pk en nog een paar fout

za sep 06, 2014 16:24

Wat leuk, het forum doet het weer!

Weinig nieuws, de vlotternaalden liggen nog te wachten op de keukentafel (hopelijk ergens komende week monteren en testen) - had even gewacht ivm de apk die wel heel erg dichtbij kwam en ik wilde 'm graag rijdend houden, zodat ik niet, indien ik al carburateur-prutsend ergens zou stranden op een doordeweekse avond, de apk in gevaar zou brengen. Schorsen doe ik niet meer aan, alle keren dat ik dat gedaan heb duurde het langer dan 'die paar weken' die ik mezelf wijs had gemaakt.

Gisteren voor de apk gebracht en.... geslaagd! Paar kleine dingetjes maar niets dat niet eenvoudig te verhelpen was. Merk wel dat de garage hier tegenover weinig heeft met auto's van > 10 jaar oud. Maar het is gelukt :thumbs: dus om dat te vieren heb ik vanmiddag het stof, zand en koeienschijt van de nachtrit er maar eens afgewassen. Zijn er meer mensen die daar een schuursponsje voor nodig hadden?

Bewijsmateriaal van zaterdagmiddagse inspanningen;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laatste goeie nieuwtje; eindelijk bericht van dat stel Scheissdeutschers waar ik m'n nieuwe uitlaatspruitstuk besteld heb (naam noem ik pas als ik hem onverhoopt nu alsnog toch wéér niet krijg, of via PB voor geïnteresseerden) dat hij nu dan toch echt jawohl, komende week bij mij op de mat moet liggen. Ik ben benieuwd... ook naar hoe hij loopt met spaghetti èn iets ruimere vlotternaalden!
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2799
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 01:04

Re: Alfasud Sprint '82 [16v carbs,148pk en nog een paar fout

zo sep 07, 2014 22:48

Blijft super mooi masjien zo,Mathijs! :thumbs:

Nu maar hopen dat de nieuwe vlotternaalden resultaat geven.....

Gebruikersavatar
PeterTI
Full Member
Full Member
Berichten: 380
Lid geworden op: wo jan 12, 2005 20:57
Locatie: Hoogeveen
Contacteer: Website

Re: Alfasud Sprint '82 [16v carbs,148pk en nog een paar fout

ma sep 08, 2014 15:45

Wat een mooie sprint! :thumbs: :thumbs:
Gehad:
Giulietta 2.0 1983
33 type 2 1.7 QV 1990
75 2.0TS 1992
33 1.7 16V QV-S 1994
155 1.6 16V TS 1997
155 2.0 8v SB 1994
33 1.4i.e. 1993
33 1.7 16V 1992
156 2.0TS 1998
75 1.6i.e. 1988
156 1.8TS SW 2001
Nu:
33 16V QV Sportwagon 1994
33 1.4i.e 1993

Gebruikersavatar
alfarijderwierden
Member
Member
Berichten: 203
Lid geworden op: wo aug 18, 2010 13:31
Locatie: WIERDEN

Re: Alfasud Sprint '82 [16v carbs,148pk en nog een paar fout

ma sep 08, 2014 20:07

inderdaad!!! hele mooie sprint, om jaloers op te worden
mooie diepe kleur rood trouwens
succes gr lauris
In bezit van 2 auto,s waar ik trots op ben
Alfasud sprint 1.7 quadrifoglio
Alfasud sprint 1.5 quadrifoglio

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alfasud Sprint '82 [16v carbs,148pk en nog een paar fout

zo sep 28, 2014 22:49

Jack, goed nieuws, met excuses dat ik er zo lang over gedaan heb; de vlotternaalden zitten erin, proefrit gemaakt en.... Het helpt zeker!! Nog niet heel uitvoerig kunnen testen, onder andere door een ander probleempje (mogelijk ook door montage nieuwe uitlaat) maar >30 sec volgas in 4 bij 5000 rpm en hoger zonder gestotter is heel hoopvol! Zo ook in 3 doortrekken tot 6500, opschakelen naar 4 en dan een tijdje het gas op de plank houden zonder problemen. Jacks vlotternaalden for president!

Ondertussen ook nieuwe uitlaatspruitstuk gemonteerd en andere eindelozer; deels heel blij, deels minder, zie foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(Sorry foto's van gare iphone 4)

Spruitstuk hartstikke blij mee, einddemper wat minder. Geluid is heel wat beter dan voorheen, en dat spruitstuk, ach, dat kan gewoon niet anders dan een verbetering zijn. Maar wat steekt die einddemper een eind uit! Daar moet echt iets anders voor komen, geen porum gewoon.

Bijkomend probleem; of ik heb héél veel vuil in m'n carbs getrokken met al dat spelen en proefrijden, of de afstelling slaag niet echt meer ergens op met de huidige uitlaat en vlotternaalden. In ieder geval, stationair en bij volgas loopt hij als een naaimachine respectievelijk een kogel, maar aller ertussenin is bokken, proesten, stotteren etc. Bij koude motor gaat het nog, bij warme motor echt bloedirritant. Bijna niet normaal mee te rijden tussen ander verkeer. Gisteren al spelend en experimenterend van Brabant via Wijk bij Duurstede naar huis gereden, en 3/4 tank verbruikt op 150 km ongeveer. Dat is echt niet best. En hij meurt naar benzine. En hij slaat slecht aan (beetje doorstarten en dan komtie). Zou hij iets te rijk staan? ;) mwah... ;) - hoofdsproeiers lijken gewoon niet mee te doen, kunt alleen maar 'lekker' rijden als je in het bereik van de accelleratiesproeiers blijft. Afstellen maar weer....

