Wie oh wie is de technoStig?

Viola Holt
17%
11
Alpha Romeo
8%
5
Jeremy Claxon
Geen stemmen
0
Mercedes Benz
2%
1
Andretti Confetti
35%
23
De technoStig bestaat helemaal niet, malloot!
39%
26

Totaal aantal stemmen: 66
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Progetto Grande Dame - Zusje op familiebezoek !!

di jun 03, 2008 12:15

Terwijl de stijl-discussie doorgaat moest er toch ook weer iets gebeuren want ik ga een paar dagen weg en dat is een mooie gelegenheid om de Grande Dame te droppen bij Baardmans in Den Haag voor APK.

Heb gisteravond even wat met wielen lopen rommelen... geen tijd gehad om met de kofferbak / achterbank van Benna vol met wielen naar de bandenboer te gaan...

Echter... zusje ging opmerkelijk goed geschoeid door het leven met ook 185/70 bandjes op originele stalen velgen dus gewoon aan het wisselen geslagen.

Zoals bekend zijn er een paar horken in het verleden met zusje aan de gang geweest die niet alleen de body redelijk toegetakeld hebben maar en-passant ook de achterbumper door midden gehaald hebben... (was 1 deel). Heb intussen al een andere gebruikte geregeld maar toch...

Wilde dus even een paar wielen van zusje lenen dus krik er bij... kruissleutel er bij... even goed naar de moeren kijken... jawel linkse draad... (HANDIG die inkepingen!) maar ook meteen duidelijk te zien dat er al behoorlijk aan de moeren "gerost" was... hoeken een beetje aangetast en zo...

Enfin... kruissleutel erop... GEEN beweging in te krijgen... mijn volle gewicht (en dat is nogal wat...) in de strijd gegooid... GEEN beweging... VLOEK! TIER! RAAS!

Was wel duidelijk dat er ooit geprobeerd was deze moeren met een luchtsleutel los te krijgen... maar dan wel de verkeerde kant op!

Muur- maar dan ook MUURvast!

Veel Imal spuiten om in ieder geval de weerstand van eventuele roest te verminderen... laten weken... stevige pijp gezocht... paste uiteraard niet om de kruissleutel... GRMBL! :evil:

Nog maar een keer het gewicht in de strijd gegooid... Niks... nada... noppes...

Uiteindelijk wel de kruissleutel een redelijk stuk verbogen gekregen... :roll:

Dop 22 met wringijzer dan maar... kan die pijp ook eindelijk dienst doen...

Uiteindelijk dus gelukt maar niet zonder het wringijzer van chroomvanadium OOK nog te verbuigen...

HOMPELS moeten met hun fikken van Alfa's afblijven! :evil: :evil: :evil:

Uiteindelijk dus alles los en gewisseld en dus staan de dames weer op hun eigen beentjes...
Afbeelding
Afbeelding

De operatie "gooi je remmen los!" bij de Grande Dame is overigens goed gelukt want ik ging ze een beetje heen en weer rollen voor de foto's van de zijkant en nu weet ik dus dat het terrein hier licht afloopt... een klein duwtje en de Grande Dame nam spontaan de kuierlatten richting een betonnen muurtje! WEER mijn gewicht in de strijd moeten gooien dus...

Nu nog een oogamputatie bij zusje uitvoeren... de Grande Dame komt met dat ene lodderige grootlicht-oog niet door de APK en er is geen tijd om een nieuwe te regelen voor vanavond dus moet zusje een oog afstaan... Ze vindt het niet erg heb ik besloten! 8)

Ook nog een nummerplaat regelen voor voorop... (is ooit gejat!) en dan zou ze eigenlijk de straat op kunnen...

De slechte (geen...) stationairloop mag Baardmans oplossen...

Wordt vervolgd!
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

ciclista
Guru
Guru

RE: Progetto Grande Dame - Terra Firma !

di jun 03, 2008 13:17

Het lijkt wel of de zusjes samen een compleet stel spiegels hebben.
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 03, 2008 13:27

Grinnnn... heb net Benna beroofd van de spiegel die ik van de Grande Dame geleend had... helaas NA de foto's gedaan...

Moet nog steeds een leuke spiegel voor Benna regelen dus...

