Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: Sander z'n 75 Imola Turbo - Eindelijk Wattstangen eronde

ma dec 12, 2011 22:31

"droge" compressie test per cylinder eerst. Daarna eentje met extra olie in de cylinder om lekken langs de zuigerveren tegen te gaan.
Zo meet je eest een waarde waarbij eventueel de kleppen, koppaking en zuigerveren kunnen lekken. Even de druk noteren per cylinder.En daarna (met olie erin) eentje waar alleen je kleppen en koppakking kunnen lekken. Zit er verschil in de metingen dan lekken je zuigerveren. Dit omdat je bij de laaste dus lek langs de zuigerveren uitsluit. :wink:
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 645
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

RE: Sander z'n 75 Imola Turbo - Eindelijk Wattstangen eronde

ma dec 12, 2011 22:57

Lekt ie niet via de achterste lagerkap, waar de 'sigaretten' in zitten?

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Sander z'n 75 Imola Turbo - Eindelijk Wattstangen er

di dec 13, 2011 09:04

Dat de keerring gaat lekken bij een motor met druk op het carter zal mijns inziens eerder komen doordat de keerring dan veel harder slijt doordat deze tegen de kruktap aan wordt geperst. De keerring vervangen zal dan tijdelijk helpen totdat ook de nieuwe keerring weer versleten is. Door het veertje wat strakker te zetten kun je de levensduur evt nog wat verlengen.

Afbeelding

Hier een doorsnede van de keerring te zien met rechts de veer. Druk op het carter zou de afdichtende lip van de keerring juist tegen de krukastap aandrukken lijkt mij.. :?

Als die keerring lekt zal hij vervangen moeten worden.
he leuk, dit is mijn werk.. beetje late reactie maar hierbij wat reacties hierop:
levensduur verlengen door de veer meer aan te spannen is niet echt een optie, omdat de lip al is weggesleten en daardoor zijn functie niet meer kan uitoefenen... (de veer zit ook net niet boven de lip edge)

maximale druk van een oliekering is 5 bar (afhankelijk van de oliekering en heel belangrijk, de snelheid van de as)

radiale speling moet je zien te voorkomen (vb: as van 25mm mag maximaal 0,1mm speling hebben)
axiale speling is vooral bij hoge toeren vd as niet ideaal (vb: bij 5000tpm, max 0,1 mm axiale speling)

dan zit je nog met hardheid vd as (>45HRC) die harder moet worden bij snelheid vd as hoger dan 10 m/s, ruwheid vd as (0,2 - 0,8 um) en heel belangrijk de kamerruimte.

Daarnaast kan ik nog een boekwerk opschrijven hier over oliekeringen, maar het belangrijkste om te weten is dat een seal (afdichting) bijna nooit lekt, maar dat de hardware niet conform specificaties vd seal zijn. (dit kan door slijtage)

ps: bij dubbele lip, de tweede lip die je ziet is een stoflip en heeft geen dichtende werking tov je medium
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Sander z'n 75 Imola Turbo - Eindelijk Wattstangen eronde

di dec 13, 2011 19:53

Die 0.7 bar haal ik uit de onderdruk die je kan pompen in je carter als je dry-sump. pompt. Dan krijg je natuurlijk vanaf de "verkeerde" kant druk op de kering. Dan helpt een 2e lip ook een boel meer. Ik ging er van uit dat dit de andere kant op vergelijkbaar zou zijn, maar klaarblijkelijk kan je vanaf de binnenkant een stuk harder blazen?

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Sander z'n 75 Imola Turbo - Eindelijk Wattstangen er

wo dec 14, 2011 08:33

Die 0.7 bar haal ik uit de onderdruk die je kan pompen in je carter als je dry-sump. pompt. Dan krijg je natuurlijk vanaf de "verkeerde" kant druk op de kering. Dan helpt een 2e lip ook een boel meer. Ik ging er van uit dat dit de andere kant op vergelijkbaar zou zijn, maar klaarblijkelijk kan je vanaf de binnenkant een stuk harder blazen?
ja klopt, tis een soort u-cup die door druk (tussen de lippen) de lippen uit elkaar drukt.
druk aan de andere zijde praten we in seal wereld liever niet over en in de voorschriften staat dat ook op nihil of 0
die stoflip kan nog wat druk (wel minimaal) wegnemen idd, als de druk aan die zijde komt, overigs werkt de kering dan amper (dus bij omgekeerd installeren zal een oliekering NIET werken!)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: Sander z'n 75 Imola Turbo - Eindelijk Wattstangen eronde

wo dec 14, 2011 16:38

Vanmiddag ben ik maar eens begonnen om wat kleine deeltjes van de motor af te halen,en de evenaar op de spatbordranden te zetten.
Lagers heb ik inmiddels ook besteld,dus die zullen binnenkort ook wel binnenkomen.
Volgende week zal ik even de olie aftappen,en dan kan ik de motor op gaan tillen en de pan er onderuit halen.
Als de pan er onderuit is,trek ik ook meteen even een lagerkap van een drijfstang af,kleine inspectie kan geen kwaad.

