WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Sander z'n 75 Imola Turbo - Eindelijk Wattstangen eronde

zo dec 11, 2011 05:20

Het ding is net dicht gemaakt, in elkaar gezet en in de auto gehangen. "Helemaal open trekken en grondig onderhoud uitvoeren" lijkt me nogal onzinnig met de paar kilomters die het blok gelopen heeft. Of je doet een volledige bottom end revisie, of je fikst gewoon dit probleem even.

Vergeet niet dat dit een turbo is en er dus nogal wat druk op het carter staat. Elke keer als die krukas heen en weer gaat door een lastwisseling, blaast de turbodruk tegen die kering en houdt hem tegen. Op dat moment ben je echt je afsluiting kwijt, ook al is de kruktap waar die kering op zit zo glad als een spiegel. Op een atmosferische motor zou het allemaal een stuk erger moeten worden voordat de boel gaat lekken, maar ook daar zie je in de wat extremere gevallen wel wat lekkage langs deze kering. Er rijden genoeg 75TSers rond die dit in meer of mindere mate ook hebben. Volgens mij zijn dat vaak de blokken die niet alleen axiale speling hebben, maar ook olie verbruiken omdat de zuigerveren versleten zijn. Mensen denken dan dat al het olieverlies komt door die keringen, maar ik denk dat die lekkende keringen een symptoom zijn van de blow-by die ze open blaast. Je hebt maar een heel klein beetje druk nodig om het pasvlak wat door het "veertje" op de kruktap getrokken wordt niet goed meer te laten aansluiten. Als dat een keer zo ver is, is de olie er ook zo uit geperst.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Sander z'n 75 Imola Turbo - Eindelijk Wattstangen eronde

zo dec 11, 2011 07:35

Ik heb ook eens met een 1.8ie met versleten zuigerveren het probleem van blow-by gassen gehad. Dan plenst het via je krukaskeerring eruit, dat klopt.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat je de zuigerveren gecheckt had?
Dan zou ik eerst een compressiemeting zonder en 1 met olie op de zuigers doen. Dat geeft je vast meer inzicht over de staat van de zuigerveren.
Bovendien is het minder werk dan de lagers vervangen :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6904
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Sander z'n 75 Imola Turbo - Eindelijk Wattstangen eronde

zo dec 11, 2011 14:47

Dat de keerring gaat lekken bij een motor met druk op het carter zal mijns inziens eerder komen doordat de keerring dan veel harder slijt doordat deze tegen de kruktap aan wordt geperst. De keerring vervangen zal dan tijdelijk helpen totdat ook de nieuwe keerring weer versleten is. Door het veertje wat strakker te zetten kun je de levensduur evt nog wat verlengen.

Afbeelding

Hier een doorsnede van de keerring te zien met rechts de veer. Druk op het carter zou de afdichtende lip van de keerring juist tegen de krukastap aandrukken lijkt mij.. :?

Als die keerring lekt zal hij vervangen moeten worden.

Overigens meen ik mij te herinneren dat de olieaanvoer bij de 1.8Tb van de achterkant van het blok kwam, net om het hoekje zeg maar. :? Maar ik kan me goed vergissen natuurlijk, is al enige tijd geleden dat ik goed naar zo'n blok gekeken heb. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Sander z'n 75 Imola Turbo - Eindelijk Wattstangen eronde

zo dec 11, 2011 15:13

Ik weet dat ik met een nieuwe keerring destijds met 30 km afstand de boel weer zwaar lekkend had. Dat blok had ook echt veel blow by, als je oliedop los schroefde, blies de dop van het blok af....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Sander z'n 75 Imola Turbo - Eindelijk Wattstangen er

zo dec 11, 2011 16:01

Druk op het carter zou de afdichtende lip van de keerring juist tegen de krukastap aandrukken lijkt mij.. :?
Mijn idee... daar is ie op ontworpen...
Ik weet dat ik met een nieuwe keerring destijds met 30 km afstand de boel weer zwaar lekkend had. Dat blok had ook echt veel blow by, als je oliedop los schroefde, blies de dop van het blok af....
Dat kan de keerring ook uit z'n zitting blazen (wat ik al eerder noemde).

Overmatige caterdruk omdat het een turbo is kan best maar dan is de oorzaak nog steeds versleten zuigerveren en ik zie nog steeds geen enkel verband met de axiaallagers...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Sander z'n 75 Imola Turbo - Eindelijk Wattstangen er

zo dec 11, 2011 18:01

Overmatige caterdruk omdat het een turbo is kan best maar dan is de oorzaak nog steeds versleten zuigerveren en ik zie nog steeds geen enkel verband met de axiaallagers...
mee eens, ik zie dat verband ook niet. Ik vraag mij ook af of versleten axiaallagers deze symptomen ten gevolge kunnen hebben...
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Sergio156
Member
Member
Berichten: 141
Lid geworden op: vr jun 20, 2008 20:14
Locatie: amsterdam

Re: RE: Sander z'n 75 Imola Turbo - Eindelijk Wattstangen er

zo dec 11, 2011 18:11

Overmatige caterdruk omdat het een turbo is kan best maar dan is de oorzaak nog steeds versleten zuigerveren en ik zie nog steeds geen enkel verband met de axiaallagers...
mee eens, ik zie dat verband ook niet. Ik vraag mij ook af of versleten axiaallagers deze symptomen ten gevolge kunnen hebben...
Mijn vraag over de compresie niet voor niets gesteld.

Had ooit eenzelfde motor met vastzittende zuigerveren waarvan de rubberring van het oliefilter ertussenuit geblazen werd.

