Melvivio
Full Member
Full Member

RE: Project Roel: Berlina 1750 '68

ma feb 07, 2011 19:36

Kijk dat soort truukjes met het interieur maken het af he!

Best spijtig dat ik zo weinig hout heb haha 8) Leuke auto hoor en mooi werk hoor!
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Schaapm
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

ma feb 07, 2011 22:26

Nou maak je me toch heel nieuwsgierig met die rode rondjes...het lijken wel magneten van een magneetbord!
Doe je dit om plaat op zijn plek te houden voordat je de eerste las zet? Als dat zo is: slimme oplossing!!!!! En gaat voortvarend, zo te zien... :thumbs:

roel
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Project Roel: Berlina 1750 '68

di feb 08, 2011 19:16

Nou maak je me toch heel nieuwsgierig met die rode rondjes...het lijken wel magneten van een magneetbord!
Doe je dit om plaat op zijn plek te houden voordat je de eerste las zet? Als dat zo is: slimme oplossing!!!!! En gaat voortvarend, zo te zien... :thumbs:
Helemaal juist! Werkt prima 8)
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

roel
Advanced Member
Advanced Member

wo feb 09, 2011 08:53

Gisteravond de voorruit even snel verwisseld. De oude plopte er in ongeveer 5 seconden uit en de nieuwe (van mijn pas gesloopte supertje, waar recent een nieuw raamrubber in gekomen was) er in 10 minuten in ofzo. Ik had me voorbereid op redelijk wat aangetast plaatwerk eronder, maar............... niets :D
Echt 0,0% roest en alle randen helemaal gaaf!

Ik ben dus nu gelukkig verlost van alle krassen die veroorzaakt waren door vuil onder de ruitenwisser. Het was echt een behoorlijk gehavende ruit.
Nu het raam vervangen is kan het dashboard er weer in.
SCARB nr. 03894

alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do feb 10, 2011 20:21

ziet r helemaal top uit...en het komt op me over alsof het zo gemakkelijk gaat..waarschijnlijk niet...

zijn allemaal dingen die ik ook wil gaan doen..

ben benieuwd naar het eindresultaat...

wat voor lak gebruik je voor de houten delen...?

ciao,
wouter
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

roel
Advanced Member
Advanced Member

di feb 15, 2011 19:37

En ik heb natuurlijk weer niet stil gezeten!

Het dashboard en de middenconsole zitten weer op hun plek, nadat ik eerst het dempingsmateriaal aan het schutbord vervangen had. Ook zit er antidreunmat op de gelaste bodemplaat.
Afbeelding

De motor wilde absoluut niet lekker op benzine lopen. Ik ben dus begonnen met een behoorlijk grote beurt om eerst te zorgen dat hij weer lekker op benzine gaat lopen. Daarna komt de nieuwe gasinstallatie er pas in. Het blok had redelijk wat vuil opgespaard de laatste jaren.
Afbeelding

Inlaatrubbers vervangen door aluminiumversie van Alfaholics. Tevens een TS-startmotor gemonteerd, zodat het allemaal wat makkelijker rondgaat.
Afbeelding

Dit waren de oude carburateurs. Er kwam valse lucht binnen via alle rode pijlen! Ook zat er bij 1 acceleratiepompje zoveel speling op het asje dat deze helemaal niets meer deed! Dit verklaart dus waarom hij niet normaal wilde lopen.
Afbeelding

Ik had nog een gereviseerde set carburateurs liggen (tja, toen ik het ultrasoonapparaat kocht heb ik gelijk 2 sets gereviseerd). Nu kon ik ook eindelijk het leuke setje uitproberen om de opbrengst van het acceleratiesysteem te meten en af te stellen. Erg makkelijk!
Afbeelding

De carburateurs weer gemonteerd.
Afbeelding

En ook gelijk de nieuwe 123-ontsteking en de Bosch blue coil gemonteerd!
Afbeelding

Het proefdraaien verliep erg moeizaam, omdat ook de brandstofvoorziening nog steeds niet goed was. Na wat zoekwerk bleek de slang die aan de benzinetank zit (naar de leiding) poreus te zijn en daarom kon de benzine niet aangezogen worden!

Volgende keer weer meer nieuws en hopelijk een rijdende Berlina (op benzine voorlopg).
SCARB nr. 03894

roel
Advanced Member
Advanced Member

vr mar 04, 2011 09:47

Pfff gisteren aan het prutsen geweest om hem weer goed aan de praat te krijgen, maar het wil nog niet echt lukken......