Afbeelding
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
Morsche
Full Member
Full Member
Berichten: 407
Lid geworden op: do feb 25, 2010 15:26
Locatie: Heiloo(NH)
Contacteer: Website

RE: Sander z'n 75 Imola Turbo - Eindelijk Wattstangen eronde

wo dec 14, 2011 16:48

De eerste stappen zijn dus gezet, ga zo door! 8)
http://www.motorsportmedia.nl/ Dé multi-media website geheel gewijd aan motorsport!

Gebruikersavatar
Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: di aug 28, 2007 10:56

RE: Sander z'n 75 Imola Turbo - Eindelijk Wattstangen eronde

wo dec 14, 2011 17:36

Nou hopen dat alles lekker meewerkt, en dat die lagers/drijfstangen niks mankeren. Succes kerel!
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Gebruikersavatar
Sam75
Member
Member
Berichten: 161
Lid geworden op: zo dec 12, 2010 21:38
Locatie: Oplinter, Vlaams-Brabant (B)

RE: Sander z'n 75 Imola Turbo - Eindelijk Wattstangen eronde

wo dec 14, 2011 17:52

Als je een krukas of drijfstang lagerkap er even afhaalt, pak dan degene het verste van de oliepomp. Vliegwiel zijde geloof ik.
De laatste lagers zien het hardste af, omdat daar de oliedruk veel minder is dan bvb. de eerste. De olie moet dan ook een veel langere weg afleggen door de krukas. :D
75 1.8 Turbo QV Numerata Nr. 0051 '91
GT Junior 1300 '71

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

RE: Sander z'n 75 Imola Turbo - Eindelijk Wattstangen eronde

wo dec 14, 2011 18:07

Waarom trek je niet even het blok eruit Sander?? Ligt in anderhalf uur naast de auto en dan kun je overal mooi bij. Nu loop je straks te klooien met de stuurhuisbalk enz. je kunt dan nergens echt lekker bij!! Ik haal voor de meeste motorklusjes bij een 75 het blok eruit omdat dat zo snel gaat en niet opweegt tegen priegelen in ruimtes waar je niet of lastig bij komt.

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: Sander z'n 75 Imola Turbo - Eindelijk Wattstangen eronde

wo dec 14, 2011 18:27

Ik haal het blok er niet uit,omdat ik thuis geen brug heb, én geen motortakel.
De bedoeling is,om nu alleen even die lagers te vervangen,daarna is het fiatje van mn vriendin aan de beurt voor ene opknapbeurt.
Als mn milano straks loopt en op kenteken staat,dan ga ik op mn gemak nog wel eens de motor uit de turbo halen voor wat technische aanpassingen ;)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Sander z'n 75 Imola Turbo - Eindelijk Wattstangen eronde

wo dec 14, 2011 19:04

brug heb je niet nodig, takeltje kun je huren, voor weinig....

sleutelt echt 10x makkelijker en schoner...
ps denk je er wel aan om de (drijfstang)lagers weer op moment te monteren?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: Sander z'n 75 Imola Turbo - Eindelijk Wattstangen eronde

wo dec 14, 2011 22:31

Vanavond nog even bezig geweest samen met Jur.
Olie is afgetapt,alle boutjes van de pan zijn al los,maar nog niet eruit.
Motorsteunen zijn los.
Misschien morgen even de boutjes eruit halen en de motor optillen zodat de pan er onderuit kan.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Sander z'n 75 Imola Turbo - Eindelijk Wattstangen eronde

zo dec 18, 2011 14:27

Een takel kan brolli ook wel ergens lenen, maar die auto naar buiten duwen zonder blok er in is ook zo wat. Als het niet zo wil, is het veel verstandiger om het ergens anders te doen, maar dan kan je niet eventjes een half uurtje naar beneden lopen om aan je auto te prutsen.

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: Sander z'n 75 Imola Turbo - Eindelijk Wattstangen eronde

zo dec 18, 2011 14:51

Kiekenboe

Afbeelding

Woensdagmiddag komt Stephen langs als het goed is,lagers waren al binnen,dus ik heb goede hoop ;)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Terug naar “Projecten”