Overigens rijdt het echt als een kogel.... Klinkt de nieuwe uitlaat echt beter, zijn de nieuwe (niet vierkant gestalde) banden een verademing en... Kan hij volgas! Progressie progressie... I like it!
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
PeterTI
Full Member
Full Member
Berichten: 380
Lid geworden op: wo jan 12, 2005 20:57
Locatie: Hoogeveen
Contacteer: Website

Re: Alfasud Sprint '82 [16v carbs,148pk en nog een paar fout

ma sep 29, 2014 09:11

Mooi mooi! :thumbs:
Gehad:
Giulietta 2.0 1983
33 type 2 1.7 QV 1990
75 2.0TS 1992
33 1.7 16V QV-S 1994
155 1.6 16V TS 1997
155 2.0 8v SB 1994
33 1.4i.e. 1993
33 1.7 16V 1992
156 2.0TS 1998
75 1.6i.e. 1988
156 1.8TS SW 2001
Nu:
33 16V QV Sportwagon 1994
33 1.4i.e 1993

Gebruikersavatar
sprints
Member
Member
Berichten: 108
Lid geworden op: wo apr 08, 2009 23:59

Re: Alfasud Sprint '82 [16v carbs,148pk en nog een paar fout

di sep 30, 2014 08:10

Geweldig uitlaatspruitstuk zeg. Hoe gaat het met de grondspeling (muv dat klemmetje) ?

Je zou bijna denken dat je vlotters niet goed afdichten, hoog niveau is te rijk en overlopen is benzinelucht. Anderzijds als de motor goed loopt als je de acceleratiepomp gebruikt zou wijzen op te arm mengsel. Even terug naar de oude vlotternaalden om eea uit te sluiten?

Groet K!

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alfasud Sprint '82 [16v carbs,148pk en nog een paar fout

za mar 28, 2015 21:20

Hoppa!

Het werd weer eens tijd voor een update. Spertijd gelukkig weer voorbij, en ondanks gebrek aan voorjaarsweer toch wel zin om weer eens wat te doen. Afspraak voor een nieuwe rollenbanksessie stond al een tijdje (niet bij dezelfde, het vertrouwen was er toch niet meer, onder andere met als sprekend voorbeeld de vlotternaalden van Zaag, die een probleem oplosten dat volgens de rollenbankmeneer van afgelopen zomer toch echt niet op te lossen zou zijn zonder een (nog?) grotere benzinepomp te plaatsen. Afijn.

Auto was nagenoeg onrijdbaar, al helemaal na de apk (zie verhaal van afgelopen najaar) en Lichtenvoorde is een heel eind hier vandaan, dus maar besloten geld aan een aanhanger uit te geven in plaats van aan benzine. Beter voor mijn hart ook denk ik, achteraf zeker. Verhuurtoko is een aanrader trouwens, gegevens beschikbaar via PB indien gewenst. Off we go 8)

Afbeelding

In Lichtenvoorde na kennismaking en koffie eerst een proefritje gemaakt waarna Bas al bij de eerste rotonde zei 'we gaan terug, dit is niet goed'. Rollenbank op, auto ingesnoerd, en bij de eerste run toch inderdaad diezelfde 148 pk eruit. Maar hoé... echt alleen door vanaf stationnair door te otteren, tot bij de 5000 rpm en dan begint hij te komen, om bij 6000 rpm te gáán, en er dan bij 6300 rpm (begrenzer) mee uit te scheiden. Dat is dus geen rijden. Bij het begin begonnen... en er uiteindelijk achter gekomen dat er een verkeerde rotor in de verdeler zat. Toen liep hij ineens als een naaimachine! Let wel, dit is gauw verteld maar kostte een hele ochtend en een stukje middag puzzelen en zoeken en redeneren en testen. Oa bougies en kabels op de testbank getest, bobine omzeild door een losse onsteking, carbs zowat helemaal uit elkaar gehad, gasklepstangenstelsel en bediening uitgeplozen en overal een ander klein foutje uitgehaald. Maar dat rotortje deed 't 'm! Ineens klonk hij ook gewoon anders... als een spraakwaterval in plaats van als een stotteraar.

Weer op de testbank; maar liefst 150 pk. Maar hoé?!; een wereld van verschil... vrijwel direct. Toen aan het finetunen geslagen... met luchtfiltersetups en kelkjes gespeeld en getest, synchroom gesteld en mengsel gesteld en nog eens gesteld... en toen kwam er 160 pk uit bij de laatste run. WOOHOO! Yihaaaa! :jumping:

Afbeelding

Afbeelding

Bas van BAS.... bedankt!! het was een topdag en nog een met resultaat ook. Dat ik daarna verplicht nog even mee moest in een Mercedes vergeef ik je maar ;-)

grafiekje met oude en nieuwe situatie;

Afbeelding

Ook mooi om te zien dat hij nu bijna de 197NM aantikt :lol:

En omdat jullie er altijd dol op zijn een filmpje mèt geluid;
View My Video

nu snel wat doen aan die uitlaat en aan de luchtfilters en dan lekker van het seizoen genieten!
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: Alfasud Sprint '82 [159pk, 197NM en steeds minder foutje

za mar 28, 2015 21:32

Mooi hoor, en nu lekker genieten Vd zomer
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Terug naar “Projecten”