Ok waar waren we gebleven? Ik moet ech vaker een update schrijven want in zo'n massive update gaat stiekem wel tijd zitten. Terwijl ik dit typ weet ik al dat ik dat toch niet ga doen want in de praktijk volgt de ene klus al snel de andere op. Of erger, veroorzaakt de ene klus de andere. Enfin. Wat heeft Hans de afgelopen tijd uitgespookt?
Ok, de reservewielbak was er dus uitgeslepen om plaats te maken voor de ARB en uitlaat.
ARB ben ik helaas nog niet aan toe gekomen. Wil ook eerst juiste sterkte veren hebben, testen en daarna ARB plaatsen om te weten wat wat nou voor effect geeft. Achter zitten dus nog standaard verlagingsveren die ik gok zo'n 30-35kg/cm zijn. Voor zit nu 70kg/cm dus dat is geen combi op een FWD. Als tijdelijke oplossing komen er achter veren van een Saab 900 classic.
Ik dwaal al weer af. De reservewielbak. Goed, daar moet dus een plaat in. Kan je doen met alu en popnagels maar de auto wordt ook nog op straat gebruikt dus doe het liever wat netter en dan maar ietsje zwaarder met 0,75mm plaat en zelfs met bitumen om het een beetje verdragelijk te houden. Voordat ik die plaat er in wou lassen zag ik nog een spoortje roest bij de schokdemper toren. Bekend puntje bij de 33. "Even" een nieuw stukje daar in lassen. Yeah right.
Roest #1 weg geslepen:
Mmmhh. There's more. #2. Check ook die beauty van een uitlaat :ziek:
En meer en meer en meer. Fuck it. Be gone!
Alles maar helemaal ontleden en alle roest achterhalen.
En dan alle rotte delen vervangen. Gebruik hier voor de stevigheid 1,5mm plaat.
Etcetera. Zo nog 8 delen vervangen van die strut. Vervolgens deel voor deel terug gelast in de auto en alles weer aan elkaar verbonden.
Natuurlijk geen foto van gemaakt :crazy: Beloof ik (net zoals de dorpels) nog te maken
Reservewielbak er in gepropt. Daarna van beide zeiden afgekit met carroserie kit. Primer, underbodycoting en aan de binnenkant bitumen plaat er op geplakt.
En weer netjes:
Voor de uitlaat wou ik een straigt pipe onder de as door doen. Wordt wel meer gedaan in de racerij met 33's. Had nog een segment van de originele single carb 1.3 motor er in zitten met een doorlaat van 36mm oid. Daarmee deed hij dus nog wel 142pk op de bank maar dit is wel een aardige restrictie. Advies was dan ook hier iets aan te doen. Ben nog niet all the way gegaan. Dat zou een rvs systeem zijn van 2". Maar eerst maar budget opgelost met een 1,75" stalen systeem. Mijn broertjes had nog een Sebring einddemper voor een Golf 1 liggen met té sjonnie eindstukken. Maargoed, ik wou graag dubbel in het midden uit komen en dat kon mooi met deze demper. Mooi groot ook dus dempt hopelijk nog een beetje. Eindstukken heb ik later vervangen voor 60x3 RVS. Zal voor de troll nog even een fototje neer zetten van de situatie met de sebring eindstukken:
Dit was nog zonder middendemper en was waaay too loud. Vriend van me had nog een OMP Group N uitlaat lijn liggen van een Alfa 75. Daar een dempertje van genomen en er tussen gelast. Ik kan nou niet echt zeggen dat ie nu stil is, maar er komt in ieder geval geen bloed meer uit m'n oren. En hij is vanuit de auto gehoord even luid als de carbs dus op zich wel een kinky balans. Goed, zo is ie nu met de 60x3 rvs pijpen. Poging om een beetje jaren 80 ferrari ansa stijl te implementeren:
Auto staat achter ook nog te hoog. Komt gek genoeg door het verschil tussen de originele schokdempers en de gasgevulde koni's.
Bijna vergeten! Heb ook nog een stoelframe gemaakt:
My office:
Steunveren gemonteerd:
Topmounts hadden 3 posities. Wil toch iets nauwkeuriger kunnen uitlijnen dus de boel met de hand in sleuven gefreest. Niet zo netjes als op een bank maar wel functioneel. Zou ze uiteindelijk willen vervangen voor E36 camberplates. Let niet op de agip sticker. Zo jammer dat Agip geen Agip meer is maar Eni...
Drijfstanglagers vervangen. Geen gek idee. Heb er nu Eurol maxence 10w60 in zitten. Had ook de temperatuur meter en druk meter met een T stuk op het blok zitten. Prima voor de oliedruk, niet voor de olie temp. Heb dus maar zo'n sandwichplate gemonteerd. Niet echt fan van maar hij doet zn werk.
