Gebruikersavatar
Erwinn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 769
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 16:11
Locatie: Dedemsvaart

RE: Diagnose software

vr jan 18, 2008 21:22

Sorry Sander, nieuwe definitiefile nog niet getest, geen tijd gehad daar ik met de v6 aan het werk moet. En de GTV vandaag niet thuis is geweest :)
*Alfa Romeo GT JTD 16v 2004

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Diagnose software

vr jan 18, 2008 22:06

Sander zou jij mij misschien nog even de lokatie willen doorgeven

mag op mail pb maakt niet uit

alvast bedankt

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: Diagnose software

za jan 19, 2008 10:46

Als je bij de 2.10.4 realtime uit kan lezen heb je aan mij een klant voor de kabeltjes...

164 TD
Newbie
Newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: zo apr 09, 2006 18:00
Locatie: Honselersdijk

RE: Diagnose software

zo jan 20, 2008 10:11

Vanmorgen hebben we bij Eric thuis even geprobeerd om de software met de MSA6 motronic van de TD te laten communiceren, maar dat werkte helaas niet; waarschijnlijk een ander protocol.
De airbagcomputer bleef ook stil, maar dit deed hij ook bij de dealer toen ik daar was om de airbagcomputer te laten resetten.
Eric liet op zijn eigen Alfa nog even zien wat de mogelijkheden waren en dat zag er allemaal zeer interessant uit.
Binnenkort de Q4 eens aan de PC hangen, kijken of die het doet.
De Q4 heeft 3.7 motronic en de Spider van Eric 3.7.1, dus ik hoop dat daar de software wel op werkt.
_________________
een TD en een Q4........wat kan een mens zich nog meer wensen......

Alfa 164 rijder sinds 21 november 1990.

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

RE: Diagnose software

zo jan 20, 2008 11:30

@Het-Licht, Met de software voor het oudere protocol (dus ook m2.10.4) kan er inmiddels een klein beetje realtime data uitgelezen worden. Deze wordt echter nog niet in een grafiek weergegeven en je moet elke keer op een knop drukken om nieuwe data te lezen. Ik ben bezig om ook een Unidiag versie te maken met meer mogelijkheden.

@164 TD, De MSA6 kan ik in de examiner software niet vinden. De MSA11 die ook voor de 2.5TD gebruikt is staat er echter wel in. Wat hier wel belangrijk is, is dat het ECU adres van deze MSA11 0x80 is (ipv 0x10 voor meeste motronics). Dit ECU adres zou je dus eens moeten proberen. Of het werkt weet ik ook niet zeker, maar de kans is zeker aanwezig, omdat Bosch dit kwp71 protocol al lang gebruikt.
Wat betreft de Airbag van waarschijnlijk Siemens (?): deze maakt echt gebruik van een ander protocol, dus dat gaat inderdaad niet lukken. Bij airbags die wel gebruik maken van het kwp71/kpw81 of kwp2000 protocol is het belangrijk om te weten dat de airbags bij Alfa meestal op ECU adres 0x00 zitten.

Groeten, Sander.

164 TD
Newbie
Newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: zo apr 09, 2006 18:00
Locatie: Honselersdijk

RE: Diagnose software

zo jan 20, 2008 13:11

@ Sander:Ik denk niet dat MSA6 en MSA11 veel van elkaar verschillen; het enige verschil dat ik in de schema's kan vinden is dat MSA11 gebruikt maakt van de codesleutel en MSA6 niet.Alle sensoren, en dat zijn er bij een oude diesel niet veel, zijn identiek.Verbruik, vermogen en vermogen zijn ook identiek dus er zal niet veel aan de software gesleuteld zijn.
Beide systemen kunnen uitgelezen worden met een knippercode via het gloeiplugsymbooltje
De Airbagcomputer is inderdaad van Siemens, alleen snap ik dan niet dat hij bij de dealer niet toegankelijk was met de Alfaexaminer.

We gaan er nog wel even mee aan de gang.

