Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Diagnose software

do jan 24, 2008 21:46

Kabels besteld en supersnel ontvangen.
Mijn JTD laat zich ook perfect uitlezen met de software van Sander (heb weliswaar de oude versie gebruikt, moet nieuwe nog van de yahoo groep halen, als mijn aanmelding rond is)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

RE: Diagnose software

do jan 24, 2008 23:12

Goed om te horen, dat het allemaal werkt :).

@Tjempeng, Nee Unidiag werkt niet met andere type interfaces zoals die met de ELM32x. Misschien dat ik daar in de verre toekomst ooit nogeens naar zal kijken. Maar ik betwijfel of deze ELM interfaces genoeg mogelijkheden bieden om alles te kunnen doen wat nodig is om bijv. Airbag uit te lezen.

@babobo en anderen, Volgende week wil ik een nieuwe partij interfaces gaan bestellen en daarna aanpassen. Het is dus wel handig voor mij om te weten hoeveel belangstelling er voor is.
De kosten voor de USB-OBD interface zijn 40 euro, de verloopkabel (nodig voor oudere Alfa's met 3 polige connector) is 15 euro en de verzendkosten 2 euro.

Groeten, Sander.

Gebruikersavatar
Richard
Member
Member
Berichten: 169
Lid geworden op: di dec 28, 2004 00:35

RE: Diagnose software

vr jan 25, 2008 09:06

Je kunt mij noteren voor de kabel Sander :thumbs:

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: Diagnose software

vr jan 25, 2008 10:28

Ook voor mij de interface Sander


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Diagnose software

vr jan 25, 2008 15:03

En ook de 164 laat zich prima uitlezen, met KWP71diag. Ook real time data, al is het maar een beetje, zoals Sander zei, werkt prima !

Zijn er ergens referentietabellen op het net te vinden ivm de foutcode's ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

RE: Diagnose software

vr jan 25, 2008 23:33

@ Richard en Bertonebianco, Staat genoteerd!

@Michel, foutcodes voor het oudere protocol zijn (bijna) niet te vinden op internet. Ook kunnen de foutcodes nog per ECU type verschillen! Ik kan de foutcodes wel opzoeken en een lijstje maken, als ik weet om welke ECU het gaat. Een ECU is in iedergeval te herkennen aan de ISO code die gelijk is aan de 5 keybytes die bij starten van de communicatie worden weergegeven.

Groeten, Sander.

Gebruikersavatar
GiuliaReis
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: do sep 14, 2006 20:32
Locatie: Oirschot

Re: RE: Diagnose software

za jan 26, 2008 22:08

@ Richard en Bertonebianco, Staat genoteerd!

@Michel, foutcodes voor het oudere protocol zijn (bijna) niet te vinden op internet. Ook kunnen de foutcodes nog per ECU type verschillen! Ik kan de foutcodes wel opzoeken en een lijstje maken, als ik weet om welke ECU het gaat. Een ECU is in iedergeval te herkennen aan de ISO code die gelijk is aan de 5 keybytes die bij starten van de communicatie worden weergegeven.

Groeten, Sander.
Zet me maar ook op het lijstje!
Thoughts of an idle mind

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: Diagnose software

zo jan 27, 2008 13:33

@sander

Werkt nu beter, maar bij het uitlezen van de foutcodes toch wat moeite:
POGING 1
Read diagnostic faultcodes :
Bytes received: 2B 61 32
error rcv wait timeout
no data received
Error in Communication

POGING 2
Read diagnostic faultcodes :
Bytes received: 2B E1 33
error rcv wait timeout
no data received
Error in Communication

POGING3
Read diagnostic faultcodes :
Bytes received: 2B E1 34
error rcv wait timeout
no data received
Error in Communication

Toen maar geprobeerd te clearen en ja hoor:

POGING 4:
Read diagnostic faultcodes :
Bytes received: 00
No faultcodes

Nog enkele gemeten waardes (75 QV):

Air tempsensor van -120 -81 (bij ca 7 graden buitentemp), vraag mij af of dit wel juist is, mogelijk dat deze sensor stuk is?
CO pot voltagen 3,9
AFM voltage 0,8594 V (bij stationair toerental, ca. 800 tpm)
Alfa romeo: The art of the machine!

babobo

RE: Diagnose software

di jan 29, 2008 09:18

Sinds gisteren ook lid van de yahoo groep. Meteen de software gedownload. Ziet er mooi en overzichtelijk uit.
Ben even aan het kijken naar de software. Wat ik me afvroeg is het volgende:
Kan ik met deze diagnose software ook mn service interval resetten bij mijn 147JTD?

