Als dit daadwerkelijk je daily is, HELD =D> :-({|=
Op dit moment nog altijd mijn daily! Zelfs meer dan ooit, nu elke week zo’n 650 km erbij. En inmiddels ook weer goed rijdend op LPG.
In september is de leaseauto de deur uit gegaan en vanaf toen ben ik de Bertone in plaats van zo’n 2x per week nu 5x per week voor woon-werk verkeer gaan gebruiken. En dan gaan de kilometers hard. Natuurlijk liggen inmiddels de oliedruppels weer gewoon op de garage vloer… Maak me er nu niet meer zo druk om. Als je in dit jaargetijde dagelijks met een 105-je aan het rijden bent, worden ineens hele andere dingen belangrijk dan de juiste velgen, een paar extra PKs, een hangend hemeltje of wat olieverbruik. Nu wil je goed zicht en wat warmte.
Warmte en ontwaseming was altijd goed in orde maar op een gegeven moment had ik ineens snel last van beslagen ruiten. Een blik onder het dashboard gaf al uitsluitsel: er hingen wat druppeltjes koelvloeistof bij het kachelkraantje. Ook was het wat nattig in de pedalenbak… Bij een wat uitgebreidere inspectie bleek het helaas niet het kraantje te zijn dat lekte, maar de kachelmatrix zelf. En dat is best een vervelend klusje om te vervangen. Ik had nog een andere op voorraad, die is inmiddels ingebouwd. Deze lekt niet maar geeft veel minder warmte. Doorstroming is wel goed maar denk dat er veel kalk in zit. Gelukkig is het dit jaar nog niet echt koud geweest en krijg ik het vooralsnog warm genoeg in de auto. Een nieuwe (revisie) matrix is iets van 150 euro zag ik, maar eigenlijk geen zin om het klusje weer te herhalen.
Verlichting had ik al eerder eens verbeterd met een set nieuwe imitatie koplampen en deze geschakeld via een relais. Vooral de lichtopbrengst van het grootlicht is hiermee vooruit gegaan. Omdat mijn dagelijkse route een bochtig stukje door een donker bos bevat, is dat wel prettig.
De ruitensproeiers had ik ook al eerder omgebouwd van voetpomp naar elektrisch. Nog wel altijd bediend met de voetpomp, daar zit een schakelaar in. Maar dan de ruitenwissers… Dit was altijd al een probleem. Meestal deden ze het normaal maar vooral als ze al een tijdje niet gebruikt waren dan deden ze het soms niet. Dus het was altijd wel spannend bij het aan zetten: doet ie het of doet ie het niet. Steeds vaker deden ze het eerder niet dan wel. Dan moest je ze een beetje met de hand op gang helpen… Niet ideaal natuurlijk. Maar zelfs dat lukte op een gegeven moment niet meer. Dus moest er toch echt weer even gesleuteld worden…
Parafaan eraf, ruitenwissermechanisme eruit en motor uit elkaar. Zag er behoorlijk versleten uit allemaal en de koolborstels waren ver heen. Even de kelder ingedoken en vond daar een nog praktisch nieuwe ruitenwissermotor. Blijkbaar niet van een 105 maar van een alfetta of 75 denk ik. Leek er wel heel erg op maar was toch net even anders. Maarrrrr, met wat fantasie kon ik de koolborstels wel overzetten en wat schoonmaken en wat nieuw vet did the job. Alles terug in elkaar, een nieuw sproeislangetje (oude was verhard en brak af) en nu doen ze het weer als nooit tevoren. En dat alles in een avondje. Soms valt het mee.
Dan het LPG… 2x per week benzine (Ron 98) tanken vond ik toch wat vervelend worden en ik moest dus snel het LPG injectiesysteem weer aan de gang krijgen. Het lukt me maar niet om de motor fatsoenlijk te laten lopen. Zelfs stationair was een probleem en rijden ging ook nauwelijks. Dus reed alles op benzine. Snapte er niets van, nogmaals synchronisatie en ontsteking nagelopen, een andere curve op de 123 Igniton gekozen (van Shankle naar standaard curve voor 2000GTV) maar niets hielp. Op benzine deed ie het keurig… Dus ten einde raad maar een zaterdagje vrij gemaakt en naar de specialist gereden in Amsterdam. (
http://www.luccio.nl) Daar leek ook alles op eerste gezicht in orde, alle signalen voor het LPG injectiesysteem kwamen netjes binnen. Maar na een beetje verder zoeken bleek dat 2 van de cilinders nauwelijks meededen. Dat had ik ook al een keer uitgevonden door een voor een lostrekken van de bougiekabels. Op cilinder 1 en 2 maakte dat bijna geen verschil…. Ik vermoede dat wellicht een van de LPG slangetjes misschien geknikt zat (natuurlijk netjes uit het zicht en daardoor zo goed als onbereikbaar) Vanuit de LPG injectorrail gaan er 4 slangetjes naar de inlaat, voor elk inlaatkanaal 1. Ik dacht dat het heel erg belangrijk was dat die even lang zouden zijn en daardoor moest je voor cilinder 2 en 3 de slangetjes een beetje in een bochtig traject leggen. Met daardoor kans op knikken. Maar daar hoorde ik dat die lengte helemaal niet zo belangrijk was bij dit systeem. Dus eerst stap was om de slangetjes zonder bochten aan te leggen, nu met optimale lengte voor elke injector en zonder bochten.