Vind het soort dat zusje er momenteel op heeft zitten wel ERG leuk (hoewel deze dus lam is, zal hem eens openhalen en kijken wat er te fixen valt).

Afbeelding

Net nog een opzienbarende ontdekking gedaan...

Zusje is papierloos en ik zit er over te denken om beide op kenteken te zetten / houden...

In de telefoon geklommen met de RDW... doorverbonden met het keuringstation in Amsterdam... daar weer doorverbonden met de technische (!) afdeling en het LIJKT mee te vallen... een bewijs van aankoop (ook als het een NL verkoper betreft), als het kan een bouwjaar verklaring van de fabrikant (het archivio storico werkt PRIMA dus zou geen probleem moeten zijn) en ze gaan zorgvuldig natrekken of de auto niet gestolen is (terecht!)

Dat nagaan of ie niet gestolen is kun je voor een deel zelf doen door contact op te nemen met de plaatselijke politie en het voor te leggen.

Dus maar eens onder de kap gedoken van zusje en chassisnummer noteren...

VREEMD!

Volgens mij is de Grande Dame toch echt de oudste van de twee... zwart, dun, stuur, knipperlichtjes op de bumper etc.

Maar wat schetst mijn verbazing?

Het chassisnummer van de Grande Dame is HOGER dan die van zusje... Het scheelt maar liefst 10.384 nummers!

En de Grande Dame is volgens het Archivio van 1968 / 1969...

Daar gaan we eens in duiken!

Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member

di jun 03, 2008 15:01

Volgens mij ligt er nog ergens wel een vierkant stuk oud blauw met het juiste nummer.............;-)

En als je op de juul nu een originele nuova spiegel zet (die ook nog wel ergens ligt) kan je de roestige sloerie (sorry hoor, maar staat nog steeds veel te hoog op de hakjes en zie dus te veel onbetamelijke delen tussen haar 'beentjes' door. Daarbij weet ik dat het veel te lang geleden dat ze flink is aangepakt, terwijl ik weet dat ze dat best lekker vind) wel weer van haar originele spiegeltje voorzien.

8)
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 03, 2008 15:09

Tsssssssssssssss! Welk een onbetamelijk taalgebruik!

U zou zich moeten schamen maar met het weinige moreel besef dat U zo eigen is, schat ik helaas de kans vrij laag in dat de mensheid dat heugelijke feit ook daadwerkelijk ooit nog eens zal beleven...

Heb geen blauw stuk plaat liggen meer van deze... wel van vele andere... Had hier een mooie voor... met opgelegde cijfers / letters en witte rand... Is ECHT foetsieba! Gebeurd toen zij op de vorige woonlocatie enige tijd buitenshuis doorgebracht heeft.

Zal dus een nieuwe voor moeten komen.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 03, 2008 18:56

Commentaar overbodig... :cry:

Afbeelding

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Progetto Grande Dame - Ah gossie...

di jun 03, 2008 21:20

Kan niet anders zeggen dan dat Marco Fazio van het Archivio Storio uitermate snel werkt...

Vanmiddag de gegevens van zusje aangevraagd... en om 19.24H al antwoord!
According to our documentation files, the chassis number AR 1336034 originally corresponds to an Alfa Romeo 1750 Berlina ( 105.48 ), manufactured on the 7th March 1969 and sold on the 13th March 1969 in Italy.

The body colour is metallic medium grey, with camel interiors.
Maart 1969 dus...

Jammer dat ze niet meer zo uitvoerig zijn als vroeger... toen kreeg je naam en adres van eerste eigenaar er zelfs bij... Maar goed... dit is al een PRIMA service!

Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Progetto Grande Dame - Ah gossie...

di jun 03, 2008 22:04

Kan niet anders zeggen dan dat Marco Fazio van het Archivio Storio uitermate snel werkt...

Vanmiddag de gegevens van zusje aangevraagd... en om 19.24H al antwoord!
According to our documentation files, the chassis number AR 1336034 originally corresponds to an Alfa Romeo 1750 Berlina ( 105.48 ), manufactured on the 7th March 1969 and sold on the 13th March 1969 in Italy.

Maart 1969 dus...

