roel
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Re: RE: 1300 TI, Rosso Amaranto

za jan 05, 2008 11:50

Mooi project Roel. Het ziet er allemaal bijzonder schoon uit.

Ik heb wel een vraag. Waar knap je die auto's op. Aan de foto's te zien lijkt het in een van de garageboxen achter Selles in Meppel, aan de Zomerdijk.

groeten
PB 8)
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: 1300 TI, Rosso Amaranto

za jan 05, 2008 16:48

Mooi werk :thumbs:

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

za jan 05, 2008 20:26

absoluut mooi werk Roel!
Top Giuliaatje weer op de weg!

Rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

roel
Advanced Member
Advanced Member

ma jan 07, 2008 19:31

Vandaag was de grote dag:

Eerst benzineleidingen aangesloten en gecontroleerd of de carbs gevuld werden. Daarna koelsysteem aangesloten en afgevuld. Vervolgens ontsteking aangesloten.
Toen de uitlaat ......................... hmmm niets paste qua lengtes, dan gewoon even starten met alleen het uitlaatspruitstuk (later een keer een langere voorpijp bakken).

Accu erin en sleutel omdraaien (niets afgesteld, behalve ontsteking statisch op merkteken).

En toen ......... FILMPJE

Verder geen rare dingen, dus ik kan nu beginnen met het netjes aanleggen van bedrading, leidingen, uitlaat en daarna afstellen. Nu maar hopen dat er morgen geen plas olie of koelwater ligt :evil:

Ben blij :lol: :lol: :lol:
SCARB nr. 03894

brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo

ma jan 07, 2008 22:36

De tevreden blik en de armen omhoog op het einde spreken boekdelen :D Gaaf dit project(je)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

roel
Advanced Member
Advanced Member

ma jan 21, 2008 19:57

Afgelopen week een aantal kleine zaken gedaan (geen foto's):

- Uit voorzorg een nieuwe hoofdremcilinder gemonteerd. Van de oude was nog maar de helft van de rubber hoes aanwezig en alles was zeer verroest.
- Nieuwe hulpkoppelingcilinder inclusief nieuwe slang gemonteerd
- Aangezien mijn blauwe Super vanaf nu mijn daily driver is, komen de Brembo klauwen en schijven voorlopig niet vrij. Daarom voorlopig even met de 1300 klauwen. Helaas zat in ieder geval de rechter klauw die erop gezet was (i.p.v. de 2 literklauwen en fusees die er eigenlijk op zaten) helemaal vast. Even in de voorraad gedoken en een betere klauw gevonden. Wel even de zuigers eruit gehaald (eentje toch erg vast) en het geheel schoongemaakt (alleen inwendig). De beste beschermrubbers gemonteerd die ik nog had. Alles loopt weer gesmeerd.
Nu nog de staat van de linkerklauw controleren.

Oh ja, in het geval iemand nu verontwaardigd is, dat de remmen niet in orde waren: Er was afgesproken dat de 2-literfusees en klauwen eraf zouden gaan en dat er 1300-fusees gemonteerd werden. Over de remklauwen hebben we het verder helemaal niet gehad, omdat de Brembo conversie direct door mij uitgevoerd zou worden. Dat er dus überhaupt remklauwen bijzaten was alleen maar een meevaller.

Volgende week rem- en koppelingsysteem afmaken.

Roel
SCARB nr. 03894

roel
Advanced Member
Advanced Member

wo jan 23, 2008 14:47

Rem- en koppelingsysteem is voor elkaar. Heb nu eindelijk voor het ontluchten maar eens een dop met persluchtaansluiting gemaakt. Ik wilde dit al veel eerder doen, maar tot nu toe altijd iemand in de buurt gehad om te pompen........... had ik het maar eerder gemaakt. Wat een fantastische manier om snel en in je eentje te ontluchten :D

Afbeelding

Daarna dacht ik even snel een uitlaat te monteren.... helaas:

- alleen een voorpijp van een Bertone, dus te kort (laatste deel naar tweede demper)
- stuk oude pijp (grotere diameter) uit de container bij een garage gehaald om het lengteverschil te overbruggen.
- :( blijkt de voorpijp niet samen te gaan met staande pedalen. Wist ik achteraf ook wel.

