giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Alfetta GTV project

di nov 06, 2007 19:40

Als je de as eronderuit hebt kun je mooi de gehele bodem eens flink schoonborstelen met een staalborstel en alles voorzien van een verse laag bitac, je kunt er dan immers mooi bij.... 8) Heb ik bij mijn Giulietta ook meteen gedaan, moest wel een paar dagen wachten met monteren van het andere onderstel ivm plakken... :roll:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

wo nov 07, 2007 17:26

Als je dat nu doet kun je een paar weken wachten :lol:

jeroen75
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Alfetta GTV project

wo nov 07, 2007 18:36

Als je dat nu doet kun je een paar weken wachten :lol:
en kan de gtv van pa de garage niet uit, nou is dat niet zo erg maar die paar weken wachten gaan hem niet worden :lol:
Ik hoop dat het nog in redelijk goede staat verkeerd, zoals ik gezien heb valt het idd wel mee...en in de winter/regen zal ik hem toch niet vaak gaan gebruiken.

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

wo nov 07, 2007 18:56

Naar mijn idee zal jouw GTV niet veel slechte plekken hebben!
Schoonmaken en tectyleren is nu misschien voldoende, in het voorjaar carpotec er tegenaan :wink:

jeroen75
Advanced Member
Advanced Member

ma nov 12, 2007 10:03

zo, zaterdag nog even wat kunnen doen:

Afbeelding

beide zijden:

Afbeelding

en een nieuw stuurtje gescoord op ebay :cool:
Afbeelding

Het lasapparaat is weer weg, dus de volgende aanpassingen zullen even op zich laten wachten.
Volgende week verder met de benzineleidingen en remsysteem!

_Pieter_
Guru
Guru

ma nov 12, 2007 11:35

Allereerst: Harstikke leuk, een GTV racertje :thumbs:

Een paar tips:

Mbt het doorlassen, leer van de ervaring van anderen door te kijken onder de kap van een paar serieuze, professioneel opgebouwde 75tigers voordat je er veel tijd in gaat steken. En praat ook eens met een paar mensen die het eerder hebben gedaan. Echt waar, het helpt!

Het zetten van rupsjes kan geen kwaad, zeker niet laag bij je motor, maar die pijpjes die er er nu in hebt gezet voegen weinig toe. Bedenk eerst hoe de krachten lopen! (Tip: kijk naar de originele constructie, daar zit de aanwijzing al!)

Alle verstevingsbuizen moeten laag in je motorruimte zitten, en lopen vanaf de rolkooibuis achter je schutbord, door je schutbord via de wielkast naar je schokdemperophangingspunt, en van daar diagonaal omlaag naar je ophangingspunt van je stabi. Doe het het echt goed, maak je nog een extra buis naar je schokdemper ophangingspunt van benedenaf je rolkooi door je wielkast, waardoor je er een driehoek ontstaat.

Zoals je leest, is een rolkooi wel zo handig hierbij, want anders is er niks om je verstevigde neus aan vast te maken, oftwel blijft de flex er gewoon in.

Ga overigens niet zelf een rolkooi maken. Een echte kooi kost de wereld niet en dan weet je dat je goed zit. Of besteed het uit aan een erkend rolkooifabrikant! Als je toch deze moeite en/of geld er in steekt, kan je beter ervoor zorgen dat de koets ook het circuit op mag, oftewel een goede kooi, en evt met een FIA keur. Mocht je de auto ooit willen verkopen, vergroot dat de groep geinteresseerden aanzienlijk. Een DIY steigerpijpkooitje mag alleen in de autocross.

Mijn advies: Bezint eer men begint. Zolang je geen coilovers aan de voorzijde gaat gebruiken, en geen rolkooi hebt, is versterken van de neus behoudens het doorlassen van de bestaande structuren (rupsjes zetten zoals op je tekening) geheel zinloos. Denk er ook over na, dat als jij je hele neus doorlast en voorziet van pijpjes, wat er dan gebeurt als jij een aanrijding maakt. Die pijpjes komen zo je schutbord door, en daarachter zit jij! Ook zal je neus een stuk minder buigen, maar het inzittendencompartiment des te meer! Een doorgelasde auto absorbeert geen botsenergie, maar stuitert. Als je niet in een goede racestoel met ditto gordels zit, en plaats hebt genomen binnen een stevige rolkooi, is het doorlassen van je neus levensgevaarlijk.

