henk116
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 941
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 18:07
Locatie: rouveen
Contacteer: Website

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

wo jun 18, 2014 22:09

Euh wat is de EGT ook al weer?
Uitlaatgastemperatuur?

Enne hoe kan je de binnenkant vd downpipe glad slijpen?

Heb je die flenzen ergens laten snijden?

Ik wil ook zoiets maken op onze Ducato 16V 150 pk, of is het kant klaar te bestellen?
EX Alfetta/Gtv/116 registerleider

GIUSTA STRADA Alfa Romeo auto's, onderdelen en reparatie
0650934143

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

do jun 19, 2014 23:37

Euh wat is de EGT ook al weer?
Uitlaatgastemperatuur?

Enne hoe kan je de binnenkant vd downpipe glad slijpen?

Heb je die flenzen ergens laten snijden?

Ik wil ook zoiets maken op onze Ducato 16V 150 pk, of is het kant klaar te bestellen?
EGT : exhaust gas temperature
Downpipe heb ik inw geschuurd mbv een powerfile.
Flenzen laat ik idd lasersnijden, geen idee of deze
passen op een ducato.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4213
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

do jun 19, 2014 23:50

Dikke downpipe en dikker uitlaattraject doet bij een turbo juist veel.
Gaat om meer dan achter de comma.

Waar meet je de egt, net na de turbo, of ook ervoor?

Jobo
Member
Member
Berichten: 219
Lid geworden op: zo sep 18, 2011 22:39
Locatie: Lochem
Contacteer: Website

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

vr jun 20, 2014 10:30

Dikke downpipe en dikker uitlaattraject doet bij een turbo juist veel.
Gaat om meer dan achter de comma.
Is dat bewezen in de praktijk?
Theoretisch ligt toch vaak anders in de praktijk
Alfa 166 type 2 2.4 JTD 2005
Alfa 33 type 2 Red 1.7 carbs 1988, Racer (119 pk)

ex:
Alfa 156 1.9 JTD 8v 2002, projectdiesel ( 170 pk/380 nm)
Alfa 155 2.5 v6 12v SB 1992
Alfa 164 3.0 v6 12v 1989
Alfa 156 1.6 16v 1999
Alfa 75 1.8 ie 1987

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

vr jun 20, 2014 12:28

Ik kan mij een artikel herinneren in een oud tuning-blaadje, waar men eens een test heeft gedaan bij EPS. Daar hadden ze toen die mobiele vermogensbank van Erik(?) Bot laten komen.. vervolgens een aantal auto's erbij met een meting voor en na modificatie, waaronder een Golfje 3 TDI waar ze alleen een downpipe op monteerden, gaf een heel behoorlijke winst qua koppel en vermogen (ik meen iets van 10-15pk en 20 of 30 Nm?). En ik heb het verschil gemerkt bij de Ibiza van een maat van mij, een FR met 1.8 20VT; uitlaat was al volledig 3'' uitgevoerd, incl. 400-cel race-kat, en toen heeft-ie er nog een 3'' downpipe op geknutseld.. damn, wat ging dat ding áf daarna!! Turbo spoolde veel vroeger op, scheelde iets van 500 toeren, en merkbaar meer koppel en langere adem.. Geluid werd ook nog leuker, want als je achter de auto stond hoorde je de turbo fluiten uit de uitlaat(!), leek wel een orgelpijp!! Ik durf wel te stellen dat er bij een turbo-motor de meeste winst te boeken is door het optimaliseren van downpipe en katalysator, die vormen volgens mij toch echt de grootste restrictie...
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 530
Lid geworden op: di dec 28, 2004 19:07
Locatie: prov.groningen

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

vr jun 20, 2014 15:57

een grotere downpipe merk je idd echt wel, de uitlaatgasturbine werkt door het verschil in druk voor en na het turbinewiel. als je dus een grotere downpipe monteert verminder je de weerstand dus een lagere druk
-charles-
clk55amg
giulietta 1.4tb 170pk
Giulia 2.2jtdm 180pk ae

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

vr jun 20, 2014 16:04

Zoals Corky Bell in 'maximum boost' al zegt ;

The best exhaust is the least exhaust.