En nu moet ik dus gaan kiezen:

- alleen standaard voorpijp van een 1300-1600 staande pedalen Giulia kopen (zou moeten passen, omdat het hoogteverschil in het blok al door het spruitstuk opgevangen wordt). Snelste en goedkoopste oplossing op dit moment.
- Complete Alfaholics RVS (maar prijzig en ben bang voor het blikkerige), maar wel weer beter i.c.m. het 2-liter HC blok wat er uiteindelijk in gaat komen (dan is de pijp van optie 1 overbodig)
- Complete CSC, maar heeft geen eerste demper (bij 4-2-1) en volgens mij veroorzaakt het ontbreken daarvan bij mijn blauwe Super juist een enorme harde en irritante resonantie in de auto (moet zelfs schakelen omdat het niet te harden is).

Blijkt toch altijd weer voor veel moeilijkheden te zorgen, die uitlaatkeuzes. Maar goed, het verstand zal wel voor de eerste optie gaan.

Oh ja, ook zijn de draadeinden van de versnellingsbak niet lang genoeg om de uitlaatbevestigingsbeugel (met die rubbers) er nog met extra moeren aan te bevestigen :? :? :?

Heb even 4 bakken bekeken en juist die ene die ik ik gereviseerd heb, heeft korte draadeinden :shock:

Roel
SCARB nr. 03894

bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jan 23, 2008 16:52

Roel ziet er perfect uit Hulde :thumbs:
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

roel
Advanced Member
Advanced Member

do mar 06, 2008 20:11

Gelukkig weer wat gedaan: Bilsteins gemonteerd en de Brembo-conversie gedaan (1 kant af andere kant op de helft).

Setje klauwen op marktplaats gescoord.
Afbeelding

Gestraald, ultrasoon gereinigd en revisiesetje en nieuwe veer pennen (ontluchtingsnippel vergeten erbij te leggen zie ik).
Afbeelding

Alles gemonteerd in combinatie met nieuwe remschijven.
Afbeelding

Ging het allemaal vlotjes: Nee hoor, bout uit moeten boren. Zuigers te roestig, maar gelukkig passen de zuigers van Até klauwen ook (1300-2000 gelijke zuigers). Hiervoor wel vier ( :shock: ) klauwen voor gedemonteerd voordat ik 4 bruikbare zuigers had. Remleiding brak af. En nog vele kleine zaken......

Roel
SCARB nr. 03894

roel
Advanced Member
Advanced Member

wo mei 07, 2008 09:32

Hmm ik loop hier wat updates achter:

9 april:

Pfff, vandaag even een dagje vrij genomen en flink aan het passen, meten en lassen geslagen. Ik wilde eigenlijk ook een hoogteverstelling onder de stoelen, maar de ruimte eronder is minimaal. Ik ga later op mijn gemak hier eens verder naar kijken. Ik heb de achterzijde zo laag mogelijk gehouden en de voorkant hoger (steun is al hoger, maar ook het frame zelf is daar nog eens 4 cm extra hoger, anders is er geen steun onder de bovenbenen). Het voordeel is nu dat als mijn vriendin gaat rijden, ze de stoel naar voren moet schuiven, waardoor deze dus gelijk ook omhoog gaat!

Gisteren even bij de RDW in Zwolle geweest, omdat er nog een probleem met de papieren is ( :? ). Op het kentekenbewijs mist het laatste cijfer. Het chassisnummer in de auto is dus 1 positie langer dan op de papieren. Nu is de auto al wel een paar keer door de APK gekomen, terwijl dat dus niet zou mogen. Om problemen in de toekomst te voorkomen (bijvoorbeeld met de verzekering: "Tja meneer, het chassisnummer klopt niet dus keren wij niets uit........", OF gewoon voor de APK natuurlijk) wilde ik het opgelost hebben.
De (uiterst behulpzame) medewerker heeft de gegevens erbij gezocht en alle documenten geprint. Op de Italiaanse papieren staat wel het volledige nummer. Bij de import heeft dus iemand even een off-day gehad. Hij een collega erbij gehaald en die vroeg:"Waar staat de auto, dan kijk ik gelijk even en kunnen we het gaan regelen." Ik:"Euh nou, ik kwam alleen even informeren...."
Conclusie: Ik maak een afspraak als ik de auto goed rijdend heb en krijg een verklaring dat ik ermee naar de keuring moet. Dan controleren ze het chassisnummer en wordt er een nieuw kenteken aangevraagd. En (volgens hem) kost mij dat niets, omdat het een fout van de RDW zelf is. Ben benieuwd.......