Over die benzinetank: Omdat je over gaat naar injectie heb je een hogedruksystem incl. retourleiding nodig. Een GTV6 tank is dan een goed idee, want die is bedoeld voor injectie en is dus zo aan te sluiten op je 75 spullen. Ook is een GTV6 tank veiliger bij aanrijdingen (mits goed afgesloten van het inzittendencompartiment, en krijgen je achterremmen wat meer rijwind. Zo een tank is met wat moeite zo te monteren, de koets is immers hetzelfde.

Andere 'must have' upgrades zijn:
105 serie castorkogels,
de voorremmen van je 75, (de standaard schijven & klauwen zijn van uitmuntende kwaliteit)
RVS remslangen,
goede remblokken voor, (raceblokken)
verse (= nieuwe) remcylinder en remdrukverdeler,
een dikke voorstabi en
een leuk setje schokdempers (koni's, bilsteins, spax oid)

Dan een tikkie verlagen, lekker camber zetten op je voorwielen, maximaal castor stellen en gaan met die banaan!

Heel veel succes, als je wat op het forum zoekt zijn er voldoende gratis racetips te verkrijgen. :wink:

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

jeroen75
Advanced Member
Advanced Member

ma nov 12, 2007 16:12

Pieter bedankt voor je reactie!
De buizen zijn meer een opwarmertje voor wat er komen gaat, natuurlijk is een kooi en alles doorgelast leuk (voor op het circuit) maar dat staat het budget niet toe. Ik wil hem eerst rijdend maken en even kijken wat er mogelijk is qua lassen/verstevigingen enz... ik heb het idee van een (dacht ik) Amerikaanse gtv6 racer, ik kan alleen de foto niet meer vinden.

Een tank van een gtv6 is idd de bedoeling, moet er alleen nog even een op de kop zien te tikken (of iemand die vanuit Wageningen richting het zuiden rijdt :wink: )
Het gehele 75 TS spul komt eronder inclusief stalen remleidingen en goede remblokken (ik zat te denken aan Roesh), eibach veren heb ik ook nog van de 75, alsmede een 30mm stabi, casterkogels enz....

Had ik maar wat meer tijd :lol:
Het gaat om het lol maken, aldoende leert men en zullen er aanpassingen gemaakt worden. Voorlopig eerst maar eens rijdend maken en dan wat track-days meepakken...

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

ma nov 12, 2007 16:22

hartsikke leuk en mooi wat je aan het doen bent!

Begrijp ik goed dat je het circuit op wilt maar geen rolkooi wil monteren? (ivm budget??)

dan zou ik dat doorlassen en die buisjes idd maar laten zitten...
Tip1: amerikanen kunnen veel maar auto´s bouwen om echte bochten mee te nemen, dat kunnen ze niet.... (vergeet die buisjes dus...)

de meeste torsie zit er in de breedte van de neus vd auto en niet in de lengte...tenzij je wilt gaan dragracen :wink:

t is goed dat je nu dingen wilt aanpakken omdat je toch een kale caross. hebt maar bedenk wel eerst heel goed wat nut heeft en wat niet... om nog even het voorbeeld van die buisjes te gebruiken: die dingen wegen eeen x aantal grammen en dat is gewicht. Gewicht wil je vanaf als racer....het feit dat het gewicht je meer brengt dan deze modificatie is er 1 om te overwegen...

succes en geniet van je project! :thumbs:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

_Pieter_
Guru
Guru

ma nov 12, 2007 16:41

Jeroen,

Idd, lol maken daar gaat het om. De GTV ziet er erg goed uit op de foto's, dus een fijne basis lijkt me.
Maar als je geen kooi er in gaat zetten, zou ik zeker niet gaan doorlassen in de motorruimte, of buizen aanbrengen.

Als je tijd schaars is dan zou ik me concentreren op het overhangen van de 75 techniek en onderstel.
Tijdens dat "klusje" :roll: zal je ongetwijfeld nog genoeg tegenkomen wat moet worden aangepakt, zowel technisch als plaatwerk.

Reken ook maar op het vervangen van een hoop rubber delen zoals je hardyschijven, bakrubbers, remcylinders, koppelingcylinders etc. 15 jaar stilstand is echt funest voor deze delen, en als het nieuw en fris is, is dat wel zo fijn!
Gelukkig heb je bij de 75 een hoop wat je zo over kan zetten, mits in goede staat.