Ik had natuurlijk even een totale nieuwe situatie: andere carbs die nog afgesteld moesten worden en 123 ontsteking die nog getimed moest worden.
De carbs staan nu mooi synchroon en stationair loopt de motor al aardig rond. Ik kreeg de ontsteking maar niet lekker naar de maximale vervroeging.
Wat blijkt nu: stationair schommelt hij rond het merkteken en als ik gas geef wordt het onstekingstijdstip later!!!! En daarna weer wat vroeger :0

Gelijk nog even gekeken of de unit wel goede massa maakt en die is 0 Ohm, dus lijkt wel aardig.
Maar misschien dat het bij lopende motor niet goed genoeg is, dus ga ik voor de zekerheid een extra massakabeltje aan de behuizing maken.
Ook schijn je problemen te kunnen krijgen als de lagespanning- en hoogspanningsdraden te dicht langs elkaar lopen, dus die ga ik ook een andere route geven.
Daarna kan ik nog een andere curve proberen.

Het was dus niet het resultaat waar ik op gehoopt had! Dus al de tweede keer dat ik problemen heb met een nieuwe 123 (bij de TI ook al, waarbij het vervangen door een andere het probleem verholpen had!). Eigenlijk heb ik het wel een beetje mee gehad met die dingen.
Baal er weer flink van!

Over een paar dagen weer met frisse moed verder....... dat helpt meestal wel.
SCARB nr. 03894

jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice

vr mar 04, 2011 17:57

123 weg ermee!

Ik heb nog geen goede ervaringen!
Hoge verdeelkap slijtage en net niet de juiste curve kunnen vinden, er is al veel over geschreven!

Ik zweer inmiddels bij een Magnetti Marelli electronische ontsteking zoals geleverd op Alfetta's en 75.

Probleemloos en weinig draaiende delen.
Vervroegd lekker vroeg en goed op LPG top.
Scheelde op mijn Alfetta 300 toeren stationair (op LPG dan).

Een ontsteking die eerst verlaat en dan vervroegd ik heb er nog nooit van gehoord!

gr Jan

roel
Advanced Member
Advanced Member

di mar 08, 2011 22:09

Na een hele tijd zoeken (maandag) en dingen uitproberen zit nu de originele ontsteking er weer in en die doet het perfect. Weet ik in ieder geval dat de nieuwe bobine, bougies, kabels, verdelerkap en de nieuwe carbs gewoon hun werk doen.

Ik ben nu gestopt met het verder zoeken van de oorzaak, want mijn vader heeft vanavond een andere (werkende) 123-ontsteking bij CC en Zaag opgehaald die ik kan proberen :thumbs: :thumbs: :thumbs: :thumbs: :thumbs: :thumbs: :thumbs: :thumbs: :thumbs: (superbedankt!)
Dit is de korste klap: doet die het wel, dan is die van mij kaduuk. Doet die ook raar, dan moet ik verder zoeken.

Als het goed is weet ik donderdag meer!

Ik heb wel het 2-literinterieur er nu (bijna) compleet in zitten:
Afbeelding

Het nieuwe interieur is wat roder van kleur, het paneel van de linker voordeur is al van het nieuwe interieur en die van de achterdeur (en de bekleding van de B-stijl) is nog de oude.

Kortom: het begint weer wat te lijken!
SCARB nr. 03894

roel
Advanced Member
Advanced Member

do mar 10, 2011 15:28

Na nog een verdere inspectie bleek dat het wiebelen van het ontstekingstijdstip eigenlijk alleen op cilinder 1 voorkomt (met de 2e 123-ontsteking wel te verstaan, de 1e wiebelde overal wel). Na (voor de zoveelste keer) de "dopjes" op de bougies weer vastgezet te hebben (nu heb ik ze eerst ovaal gemept en dan erop gedaraaid, hopelijk blijven ze nu vast zitten) werd het niet beter.

