Na nog een verdere inspectie bleek dat het wiebelen van het ontstekingstijdstip eigenlijk alleen op cilinder 1 voorkomt (met de 2e 123-ontsteking wel te verstaan, de 1e wiebelde overal wel). Na (voor de zoveelste keer) de "dopjes" op de bougies weer vastgezet te hebben (nu heb ik ze eerst ovaal gemept en dan erop gedaraaid, hopelijk blijven ze nu vast zitten) werd het niet beter.
Opeens bedacht ik mij dat 123 spark balancing heeft : "Assume for example that the compression of one cylinder differs from the others. The motion of the flywheel would be less smooth, and so is the motion of the camshaft. The 123ignition detects this, and adjusts the timing of each cylinder individually. "
Dit zou dus het wiebelen bij cilinder 1 kunnen verklaren. En ook dat de conventionele ontsteking wel gewoon constant is.
Ik heb nu eindelijk iets gedaan wat ik al veel eerder wilde doen, namelijk de compressie meten. Daartoe had ik 2 weken geleden ook al een poging gedaan, maar mijn compressiemeter was overleden: 4x 0 bar van een motor die gewoon gelopen heeft was wel verdacht
Goed, nu bleek bij de compressiemeting (ja, ik heb een nieuwe meter gekocht) dus dat cilinder 1 nogal bagger is..... De waarden (1-4): 8 - 16,5 - 15,5 - 15,5. En het laatste half uur dat ik met de ontsteking bezig was begon hij ook steeds beroerder te lopen. De rook werd steeds blauwer en ik steeds duizeliger
Nu nog uitzoeken waardoor het drukverlies veroorzaakt wordt: zuigerveren of kleppen. Nu ga ik toch maar even de klepspeling meten -ik hoor jullie denken: dat is toch waar je mee begint al je gaat afstellen??????- dat klopt, maar ik vond het niet zo'n fijn idee om in de buitenlucht in de wind de boel open te hebben. Ook ging ik ervan uit: Hij liep vooraf ook, dus met een nieuwe electronische ontsteking kan het alleen maar beter worden.........
In het ergste geval: Lekker het andere 2 literblok opbouwen, waarvan alle nieuwe onderdelen al 2 jaar op zolder liggen en waarmee ik eigenlijk direct met de opbouw kan beginnen.