De kleppen zijn denk ik verbrand, kan iemand daar iets zinnigs over zeggen zo vanaf foto? Kwestie van schoonmaken en dan nog te redden of zijn nieuwe aan te raden?
De kleppen lijken mij niet verbrand, maar slechts vervuild met koolaanslag. Wellicht kan je ze nog gebruiken, door ze schoon te maken en vervolgens goed te controleren en op te meten met een micrometer. De klepgeleiders moet je ook opmeten, omdat die waarschijnlijk zijn gemaakt van een vrij zacht metaal en daardoor versleten kunnen zijn (lees: een te grote binnendiameter hebben).
En enigszins betrouwbaar trucje is het volgende: maak de klepsteel goed schoon en doe er wat motorolie op. Als de klep vervolgens langzaam in de klepgeleider glijdt, is er waarschijnlijk geen sprake van al te veel speling. Als de klep in 1 keer naar beneden valt, is de speling te groot.
Verder kan je de klep in de klepgeleider stoppen en de klep (zijdelings_ heen en weer bewegen. Eventuele speling kan je dan goed voelen.
Maar zoals gezegd, opmeten met micrometers en de gemeten waarden controleren met de gegevens die in het werkplaatshandboek zijn vermeld, is het betrouwbaarst.
Giulia GTJ 1300 (1970), Giulia Nuova Super 1600 (1975), Alfetta GTV6 (1983), Renault 5 TC (1988), Alfa 75 1.8 IE (1992) & Alfa GTV V6 3.0 24V (1999). Gehad: Alfa 75 TS & Alfa 166 2.5 V6 (1999)