Aan het einde van 2006 hebben we op de valreep nog even een lang verwachte klus geklaard. Er zat al langere tijd een net iets te harde tik in mijn 75 V6. Een doorn in het oog dus.

Het was mij niet geheel duidelijk waarom, maar gezien de gangbare slijtages van V6 motoren en dan zeker de 12 kleppers, zal het wel aan de nokkenassen en klepbekers van de uitlaatkleppen liggen..........Dus enkele weken terug uit nieuwsgierigheid maar het linker kleppendeksel gelicht. Wat ik toen zag leek niet al te ernstig, maar ja bij twijfel vervangen, toch? Dus ik kon op zoek naar goede gebruikte nokkenassen en ging tevenns nieuwe klepbekers voor de uitl.kleppen bestellen.
Vorige week had ik alles binnen, dus we konden aan de slag, dwz: ik samen met Akieromeo, want die moest ik nog even inwijden in de V6 techniek.

‘Vast’ stond, dat we zowiezo beide nokkenassen gingen wisselen voor betere en de 6 uitl.klepbekers gingen vervangen. Maar hoe verder we kwamen met demonteren, en hoe beter we de gedemonteerde spullen beoordeelden, des te duidelijk werd het, dat de kleppentrein van de linker kop toch eigenlijk helemaal niet slecht was! (hoe anders ziet het eruit bij daglicht, dan eerder zonder uitbouwen gekeken met een zaklamp) dat was enerzijds een geruststelling, maar anderzijds: waar komt dan toch datgetik van?
Nou, dat werd pas duidelijk bij de laatste klepbeker van de rechter kop, die Jeroen eruit haalde.
Ik zal zijn reactie niet snel vergeten:
“

(verwoord ik het zo goed Jeroen?)
De foto’s spreken eigenlijk voor zich. Het getik kwam overduidelijk van slechts één nok en klepbeker. Uiteindelijk hebben we dus die ene nokkenas vervangen en de bewuste klepbeker. De ander 5 bekers en linkse nokkenas konden er zo weer in. De uitlaatkleppen ‘lekker strak’ gesteld (tussen 0.215 en 0.220 mm)
Twee dagen later pas gestart (kon de vloeibare pakking op de klepdeksels een beetje hechten) en ja hoor, zo hoort een V6 te klinken!
Er zat nog wel af en toe een klein vogeltje in, maar dat bleek dus van de V-snaar van de sturbekrachtiging te komen. De pomp stond wat scheef.

Ik was op slag weer verliefd op de V6.

Eentje springt er een beetje uit, zeg maar

Een closeup -voor zover mogelijk- van de bewuste stoterbus en bijbehorende nok (

Nog even een klepstoter met normaal (of eigenlijk geen) slijtagebeeld:

Zo, een paar leeghoofden:

En weer klaar:

@Akieromeo: nog bedankt voor je hulp, de foto's en natuurlijk de gezelligheid!

Wanneer doen we de GTV6?