Weer een kleine, maar oh zo belangrijke update:
Vandaag heb ik het onderblok en de 2 losse koppen van de Q4 opgehaald.
Ik had ooit een motorblok via een ruilaktie verkregen, een zogenaamd gereviseerd blok, aldus de vorige eigenaar..... Na inbouw bleek dit blok niet mooi te lopen en te roken dus had ik het weer uitgebouwd.
Na deze tegenslag had ik besloten om het dan maar goed aan te pakken en het blok echt te gaan reviseren. Waar ik dit eerst zelf wilde doen liep ik toch tegen problemen aan; ik had niet het juiste gereedschap, was wel eens te lomp en had domweg onvoldoende tijd, dus heb ik uiteindelijk de revisie van het onderblok en de koppen uitbesteed.
Vandaag was het dus zover, een rit van 1,5 uur om het 'kindje' op te gaan halen en het zag er mooi uit!
Van het onderblok zijn de zuigerwanden opnieuw gehoond, nieuwe zuigerveren gemonteerd, nieuwe lagerschalen voor de krukas en drijfstangen, nieuwe keerringen, de koelkanelen zijn goed gespoeld (hoezo geen water in je koelsysteem gooien...) en is uiteraard ook het blok aan de buitenkant mooi antraciet gespoten.
De koppen zijn ook aangepakt: enkele nieuwe klepveren, nieuwe klepseals, de kleppen zijn opnieuw ingeslepen, 1 (of 2) nieuwe kleppen gemonteerd en één nieuwe spie. De klepgeleiders waren nog prima in orde en zijn dus blijven zitten.
De bal ligt nu bij mij, ik ga rustig aan het geheel weer monteren, uiteraard met mooie boutjes en moertjes en alle 'aanhangsels' van de motor moeten voor montage net zo netjes gemaakt worden als het blok zelf.
Hieronder een paar plaatjes:
Kan iemand mij vertellen waarom 2 kleppen de 'putjes' hebben?