Hielp niets.
Verder zoeken. Injectoren doorgemeten en op 3 van de 4 injectoren werd een veel te lage weerstand gemeten. Dus de kabelboom maar controleren op kortsluiting. Ook die had ik mooi weggewerkt, heel vervelend dat dat er allemaal weer uit moest. Die kabelboom had ik zelf heel netjes gesoldeerd en ik was er eigenlijk heel erg trots op, zo netjes. Was eigenlijk wel blij dat we daar geen fout in vonden. Dan de injectorrail zelf…. Ook die zat natuurlijk mooi weggewerkt dus duurde even voordat ik die eruit had. Zo’n ding gaat nooit stuk maar de mijne was dat wel. Zat intern ergens een kortsluiting en kon niets aan gedaan worden. Maar hierdoor was het dus zo dat er injectoren helemaal niet open gingen, of allemaal tegelijk. Niet zo gek dus dat ik het niet aan het lopen kreeg…
Helaas was zo’n zelfde injectorrail niet meer beschikbaar en moest er een andere type injectorrail in komen. Eigenlijk iets wat nu algemeen gebruikt wordt bij nieuwe installaties. Andere stekkertjes ook. Dus moest ik de kabelboom aanpassen. Tijd begon alweer te dringen dus even snel de injectorrail op een makkelijke plaats gemonteerd. Starten… en ja hoor……. Binnen 5 minuten hadden we hem heel mooi stationair lopen. Ik had geen tijd meer om langer af te stellen of te rijden, ik moest door naar een feestje in de binnenstad.
Volgende ochtend terug naar huis en de laptop eraan. Zondagochtend vroeg is de 5 baans A2 dan een prima plek om wat verschillende toerentalgebieden op te zoeken en de boel af te stellen. Hieronder zie je een tabel als voorbeeld. Je hoeft alleen maar de juiste getalletjes in te vullen…
De groene kolom links is de MAP waarde (onderdruk in je inlaat, dat is de motorbelasting) en de groene rij boven zijn de toerental gebieden. De blauwe velden zijn de injectietijden in milliseconden. Die moet je allemaal juist invullen. Onderaan staan wat meetwaarden en zie je ook het lambda signaal. Te arm? Dan maak je de injectietijd in het bijbehorende vakje wat langer. Te rijk? Dan injectietijd wat korter. En zo ga je elk vakje af….
Ergens bij Utrecht had ik de belangrijkste gebieden al aardig in orde. Systeem corrigeert zelf ook een beetje naar boven of beneden (in plaatje staat correc. op 0, maar die kan een halve milliseconden naar boven of beneden bijregelen) maar het is de truc om het systeem zo af te stellen dat er weinig correctie nodig is.
Verder zijn er nog wat volgas verrijkingsinstelling enzo, dus best wel een werkje om dit in orde te krijgen. En voor de verkeersveiligheid moet je dit eigenlijk met 2 man doen. Of op een rollenbank.
Inmiddels loopt ie nu heel mooi en trekt ie goed door zonder haperingen tot 6500RPM. Je merkt wel iets verschil met benzine maar gek genoeg zie je dat niet terug met wat stopwatchmetingen uit de losse pols. Ben nog niet zover dat alles perfect, soms pakt ie onder de 2000RPM nog een beetje twijfelachtig op en gaat de koude start niet goed op LPG. Dat moet nu op benzine, na een paar honderd meter schakel ik dan zelf weer over op LPG.
Maar inmiddels is het januari… en is het voorbij met de leuke bonus van het belastingvrij rijden op LPG. Mijn Bertone is eind 1977 pas op kenteken gekomen en is dus sinds een paar dagen niet meer belastingvrij. Ook was het altijd de bedoeling zo’n 12-15000 km per jaar ermee te rijden en zijn dat er nu zo’n 30.000km aan het worden. Dat vond ik toch ook wel een beetje veel worden, ook omdat een Bertone inmiddels te kostbaar is geworden om ‘op’ te rijden. Dus ondanks het plezier dat ik er elke dag mee heb, heb ik toch besloten om de Bertone wat te gaan ontlasten, zeker in de winter. Inmiddels heb ik een andere auto erbij gekocht, nog even gekeken voor een Alfa 156 of 166 maar het is uiteindelijk een Jaguar geworden.
Gekocht voor de oud ijzer prijs en daar ben ik nu een LPG installatie aan het inbouwen. Zodra die er (werkend) inzit gaat dat de daily worden en verwijder ik de gasinstallatie uit de Bertone. Dan valt ie in het kwarttarief en hoef ik niet de volle mep MRB (1000 euro) te gaan betalen. Dan krijgt de Bertone wat rust, worden er een paar plekjes aangepakt (roestplekjes rond de voor en achterruit) en wordt het een mooi weer auto.