Jammer dat ze niet meer zo uitvoerig zijn als vroeger... toen kreeg je naam en adres van eerste eigenaar er zelfs bij... Maar goed... dit is al een PRIMA service!
Mag niet meer vanwege de europesche Privacy wetgeving.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Progetto Grande Dame - Doopceel gelicht!

di jun 03, 2008 22:13

Das ist aber schade!

yrref
Junior Member
Junior Member

di jun 03, 2008 22:45

hoe kun je die historie opvragen? :oops:
alfa spider 2.0 (1996)
alfa 145 1.6 boxer (96)
alfa 33 1.7 4x4 SW ('89)
Honda civic hybrid
Scarb nr: 5464

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Progetto Grande Dame - Doopceel gelicht!

di jun 03, 2008 23:28

hoe kun je die historie opvragen? :oops:
Misschien goed om eens een sticky van te maken (Moooooooooods!)

Het kan via de website van AR maar het is een beetje zoeken... heb zelf ook behoorlijk lopen puzzelen...

Dus daar komt ie!

De site van het Archivio
Afbeelding
Taal selecteren

Rechts op het scherm kun je je registreren (hoeft maar eenmalig)
Afbeelding
Je krijgt dan een bevestigingsmailtje

Eenmaal geregistreerd, inloggen
Afbeelding

Je krijgt dan dit te zien:
Afbeelding

Dan bovenaan het scherm, zwarte letters op witte achtergrond "Contact us" klikken
Afbeelding

Selecteer in de drop-box de tweede optie: "Consulenza sulla mia auto d'epoca ENGLISH" en klik op "Send"
Afbeelding

Je krijgt nu dit scherm:
Afbeelding

Vul in:

Model, het vermoedelijke bouwjaar (ik zet er meestal een vraagteken achter) en het chassisnummer (staat op het kentekenbewijs).

In het grote vlak zet ik meestal iets als:

Dear Sirs,
I would be grateful if you could provide all the pertaining information on the above car.
Many thanks in advance & best regards,
Zaagmans

en klik op "send"

That's it... Ik had vanmiddag binnen een paar uur al antwoord en je krijgt dan een uiterst beleefd mailtje met een inhoud van soortgelijke strekking als deze:

Simple comme bongiorno!

Het kan OOK per email maar gezien de steeds verdergaande digitalisatie van het archivio, geeft men er de voorkeur aan om de gegevens in een vaststaand formaat aangeleverd te krijgen via de site.

yrref
Junior Member
Junior Member

wo jun 04, 2008 10:03

bedankt, ga ik direct proberen :)
ben benieuwd wat er uit komt. Ik weet dat z'n toelating in 1989 is geweest in Italie.
alfa spider 2.0 (1996)
alfa 145 1.6 boxer (96)
alfa 33 1.7 4x4 SW ('89)
Honda civic hybrid
Scarb nr: 5464

elrico
Full Member
Full Member

wo jun 04, 2008 18:15

Blijven toch rare gasten die Italiaantjes.....het sprintje gaat als volgt.....
data di produzione 30/01/1984
data di spedizione 10/02/1984
data di fatturazione 03//02/1984
data di immatricolazione ET di vendita ...................04/05/19...........85 desondanks de auto officieel ingeschreven is in België op 22/08/19.....84

Wel leuk dat zoiets bestaat en voor velen zal het een leuke informatie zijn, de andere gegevens omtrent kleur en binnenbekleding kloppen wel .... :P :P
1997 Alfa 145 Multirosso
1985 Alfa 33 1.5 QV Grigio Nisida
1984 Alfa Sprint 1.5 QV Bianco Capodimonte
1984 Alfa Giulietta 2.0 Rosso Veneziano
2012 Peug 107

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jun 07, 2008 22:39

Zo... de paar daagjes afwezigheid zijn weer ten einde...

Voor vertrek met de Dame naar Den Haag gereden om tijdens mijn afwezigheid met vlag en wimpel (KUCH!) door de APK procedure te zeilen....

Het geamputeerde oog van zusje had ik bijgeleverd maar was ook niet echt van denderende kwaliteit dus er zal uiteindelijk wel een nieuwe voor moeten komen.

De rit naar Den Haag (zo'n 130 KM) ging niet geheel vlekkeloos want de rode Zaag was weer beroofd van zijn verdeler die oorspronkelijk uit de Grande Dame kwam... op de één of andere manier zijn alle andere verdelers die ik los rond heb zwerven niet in staat om enige vonk te produceren.... De afstelling was een paar weken geleden voor het illegale ritje naar de accuboer min of meer op het oog gedaan en verre van ideaal. Hoestend en proestend en met een verbruik van ca. 1 op 4 heb ik uiteindelijk Den Haag bereikt...