Opeens bedacht ik mij dat 123 spark balancing heeft : "Assume for example that the compression of one cylinder differs from the others. The motion of the flywheel would be less smooth, and so is the motion of the camshaft. The 123ignition detects this, and adjusts the timing of each cylinder individually. "

Dit zou dus het wiebelen bij cilinder 1 kunnen verklaren. En ook dat de conventionele ontsteking wel gewoon constant is.
Ik heb nu eindelijk iets gedaan wat ik al veel eerder wilde doen, namelijk de compressie meten. Daartoe had ik 2 weken geleden ook al een poging gedaan, maar mijn compressiemeter was overleden: 4x 0 bar van een motor die gewoon gelopen heeft was wel verdacht :mrgreen:

Goed, nu bleek bij de compressiemeting (ja, ik heb een nieuwe meter gekocht) dus dat cilinder 1 nogal bagger is..... De waarden (1-4): 8 - 16,5 - 15,5 - 15,5. En het laatste half uur dat ik met de ontsteking bezig was begon hij ook steeds beroerder te lopen. De rook werd steeds blauwer en ik steeds duizeliger :evil:

Nu nog uitzoeken waardoor het drukverlies veroorzaakt wordt: zuigerveren of kleppen. Nu ga ik toch maar even de klepspeling meten -ik hoor jullie denken: dat is toch waar je mee begint al je gaat afstellen??????- dat klopt, maar ik vond het niet zo'n fijn idee om in de buitenlucht in de wind de boel open te hebben. Ook ging ik ervan uit: Hij liep vooraf ook, dus met een nieuwe electronische ontsteking kan het alleen maar beter worden.........

In het ergste geval: Lekker het andere 2 literblok opbouwen, waarvan alle nieuwe onderdelen al 2 jaar op zolder liggen en waarmee ik eigenlijk direct met de opbouw kan beginnen.
SCARB nr. 03894

roel
Advanced Member
Advanced Member

vr mar 11, 2011 19:56

Pfff soms wordt alles zo vaag.......

Vandaag nog weer verder gezocht en eerst met koude motor nogmaals de compressietest gedaan. Hmmm alle 4 gelijk (wel veel lager uiteraard). Daarna de bougies weer schoongemaakt, want deze zaten helemaal vol koolaanslag. Dit komt waarschijnlijk omdat ik hem de laatste tijd voornamelijk stationair had lopen. Hierna startte hij weer redelijk en liep hij wel weer normaal stationair. Oh ja, dit was met de conventionele ontsteking, want ik richt me nu eerst op het blok zelf en de carbs.
Met warme motor weer de compressie gemeten en nu waren ze ook alle 4 min of meer gelijk :shock: Nu bleek de compressiemeter opeens zijn maximale druk niet meer vast te houden #-o Dit was waarschijnlijk gisteren begonnen bij het meten van cilinder 1 (de laatste die ik deed). En juiste bij die cilinder lag de meter zo onhandig dat ik hem niet vanuit de auto kon zien en dus waarschijnlijk ook niet zag dat hij teruggelopen was......

Toen vond ik het dan toch maar tijd om een proefritje te maken: nou dat heeft Meppel geweten! Wat een enorme rookwolken kwamen eruit en hij liep ook slecht, hoewel hij wel redelijk makkelijk toeren wilde maken.

Oh ja, de klepspeling was redelijk goed.

Ik ga de volgende keer maar zover mogelijk terug naar de basis. Dus de conventionele ontsteking EN de originele (gare) carbs er weer op. Om de valse lucht van de balansslangen weg te nemen draai ik er op die aansluiting dus pluggen in.

Het enige dat er dan anders is t.o.v. de situatie voor ik begon te sleutelen zijn de aluminium carb mounts (en geen valse lucht). Voorheen liep hij niet echt super stationair en was hij wat lui, maar had ik totaal geen last van al die rook. Dus misschien is er iets met de nieuwe carbs niet in orde, hoewel mijn 1750 blok in de TI er ook mee gereden heeft zonder deze klachten.......

Er zijn zo van die momenten dat je even denkt: spaarde ik maar pennen ofzo :mrgreen:
SCARB nr. 03894

roel
Advanced Member
Advanced Member

zo mar 13, 2011 19:34

Ik heb nog een mogelijke oorzaak voor de rookontwikkeling gevonden:

Ik heb van één van de vorige eigenaren een mail gehad m.b.t. deze Berlina en hij schreef dat de auto in de 5 jaar dat hij hem had al niet meer op benzine liep :shock: . Ook in het laatste jaar bij de vorige eigenaar heeft hij nooit op benzine gelopen. M.a.w. de benzine in minimaal 6 jaar oud :roll: Het kan maar zo zijn dat er nog meer eigenaren tussen de eerder genoemde 2 zitten en dat de benzine dus nog ouder is. Wel zat er een kwart tank aan verse benzine bij, want ik dacht toen ik hem kocht dat hij maar een paar maanden niet op benzine had gelopen en dat dit wel genoeg zou zijn.

