Gebruikersavatar
jeroen75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 683
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 14:06
Locatie: Ede

RE: de ombouw van een 1.8 ie naar een 1.8 turbo

zo mei 06, 2007 18:30

:shock: wat moet dat dan gaan geven als ie wel genoeg benzine krijgt! standaard 170pk is niet verkeerd! is hij dan helemaal origineel of toch wat kleine aanpassingen? :wink:
gaaf om te zien!

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

RE: de ombouw van een 1.8 ie naar een 1.8 turbo

zo mei 06, 2007 20:57

De moter geeft 196 pk met de standaard chip 8) dus 0,7 bar turbodruk.
Snelle nokkenassen, evo spruitstuk, grotere downpipe, korte uitlaat zorgen hiervoor.

Met de snelle chip 1,2 bar levert hij 258 pk bij 3800 toeren..
Vervolgens wordt het mengsel te arm en storten koppel en pks in....
Daarmee ga ik dus niet meer het circuit op, 196 pk is voldoende en alles blijft heel..
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: de ombouw van een 1.8 ie naar een 1.8 turbo

zo mei 06, 2007 21:27

Is de motor dan zo slijtage onderhevig met 250pk?

Best begrijpelijk maar toch.......

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: de ombouw van een 1.8 ie naar een 1.8 turbo

zo mei 06, 2007 21:30

Nee, de computer, luchtmassameter en injectoren kunnen domweg niet genoeg mengsel naar binnen krijgen om de cilinders te vullen. Gevolg: arm mengsel en dat vind geen enkele motor leuk. Zeker niet op het circuit met zware belasting en hoge toeren....
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

Re: RE: de ombouw van een 1.8 ie naar een 1.8 turbo

zo mei 06, 2007 21:32

Nee, de computer, luchtmassameter en injectoren kunnen domweg niet genoeg mengsel naar binnen krijgen om de cilinders te vullen. Gevolg: arm mengsel en dat vind geen enkele motor leuk. Zeker niet op het circuit met zware belasting en hoge toeren....
Idd, dat begrijp ik wel, maar ik doel er meer op, dat als je 250pk en verder goedlopend hebt, datie dan wel/niet hard slijt :oops: :roll:

*keep the dreams alive he Bartman :wink: al vind ik 250pk véél te veel en te hoge kosten :lol: *

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

RE: de ombouw van een 1.8 ie naar een 1.8 turbo

ma mei 07, 2007 12:12

Ik weet niet hoe lang het heel blijft bij 250 pk. Weet de grens ook niet. Daar kom je vanzelf achter...
We praten hier over standaard onderblok van 20 jaar oud..
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: de ombouw van een 1.8 ie naar een 1.8 turbo

ma mei 07, 2007 23:42

Ik weet niet hoe lang het heel blijft bij 250 pk. Weet de grens ook niet. Daar kom je vanzelf achter...
We praten hier over standaard onderblok van 20 jaar oud..
Ik heb eens van een zeker iemand gehoord, dat alles boven 1.2 bar terminaal is!
Ik zou dus maar daaronder blijven, maar ja ik rees niet en ik heb ook geen turbo. 8)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Andretti Molletti

RE: de ombouw van een 1.8 ie naar een 1.8 turbo

di mei 08, 2007 01:19

Ik heb er al over gesproken met Mark en het is echt ongelofelijk dat die motor 258pk en 490Nm levert!!!

Niet zozeer te weinig benzine, maar als je naar het koppel kijkt en dan bij max. koppel de vermogenslijn volgt dan zoudeze moeten stijgen (immer Pk's is rpm x koppel)... dat deze lijn niet stijgt ligt aan het gebrek aan lucht... tot zelfs 5000rpm blijft de motor netjes lambda=0,8 lopen (1:12).
Daarna is er ook niet voldoende benzine meer in te spuiten in de steeds korter wordende tijd.
Toerentallen van de turbomotor liggen zelfs bij deze vermogens dus onder de toerentallen ve gemiddelde straatmotor.
Slijtage is niet zozeer afhankelijk van het toerental, alswel van het gigakoppel (lees verbrandingsdruk) op de zuiger / drijfstang!!
De zuiger zit tegen het smeltpunt aan!! Zelf zou ik zuigerbodenkoeling (oliesproeiers) aanraden en vooral een veel grotere luchttoevoer!!
Mogelijk dat je turbo tegen de max-grens aanzit (surge grens) en dat is link.
Allereerst maar eens rijden idd, dan een fris onderblok bouwen en zorgen dat er veel lucht de motor inkan!!

Maar ik blijf het geweldig vinden dat er zoveel pk-koppel uit kan komen!!!!!

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: de ombouw van een 1.8 ie naar een 1.8 turbo

di mei 08, 2007 09:02

holy f*ck :shock:

Ik krijg ineens de neiging er ook maar een haardroger op te zetten..... Ligt het niet gewoon aan de standaard injectoren? Als je daar grotere exemplaren inzet, zou je dan op lagere toeren de hoeveelheid benzine niet kunnen terugschroeven in de chip? Dikke cosworth injectoren bijvoorbeeld? Euhhh, nee doe maar niet. Ik wil je straks een beetje bij kunnen houden :twisted:
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
Petje 75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 598
Lid geworden op: do dec 30, 2004 16:51

RE: de ombouw van een 1.8 ie naar een 1.8 turbo

di mei 08, 2007 11:16

Doe maar niet Dennis, gewoon je haar wat korter knippen heb je ook geen fohn nodig......
al die pk's.... kan in mijn ogen niet heel blijven en dat gaat dan ook nog al een stuk alhoewel een 220 pk ts kan ook stuk, ga afgelopen zaterdag en zondag maar weer eens na op Zolder ....

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

RE: de ombouw van een 1.8 ie naar een 1.8 turbo

di mei 08, 2007 15:53

Probleem met deze auto is dat je niets kan afstellen. Cosswoth injectors is een optie, maar blijft gokken en rollen..
massameter wil je niet, dus moet er een programmeerbare computer op.
Dat heeft nu midden in het seizoen weinig tot geen zin. Wellicht dat we ons in de winter laten verleiden...
Gelijk maar ff FMI erop en gaan met de turbo.

Wat evt. nog kan is een piggy bag op de injector kant, maar dat is ook een beetje half werk denk ik...
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Gebruikersavatar
jeroen75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 683
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 14:06
Locatie: Ede

RE: de ombouw van een 1.8 ie naar een 1.8 turbo

di mei 08, 2007 16:21

Saab 900 turbo injectors zijn iets groter en passen zo (L-jetronic, en misschien goedkoop aan te komen)
maarja mocht het werken, 400+ Nm gaan je zuigers, drijfstangen en verder niet leuk vinden. (nog maar niet gesproken over de v-bak en hardyschijven)

btw. in een artikel (op http://www.alfa75info.com) staat dat de group A alfa 75 Turbo's reden met de originele turbo :? en die hadden toch ook 280pk, en originele luchtmeter? jammer dat daar zo weinig info van te vinden is. :cry:
200pk aan de wielen is toch een serieuze waarde! en een stuk betrouwbaarder! gewoon lekker :driving:

Gebruikersavatar
Aikon1694
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 500
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:45

RE: de ombouw van een 1.8 ie naar een 1.8 turbo

di mei 08, 2007 17:05

Marc,

Er bestaat ook een Emerald voor turbo motoren. Mis je gelijk je LMM.
Maar 490 NM Heb je een turbo diesel of zo???

Terug naar “Projecten”