Vlak voor de terugreis vanuit den vreemde gebeld met de APK-baardmans tijdens welk gesprek ik een forse tirade over me heen kreeg en te verstaan kreeg dat ie nooit meer een dergelijke slecht voorbereide auto wil krijgen ter APK... Heeft ie wel en beetje gelijk in denk ik... hij liep beroerd... was de accu beugel vergeten te monteren (die hij dus zelf gemaakt heeft), de lamp was niet ideaal en het lopen op LPG was ook kritisch...

Desalniettemin wel het "seal of approval" gekregen dus The Grand Lady rides again!

Vol goede moed de terugreis aanvaard... lekker relaxed een groot deel binnendoor gereden... raampje open, armpje naar buiten, lekker toerend door de koele nacht...

De laatste 30 KM toch maar de snelweg gepakt en ook dat ging prima... tevreden snorrend met 130 KM/H op de teller jagend door het donker... Hier is de Dame gewoon voor gemaakt!

Alles ging prima totdat ik bij de afslag kwam waar ik de snelweg dien te verlaten... opeens leek de hele uitlijning naar de pietjes te zijn... zo erg was dat toch niet? Ze spoorde toch redelijk (in tegenstelling tot haar eigenaar...). Op de afslag werd het rap erger... Shoot! Lek??? Aan het einde van de afslag rechtaf en meteen aan de kant... jawel... linker voorband zo goed als plat... Binnenband had de geest gegeven.. Nu is dit een wiel met onbekende leeftijd dat ik van zusje geleend had... dus misschien was de wielruilactie wel een beetje de goden verzoeken (en dat voor een atheist...).

Kofferbak open... krik eruit... op zoek naar de kruissleutel... uh... kruissleutel... waar is de kruissleutel... uh... die ligt dus thuis door al het gesleutel van de laatste tijd... VLOEK! RAAS! TIER!

Zoooooo l#llig als je daar om half 2 's-nachts staat en de ANWB nodig hebt voor zoiets doms als "geen kruissleutel bij je hebben"...

Had echter weinig keus dus toch maar in het mobieltje geklommen en contact met de KNAC opgenomen die een Wegenwacht regelden. Die was best vlot ter plekke en zoals gewoonlijk erg vriendelijk. Had in no time het wiel gewisseld (EN mijn reserveband op druk gebracht... SCHAAAAAM!).

Nog een tijdje staan kletsen over de horror van moderne auto's en dat "men" tegenwoordig de ANWB al voor een kapot lampje laat aanrukken (!) om vervolgens onze wegen zich weer te laten scheiden.

In totaal een uurtje later thuis dan geplanned denk ik.

Mijn dank is groot aan de ANWB en die kruissleutel ligt intussen al weer in de kofferbak...

Ze loopt een stuk beter door het afstelwerk maar het is allemaal nog verre van ideaal... in het deellast bereik lijkt het allemaal erger dan ooit maar misschien vergis ik me. Ook moet ik aan de slag met het LPG systeem, de afsluiters werken niet naar behoren. Werk aan de winkel dus want het vertrek naar Le Mans staat geplanned voor Woensdagnacht en NFW dat we dat op pure & dure benzine gaan doen!

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Progetto Grande Dame is weer Bi !

zo jun 08, 2008 21:21

La Grande Dame is weer bi! (Wat IS dat toch met vrouwen? 8) )

Bi-Fuel wel te verstaan in dit geval...

Met dank aan de heren van de technische afdeling HIER bleek het niet willen lopen op LPG slechts een minimaal probleempje te zijn, veroorzaakt doordat we verdelers hebben lopen wisselen met de rode Zaag en er een draad niet terug geplaatst was.... :oops:

Net proefritje gemaakt (Bah! Maar tsja... het MOET gebeuren he? 8) ) en ze loopt weer als een zonnetje op LPG (voor zo ver dat kan met nog steeds verkeerde carbs en nokkenstokken...).

Dus... The Grand Lady rides again... this time on LPG!

Le Mans, here we come!

:-({|= :-({|= :-({|=

Terug naar “Projecten”