Projectje heeft (veel te) lang zo goed als stil gelegen, maar inmiddels is er weer wat te melden.
Allereerst heb ik mijn standaard motor bok omgebouwd, zodat ik het blok aan de normale motorsteun bevestigingspunten kan vastzetten/scharnieren. Het zal misschien best kunnen, maar het eenzijdig opspannen aan de belhouse bevestigingspunten zag ik niet zo zitten bij dit blok, met blinde m10 gaten in aluminium.
De aangepaste delen van mijn motorbok mooi bijpasend rood (AR530) gespoten
Verder het blok aan de buitenkant helemaal schoongemaakt. Met terpentine en een kwastje vond ik dit overigens het makkelijkst. Voor de motorruimte bleek Dasty inderdaad mijn vriend
Het loshalen van de krukas poelie moer is natuurlijk een feest, maar nadat wat aandringen met een 3/4"wringijzer en een meter pijp niet tot het gewenste resultaat leidde, toch maar de boor en dremel oplossing gekozen en de moer in tweeën gespleten.
Voor het blokkeren van het vliegwiel heb ik van wat losse plaatjes en ringen zelf een tooltje gemaakt:
Vervolgens het blok opengehaald en de krukas verwijderd (dank voor je hulp Arjan75QV
). Op de lagers zijn wel wat slijtage sporen te zien, maar niet echt extreem (op de foto's lijkt het erger dan in werkelijkheid). De krukas lagervlakken zien er nog prima uit.
Volgende stap: krukas op (laten) meten en schoonmaken.