Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Gat in mijn motorblok

do feb 23, 2012 22:23

Vandaag nog alle bruikbare delen van het blok afgehaald. De linker cilinderkop. Het ziet er naar uit dat ie toch wel met te arm mengsel liep, deze uitlaatkleppen zien er erg heet uit. Aan de andere kant was dit niet en zat er meer koolaanslag op. Merkwaardig.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Gat in mijn motorblok

do feb 23, 2012 22:28

De krukas ziet er nog perfect uit en liep soepel in zijn lagers toen alle drijfstangen en (resten van) zuigers eruit waren. Het scheelt dat ie vastliep toen ik de koppeling had ingetrapt en wat met het gas speelde, toen sloeg ie vast en toen ik ´m weer wilde proberen te starten door voorzichtig de koppeling op te laten komen, bleek dat geen zin te hebben omdat ie muurvast zat. Als het onder het rijden was gebeurd had ik misschien ook nog schade aan de koppeling/bak/assen gehad en was de krukas waarschijnlijk krom geweest.
Alle lagers waren nog als nieuw zonder loopsporen dus de belg die me toen het blok verkocht had niet gelogen toen ie zei dat hij veel vernieuwd had.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Gat in mijn motorblok

do feb 23, 2012 22:30

De cilinderwanden zijn echt niet erg dik dus er een 1800 van maken door op te boren naar 89 mm lijkt me niet zo verstandig.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Gat in mijn motorblok

do feb 23, 2012 22:37

De krukas ziet er overigens precies hetzelfde uit als die van de 1700QV 8v carbs. Geen oliesproei voorziening te bekennen ook in het blok niet, dat er ook precies hetzelfde uitziet. Drijfstangen ook alleen de zuigers zijn anders natuurlijk, 8v hol en 16v boller met uitsparingen voor de kleppen.
Ik heb nog een blok liggen dat ik eens gratis gekregen heb maar dat buiten heeft gelegen zonder carbs erop en een cilinder is gecorrodeerd. Maar de koppen en krukas daarvan zijn nog prima. Van mijn oude 8v blok waren de nokkenassen en stoters slecht en volgens mij ook de krukas of lagers, dus nu ben ik aan het twijfelen om toch niet een goed 8v blok op te bouwen en het 16v blok dat ik zaterdag ga halen bewaar voor later om er iets leuks mee te doen, bijvoorbeeld throttle bodies met megasquirt injectie. Op dit moment wil ik gewoon betrouwbaar rijden en zijn de pk´s effe niet zo belangrijk.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Gat in mijn motorblok

do feb 23, 2012 22:40

Volgens mij heeft een 16V naar de cilinders wijzende oliesproeiers op de drijfstangen zitten en een oliepomp met hogere opbrengst.
Dan heb ik misschien niet goed gekeken, zal er de volgende keer op letten. De oliepomp zag er gewoon standaard Sud uit maar misschien zijn de tandwielen hoger.
Ik heb een blok van een Lancia Thema Turblo 16v liggen en die heeft een hele rail met sproeiers naar de onderkant van de zuigers gericht.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Gat in mijn motorblok

vr feb 24, 2012 13:23

Bert, ik was van mening dat een 16v nog een extra koelkanaal heeft naar de koppen. Totaal niet relevant nu, maar ik kan als ik weer eens in de schuur ben wel even kijken.

Wat verbruikte deze 16v op carbs ongeveer bij jou?

Als je nu gewoon de 8v erin hangt, en de "nieuwe" 16v in de tussentijd opnieuw opbouwt lijkt mij het prettigst :wink:
Kun je evt ook nog nadenken over flowen vd koppen etc 8)
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Gat in mijn motorblok

vr feb 24, 2012 16:05

Bert, ik was van mening dat een 16v nog een extra koelkanaal heeft naar de koppen. Totaal niet relevant nu, maar ik kan als ik weer eens in de schuur ben wel even kijken.

Wat verbruikte deze 16v op carbs ongeveer bij jou?

