Even een update van de werkzaamheden van vorige week.
Ik zal eea zo volledig mogelijk beschrijven zodat het ook meteen als naslagwerk kan dienen.
Na het loskoppelen van de accu gestart met het verwijderen van de luchtfilterbus
Vervolgens de luchtfilterbak verwijderd.
en vervolgens de carbs (gashevel en choke lossen) Hier bleek overigens dat de massa aan de carb in het luchtledige hing.
De andere kant: accu weghalen, moeren van het spruitstuk los halen. Het spruitstuk komt er dan niet meteen af. Truc is om de steun aan de bak/voorste demper los te halen zodat er voldoende ruimte is om de het spruitstuk van het blok te manouvreren. Het spruitstuk hoeft dan dus niet los van de voordemper.
de oude pakkingen zijn een beetje gaar
Verder met het aftappen van de koelvloeistof (aftapplug onderaan de radiator en linksachter op het blok.
Nu wilde ik de krukaspoulie op het BDP zetten alvorens over te gaan tot het loshalen van de kop. Ik vond echter dat er te weinig ruimte en zicht was op de poulie, dus de Vin (en naderhand ook de radiator) ook even weggehaald, aangezien de radiator toch leeg is.
Vervolgens alle resterende kabels/slangen die aan de kop zitten eraf gehaald en gelabeld (!), zodat e.e.a. makkelijk terug te plaatsen is bij montage. In dit geval (lpg) iets meer slangen dan normaal.
Dit merkteken wordt nu belangrijk om het blok "op tijd" te zetten voordat de kopbouten losgaan.
Eerst Nokkenasdeksel eraf (eitje) en vervolgens ringsleuteltje 36 van de buurman geleend en de nokken op de markering gezet: de nokken wijzen in dit geval niet naar buiten maar naar binnen, wat niet uitmaakt als de markering klopt. Aangezien er toch echt maar 1 markering op de nokken zit toch even gekeken naar de markering op de krukaspoulie: EXACT op het BDP
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
)
Toen de kettingspanner losdraaien terwijl ik hem voor de zekerheid tegenhield. Na het losdraaien is de spanner makkelijk naar binnen te duwen en weer vast te zetten. (helaas vergeten een foto te maken, maar het wijst van zelf als je het ziet)
![Afbeelding](http://i4.photobucket.com/albums/y102/JoorZ146/Berlina%201750/Koppakking/100_3300.jpg)
Het visje van de ketting zat ook perfect in het midden en kon ik nu makkelijk los maken. De ketting (aan beide zijden een stuk waslijn oid knopen!) voorzichtig van de spanner gehaald en over het onderste tandwiel heen gezigzagd, zodat de ketting zelf voorkomt dat hij zich van het onderste wiel wurmt. Vervolgens de andere helft van de ketting er overheen.
Rustig de kopbouten gelost volgens de voorgeschreven volgorde. De tapeindes bleken grondig in de kop vastgevreten te zitten. Trekken en duwen hielp allemaal niet. De gouden tip van Dré was om de tapeindes zijdelings met een rubberhamer los te kloppen en er regelmatig wd40/kruipolie op te spuiten.
Uiteindelijk kwam de kop los en werd pa (handig om even met zijn tweeen te zijn!) getrakteerd op een oliebad, dankzij de olie die nog onder de nokkenassen lag
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
(volgende keer eerst verwijderen dus)
tot slot toch maar het inlaatspruitstuk gedemonteerd. Voor het vlakken zou die sowieso in de weg zitten. Kleppen lijken er goed uit te zien al valt op dat niet alle kleppen logisch staan?
De hoogte van de kop (lastig meten) meet ik nu 11,2cm Volgens dominic is de dikte van een ongevlakte kop 111,4 en 111,8mm.. Los van de meetonnauwkeurigheid ga ik ervan uit dat de kop nog niet gevlakt is.
Ik heb de kop weggebracht naar een rivisiebedrijf met de C&B nokken er los bij met de opdracht om de nokken te vervangen, kleppen te stellen en de kop te vlakken.
Verder heb ik nog wat pakkingen besteld: uitlaatspruitstuk, inlaatspruitstuk, carbs, benzinepomp....
Koppakking en kleppendekselpakking had ik nog liggen. De rubberringetjes in de koppakkingset worden vervangen door teflon mercedes o-ringetjes omdat die duurzamer zijn.
Afgelopen weekend heb ik overigens e.e.a. schoongemaakt. Carbs en inlaatspruitstuk met name. Het onderblok moet nog. In de oliekanalen van het onderblok zullen ook meteen de bekende passtiftjes worden aangebracht ter vernauwing van het kanaal en fixeren van de rubberringetjes.
Dinsdag kan ik de bestelde ringetjes en de kop ophalen en kan ik weer aan de gang.
Als alles in elkaar zit kan ik proefdraaien en aansluitend de ontsteking ombouwen naar pertronix.