En wederom een update:
De veerpoten die Toon aangeboden heeft gaan helaas niet passen, ze hebben de 3 gaats bevestiging ipv de viergaats op mijn P4.
De afgelopen dagen heb ik de P4 aan een goede shakedown onderworpen, een trip naar de omgeving van Trier stond op het programma, bezoek aan het WRC. Een goed evenement om de P4 te testen, zelf bekend te worden met het gedrag van de wagen en gewoon om te genieten (van de 4wd op de weilanden (parkeerplaatsen)).
Genieten is het geworden! Bakken met grip, een heerlijke rechtuistabiliteit en ik heb het weggedrag een stuk beter leren kennen.
Ook zijn er wat puinten naar boven gekomen die ik aan moet gaan pakken, niets dramatisch maar wel belangrijk/verstandig om op te lossen.
Het belangrijkste punt was eigenlijk dat bij het voltanken er benzine onder de auto vandaan kwam, druppelend (in het begin zelfs een klein straaltje) vanaf de vulbuis. Ik heb de oorzaak hiervan nog niet met 100% zekerheid kunnen vaststellen maar het flexibele gedeelte helemaal bovenin achter de vulopening bleek poreus te zijn en heb ik vervangen. Ook vond ik de slang in het onderste gedeelte tussen de vulhals en de tank verdacht, maar bij demontage bleek deze helemaal in orde te zijn. De slangklemmen heb ik nog iets steviger vastgezet, hopelijk is het lekken daarmee verholpen. Het lekken gebeurde overigens alleen bij een volle tank. Is de tank 3/4 vol dan lekt hij niet. Mogelijk is de vulhals de oorzaak, dit is een metalen buis waar behoorlijk wat roestvorming op zit. (heeft iemand deze nog liggen?)
Daarnaast viel de 4-wielaandrijving zo nu en dan uit. Ik heb wederom de stekkerverbiningen goed schoongemaakt, er bleek nog 1 stekker voor de 4wd te zijn en deze had gecorrodeerde voetjes, tot nu toe werkt alles weer naar behoren.
Het derde punt is het veergedrag, dat is ronduit beroerd. Aan de voorkant is de P4 verlaagd (terwijl de achterkant bij een P4 juist hoger staat). De vering is (te) hard en de dempers lijken niet goed meer. De neus slaat daardoor op de hobbels, veert snel uit maar wordt niet lekker gedempt. Op zoek dus naar een nieuw setje veren en dempers, het liefste originele QV veren met Koni Sport dempers (wie o wie?). Toch best grappig hoe je eerst het gedrag niet goed kan plaatsen maar dit gedurende de kms die je rijdt leert herkennen en te plaatsen.
Vierde en laatste punt is de middendemper van het uitlaatsysteem. Er zit een fors gat in de buis (zie eerdere posting). Ik had een nieuwe originele demper besteld en ontvangen maar deze heeft een flens met 3 gaten ipv een schuifflens en moet dus aangepast worden. Tot die tijd klinkt de 33 als een Subaru WRX, best mooi eigenlijk maar niet de bedoeling. Vrijdag wordt het gat provisorisch gelast.
Al met al alweer een kleine 1700km met de P4 gerden en hij bevalt zeer goed! Na het afronden van deze klussen komt het optische aspect aan de beurt.
Foto's:

Afdichting bij vulopening

Vulbuis

Vulslang naar tank

Aandenken aan de WRC (inmiddels weer verwijderd)

En een 'sfeerplaatje'