Vandaag was D-day.
Ik kreeg weer klushulp (Joost) en dat werkt altijd fijn, 4 handen kunnen bijna 4x zoveel als 2 handen, samenwerken loont!
Op het programma stonden 2 belangrijke punten maar wij hebben er meer weg kunnen strepen.
Allereerst het benzinetoevoerprobleem.
Joost had voor de test een lang stuk benzineslang meegenomen om te kijken of de motor met directe plus op de pomp en een directe slang naar het blok, wilde lopen. Aangezien ik af en toe eigenwijs ben wilde ik toch eerst testen waar de verstopping in de benzineleiding zat; in de leiding tot het filter, in het (nieuwe) filter of in het gedeelte van het filter naar de pulsatiedemper.
Zo gezegd, zo gedaan. We hebben de leiding net voor het filter afgekoppeld en perslucht op de leiding vanaf de pomp gezet, totaal geen resultaat! De verstopping was dus gelocaliseerd en ik had in gedachten al de bestelling voor een nieuwe leiding geplaatst, Wederom eigenwijs besloot ik toch maar om de leiding vanaf het filter in de richting van de pomp onder druk te zetten, niet geschoten is altijd mis toch? Even perslucht er op en toen schoot er iets met een forse plof uit de leiding, inclusief een Euro95 douche voor mijzelf, de leiding was weer open! Wat er in zat hebben we niet terug kunnen vinden maar het probleem was opgelost!
Daarna alle slangdelen weer goed gemonteerd en hebben we een startpoging gedaan. Wat bleek, de P4 startte (na heel lang doorstarten om de druk op te bouwen)! De pomp draaide geod en blijkbaar was dus de ca 9,5 volt die ik gemeten had bij de pomp ruim voldoende om druk op te bouwen.
De motor rookte wel behoorlijk dus hebben we de P4 buiten in de zon gezet en zijn we met de remmen aan de slag gegaan.
Klus 2.
De remklauw linksachter zat vast, ik had een reserve klauw liggen dus deze hebben wij omgewisseld (de reserveklauw was goed gangbaar). Daarna konden we het remsysteem ontluchten. Na vervanging van de nippel rechtsachter waren de remmen snel ontlucht.
Daarna de koppeling.
De koppeling stribbelde meer tegen, ontluchten werkte niet maar uiteindelijk hebben we ook even perslucht op de slang van de hoofdkoppelings- naar de hulpkoppelingscylinder gezet en doorgeplazen. Dit had ook effect! Waar het ontluchten eerst totaal niet lukte (wel 3 kwartier mee bezig geweest en een hulplijn gebeld) ging het vervolgens heel vlot en was er snel weer behoorlijke pedaaldruk, ook gefixt!
Deze klussen hebben onze dag behoorlijk gevuld maar het gaf een goed gevoel, reslutaat!
Toen volgde een kleine proefrit, P4 gestart en wederom forse rook. Niet zo maar rook maar toch echt een rookgordijn achter de P4...... En daar zit nu het probleem, wat is er aan de hand met het blok?Ik hoor graag jullie mening, in zoverre dat natuurlijk kan op afstand....
De motor loopt heel erg mooi, geen vreemde geluiden maar uit de uitlaat komt behoorlijk witte rook/stoom. Het is geen oliepluim maar lijkt dus op koelvloeistof. Tijdens onze tests hebben we het koelvloeistofniveau niet zien dalen maar zou je dit zo snel al moeten zien (de motor heeft in totaal ca een half uur gedraaid)? Hoe kunnen we diagnose stellen?
Ik moet er bij zeggen dat twee zaken op het blok ontbraken
1. De vacuumslang voor de rembekrachtiging. Deze heb ik tussendoor (tot het te heet werd) wel dichtgehouden met een vinger (Hansje Brinker, zeg maar).
2. de carterontluchtingsslang zit er niet op en heb ik voor het moment afgedopt.
Ik moet zeggen, ik ben er bang voor dat het motorblok een kat in de zak is......... Graag jullie meningen. Dat zou betekenen dat ik weer op zoek moet naar een ander blok en wat koop je dan weer..... (iemand een bekend blok in de aanbieding?) Het Spettacolo met de P4 zal er hoogstwaarschijnlijk dus niet meer in zitten, grote kans dat dit blok er weer uit moet.....
Zie hieronder een foto van de rook achter de P4, en daaronder een paar sfeerplaatjes.
