Januari-Maart 2012:
Een paar maandjes lekker kunnen rijden todat dit me ging storen:
Olielekkage..... en dat werd steeds erger. De laatste 3000km had ik er ruim 3 liter olie bij moeten gooien. Bij het plaatsen van de rubber stiften in de achterste lagerkap heb ik die afgesneden, nadat ik ze er niet verder ingedrukt kreeg. En dan krijg je dus olielekkage.
Daarnaast reed de auto op LPG steeds slechter omdat het systeem op het verkeerde been gezet werd door een verkeerd lambda signaal. Wat dan weer veroorzaakt werd door een lekke uitlaat.
Ik had ook nog wat andere zaken die aangepakt moesten worden, zo lekte de versnellingsbak ook wat olie, maakte het tussenlager van de cardan flink wat geluid en dreunde de cardan ook wat.
De uitlaat bleek op diverse plekken erg slecht en heb lang getwijfeld of ik nu dan maar gelijk moest overstappen op een RVS systeem. Maar ruim 1000 euro vond ik toch best wel veel geld voor een uitlaatje en ik heb uiteindelijk dan toch maar weer een standaard mild steel systeem besteld.
Nadat de oude uitlaat in de schotbak beland was, vervolgens de cardanas eronder uit gehaald. Het lager liep wel soepel maar had veel speling en ik hoorde de kogeltjes rollen. Het rubber van de steun was ook behoorlijk uitgelubberd dus die moesten beiden vernieuwd worden.
De flens van de cardan kreeg ik niet los en ik had geen passende trekker. Ik heb toen maar zelf een trekker gefabriceerd. De flens van een oude cardanas moest hiervoor opgeofferd worden.
Werkt perfect!
Hierna was het lager en de steun makkelijk te verwijderen. De gaten in de nieuwe steun heb ik een klein beetje uit gevijld zodat de steun spanningsvrij gemonteerd kan worden.
Het lager ging er na een nachtje bivakkeren in de vriezer echt heel gemakkelijk in en zo zat het eerste deel van de as snel weer netjes in elkaar. Het schuifstuk en de kruisstukjes op het tweede deel van de as werden nog goed bevonden en kregen alleen wat vers vet.
Nog een nieuwe donut gemonteerd en wat optische tuning met een spuitbusje…
Toen de bak er onderuit. Nadat ik ook de drukgroep en het vliegwiel gedemonteerd had (gelukkig beide nog droog) zag ik de olie al hangen…
Overal wel olie, maar vooral rond de krukaskeering. Zou dat dan de boosdoener zijn, en niet die stiften??
Eerst nog even de versnellingbak gesplitst en voorzien van nieuwe vloeibare pakking en 2 verse keerringen.
Daarna de motor eruit getakeld. De vorige keer dat ik dat deed had ik een mooie motortakel tot m'n beschikking en haalde ik de motor met bak er nog aan vast in een keer eruit. Dat was eigenlijk niet zo goed bevallen. Dit keer had ik de bak en het vliegwiel er al af en zo moest het een stuk makkelijker gaan. Ik had nog ergens een handtakel liggen en ook wat dikke houten balken en zo heb ik maar zelf een motortakel gebouwd.
Zo was de motor er heel snel uit. Stuurstang kan je op deze manier ook gewoon laten zitten.
Motortje op de zijkant gezet en zo kon het carter eraf.
Aandacht ging naar de kruksaskeering en de rubber stiften in de achterste lagerkap. Ik zag al gauw dat de keerring een beetje scheef zat. Op de foto is het lastig te zien maar als je goed kijkt zie je dat de keerring rechts niet helemaal aanligt.
Ook viel mij op dat deze keering er eigenlijk redelijk los in zat. Inmiddels had ik ook een nieuwe keerking liggen en die was anders van kleur en leek veel beter te passen!
Ik denk dat je die zwarte gewoon niet moet gebruiken.
Nieuwe stiften gemonteerd. Na een nachtje in de vriezer gingen ze er eigenlijk redelijk gemakkelijk in zonder speciale tool. Ik heb ze ook niet meer afgesneden dit keer (dit afsnijden staat trouwens wel in de Haynes manual, welke ik de vorige keer had gevolgd)
Carter gemonteerd met nieuwe pakkingen en ook met andere vloeibare pakking dit keer. Alles terug vast, motor er weer in,
alles weer netjes aangesloten en met nieuwe vloeistoffen gevult, bak er weer achter, carden er weer onder, nieuwe uitlaat erop. Wat doet ie nu??? Wie boort er nou een gat in z'n nieuwe uitlaat??
Dat is hiervoor....
Inmiddels was de winter voorbij en kon ik het sleuteltje omdraaien! De motor sloeg de eerste klap al gelijk aan! Dat had ik niet verwacht, ik wilde eigenlijk eerst nog even de olie rondpompen door motor alleen op startmotor rond te laten gaan... maar ja, oliedruklampje ging egenlijk al heel snel uit dus was wel goed zo. Even warm laten draaien en er liep nergens olie of koelvloeistof uit... Ik kon weer rijden.... Wat een feest.... Voor heel even. Bij binnenrijden van garage dacht ik 'goh, laat ik eens kijken of ik al een druppeltje olie aan het carter zie hangen' Maar tot mijn grote schrik was het niet een druppeltje maar lag er al een hele plas onder de auto....
en het was echt verse motorolie....
Het kostte wat moeite om mezelf op dat moment te beheersen.... Eigenlijk had ik er helemaal geen zin meer in maar toch maar even het 'inspectieluikje' van het koppelingshuis los gemaakt... toen zag ik de krukaskeerring er helemaal naast liggen....
Weet ook niet wat de oorzaak was. Misschien het likje vloeibare pakking dat ik eraan gedaan heb?