Rockking

RE: Diagnose software

zo jan 20, 2008 15:05

Interessant topic dit.
Ben wel geïnteresseerd in zo'n kabel.
Heb namelijk net een Carpc ingebouwd en dit zou het wel af maken.
Volgmodus=aan :D

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: Diagnose software

zo jan 20, 2008 15:52

@ Sander: Vandaag geprobeerd, KWP71 standaard werkt goed.
KWp71diag_adcram werkt goed.
KWP71diag_adcram ml4.1 loopt nog vast op hetonderste deel van de waarden; foutmelding als volgt:

Exception EConvertError in module KWP71Diag.exe at 00058246. '2.01389E' is not a valid floatin point value.

Verder heb ik het volgende uitgelezen (heb ik dus geen foutcodes???):

DebugScreen
COM Port opened
Init started
Init Ready
KeyBytes, count : 5
3B
80
92
08
2A

ID after 5baud init:
ID : 1410021620 , 0261200141
ID : 7906537621 , 1267356097

Read diagnostic faultcodes :
Bytes received: 2B 61 32


error rcv wait timeout
no data received
Error in Communication


File read: kwp71diag.def
ID_71 : ID0 hardware
ADC_71 : ADC_0 Air flow meter voltage
ADC_71 : ADC_1 Battery voltage
ADC_71 : ADC_2 airtemp sensor voltage
ADC_71 : ADC_3 enginetemp sensor voltage
ADC_71 : ADC_4 CO pot. voltage
ADC_71 : ADC_5 Lambda sensor voltage
ADC_71 : ADC_6 internal voltage
ADC_71 : ADC_7 Coding Resistor voltage
RAM_71 : Engine speed
RAM_71 : Engine load
RAM_71 : Battery Voltage
RAM_71 : Idle value integrator
RAM_71 : Offset integrator
RAM_71 : Slope integrator
RAM_71 : Lambda integrator correct.
RAM_71 : Lambda sensor integrator
list: addr0190state, id: 0020
list: addr0190state, id: 0000
RAM_71 : Bits port P1
list: addr20state, id: 0001
list: addr20state, id: 0002
list: addr20state, id: 0000
list: addr20state, id: 0003
list: addr20state, id: 0004
list: addr20state, id: 0000
list: addr20state, id: 0010
list: addr20state, id: 0000
list: addr20state, id: 0020
list: addr20state, id: 0000
RAM_71 : Bits dig. inputs


Benbenieuwd of we de realtime values kunnen uit gaan lezen; oja, Engine speed werkte wel...760tpm....best laag he... Oja, 75QV in openloop mode...En de spanning van de AFM was iets van 0,80008 V als ik het goed heb, ook de waarden van de airtemp en watertemp kon ik lezen evanals batterij voltage...

Ben benieuwd wat anderen voor waardes hebben; ik heb namelijk geen originele AFM maar een zelf afgestelde van een 33 16v....

Mogelijk de openloop weer eens uitzetten en kijken wat er dan gebeurt (ooit uitgezegd omdat de auto belabberd reed (kapotte AFM en denk ik slechte lambdasonde).

CIao!
Alfa romeo: The art of the machine!

Gebruikersavatar
GiuliaReis
Full Member
Full Member
Berichten: 481
Lid geworden op: do sep 14, 2006 20:32
Locatie: Oirschot

Re: RE: Diagnose software

zo jan 20, 2008 16:31

Exception EConvertError in module KWP71Diag.exe at 00058246. '2.01389E' is not a valid floatin point value.
From SysUtils.pas(Delphy):

{ StrToFloat converts the given string to a floating-point value. The string
must consist of an optional sign (+ or -), a string of digits with an
optional decimal point, and an optional 'E' or 'e' followed by a signed
integer. Leading and trailing blanks in the string are ignored. The
DecimalSeparator global variable defines the character that must be used
as a decimal point. Thousand separators and currency symbols are not
allowed in the string. If the string doesn't contain a valid value, an
EConvertError exception is raised. }
enjoy :wink:
Thoughts of an idle mind

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: Diagnose software

zo jan 20, 2008 20:33

@Sander: Het zou wel fraai zijn om bijvoorbeeld ook de vervroeging te kunnen meten en inspuitwaarden....

Verder zoek ik dus naar de soll-waarden, want ik zou wel willen weten of ik mijn AFM een beetje in de richting heb gekregen (lijkt van wel, auto loopt als een tierelier, en verbruik tussen 1 op 9 en 1 op 10).
Alfa romeo: The art of the machine!

