Mijn 75 staat nu alweer 5,5 jaar buiten, en dat is te merken ook.....
De wielkast randen wist ik, maar toen ik de bumper demonteerde kwam ik er achter dat de kofferbakbodem los geroest was.
Ook de brandstoftank is door...
Als je echt gaat kijken, valt het altijd tegen en is er altijd meer werk aan een 'oude' auto....maar je pakt het goed aan!
Des al niet te min, denk ik toch, dat het verhaal van buiten staan iets te kort door de bocht is.
Die schermranden zijn gaan rotten van binnenuit, niet van het water, dat achter de plastic randen doorsijpelt. Die kitrand aan de binnenzijde is hierbij het grootste probleem. Die is 25 jaar geleden op de gelaste koets aangebracht, voordat er iets van lak op zat. (dat kan je ook zien, als je die kit weg krabt op een onaangetast stuk staal) Die kit hardt uit, krimpt en komt los.... condens op het koude staal, doet de rest. (en condens krijg je ook, als de auto onder een afdak staat)
Kofferbakbodem ook van binnenuit! Die isolatiemat onder de bekleding vormt fijn een biotoop, al bij het geringste vochtprobleem. Tip om herhaling te voorkomen: overtuig jezelf van 100% waterdichtheid van achterlichten. Dit gaat wel minder erg zijn, als ie onder een afdak staat, maar rijden door de regen is ook al genoeg, als je 'm daarna niet droog maakt van binnen... (en eerlijk is eerlijk, wie doet dat nu?...)
Die tank komt van opspattend water en smurrie, tijdens het rijden. Als je dat niet weghaalt (zelfde verhaal, wie doet dat nu wekelijks?...) blijft het daar ook vochtig. Af fabriek zit er alleen maar en dun laagje zwart op voor het idee....
Een carort is erg fijn en zeker een goed idee
, maar een goed beschermde auto, zonder lekkage, waar dan ook aan de koets, kan best buiten staan hoor.
Voor het idee: De kofferbakbodem van mijn 75, die alweer een jaar 10, vrijwel altijd buiten staat is nog 100% origineel en keihard. De schermranden komen wel één dezer jaren aan de beurt... (de tank is bij een america niet te vergelijken)
Ga zo verder met deze begerenswaardige Alfa 75!