Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...Uitlijnen + Camberm

do apr 13, 2006 18:48

Leerzaam! Kan bij mij nog eens van pas komen!

Maar even iets anders:
Allessandro, laat jij je Sud buiten in weer en wind staan :?: :shock: IPV lekker droog en warm binnen?

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...Uitlijnen + Cam

do apr 13, 2006 21:18

@Andretti: wat dat betreft is er geen verschil met de electronische uitlijnapperatuur, want die wordt ook zo op de velg gemonteerd. Daarbij draait het wiel ook niet. :wink:
Bij het uitslingeren wel. 2X een halve slag draaien voor het opmeten.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...Uitlijnen + Camberm

wo jul 12, 2006 13:34

Even een paar weinigzeggende foto's, gewoon om mijn twee 'kooiaapjes' te laten zien. 8)
Misschien toch leuk om te vermelden, waarom die 75 zo hoog staat achter => ik heb alle remslangen vervangen door staalomvlochten exemplaren van Goodridge. Dus ook dat slangetje achter. Voordeel van het zo hoog opkrikken aan de achterkant is niet allen, dat je er gemakkelijker bij kunt, maar ook dat de slang hoger zit dan het reservoi voor. Dus geen lekkage en na montage gemakkelijk/ snel ontlucht! :)

De werkplek:
Afbeelding

Afbeelding

Aan de ander kant wordt ie wat laag. :? Is toch echt maar weinig verlaagd. :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...Kan het nog schuine

wo jul 12, 2006 16:52

Da`s een erg makkelijk hulpje, zo`n kooiaap. Ik wou dat ik hem had. Ben je al weer aan het sleutelen? Of zijn dit archieffoto`s?

harold
Full Member
Full Member
Berichten: 337
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:20
Locatie: Naarden
Contacteer: Website

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...Kan het nog schuine

wo jul 12, 2006 18:56

zo, handig.....en lekker in de schaduw kunnen werken 8)
164 super 3.0v6 automaat, zwart, 96, Xenon, full Meguiars detailed, Eibach lowered, gepoetst door A1 Car Cleaning
Afbeelding

Andretti Molletti

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...Kan het nog schuine

wo jul 12, 2006 19:20

Ja mooi man!

Maar eeeeuh, niet eroverheen lullen ;)

Kas en ik willen gelijk hebben!!!
Je MOET uitslingeren of iig je velgslag uitsluiten !!!
:wink:

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...Kan het nog sch

wo jul 12, 2006 19:52

zo, handig.....en lekker in de schaduw kunnen werken 8)
Dat was/ is voor mij wel voorwaarde numero uno met dit weer!

En KAS dit zijn dus foto's uit het archief van afgelopen mandag, zeg maar. :wink: Tja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan. :oops:

@Andretti: Da's oude koek. :o Natuurlijk heb jij gelijk, maar ik heb dat uitlijnen al lang weer achter de rug. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...Kan het nog sch

wo jul 12, 2006 20:07

En KAS dit zijn dus foto's uit het archief van afgelopen mandag, zeg maar. :wink: Tja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan. :oops:
:thumbs: Ik begrijp dat het jeukt om met dit weer weer :shock: iets te gaan doen. Maar niets forceren, anders zit je straks met de gebakken peren.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...Kan het nog schuine

wo jul 12, 2006 21:41

@KAS: Ja, moeder! :biggrin:
Ik ga zeker niet forseren, voor je het weet gaat er iets kapot. :shock: Een ontluchtingsnippel of zo, of bedoel je dat niet? :wink:

@Andretti: Ik zou het zomaar vergeten -tja geheugen van een goudvis (en het IQ van een poffertje, daarom ga ik ook zelf aan de uitlijning klooien :biggrin: )-, maar dat uitlijnen is toch nog een beetje actueel. Ik heb gisteren nog een kleine correctie gemakt aan één spoorstang van de 75.
Het stuur stond eigenlijk al jaren een ietsje naar links. En in 30.000km zijn de banden minder dan één milimeter scheefgesleten. De binnenzijde meer dan de buitenzijde. Om dat te corrigeren/ in het vervolg tegen te gaan, heb ik dus één spoorstang zodanig verdraaid, dat ik èn minder uitspoor/ meer toespoor heb, èn dat een wiel meer naar links kwam te staan. Conclusie: de rechter spoorstang heb ik +/- een halve slag uitgedraaid.
Dit alles dus zonder touwtjes en zonder rekening te houden met slingering van de velg. :biggrin: (stuur staat nu weer recht :D )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...Kan het nog sch

wo jul 12, 2006 22:12

@KAS: Ja, moeder! :biggrin:
Ik ga zeker niet forseren, voor je het weet gaat er iets kapot. :shock: Een ontluchtingsnippel of zo, of bedoel je dat niet? :wink:
Nee, je uitlaat. :twisted: :wink:

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo...Kan het nog schuine

do okt 19, 2006 17:08

Autostoel oplappen

Ik heb enkele weken geleden een interieur (stoelen en achterbank) van een Alfa 75 TS gekocht. De bekleding is netjes, maar m.n. de bestuurdersstoel was wel een beetje doorgezeten. Voordat ik deze stoel in een auto monteer, ga ik die toch wel even een beetje oplappen en verbeteren. Je wilt wel en beetje lekker kunnen zitten, nietwaar? :wink:

Allereerst heb ik (uiteraard) de zitting van de rugleuning gescheiden. Eigenlijk wilde ik enkel de zitting verstevigen en de rugleuning verwisselen met een andere, die ik nog had overgehouden van een ander projectje. Maar ja, dat was een bijrijders rugleuning en die moet je dan dus toch half ontleden om om te kunnen bouwen naar bestuurdersrugleuning. En als ik dan eenmaal bezig ben...............