Succes met de bouw van dit fijne rij-ijzer!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

jeroen75
Advanced Member
Advanced Member

ma nov 12, 2007 17:01

Er komt zeker een rolkooi in hoor 8)
Maar ik wil eerst wat rijden, het is niet de bedoeling dat het een die-hard racer wordt. Hij moet nog wel een beetje bruikbaar blijven voor op straat.
Daarom eerst lekker wat sturen en plezier hebben, af en toe op het circuit.
Eerst wordt de 75 techniek over gezet, daarna een rolkooi. Bilsteins staan in de planning (evt vanuit de States)

De gehele dion as van de 75 komt er zo onder, hiervan zijn al veel rubbers nieuw, achterremmen is allemaal nieuw... van de cardanas gebruik ik de beste rubbers die ik heb liggen, dus ik denk dat ik een heel eind kom zonder teveel uit te geven.

Weet iemand of de gehele pedaalbak van een 75 zo in de GTV past?
Kan ik de schakelstang van de 75 gebruiken? compleet met pook(huis) en isostatisch stelsel? kom ik met de lengte uit?

_Pieter_
Guru
Guru

ma nov 12, 2007 17:33

Er komt zeker een rolkooi in hoor 8)
Weet iemand of de gehele pedaalbak van een 75 zo in de GTV past?
Kan ik de schakelstang van de 75 gebruiken? compleet met pook(huis) en isostatisch stelsel? kom ik met de lengte uit?
Of de pedaalbak past weet ik niet, waarom zou je die willen vervangen?

Die schakelstang is trouwens juist iets dat je wil behouden van je GTV!
Weg met al die stangetjes en speling, gewoon rechtstreeks de stang op je bak. Schakelt perfect. Is ook een gangbare racemodificatie. Tevens is de stang van je 75 te lang, de wielbasis van de GTV is korter.

Je bak overhangen kan, maar dan zit je wel met je kilometerteller.
De 75 is electronisch, en die van je GTV is mechanisch.
Dat probleem is op verschillende manieren op te lossen, maar ik weet dat zodra je je bak opentrekt, het kostbaar en tijdrovend wordt.

Wellicht kan je beter in eerste instantie je GTV bak houden, en je GTV aandrijfassen, en die op je 75 triangel schroeven. Past volgens mij gewoon.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

jeroen75
Advanced Member
Advanced Member

ma nov 12, 2007 18:27

Ik dacht gewoon pedalen, rem en koppelingscilinders in een keer overbouwen. Scheelt tijd 8)

oke schakelstang is duidelijk!

Ik geloof dat op alfabb wat staat beschreven over een tellerombouw... (moet ik nog even nagaan) De staat van de bak die er nu onderzit is me onbekent en ook omdat de 75 bak een sper heeft wil ik deze installeren...

_Pieter_
Guru
Guru

ma nov 12, 2007 20:57

Ik dacht gewoon pedalen, rem en koppelingscilinders in een keer overbouwen. Scheelt tijd 8)
Is geen heel slecht idee als het past. Maar ik denk dat er wel wat verschillen zijn in je gasstangen.

Maar let wel dat je remsysteem niet hetzelfde is. Je hoofdremcylinder op de 75 heeft de remdrukbegrenzer (naar de achterwielen) op de cylinder gemonteerd zitten. Op de GTV hangt de remdrukbegrenzer links achter de bestuurderstoel onder de auto. Dit is dezelfde als onder de 105 serie overigens.

De hoofdremcylinder is wel dezelfde op beide auto's, echter heb je op de GTV geen overloop van het remvloeistofreservoir naar je hoofdkoppelingcylinder, maar 2 aparte reservoirs.

Gezien de leeftijd van de GTV is vervangen van beide cylinders raadzaam. Wil je nou je 75 spul gebruiken, dan moet je iets verzinnen op de remdrukverdeler onder je auto. Het mooiste is om een nieuwe remleiding van voor naar achteren te trekken. Want om nou een slangetje te gaan fabrieken om de remdrukverdeler te overbruggen.... Dat middelste pedaal is het belangrijkste van de 3.

Succes!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

jeroen75
Advanced Member
Advanced Member

ma nov 12, 2007 21:31

:thumbs:
my thoughts... voor de achterremmen, remleiding van een 75 gebruiken met een 'loop' erin? wel erg low budget :lol:
Ik ga van het weekend eens kijken.

kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member

di nov 13, 2007 11:02

ik heb onder mijn gtv idd de 75leiding met loop zowel koppeling als rem
wbt je teller ,gewoon de 75 bak gebruiken, draadjes trekken en het binnenwerk van de tellers wisselen, is niet zo heel erg moeilijk
-charles-
clk55amg
giulietta 1.4tb 170pk
Giulia 2.2jtdm 180pk ae

Terug naar “Projecten”