Als je nu gewoon de 8v erin hangt, en de "nieuwe" 16v in de tussentijd opnieuw opbouwt lijkt mij het prettigst :wink:
Kun je evt ook nog nadenken over flowen vd koppen etc 8)
Ik zal dinsdag de blokken etc. nog eens goed naast elkaar leggen en vergelijken. De 16v liep 1 op 9.5 a 1 op 10, de 8v misschien net gemiddeld een halve km meer per liter.
Voorlopipg de 8v erin is misschien het verstandigste de 16v liep misschien toch te arm en ik heb op dit moment geen zin mij daarin te verdiepen. sleutelen is ok als je iets nieuws bouwt maar niet als het moet vanwege stukken maar daar weet jij ook alles van. Toch maar daarna een reserveblok inbouwklaar maken en misschien ook de Lancia effe vlug weer rijklaar maken als backup auto.
Laatst gewijzigd door bert308 op za feb 25, 2012 01:46, 1 keer totaal gewijzigd.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Gat in mijn motorblok

vr feb 24, 2012 16:08

Weet iemand hoe je de nokkenassen uitelkaar kunt houden ze lijken wel alle 4 hetzelfde bij de 16v en elke as kan op elke positie ingebouwd worden.
Laatst gewijzigd door bert308 op za feb 25, 2012 01:46, 1 keer totaal gewijzigd.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Tjerry
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 844
Lid geworden op: za dec 02, 2006 22:19
Locatie: Leidschendam-Voorburg

Re: RE: Gat in mijn motorblok

vr feb 24, 2012 16:53

Vandaag nog alle bruikbare delen van het blok afgehaald. De linker cilinderkop. Het ziet er naar uit dat ie toch wel met te arm mengsel liep, deze uitlaatkleppen zien er erg heet uit. Aan de andere kant was dit niet en zat er meer koolaanslag op.
Rotte injectoren zorgen ook voor ellende.

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Gat in mijn motorblok

vr feb 24, 2012 17:07

hij liep op carbs tjerry ;)
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Tjerry
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 844
Lid geworden op: za dec 02, 2006 22:19
Locatie: Leidschendam-Voorburg

Re: RE: Gat in mijn motorblok

vr feb 24, 2012 17:16

hij liep op carbs tjerry ;)
Bedankt voor de correctie. Dan wordt het nog makkelijker. De afstelling niet in orde.
Voor de zekerheid rollen dan weet je alles.

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Gat in mijn motorblok

vr feb 24, 2012 17:24

Ik heb er wideband lambda op en die gaf 15.5 op 1 aan, nadat een klep afbrak maar voor de vastloper 13.3 op 1 alhoewel dat op dat moment niets meer betekend natuurlijk.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Gat in mijn motorblok

za feb 25, 2012 11:44

Blok opgehaald maar nu eerst nog 3 dagen werken eer ik weer tijd heb.
Waarom zou je niet gewoon kelken op die gasklephuizen zetten en een Alpha N (gasklepstand-toerental) aansturing van de injectie doen met megasquirt, niemand ooit gedaan?
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Gat in mijn motorblok

za feb 25, 2012 11:51

Michiel toch? Die rode 145 met megasquirt.
Ik denk dat je op deze manier wel een mooier lopend blokje hebt, met nog net wat meer powerrr.
Ik dacht dat Reijnaje ook ging kdfi'en met zn 16v?

Ik houdt het op carbs, maar dat heeft voor mij vooral met de beleving te maken ;)
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Gat in mijn motorblok

za feb 25, 2012 12:42

Michiel toch? Die rode 145 met megasquirt.
Ik denk dat je op deze manier wel een mooier lopend blokje hebt, met nog net wat meer powerrr.
Ik dacht dat Reijnaje ook ging kdfi'en met zn 16v?

Ik houdt het op carbs, maar dat heeft voor mij vooral met de beleving te maken ;)
Ja maar 4 gaskleppen met kelken klinkt toch ongeveer net zo als carburateurs denk ik.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Terug naar “Projecten”