Kortom, de hele stoel gaat uit elkaar. D.w.z. Eén zitting en twee rugleuningen.
Eerst de minst mooie rugleuning maar eens ‘slopen’, dan mag er nog wat mis gaan. :idea:
Nou, da’s maar goed, dat ik die niet gewoon gebruikte; het frame is aan één zijde finaal gescheurd! :shock: Gelukkig zijn de frames an sich hetzlfde, dus het donor rugleuning frame biedt hier uitkomst.

Afbeelding

Afbeelding

Tussen het frame hangt een rubbermatje, dat met met een soort grote nieten/ stalen krammetjes aan de omranding bevestigt is. Deze constructie werd al toegepast bij de Alfasud. (en ook daar voldoelt ie nooit) Euh ja, diedingen scheuren dus altijd aan de zijkanten uit. :( Nu kun je dat repareren, door een nieuw gaatje te boren, net naast het oude, maar het blijft natuurlijk een zwakke constuctie.
:idea: Het leek mij beter om aan beide zijden, twee krammetjes extra te gebruiken, totaal vier extra dus.

Afbeelding

Over dit frame met rubbermat zit een schuimkussen en daarover de bekleding. Doordat de rubbermat op den duur uitscheurt, wil het kussen ook eens doorscheuren. Als ie echt door is, kum je die gewoon lijmen (did that, done that, ooit bij een ander interieur) Maar deze keer valt het wonder boven wonder mee en ga ik het kussen gewoon weer monteren. Nou ja gewoon................
:idea: Ook hier is verbetering mogelijk, door een matje over het frame te hangen, tussen frame en kussen dus. Zo wordt de druk beter verdeeld.

Afbeelding

Maar hierin kun je ook te ver gaan. Gebruik je een echt stugge mat, dan wordt de leuning dus ook erg hard. Je kunt hier duidelijk je eigen voorkeur toepassen.
Houd er ook rekening mee, dat het totale pakket zo wel iets dikker wordt, dus wellicht gaat dat problemen geven met het monteren van de bekledingshoes. :!:
Zodoende heb ik de overlap aan de onderzijde toch ongedaan moeten maken. :wink:

Afbeelding

Om de bekleding en het kussen helemaal te verwijderen moest natuurlijk ook even de hoofdsteun verwijderd worden. Bij een Alfasud stoel kan dat gewoon door de pootjes los te draaien uit het frame. Dat kan of gewoon met de hand, of door even het rubber omhoog te schuiven en een griptang op het pootje te zetten en dan te draaien. Echter bij stoelen uit een 75, 33, latere Alfetta en weet ik veel welke al niet meer gaat dat totaal anders! En wel door ‘van binnenuit’ plastic beschermdopjes van het frame te halen en vervolgens de kleine stalen pennetjes in de hoofdsteunpootjes te drukken en dan de pootjes eruit te duwen/ trekken. Dat is best even pielen! :twisted:
Helaas kan mijn digitaal prulleke niet zulke detailfoto’s maken, maar als je heel goed kijkt (of wat fantasie hebt) zie je wel wat ik bedoel. :?

Afbeelding

Afbeelding

Zo, de rest van het verhaal (de zitting dus) volgt binnenkort............................
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
adjesalfa
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 667
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:19

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo........Oplappen alfas

do okt 19, 2006 18:08

:D :thumbs:
Nog mooi gelukt met het verband??

martijn

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo........Oplappen alfas

zo dec 10, 2006 18:22

Speciaal voor alfaromeocars even aangevuld. :D

matje onder de zitting:
Afbeelding

niet goed te zien, wel vergaan:
Afbeelding

beetje vullen en plakken:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en het resultaat
Afbeelding

sorry voor het lange wachten, het was al lang klaar. :oops:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4249
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 19:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo........Oplappen alfas

ma dec 11, 2006 09:52

Thanks,

ik begin er binnenkort aan,
'k zal ook de nodige foto's nemen maar met de handleidingen die ik van jullie kreeg zal het zelfs voor mij wel lukken ....



...




...




hoop ik :P
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo........Oplappen alfas

ma dec 11, 2006 10:14

Ik heb hetzelfde gedaan bij een stoel van een 33. In [laats van de krammen, waarmee de bekledinghoes vast zit aan het frame, heb ik tie rips gebruikt. Werkt veel makkelijker en is zeker zo sterk en aan de onderzijde van de zitting zie je er toch niets van
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Terug naar “Projecten”