Gebruikersavatar
AlfaTony
Guru
Guru
Berichten: 1171
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 11:11
Locatie: Brabant

Re: RE: Opbouw Alfa 33 1.7iE S 16v Q4 SW

do jan 10, 2008 23:01

Anti-dreunplaten zijn relatief zwaar en zijn voor montage op plaatstaal. Ik geef dan de voorkeur aan geluidabsorberend materiaal dat ook nog eens licht en makkelijk te verwerken is. Anti-dreunplaten zijn wel perfect voor op de bodem van je auto.
Afbeelding
:thumbs: Klopt, maar je hebt anti-dreunplaten van verschillende diktes, dus ook verschillend in gewicht.
Veel audiofreaks gebruiken de lichte variant om de binnenkant van de deuren te bekleden.
Kijk maar eens op www.akoestiekwinkel.nl voor de verschillende mogelijkheden van geluidsisolatie.
En nee ik heb geen aandelen.

Gr. Antonio
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3963
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Opbouw Alfa 33 1.7iE S 16v Q4 SW

zo jan 27, 2008 23:52

Weer een kleine, maar oh zo belangrijke update:

Vandaag heb ik het onderblok en de 2 losse koppen van de Q4 opgehaald.
Ik had ooit een motorblok via een ruilaktie verkregen, een zogenaamd gereviseerd blok, aldus de vorige eigenaar..... Na inbouw bleek dit blok niet mooi te lopen en te roken dus had ik het weer uitgebouwd.
Na deze tegenslag had ik besloten om het dan maar goed aan te pakken en het blok echt te gaan reviseren. Waar ik dit eerst zelf wilde doen liep ik toch tegen problemen aan; ik had niet het juiste gereedschap, was wel eens te lomp en had domweg onvoldoende tijd, dus heb ik uiteindelijk de revisie van het onderblok en de koppen uitbesteed.

Vandaag was het dus zover, een rit van 1,5 uur om het 'kindje' op te gaan halen en het zag er mooi uit!
Van het onderblok zijn de zuigerwanden opnieuw gehoond, nieuwe zuigerveren gemonteerd, nieuwe lagerschalen voor de krukas en drijfstangen, nieuwe keerringen, de koelkanelen zijn goed gespoeld (hoezo geen water in je koelsysteem gooien...) en is uiteraard ook het blok aan de buitenkant mooi antraciet gespoten.

De koppen zijn ook aangepakt: enkele nieuwe klepveren, nieuwe klepseals, de kleppen zijn opnieuw ingeslepen, 1 (of 2) nieuwe kleppen gemonteerd en één nieuwe spie. De klepgeleiders waren nog prima in orde en zijn dus blijven zitten.

De bal ligt nu bij mij, ik ga rustig aan het geheel weer monteren, uiteraard met mooie boutjes en moertjes en alle 'aanhangsels' van de motor moeten voor montage net zo netjes gemaakt worden als het blok zelf.

Hieronder een paar plaatjes:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kan iemand mij vertellen waarom 2 kleppen de 'putjes' hebben?
Laatst gewijzigd door Sergio op vr mei 23, 2008 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3037
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

RE: Opbouw Alfa 33 1.7iE S 16v Q4 SW

ma jan 28, 2008 00:33

Dat ziet er netjes uit :P
Succes met de verdere opbouw.

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: Opbouw Alfa 33 1.7iE S 16v Q4 SW

ma jan 28, 2008 16:31

Ziet er goed uit succes met de verdere opbouw van de auto
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Sandertje P4

RE: Opbouw Alfa 33 1.7iE S 16v Q4 SW

vr feb 01, 2008 23:29

Goed bezig Serge!!! =D>

Wat kost nou zo'n onderblok te laten reviseren???

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3963
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Opbouw Alfa 33 1.7iE S 16v Q4 SW (+vraag)

di apr 22, 2008 21:16

Ondanks alle goede voornemens kan ik helaas nog niet veel tijd vinden om de Q4 vlotjes op te bouwen. 1 kop van het motorblok moest terug voor een kleine aanpassing en mijn stalling stond tijdelijk nogal vol,maar, vandaag heb ik het gereedschap weer ter hand genomen en ben ik begonnen om de wielophanging linksachter aan te pakken: alles demonteren, Koni Sport monteren, andere verlagingsveren eronder en de armen van de wielophanging vewisselen met een vooraf netjes gemaakt setje met PU-bussen.
Nu alles toch los ligt heb ik de wielkuipen direct goed schoon gemaakt en worden ze van een tectyllaag voorzien.

Nu ben ik tegen een vreemde zaak aangelopen, een arm van de wielophanging blijkt korter te zijn dan de versie die onder mijn Q4 zit :shock: Aan de rechterkant had ik dit probleem niet, heel raar maar het betekent dat ik de arm van mijn Q4 kaal ga halen en daarna opnieuw netjes ga verven en van de PU bussen ga voorzien.

Nu rest er nog 1 vraag, hoe moet de verlagingsveer gemonteerd worden, moet dit met de kant waar de wikkelingen dicht op elkaar zitten aan de bovenkant of aan de onderkant (en waarom)?

Afbeelding

Afbeelding
De 2 reactiearmen, de korte is van de Q4.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sergio op vr mei 23, 2008 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

sud trofeo

RE: Opbouw Alfa 33 1.7iE S 16v Q4 SW

wo apr 23, 2008 17:22

Serge,

de veer wordt naar mijn weten gemoteerd met de winding dicht op elkaar naar beneden, deze komen dan op elkaar te liggen en geven daarmee het verlaag effect.

