Wat is trouwens t beste om nu eerst aan te passen ivm de weg ligging?
Tot zover zitten er caster kogels in, een 30mm voorstabi en rondom verlaagd. Hoeveel precies weet ik niet helaas...
Niet echt een super onderstelletje...
Draagarmen voor wil ik idd nog een keer doen. Zeker toen ik die mooie van Remco zag!
Wat het beste is om eerste aan te passen hangt ervan af wat je wilt met de auto, de toepassing.
Op mijn straat V6QV heb ik 30mm stabi voor (met originele rubbers) originele achterstabi, castorkogels voor, achteras met geuniballde wattstangen wyber en centrale punt voor zijn nog origineel rubber, voor originele 23mm torsiveren, achter RS veren 40kg/cm op maximale rijhoogte. Set gele koni's rondom. Waarvan de achterste revalved zijn door Frans Verbaas ivm de RS veren. Ik vind het wel prima voor op straat. Stug zat. (zal ook deels aan mijn banden liggen die volgens mij flink stugge wangen hebben) De zwaardere achterveren compenseren de dikkere voostabi en halen flink wat onderstuur weg. En helpen ook weer beetje tegen excessieve body roll natuurlijk. Eerste wat ik aan mijn onderstel set up nog zou willen aanpassen is setje echte schokdempers.
Ik zou dan setje Koni racedempers op maat laat maken bij Frans Verbaas met soort van milde asfalt rally set up. Minder state of the art dan Intrax maar ook stuk betaalbaarder en nog steeds maatwerk en veel beter/fijner dan een gewone gele koni of bilstein.
Als je auto primair voor circuit wilt gaan gebruiken moet je naar zwaardere voorveren (torsi danwel coilover) en is 40kg/cm achter te weinig.
Maar in dat geval is eerste aan te bevelen aanpassing een goede rolkooi, goede stoel en 6 punts gordel.
Jij hebt toch nog de orginele remmen?? Dat is echt het eerste waar ik wat aan zou doen. Die zijn voor een standaard 75TS maar net aan en dan nog alleen als alles op punt staat en met goede remblokken. In een standaard V6 vind ik ze al onder bemeten. Laat staan in jouw auto met 300 pk en wat extra gewicht ivm compressor en intercooler etc
NB vwb draagarmen. Als je bruikbare rijhoogte voor straatgebruik wilt handhaven hoef je uit geometrie oogpunt geen andere draagarmen te nemen. De hoofdreden voor de andere draagarmen op racers is geometrie bij extreme verlaging. Gewichtbesparing en evt meer spoorbreedte zijn (hele) leuke bonussen. Draagarmen van Remco zijn idd mooi. Want met een orginele fuseekogel die voor die belasting is ontworpen en voorzien is van stofrubber. Ipv geklooi met verkeerd belastte uniballs.
En voor een auto die op straat word gebruikt is een instelbare of verlastte achteras wel het laatste waar ik tijd en geld aan zou besteden. Voor een auto die af en toe voor een trackday word gebruikt ook trouwens. Alleen zinvol voor hardcore racer. Wel nice to have natuurlijk.
En ook leuk om te maken. Maar dat is wat anders dan of het ook echt nut heeft.
Als je al iets met de achteras wilt doen dan is het eerste outboard remmen met een hydraulische handrem.
Veel betere oplossing dan geklooi met bakkoeling. Mijn mening.
En ja, ik weet dat jij ook bakkoeling hebt...
Enige waar bakkoeling goed voor is, is voor echte endurance races van een paar uur of als outboard remmen van het technisch reglement niet mogen.
Gr
DJ