Maar goed, stoelen zitten erin en dan kan ik nu verder met het afstellen en kijken waarom ik niet direct druk op de koppeling heb (nieuwe Hoofd- en hulpcilinder en 3 keer ontlucht :( )

Foto's:
Bevestigingspunten t.p.v. de middentunnel geplaatst, want daar zat niets. Ik heb ze op dezelfde plaats gezet als bij de latere types, voor het geval dat. Waar zou ik zijn zonder mijn donorauto's?
Afbeelding

En met de stoelen erin
Afbeelding
SCARB nr. 03894

roel
Advanced Member
Advanced Member

wo mei 07, 2008 09:34

27 april:

Net even snel nog met de carbs bezig geweest, maar kreeg de opbrengst van de acc. pomp bij lange na niet op de benodigde 7,5 cc per 20 slagen (1750 blok). Met de vorige carbs haalde ik dit nèt niet, maar nu bleef ik op de maximale stand op 4 cc steken :?

Na veel stoeien, proberen en denken kwam ik tot de conclusie dat de afmetingen van de pen aan het nieuwe membraam anders is groteogen .
Er zit een lengteverschil in de 'pen' onder het membraam. Bij de nieuwe is deze 0,7 mm langer. Dit houdt in dat het membraam (bij dezelfde hevelstand) hoger staat en dus minder benzine boven het membraam heeft dat ingespoten kan worden. Nu heb ik een stukje van de pen afgeslepen (ca. 0,5 mm) van het nieuwe membraam et voilá direct (bij dezelfde maximale stand van de hevel) nu opeens al een opbrengst van 7 cc :!:

Helaas vandaag wegens verplichtingen geen tijd, meer maar in ieder geval weer een probleempje opgelost.
SCARB nr. 03894

roel
Advanced Member
Advanced Member

wo mei 07, 2008 09:35

Ben net terug van de werkplaats en heb hem eindelijk behoorlijk oké lopen 8)

Het heeft nogal wat voeten in aarde gehad. Met het tweede setje carbs aan de slag gegaan met afstellen. Na veel problemen valse lucht bij rembekrachtiger vastgesteld (zit nieuwe slang en klemmen op) :? . Slang afgedopt en verder gegaan met afstellen -> niet het gewenste resultaat, geen logische reactie op verstellen van CO-schroeven.
Misschien beschadige schroeven of zitting, dus eerste set carbs er weer op. Deze liep ongeveer hetzelfde, maar tijdens het afstellen nog twee problemen vastgesteld: 1 slechte bougie en de 123-ignition deed net op de door mij gekozen instelling gek (haperend/onregelmatig stroboscoop-beeld). Bougie gewisseld en andere curve gekozen en voilá het blok klapte niet meer van links naar rechts :D

Stationair is nu behoorlijk goed. Rijdend pak hij bij langzaam accelereren nog niet helemaal lekker op. In een keer een dot gas geeft geen problemen, dus acc. systeem zit wel snor! Nog eens met de ontsteking aan de gang met andere curves. Gelukkig heb ik nu eindelijk een basis vanwaaruit ik verder kan.

Nu maar eens kijken of iemand in de buurt mij eens wat kan leren m.b.t. het goed afstellen. Natuurlijk kan ik naar Jonkers in Ruinerwold gaan, maar ik wil graag zelf veel weten/doen.

Oh ja, valse lucht bij bekrachtiger was verholpen na het opnieuw vastzetten :oops:

Roel
SCARB nr. 03894

jaben
Advanced Member
Advanced Member

wo mei 07, 2008 09:49

Foto's:
Bevestigingspunten t.p.v. de middentunnel geplaatst, want daar zat niets. Ik heb ze op dezelfde plaats gezet als bij de latere types, voor het geval dat. Waar zou ik zijn zonder mijn donorauto's?
Afbeelding
Hoi Roel,

Mooi projectje. Altijd goed om de werkzaamheden van andere te volgen! even een vraagje over de bevestigingspunten van de stoelen. Waar heb je die beugels gehaald? Of heb je ze uit een donor gehaald? ik heb namelijk ook zo'n setje nodig!
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

roel
Advanced Member
Advanced Member

wo mei 07, 2008 12:59

Waar heb je die beugels gehaald? Of heb je ze uit een donor gehaald? ik heb namelijk ook zo'n setje nodig!
:wink:

Zijn vast wel mensen die nog een donor hebben staan met de steunen erin
SCARB nr. 03894

jaben
Advanced Member
Advanced Member

wo mei 07, 2008 15:10

Tja, het is eigenlijk ook veel te heet om nog goed te kunnen lezen. Tijd om met een biertje in de hand van de zon te gaan genieten!!

Maar toch bedankt. Ik zal binnenkort een gezochtje hier aan wagen!
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Terug naar “Projecten”