Bij een turbo geladen motor wil je de uitlaatgassen zo snel mogelijk uit de turbo hebben.vooral de downpipe dus zo groot mogelijk en vrij van obstakels houden. Bij sommige Japanse turbo auto's zoals de supra kan een andere uitlaat vanaf de turbo(s) je zomaar meer als 50 pk winst geven.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 530
Lid geworden op: di dec 28, 2004 19:07
Locatie: prov.groningen

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

vr jun 20, 2014 16:11

ik heb op mn maser 2x 75mm zonder obstructies, vrijwel geen lag en een bult koppel en vermogen extra
-charles-
clk55amg
giulietta 1.4tb 170pk
Giulia 2.2jtdm 180pk ae

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

vr jun 20, 2014 16:48

Zoals Corky Bell in 'maximum boost' al zegt ;

The best exhaust is the least exhaust.

Bij een turbo geladen motor wil je de uitlaatgassen zo snel mogelijk uit de turbo hebben.vooral de downpipe dus zo groot mogelijk en vrij van obstakels houden. Bij sommige Japanse turbo auto's zoals de supra kan een andere uitlaat vanaf de turbo(s) je zomaar meer als 50 pk winst geven.
Nou en of! Zeker de JDM-versies, want die zijn over het algemeen 'terug-getuned'..
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4213
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

vr jun 20, 2014 17:13

Dikke downpipe en dikker uitlaattraject doet bij een turbo juist veel.
Gaat om meer dan achter de comma.
Is dat bewezen in de praktijk?
Theoretisch ligt toch vaak anders in de praktijk
Ja, dit is bewezen in de praktijk.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

vr jun 20, 2014 20:52

Waarom denk je anders dat bijna alle aftermarket uitlaten voor turbo auto's flink groter zijn in diameter?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 878
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

vr jun 20, 2014 21:26

Dikke downpipe en dikker uitlaattraject doet bij een turbo juist veel.
Gaat om meer dan achter de comma.
Is dat bewezen in de praktijk?
Theoretisch ligt toch vaak anders in de praktijk
Als dat zo is klopt je theorie niet..... :wink:

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

za jun 21, 2014 22:00

Waar meet je de egt, net na de turbo, of ook ervoor?
Voor de turbo, vlak voor de turbine waar de 4 "uitlaatbuizen" samenkomen. Het heetste punt.
Bij een turbo geladen motor wil je de uitlaatgassen zo snel mogelijk uit de turbo hebben.vooral de downpipe dus zo groot mogelijk en vrij van obstakels houden. Bij sommige Japanse turbo auto's zoals de supra kan een andere uitlaat vanaf de turbo(s) je zomaar meer als 50 pk winst geven.
Het effect van een downpipe op een turbo benzine kun je niet helemaal vergelijken met een VNT gestuurde turbodiesel.
De winst bij de "gassers" komt vooral voort uit de hogere turbodruk die door de downpipe en het gebrek aan externe sturing (wategate) ontstaat.
Meer turbodruk is meer lucht en bij een benzine wordt er dan automatisch meer ingespoten.
Die side effects heb ik niet, het is zuiver de eventuele winst van de downpipe zelf.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

za jun 21, 2014 22:30

Bij een benzine turbo gaat de druk niet omhoog door een grotere downpipe... Turbodruk wordt geregeld aan de hand van laaddruk.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: RE: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo jun 22, 2014 09:29

Bij een benzine turbo gaat de druk niet omhoog door een grotere downpipe... Turbodruk wordt geregeld aan de hand van laaddruk.
Turbodruk wordt doorgaans met een wastegate geregeld die simpelweg door de drukkant gevoed wordt.
Dat is mechanisch en nooit zo nauwkeurig als closed loop sturing zoals bij de VNT diesels.
Het is bekend dat aanpassingen aan de in- en uitlaat zo maar een turbodrukverhoging tot gevolg kunnen hebben.

Moderne turbobenzines hebben weliswaar ook vaker closed loop sturing, maar als je hebt over turbo auto's van 10-20 jaar geleden
dan is dat meestal de mechanische sturing zoals ik beschreef.

Ik heb zelf vermogensmetingen voor en na de nieuwe uitlaatlijn uitgevoerd, ik ging destijds van 210 naar 218 pk toen de originele uitlaat (downpipe uitgezonderd) van 55mm met kat was vervangen door een open pijp van 63.5mm voor en 60mm achterin.
Maar het voelde aan als een ware transformatie omdat de turbodruk veel sneller paraat was.
Dus ik ben ook van mening dat uitlaataanpassingen wel degelijk veel effect hebben en in het geval van een JTD vele malen meer dan inlaataanpassingen.

Terug naar “Projecten”