Of dit daadwerkelijk de oorzaak van die rookpluimen en slecht lopen is weet ik nog niet. Ik heb vandaag wel allle oude benzine eruit gehaald (van dat muffe spul dus) en de tank eruit gehaald, want die zweette zo erg dat de halve rand nat was. Morgen gaat de tank van het Supertje erin met een paar liter vers sap. Eens kijken of dat wat uitmaakt.

Afbeelding
SCARB nr. 03894

roel
Advanced Member
Advanced Member

ma mar 14, 2011 20:41

Vandaag dus de tank vervangen door die van het Supertje. Helaas is de tankhals wat korter en kan de (nieuwe) mof niet aan het scherm vastgemaakt worden :? Maar goed, het gaat er nu eerst even om dat er een lekvrije tank in zit. Ik heb ook de carbs zoveel mogelijk leeg gemaakt en gevuld met verse benzine. Ook de leiding even doorgeblazen: wat kwam daar een vies bruine benzine uit zeg!

Toen ik de zender van de benzinemeter eruit haalde zag ik dus wat voor ellende die oude benzine aan kan richten:
Die zwarte afzetting is echt keihard. Het is nog een wonder dat er überhaupt benzine door dat gaasje heen kon!
Afbeelding

Zoals jullie zullen begrijpen heb ik de rechter gemonteerd :wink:

En heeft dit alles nu effect gehad? Jawel, het belachelijke blauwe rookgordijn is verdwenen! Loopt de motor nu als een zonnetje?.............. Nee :(
Ik moet wel zeggen dat hij wel veel beter liep, zeker nadat ik een tijdje de boel goed warm gereden had. Omdat het blok nu toch goed op temperatuur was, gelijk nog maar een keer de compressie gemeten: alle 4 cilinders tussen 16 en 16,5 bar. Ik mag denk ik wel concluderen dat de kleppen en zuigerveren in orde zijn. Omdat ook de blauwe rook weg is, ga ik er ook vanuit dat de klepgeleiders/seals niet lekken.

Ik denk nu dat het dus echt in de andere carburateurs zit die ik gemonteerd had. De oude ga ik dus weer terugzetten, maar die moeten wel eerst een beetje aangepakt worden, want het acceleratiegedeelte werkte echt niet meer: een gescheurd membraam en van de andere heeft de hevel zoveel speling dat het pompje niet eens bediend wordt!

dit:
Afbeelding

ziet er na een opfrisbeurtje weer zo uit. (Nee, ik had dit keer geen zin in een ultrasoonbadje. misschien komt dat later nog een keer).
Afbeelding

Volgende keer laat ik weten of het het gewenste resultaat heeft opgeleverd!
SCARB nr. 03894

Melvivio
Full Member
Full Member

di mar 15, 2011 01:15

Fijn werk hoor! ziet er goed uit :thumbs:
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

roel
Advanced Member
Advanced Member

di mar 15, 2011 13:10

En sneller dan verwacht de volgende update:

JOEPIE hij doet het weer!

Ik heb de originele carbs dus shoongemaakt, revisieset erin, acc. gedeelte van de andere carbs, en de deksels van de andere carbs. Afgesteld op de standaardwaarden qua acc. opbrengst en co-stelschroeven. Spul monteren. Even doorgestart zonder de ontsteking en bougies, zodat de carbs zich konden vullen. Ontsteking en bougies erin en sleutel omdraaien en............ direct aanslaan :mrgreen:

Wat een verademing zeg! Eindelijk dus een lekker lopend blokje (kan nog wel iets soepeler denk ik, maar dat is voor later). DIt was voor het eerst dat ik in de stilstaande auto zat met stationair toerental en dat ik niet 5 cm op en neer stuiterde! Mijn zoontje zal het wel jammer vinden, want die moest laast zo lachen toen we voor een stoplicht stonden :lol:

Wat een verschil dus met die carburateurs en terwijl die "nieuwe" dus ook bij een 2 liter hoorden en ik er de sproeiers van de "oude" in gezet had.

Nu eerst even genieten en wat gaan toeren met het gezin, want daar was hij voor bedoeld. Als ik weer zin heb ga ik dus weer de strijd aan met de 123-ontsteking. Oh ja en eerst de kleppen toch nog even iets beter zetten, want de speling is nogal aan de ruime (fabrieks)kant.
SCARB nr. 03894

Terug naar “Projecten”