De onderdelen zijn nog niet terug, dus intussen wat anders.
Ik heb de motor gedemonteerd en versnellingsbak opengemaakt. Van de motor alles afgehaald incl. carterpan, koppen, voor- en achterdeksel met oliepomp. De waterpomp heeft de demontage niet overleeft (zoals altijd), maar er ligt een nieuwe klaar.
De motor is nog gezond, complete revisie vind ik niet nodig. Hij is van binnen wel erg zwart en de koelkanalen roestig. De 1e (Siciliaanse) eigenaar heeft het koelsysteem bijgevuld met water uit de Middellandse zee waarschijnlijk) Er kwam wat 'chips' uit rollen toen ik het blok op z'n kant zette met de koppen eraf..
Goed schoonmaken en spoelen dus, nieuwe pakkingset en keerringen monteren, koppen iets laten vlakken en nieuwe keerringen op de kleppen. De krukas en drijfstangen haal ik misschien ook nog los om te zien hoe de lagers zijn. Ze hebben geen voelbare speling, maar je weet nooit.
Ik dacht dat de versnellingsbak goed was, maar dat viel tegen. Nadat ik de bak ondersteboven gezet haden en het deksel gedemonteerd had, zag ik een metalen tandje van een collar op de rand liggen. Het bleek van de 4e versnelling te komen. Toen ik de as verdraaide bleken er in totaal 5 tandjes af te zijn.
Wordt dus een andere bak of de bak loshalen en vervangen...