Gebruikersavatar
Dickamerica
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 859
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:51
Locatie: Westcoast
Contacteer: Website

RE: Project Egbertone: 75 TS 1988 "Tutti Originale"

wo jun 18, 2008 13:33

:thumbs: :thumbs: 8)
90 2.5 Qo grigio medio/pelle grigio 1987

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

RE: Project Egbertone: 75 TS 1988 "Tutti Originale"

wo jun 25, 2008 13:57

Even een updeet!

Afgelopen week wat meer luxe in de 75 aangebracht, in de vorm van elektrische ramen achter en een automatische antenne. Niet dat het nou echt nodig was want laten we eerlijk zijn, het is eigenlijk overbodige luxe.... maar wel leuk 8) de kersen op de taart zeg maar :P
De set dinsdag bij alfaqv75 opgehaald (na overhandiging van de nodige pecunia's uiteraard...) en.... het zat er dezelfde avond al in! Op zo'n moment kan ik niet wachten... (hebben jullie dat nou ook?) en zit ik op een winderige avond op straat te sleutelen. Ik moet zeggen dat de montage reuze meeviel... de raamsnorren e.d. heb ik flink ingespoten met siliconespray (a.k.a. liquid Pamela) en hop... loopt allemaal lekker soepel.

Foto's?? Nee... of jullie moeten een foto van een deurpaneel zonder slinger interessant vinden :wink:


De antenne ging iets minder makkelijk als verwacht maar, die zit er nu ook in. Lekker makkelijk, hoef ik niet meer over na te denken... schuift zichzelf uit en in.


Verder op de plank:
- nieuwe rubbers voor de achterstabilisator
- kogels voor de casterstangen (ARparts DHZ-kit)



Wordt vervolgd...

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Project Egbertone: 75 TS 1988 "Tutti Originale"

do jun 26, 2008 09:19

volgens mij vergeet je nog iets.... :wink:

ze nemen je wielen wat minder snel mee :lol:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

Re: RE: Project Egbertone: 75 TS 1988 "Tutti Originale&

do jun 26, 2008 09:53

volgens mij vergeet je nog iets.... :wink:

ze nemen je wielen wat minder snel mee :lol:
Inderdaad... :wink:

Ook nog een setje slotmoeren gemonteerd. Niet dat de standaard TS velgen nu zo bijzonder diefstalgevoelig zijn, maar toch....

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Project Egbertone: 75 TS 1988 "Tutti Originale&

do jun 26, 2008 10:30

volgens mij vergeet je nog iets.... :wink:

ze nemen je wielen wat minder snel mee :lol:
Inderdaad... :wink:

Ook nog een setje slotmoeren gemonteerd. Niet dat de standaard TS velgen nu zo bijzonder diefstalgevoelig zijn, maar toch....
ach, met 4 wielen rijdt het iig veel lekkerder als met minder of zonder :lol:

(tot vanavond)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

RE: Project Egbertone: 75 TS 1988 "Tutti Originale"

ma aug 11, 2008 09:39

Tijd voor weer eens een updeetje!

20 juli 2008
De zwarte Bilsteins achter bevielen zo goed dat ik ze aan de voorzijde ook maar gemonteerd heb.
De dempers die er onder vandaan kwamen waren Spica's, in tegenstelling tot de achterste welke van Bogé waren. Aangezien er op de voorste ook nog de nodige Italiaanse teksten stonden (anteriore... dat ze aan de voorkant moeten) denk ik dat deze nog eerste montage waren. In ieder geval een hele verbetering, ik kan nu bij m'n werk het laatste drempeltje nemen zonder met de uitlaat over de drempel te schrapen. Uiteraard ook een verbetering in het weggedrag :wink:

10 augustus 2008
Eindelijk tijd gevonden om de casterstankogels te monteren!
Als eerste (nadat de auto op assteunen stond en de voorwielen er af waren uiteraard) de diverse afstanden m.b.t. de casterstangen opgemeten. Dan kon ik de nieuwe weer redelijk op dezelfde stand terug monteren (een uitlijnafspraak staat al in de agenda...). Als eerste de moer(en) aan de voorzijde er af, viel niet mee want ze zitten redelijk diep in de motorruimte. Aan de linkerkant maakte de ratel zelfs maar één klik dus het duurde even eer ze er af lagen. Daarna de bevestiging aan de draagarm los. Valt ook niet mee, eerst moest de roestige splitpen er uit en daarna de moer bovenop losdraaien. Lijkt makkelijk, maar er is niet erg veel ruimte om aan de onderkant een sleutel op de bout te zetten.
Nadat de casterstangen los waren heb ik ze flink met WD40 ingespoten en ondertussen begonnen met het boren van de gaten, zodat de WD40 in kon trekken. Helaas had ik niet echt een goede scherpe 8mm boor liggen dus het boren van die paar gaatjes was ook een verhaal apart. Maar waar een wil is, is een weg zullen we maar zeggen. De "oude" casterstangen lieten zich overigens vrij makelijk demonteren. Omdat het schroefdraad van de kogelgewrichten vrij lang was besloten om er toch maar een stukje (1 cm) af te zagen. Daarna de hele handel met een likje kopervet gemonteerd en op de 75 geschroefd. De casterstangen op dezelfde stand terug gezet als de standaard, wielen gemonteerd, auto laten zakken, wielen op moment vastgezet en hop... rijden maar.