En nu het echt leuke deel! Zou hij heel blijven? Zou hij wel sneller zijn dan de aerodeck? Hoe sketchy zal hij zijn met deze beroerde veersterkte setup? Zou hij niet te luid zijn?
Was samen met Niels (mn oude aerodeck) en Jurian (75) op cpz met vrijrijden. Jurian voor de gezelligheid, Niels om voor de eerste keer zelf de baan op te gaan. Had een shitload aan gereedschap mee en diagnose spulletjes voor als 'ie de geest zou geven. Iets waar ik me met de honda nooit druk om maakte. Die spulletjes konden mooi in de 75 van Jur.
Aangekomen op CPZ begon de eerste uitdaging. Ik had beter met een 4x4 kunnen komen want het hele terrein achter het tunneltje lag open. En dan is zo'n uitlaat onder je achteras toch een dingetje zeg maar.. 2e gevalletje was dat de baan zeiknat gespoten was voor een drift sessie die blijkbaar 's ochtends was. Ik dacht dat alleen boeren hier in het oosten van het land dat deden en dat echte drifters gewoon op droog kill all tyres deden maar niet dus. Niels was die dag ook jarig en we moesten niet te laat weer terug naar het verre oosten. 1e Sessie toch maar geskipt vanwege de natheid en daarna nog 2 sessies kunnen pakken. Schrok een beetje toen we op de paddock aan kwamen hoe druk het was. Gelukkig viel dat uiteindelijk op de baan heel erg mee.
En hoe ging dat dan op de baan? Euforie en deceptie in 1. Euforie vanwege de powaa. Wat jenkt dat blokje lekker en wat een gang zit er in! En hij blijft heel! Olie temp ging wel naar 120' op de no name meter. Druk bleef mooi stabiel. 2 rondjes rustig aan gedaan tussendoor.
Ok de motor is dus top! het onderstel however... Ik was in het begin misschien wel een beetje bang. Hele ehm "bijzondere" wegligging. Door de stijve voorkant en weke achterkant knetter veel onderstuur maar ook mid corner weinig vertrouwen gevend. Op een gegeven moment nog bijna er af gegaan op hunzerug/slotemaker. Veel aan het zoeken geweest hoe er nu nog een beetje gang in te krijgen was maar dat was bijna niet te doen. Elke ronde heb ik hele verschillende sector tijden gereden. 2e sessie iets meer camber gezet en de achtereste dempers wat "strakker" gezet. Dat laatste is een beetje een dingetje want de dempers matchen helemaal niet met de veren, maar het proberen waard toch? Dat idee met de dempers hielp wel iets, camber was teveel van het goede. Uiteindelijk snelste rondje was 2.21,75. Met meer grip is hier dus nog heel veel van af te halen. Kan niet wachten om met andere achterveren en stabi aan de gang te gaan! Achteraf had ik de voorstabi gewoon los moeten koppelen maar goed, zo helder was ik niet blijkbaar
In dit filmpje (niet van mij) zie je de 33 een aantal keer langs komen, maar check 33:10 voor de sound en onderstuur actie.
Auto staat trouwens op 195 brede Federal 595's.
[YouTube]
https://www.youtube.com/watch?v=n_FYTMOpIXM[/YouTube]
Andere dingen nog? Jawel! Remkracht was voldoende maar niet prettig. Te veel travel en daardoor moeilijk op de grens aan te voelen. Mede geholpen door de rubberen 1989'ish remslangen die er op zitten. Heb er wel Motul RBF600 vloeistof in zitten. Wat te doen?
>Fiat Ducato HRC
>Staalomvlochten slangen (voor zal ik moeten laten maken ivm alfa/opel combi)
Onderstel:
> tijdelijk achter saab 900 classic veren
> MG ZS 19mm stabi
> Uniballs in de schokdempers achter ivm de tijdelijke oplossing die er nu op zit met oem rubbers.
> Panhard stang inkorten of verstelbaar maken
> uiteindelijk achteras ombouwen naar coilovers maar hier moet ik nog wat voor tekenen en laten draaien
Motor:
> Betere motor steunen. Hij hangt er nu nogal slap in.
> Grotere sump met schotten en kleppen maken. Hopelijk zorgt wat meer olie ook voor afdoende koeling.
Natuurlijk zou ik veel meer willen en dingen gelijk goed aan pakken maar de trouwplannen zorgen er voor dat er qua budget even keuzes moeten worden gemaakt. Ik vindt het wat dat betreft nu belangrijker om na aanpassingen steeds op het circuit te testen zodat het allemaal een beetje overzichtelijk en logisch blijft.
OK, nog 1 plaatje dan
(normaal koop ik een foto wel maar deze kwaliteit is zo ... en de prijs daar voor way te ...)