En de formele hobbel is genomen!
Ofwel, de RDW keuring is achter de rug en het is nu een Alfetta V6 op kenteken.
Het leek vooral een papieren keuring, waarbij aantal kW's van de oude en de nieuwe motor het belangrijkst waren. Afkomst van de motor, controle motornummer en technische uitvoering leken minder aandacht te krijgen.
Ook bij de APK die ze daarna hebben gedaan heeft het blok weinig aandacht gehad. CO 1,7 % stationair. Accu achterin was vooral een verbaasde opmerking, meer dan een controle. Niets aan de hand, dus goedgekeurd.
En dat het goed is gedaan mag bljken uit de probleemloze kilometers die ik inmiddels al gemaakt heb, terwijl je best iets tegen zou kunnen komen als zo veel los is geweest.
De korte bak (net zo lang als de America bak) is wel wennen t.o.v. van de 156, vooral omdat een V6 meer toeren lijkt te maken als je alleen afgaat op het geluid t.o.v. een Nord. Maar daardoor is ie wel levendig rond de 120 km/u. En dat is een understatement
Oh, qua gewicht heb ik het nog niet helemaal helder:
Hij woog bij import in Nederland 1120 kilo. Toen had ik wel de tank leeg en het reservewiel eruit. Dat kon toen nog

(1998).
Nu woog hij iets van 1200 kilo met 3/4 tank, reservewiel, volle gereedschapskist en spulletjes voor het werk. Onze weegschaal is stuk, dus ik kan de losse dingen niet wegen, maar 30 liter minder is bijna 30 kilo minder, 10 kilo kist, 15 kilo reservewiel, 5 kilo werkspullen zou 1150 kilo betekenen.
Ofwel grofweg 30 kilo zwaarder. En dat klopt wel een beetje met het verschil tussen een 1e serie 75 2-liter en 75 2.5 QV.
Nog een paar kleine dingetjes voor de afwerking, maar dat komt wel op de woensdagavonden zo af en toe bij Auto Tecnica. Naast de gezelligheid dan.