Een duidelijke verbetering!

De set-up is nu dus als volgt:
- Bilstein B4 gasdruk (zwart) rondom
- SZ/RZ casterstangkogels voor
- standaard stabi voor
- standaard hoogte
- standaard stabi achter
- standaard veren achter
- standaard bussen in Watt stangen

Ik wil qua wegligging nog wel wat verbeteren maar wil wel wat comfort overhouden. Het is en blijft tenslotte een auto voor gewoon (sportief) straatgebruik. Wie heeft er, kijkende naar bovenstaande opsomming, tips op dat gebied?


Helaas (nog) geen foto's van de casterstangoperatie...

Nu nog op de plank:
- nieuwe onderste rubbers voor de achterstabi
- nieuwe bussen voor de Watt stangen


Wordt vervolgd...

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Project Egbertone: 75 TS 1988 "Tutti Originale&

ma aug 11, 2008 11:23

Ik wil qua wegligging nog wel wat verbeteren maar wil wel wat comfort overhouden. Het is en blijft tenslotte een auto voor gewoon (sportief) straatgebruik. Wie heeft er, kijkende naar bovenstaande opsomming, tips op dat gebied?

Nu nog op de plank:
- nieuwe onderste rubbers voor de achterstabi
- nieuwe bussen voor de Watt stangen
Eerste tip geef je zelf al aan: nieuwe bussen in de wattstangen...... (ik ga voor powerflex denk ik :? )
Tweede tip: iets meer caster zetten, zo'n 4,5 à 5 graad en iets camber zeg tot 2 graad is ook wel leuk. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

Re: RE: Project Egbertone: 75 TS 1988 "Tutti Originale&

ma aug 11, 2008 11:44

Eerste tip geef je zelf al aan: nieuwe bussen in de wattstangen...... (ik ga voor powerflex denk ik :? )
Ja... haha... dat is dus eigenlijk een tip uit eigen doos zeg maar :wink:

Ze liggen al klaar (ook die voor de wybert...), moet alleen nog te tijd vinden om ze te monteren. En natuurlijk zit er ook altijd één bout tussen die niet los wil komen...


Tweede tip: iets meer caster zetten, zo'n 4,5 à 5 graad en iets camber zeg tot 2 graad is ook wel leuk. :wink:
De auto gaat volgende week naar A-repair voor een vakantie check-up én het afstellen van het caster, geef ik gelijk door dat hij hem iets meer caster moet geven.
Camber gaat me denk ik zelf wel lukken. Aangezien de draagarm zelf geen stelmogelijkheden heeft zal dat dus met ringen moeten?! Enig idee aan welke dikte ik moet denken dan??

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Project Egbertone: 75 TS 1988 "Tutti Originale&

ma aug 11, 2008 12:20

De auto gaat volgende week naar A-repair voor een vakantie check-up én het afstellen van het caster, geef ik gelijk door dat hij hem iets meer caster moet geven.
Camber gaat me denk ik zelf wel lukken. Aangezien de draagarm zelf geen stelmogelijkheden heeft zal dat dus met ringen moeten?! Enig idee aan welke dikte ik moet denken dan??
Vorige week bij een GTV6: die had een kant wel krap 2 graden (krijg je standaard bij goed verlagen ;) ) Aan de andere kant eerlijk waar 0,0 graden.....(aanrijding gehad?).... Na wat geexperimenteer met verschillende diktes kwamen we op 5mm uit om ook op een krappe 2graden uit te komen.