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

Re: RE: Diagnose software

zo jan 20, 2008 21:57

Wat betreft die "Exception EConvertError" met de floating point, dit is waarschijnlijk een foutje wat ik in UniDiag al gerepareerd had. In de .def files gebruik ik de '.' als decimaal scheidingsteken. Dit gaat goed bij de engelse windows versie. Bij de nederlandse kan dit dus misgaan, als ik vergeet dit expliciet aan te zetten in m'n software....

@Marc, Bij het fouten uitlezen zie ik toch iets raars. Als er geen fouten zijn, zou er normaal niks of 00 ontvangen worden. Hier wordt wel iets ontvangen, maar niet genoeg en daarna treed er ook een "rcv wait timeout" error op. De de communicatie is dus onderbroken tijdens het lezen van de foutcodes. Gewoon nog een keer herhalen. Als de eerste bytes correct zijn, dan is er de foutcode 0x2B en dat is fout in de CO potentiometer.
Die CO potentiometer zit normaal in de AFM (tenminste bij de TS is dat zo). Omdat je hier een combinatie van een QV en 33 16V hebt, zou ik hier toch nog eens naar kijken...

[quote="marc7eleven"]@Sander: Het zou wel fraai zijn om bijvoorbeeld ook de vervroeging te kunnen meten en inspuitwaarden....

Verder zoek ik dus naar de soll-waarden, want ik zou wel willen weten of ik mijn AFM een beetje in de richting heb gekregen (lijkt van wel, auto loopt als een tierelier, en verbruik tussen 1 op 9 en 1 op 10).[/quote

De ontstekings en injectie waarden zal ik nog wel even toevoegen. Wat betreft de soll-waarden is het makkelijkste waarschijnlijk een vergelijking met een QV met originele AFM. Ook met een (goede) lambda sensor en closed loop regeling kun je zien of de AFM in het deellast bereik goed klopt. Als dit het geval is, hoeft de lambda regellus namelijk bijna niets bij te regelen.

Groeten, Sander.

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: Diagnose software

ma jan 21, 2008 18:36

@Sander: Alles werkt nu, alleen was mijn accu niet sterk genoeg om de motor te starten en de realtime data nog wat beter te bekijken...binnenverlichting stond namelijk nog aan.... :oops: wel nog ff met de LMM gespeeld en gekeken of het gemeten voltage verandert bij openen van de LMM en dat gebeurt idd!

TO BE CONTINUED
Alfa romeo: The art of the machine!

Gebruikersavatar
GiuliaReis
Full Member
Full Member
Berichten: 481
Lid geworden op: do sep 14, 2006 20:32
Locatie: Oirschot

Re: RE: Diagnose software

ma jan 21, 2008 19:12

Wat betreft die "Exception EConvertError" met de floating point, dit is waarschijnlijk een foutje wat ik in UniDiag al gerepareerd had. In de .def files gebruik ik de '.' als decimaal scheidingsteken. Dit gaat goed bij de engelse windows versie. Bij de nederlandse kan dit dus misgaan, als ik vergeet dit expliciet aan te zetten in m'n software....
Yep, die verrekte taal instellingen :wink:
Thoughts of an idle mind

Tjempeng

RE: Diagnose software

wo jan 23, 2008 11:19

Hallo allemaal, ik ben toevallig tegen dit onderwerp aangelopen en vind dit heel interessant.
Ik heb zelf een ELM 327 interface (gekocht bij www.talktomycar.co.uk) en gebruik hierbij ELM Scanmaster, maar daarmee kan ik niet de airbag en abs resetten. Wel kan ik de foutcodes uitlezen en opschonen.
@Sander werkt Unidiag ook met andere interfaces zoals de ELM327 ?

babobo

RE: Diagnose software

wo jan 23, 2008 22:20

Fantastisch project moet ik zeggen. Al tijden ben ik op zoek naar een leuk stukje software. Via een andere gebruiker van het 147club forum heb ik jou software samen met jou kabel kunnen proberen.
Werkt perfect bij mijn alfa 147 JTD.

Mijn vraag is nu of ik bij jou een kabel kan bestellen?

Terug naar “Projecten”