Groet Ronnie

Scuderia RoMa

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: Opbouw Alfa 33 1.7iE S 16v Q4 SW

wo apr 23, 2008 21:28

de veer wordt naar mijn weten gemoteerd met de winding dicht op elkaar naar beneden, deze komen dan op elkaar te liggen en geven daarmee het verlaag effect.
Waarom zouden deze alleen op elkaar komen te liggen als ze onder zitten? Er komt toch net zoveel kg op te liggen als ze boven zitten? Ik zeg niet dat ik denk dat de windingen boven dicht op mekaar moeten zitten ik probeer het wel te begrijpen :wink:
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3963
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Opbouw Alfa 33 1.7iE S 16v Q4 SW

wo apr 23, 2008 22:01

Daar dacht ik idd ook aan, dus, wie kan dit bevestigen/ontkennen?
Ik zat in eerste instantie meer te denken aan de afstand waarover het uiteinde als het ware verspringt, dit moet netjes op de schotel passen. Bij de originele veren is dit onderscheid duidelijk te zien maar bij de verlagingsveren kan het op beide manieren gemonteerd worden.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Opbouw Alfa 33 1.7iE S 16v Q4 SW

wo apr 23, 2008 22:04

Technisch gezien maakt het niet uit. De veer gedraagt zich eender, hoe je hem ook monteert. De pasvorm in de schotels is hier leading denk ik.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1781
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

RE: Opbouw Alfa 33 1.7iE S 16v Q4 SW

wo apr 23, 2008 22:54

Het kan te maken hebben met het onafgeveerde gewicht of het zwaartepunt van de auto?

De achterste (verlagings-)veren van m'n Giulia zien er ook zo uit, die zijn gemonteerd met het dichtste deel van de windingen naar beneden. Zo hoorde dat volgens de leverancier dus dat heb ik braaf gedaan.
Later heeft een APK-monteur eens opgemerkt dat hij ze andersom zou monteren. Want dan zou het onafgeveerde gewicht lager zijn en dat is gunstiger. Klinkt wel logisch.....
Maar klopt dit? Volgens mij is het onafgeveerde gewicht alleen het gewicht dat AAN de veren hangt maar het gewicht van de veren zelf telt niet mee. Dan maakt het dus niet uit hoe je ze monteert, mits de pasvorm in de veerschotels aan boven- en onderzijde maar gelijk is.

Het enige wat ik nog kan bedenken: het zwaartepunt van de auto wil je liefst zo laag mogelijk. Dat pleit dan voor de dichte windingen naar beneden. Maar ik denk dat het verschil in rijgedrag zo minimaal is dat je het niet merkt.

.

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3963
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Opbouw Alfa 33 1.7iE S 16v Q4 SW

di mei 20, 2008 23:45

Update:

ik bleek in mijn stalling nog een 2e set verlaginsveren te hebben liggen, deze set kan alleen maar goed gemonteerd worden door de windingen die dicht op elkaar zitten naar de bovenkant te plaatsen.
De set die ik gemonteerd had blijkt na montage bij het opkrikken los te hangen, niet APK waardig dus.... Dat wordt dus de andere set netjes maken.
De remklauw linksachter had een gescheurde stofhoes, deze week heb ik het revisiesetje binnen gekregen dus de klauwen ga ik ook uit elkaar halen en netjes maken.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
Alfa155
Full Member
Full Member
Berichten: 382
Lid geworden op: ma okt 10, 2005 10:32
Locatie: Ljouwert

RE: Opbouw Alfa 33 1.7iE S 16v Q4 SW

wo mei 21, 2008 12:54

geloof dat ik dit topic maar ga volgen :wink:
GTV 2.0 16v

Gebruikersavatar
yrref
Junior Member
Junior Member
Berichten: 94
Lid geworden op: wo aug 09, 2006 09:57
Locatie: Echten (Drenthe)

RE: Opbouw Alfa 33 1.7iE S 16v Q4 SW

vr mei 23, 2008 23:05

Zijn de foto's nog beschikbaar, dat maakt alles wat duidelijker. Vanaf morgen ben ik ook in het bezit van een 33 1.7 4x4 SW.
alfa spider 2.0 (1996)
alfa 145 1.6 boxer (96)
alfa 33 1.7 4x4 SW ('89)
Honda civic hybrid
Scarb nr: 5464

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3963
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Opbouw Alfa 33 1.7iE S 16v Q4 SW (wielophanging)

za jul 05, 2008 23:39

Weer een kleine update:
Het interieur zit weer in de Q4 (Recaro), bij het netjes maken van de wielkuip linksachter kon ik achter de achterbumper een klein roestplekje op het plaatwerk zien; de achterbumper is er dus afgegaan, het plekje bijgewerkt en het geheel gespoten en voorzien van een beschermlaagje.
Vandaag had ik klushulp, wat altijd motiverend is (thx Paul!) dus de voorwielophanging linksvoor is er helemaal af gegaan en de nieuwe ophanging met de Powerflex bussen is er nu op gegaan. Dti betekent dat de auto nu rondom Powerflex ophanging heeft, alleen moet ik nog een setje voor de stabilisatorstang scoren. Ik wacht nog op het setje staalomvlochten remleidingen voor de achterzijde, het standaardsetje paste niet maar wordt nu aangepast. Paul heeft voor mij de twee reeds gemonteerde Zender verlagingsveren kaalgehaald, morgen voorzie ik deze van een mooi vers zwart laklaagje.

Hieronder een foto van de wilophanging rechtsvoor, vanuit de linker wielkuip gezien.
Afbeelding
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Terug naar “Projecten”