Noot: eerst camber, dan pas caster en sporing!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Project Egbertone: 75 TS 1988 "Tutti Originale&

ma aug 11, 2008 12:24

Aan de andere kant eerlijk waar 0,0 graden.....(aanrijding gehad?)
Volgens mij DE reden waarom er behoorlijk wat 105jes rondrijden met 1 (!) verstelbare camberarm en 1 "normale"....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4389
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Project Egbertone: 75 TS 1988 "Tutti Originale"

ma aug 11, 2008 13:14

Hoi Egbert,

Dat uitlijnen komt wel goed. Gewoon ff met Arie overleggen wat je wilt.
Zou overwegen er een iets dikkere stabi onder te zetten (28mm) gewoon met polybussen geen uniballs zodat hij wat minder overhelt in de bocht.
Daar heb ik zelf een hekel aan, overhellen vind ik oncomfortabel.
Het hangt er verder vanaf wat jouw idee is van een goed compromis tussen acceptabel comfort en weggedrag en hoeveel tijd en geld het mag kosten.
Vond zelf m'n N-ring speeltje met 27mm torsi's billsteins en 28mm stabi voor en RS verenset achter nog steeds comfy genoeg. Stevig maar niet spijker hard. Zeker met een set 15" all round banden eronder. Op 16" pure met puur sportieve banden werd het een iets ander verhaal.

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

Re: RE: Project Egbertone: 75 TS 1988 "Tutti Originale&

ma aug 11, 2008 14:27

Zou overwegen er een iets dikkere stabi onder te zetten (28mm) gewoon met polybussen geen uniballs zodat hij wat minder overhelt in de bocht.
Dat overweeg ik zeker. Waar kan ik die het beste vandaan halen? Bij RS racing, of wachten op een nieuwe serie van Maurizio.. of..?
Met de polybussen neem ik aan dat je de paarse polyurethane bedoelt...

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

RE: Project Egbertone: 75 TS 1988 "Tutti Originale"

wo feb 04, 2009 08:44

Tijd voor een updeet van m'n project... 't is tenslotte lang gelee...

Niet bijzonder veel gesleuteld aan de 75, maar er is wel het nodige gebeurd. Zo zijn we september vorig jaar met de 75 op vakantie geweest naar Le Marche Italia en hebben ondanks dat de 75 zich prima gedragen heeft toch nog wel een paar uurtjes bij een garage doorgebracht. Bleek dat de silentblocks van de bak niet goed zaten, maar dat is door de daar aanwezige Alfa Specialist Cicar in Pergola vakkundig opgelost.... voor Quindice Euro!! Voor de rest is de 75 een prima reisauto, we gaan er dit jaar ook weer mee op vakantie... naar Italie. iets dichterbij deze keer, Liguria en Piemonte.

Eind vorig jaar kreeg ik plots de kolder in m'n kop en heb ik de 75 Te Koop gezet. Wegens weinig belangstelling heb ik de auto na een maand of twee maar weer uit de verkoop gehaald en daar ben ik achteraf blij om. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald zeggen ze dan hè. Nu dus weer vrolijk verder met het verbeteren/koesteren van de TS.

De nieuwe bussen voor de Watt stangen zitten er nog steeds niet op dus die blijven in de planning staan. Verder heb ik twee elektrische spiegels liggen (inclusief oranje schakelaar!) dus een elektrische rechter buitenspiegel staat sowieso in de planning, misschien ook een linker... als dat op de een of andere manier om te bouwen is.

Verder nog plannen? Altijd...!

- verbeterd remsysteem (...nog even uitzoeken wat, in ieder geval rvs slangen)
- ietsje verlagen (zo weinig mogelijk, hooguit 3 cm)
- voorbumper met koplampsproeiers (voor de "looks")
- andere stabi voor
- revisie versnellingsbak
- krasjes en butsjes aanpakken


wordt vervolgd...

Gebruikersavatar
Giel
Guru
Guru
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr jan 07, 2005 22:10
Locatie: Kwintsheul (Westland)
Contacteer: Website

RE: Project Egbertone: 75 TS 1988 "Tutti Originale"

wo feb 04, 2009 15:28

Goed dat je hem houd is veel leuker :wink:
GT 1300 Junior (1975)
Alfa Stelvio (2019)

Autotrailer nodig stuur een pb 1e dag €50,- dagen er na €25,-

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: Project Egbertone: 75 TS 1988 "Tutti Originale"

wo feb 04, 2009 17:02

Dat ombouwen van beide spiegels is goed mogelijk. Heb ik destijds ook gedaan op mijn 75TS.
Er is een beschrijving van mijn hand op het 75 register verschenen maar da's weg volgens mij.
En mijn originele verhaal stond op de laptop die kerst 2007 is gestolen.

Ik heb een schakelaar gebruik van een 164 en wat draden bij getrokken


En verlagen? .................................. Ja is echt veel mooier



eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Terug naar “Projecten”