Er zijn nog goeie op de markt inderdaad, met de nadruk op
nog
Informatie inwinnen bij de 145/146 club had niet geholpen, die zijn nog in de ontkenningsfase ("Roestproblemen? Welnee, hij is toch verzinkt?").
Ik had eerder echter al een andere laten staan (niet gekocht dus) die nog rotter was dan deze...
Ze hebben -overtuigd door de foto's- me overigens wel gevraagd die aankoopgids (t.a.v. roest) dan maar zelf te schrijven. Tja, dan heeft de volgende er misschien nog wat aan.
Het vervelendste is dat de rot zich decimeters onder de taaie steenslaglaag door kan verspreiden voordat je aan de buitenkant iets ziet. Een goeie aankoopkeuring is zo bijna niet mogelijk. Je zit alleen
echt safe als je de auto op het logo al afkeurt
Van elk nieuw type beweren verkopers weer: "Nee hoor meneer,
deze roest echt niet meer!", en elke keer opnieuw rotten ze toch door zodra ze een jaar of acht tot twaalf oud zijn. Op een gegeven moment stop je de verkopers te geloven en keer je zo'n merk de rug toe.
Geldt natuurlijk niet alleen voor Alfa, want Fiats en Lancia's op dezelfde platforms met dezelfde afwerking vertonen dezelfde rotterij. Zo eens rondbladerend door de Italianen-fora kom ik maar 1 uitzondering tegen: het Tipo Quattro platform. Laat ik er daar nou al drie van gehad hebben... tijd voor een vierde misschien, na de 146