Gebruikersavatar
paulson
Junior Member
Junior Member
Berichten: 97
Lid geworden op: za mar 26, 2005 19:45
Locatie: 's-Gravenzande

RE: Diagnose software

di jan 29, 2008 09:20

Gister ff met een vriend bezig geweest met het uitlezen en het werkt allemaal perfect, mooi wat je allemaal kan uitlezen en dat je het in een grafiek kan laten zien!

alleen kreeg ik bij onze 145 1.4 TS uit 1999 een foutmelding die wij niet kon plaatsen

Afbeelding

De accu spanning was rond de 13,00 dit is toch een normale waarde? ik heb de foutmelding gereset toen bleef de melding weg. Echter toen ik het programma opnieuw opstarte kreeg ik de foutmelding weer? Iemand enig Idee?
Alfa mogen kraken, piepen en kapot gaan, ze hoeven alleen mooi en snel te gaan

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

RE: Diagnose software

di jan 29, 2008 23:26

@marc7eleven, Bij het lezen van de foutcodes horen er meer bytes ontvangen te worden. Het is moeilijk na te gaan waarom dit precies gebeurt, maar het lijkt wel consequent te gebeuren. Wat misschien helpt om te zien wat er misgaat, is om mij de iso9141.log file te sturen. Deze moet je wel direkt na het is misgegaan apart zetten of kopieren omdat deze anders overschreven wordt de volgende keer uitlezen. Wat je bij kwp71diag nog kunt varieren zijn de waarden "Max Ecu Int" en "Max Ecu 2T".
Tevens heb ik je nog software gemaild die je maar eens moet testen.
In de berekening van de temperatuur bij de ML4.1 lijkt een foutje te zitten, waardoor de waarden niet kloppen.

@babobo, Het resetten van de service intervallen heb ik nog niet bekeken. Maar volgens mij gebeurt dit bij de 147 via de CAN diagnose aansluitingen en daarvoor heb ik (nog) geen software en tevens heb je dan een andere interface nodig. Ik denk dus niet dat deze ook op een k-line zijn aangesloten. Maar iemand met een 147 zou het kunnen testen. Het zou dan eventueel ECU address 0x08 kunnen zijn.

@paulson, De foutcode wordt bij DTC aangegeven en was in dit geval P1173. In de regel daaronder wordt meer informatie over die fout en de toestand waarbij deze optrad gegeven. Die regel geeft dus NIET aan dat er iets met de battery spanning is, maar dat eventueel een sensor waarde kort gesloten is naar de + , OF dat een waarde te hoog is.
Ik heb de volgende foutcodes voor Alfa:
X=0x1171 Mixture 1 strength (additive)
X=0x1172 Mixture 1 strength (multiplicative)
X=0x1173 Mixture 1 strength (additive)
X=0x1175 Mixture 2 strength (multiplicative)
X=0x1176 Mixture 2 strength (additive)
X=0x1177 Mixture 1 strength (multiplicative)
X=0x1178 Mixture 2 strength (multiplicative)

In dit geval was het dus "Mixture 1 strength (additive)". En gezien de 2e regel is deze waarschijnlijk te hoog.

Het heeft dus iets met de lambda regeling te maken. Deze moet meer bijregelen om het gewenste mengsel te bereiken dan verwacht. Omdat het de additieve gedeelte betreft is het iets wat bij lage belasting optreed.


Groeten, Sander.

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: Diagnose software

wo jan 30, 2008 07:58

Sander, je blijft ons beïndrukken! Dit weekend ga ik weer testen!
Alfa romeo: The art of the machine!

Gebruikersavatar
Afco
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo jan 30, 2008 08:37

RE: Diagnose software

wo jan 30, 2008 08:51

Hoi, weet iemand of dergelijke free software ( of betalende ) 2.0 TS FASE 2 bwj 2000 voorhanden is en zo ja wat voor kabel verbinding naar laptop je nodig hebt?
By the way proficiat met de site er staan fameus nuttige zaken tussen :o
Groeten en dank bij voorbaat
Newby CO
Italian cars = something else

babobo

RE: Diagnose software

wo jan 30, 2008 11:18

@sanderqv : als ik de kabel heb dan ga ik het meteen testen. Ik heb hier wel een Can-Open programmeer kabel voor mn plc's liggen (overigens parralelle poort). Heeft de 147 een can open protocol?

Phlime

RE: Diagnose software

ma feb 04, 2008 20:01

Hallo,

Ik kom even overgewaaid van de AR156club, waar ze het ook al hebben over jou kabeltjes.

Ik heb een kabel van een medeclublid te leen gekregen maar ik krijg geen communicatie voor elkaar. Ik heb het geprobeerd met jouw software, Digimoto, VAG-software, Alfadiag, niets werkt.

Het gaat om een AR156 1.9 JTD uit '98. Ligt het nu aan de kabel of kan het ook aan Vista liggen,dat draait nl op mijn laptop..
De software die bij de desbtreffende kabel zat was van VAG, kan dat iets zeggen over de kabel?

Alvast bedankt.... :lol:

Terug naar “Projecten”