Maar als de compressie gemeten en goed bevonden is dan geloof ik het wel hoor.
alfa 156 1.8 t.s.
alfa 75 Qv

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Sander z'n 75 Imola Turbo - Eindelijk Wattstangen er

zo dec 11, 2011 19:16

Als het flapje waar het veertje aan zit,omslaat,dan lekt de boel natuurlijk meteen.
Ik zat het nog eens terug te lezen maar dat flapje slaat niet om van axiale speling... dan schuift ie gewoon over het loopvlak van de krukas... (meen dat Remco het voorbeld van de motorfiets voorvork al aanhaalde)

Hij kan pas omslaan als er ook radiale speling is.... dan kan het flapje loskomen van het loopvlak en verkeerd (lees dubbel) weer terugkomen maar dan heb je het over echt FORSE radiale speling... eigenlijk ondenkbaar...

Ik blijf er op gokken dat de keering gewoon niet goed gemonteerd is of inderdaad uit z'n zitting geblazen wordt of dat het loopvlak van de krukas niet glad genoeg is...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Sander z'n 75 Imola Turbo - Eindelijk Wattstangen eronde

zo dec 11, 2011 20:30

De carterdruk bij een turbo is niet zoveel hoger als bij een atmosferische motor (als het goed is) maar het is gewoon net wel wat meer. Ik weet dat de 75 TS ook gaat lekken bij axiale speling, zonder dat er extreem veel blow-by is, of richels op de kruktap. Het zal me niets verbazen als het probleem gewoon weg is als die axiale lagers vervangen zijn. Als dat niet het geval is, kan brolli alsnog het blok er uit tillen en gaan reviseren. Dit is iets wat in een middagje te proberen is, baat het niet, dan schaad het ook niet.

Gebruikersavatar
Frederico
Guru
Guru
Berichten: 1145
Lid geworden op: do apr 27, 2006 11:56

RE: Sander z'n 75 Imola Turbo - Eindelijk Wattstangen eronde

ma dec 12, 2011 14:15

Kan iemand het blow-by principe toelichten?

Mijn 75 lekt aan de voorkant van het blok vanaf de oliekeerring, maar een echte olieverbruiker is het niet.

het feit dat je je keerring zou vervangen en slechte zuigerveren hebt, is de reden dat je snel weer je keerring kunt vervangen?
Laatst gewijzigd door Frederico op ma dec 12, 2011 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

Gebruikersavatar
alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4328
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 20:24
Locatie: Venhuizen

RE: Sander z'n 75 Imola Turbo - Eindelijk Wattstangen eronde

ma dec 12, 2011 14:33

Dit forum wordt wel heel raar hoor..

De een spuit wd40 in z'n stengel en de ander heeft " zelf ook wat lekkage aan de voorkant"...

:roll:
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

Gebruikersavatar
Frederico
Guru
Guru
Berichten: 1145
Lid geworden op: do apr 27, 2006 11:56

Re: RE: Sander z'n 75 Imola Turbo - Eindelijk Wattstangen er

ma dec 12, 2011 16:13

Dit forum wordt wel heel raar hoor..

De een spuit wd40 in z'n stengel en de ander heeft " zelf ook wat lekkage aan de voorkant"...

:roll:
Ik heb mijn zinsbouw aangepast,..
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Sander z'n 75 Imola Turbo - Eindelijk Wattstangen eronde

ma dec 12, 2011 16:25

Blow-by is gas (en halfverbrande brandstof en smeerolie) die vanuit de verbrandingsruimte langs de zuigerveren je carter in geblazen wordt. Je kan je voorstellen dat dat gas uiteindelijk ergens je motorblok uit wil. Een gedeelte zal via de carterontluchting je inlaat weer in gaan en een gedeelte zal weer terug gezogen worden langs dezelfde zuigerveren. Eventuele andere "lekken" zoals peilstokken, oliedoppen en slecht sluitende oliekeringen zal ook een en ander aan gas langs ontsnappen. Ik meen dat je ergens in de buurt van 0.7 bar op een oliekering kan zetten met "dubbele lip" voordat er gas langs ontsnapt, een enkele zal ongetwijfeld minder druk tegen kunnen houden.

Tenzij een 75 TB in de open lucht z'n carter ventileert (al heel lang verboden), zal de carterontluchting terug de inlaat in gaan. Dit is nog voor de turbo, dus als er nog geen druk op de inlaat staat. Dan nog is de totale druk in de verbrandingsruimte van een turbo relatief groter, want met dezelfde verbrandingsruimte lever je wel anderhalf keer zoveel vermogen. Dat kan alleen als de drukken groter en/of langduriger zijn dan bij een atmosferische motor (bij gelijk toerental). Dat geeft automatisch meer blow by en dus ook een wat hogere carterdruk, als de carterventilatie verder gelijk blijft. Een van de dingen die je dus moet doen als je een turbo "opvoert", is de carterventilatie verbeteren, anders blaas je je keringen er uit.

Gebruikersavatar
Frederico
Guru
Guru
Berichten: 1145
Lid geworden op: do apr 27, 2006 11:56

RE: Sander z'n 75 Imola Turbo - Eindelijk Wattstangen eronde

ma dec 12, 2011 17:08

@whizzman, oke duidelijk verhaal.

Maar hoe kun je testen of je zuigerveren versleten zijn? Compressie meten per cilinder via de bougiegaten? Er van uit gaande dat je kleppen goed afsluiten.
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Sander z'n 75 Imola Turbo - Eindelijk Wattstangen eronde

ma dec 12, 2011 20:35

compressielektest
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Terug naar “Projecten”