WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Diagnose software

ma apr 28, 2008 15:39

Hallo iedereen,

Na deze topic zorgvuldig te hebben gelezen ben ik ervan overtuigd dat ik met een beetje hulp van jullie knappe koppen
mijn alfa 156 2.4 gtd terug in "top"conditie kan krijgen. Na aankoop van de wagen bij een Alfa dealer heeft hij nooit echt goed gelopen.
De wagen wou nooit boven de 3000rpm klimmen en ik kreeg een foutmelding via het " rode injector" lampje.
Even terug naar de garage waar bleek dat de garantie toch niet diende voor "die" problemen. Ach ja, na het betalen van 1500€ kreeg ik
de wagen opnieuw mee naar huis. Na amper enkele dagen was er van de "herstelling" niets meer te merken en wou de wagen opnieuw niet meer
boven de 3000 rpm klimmen. Nu, onder ons gezegd, een Alfa 156 gtd is beneden de 3000 toeren meer dan snel genoeg voor mijn wederhelft
en we hebben er dan in die omstandigheden enkele maanden mee gereden. Nu denk ik echter 'via de software van Sander' er achter te kunnen komen
wat er eigenlijk aan de hand is.
Ik heb me al aangemeld bij de Yahoo gebruikersgroep om de software te kunnen downloaden. Verder heb ik begrepen dat het "hardware" gedeelte beperkt
blijft tot de aanschaf van een kabeltje dat al dan niet dient gemodifieert te worden om al dan niet de airbags e.a. uit te lezen en eventueel te resetten.
Wat die aanschaf betreft zie ik door het bos de bomen niet meer.
Kan me iemand exact vertellen waar en wat ik moet aanschaffen om mijn alfa 156 gtd 2.4 (1998) aan mijn PC te verbinden?

Groetjes Johan
Je bedoelt vast een JTD? Als je geen garantie krijgt bij die dealer gelijk naar de Bovag gaan, je koopt een auto met verborgen gebreken, die moet hij fiksen of je geld terug geven, dit slaat nergens op.
Je probleem klinkt als een niet goed werkende EGR klep, maar kan nog een heleboel andere oorzaken hebben. De diagnose software is een hulpmiddel maar geen vervanging van kennis en ervaring, dus verwacht niet dat de software je gaat vertellen wat er exact stuk is en welke schroeven/moeren etc. je moet los en vastschroeven om je wagen weer rijdend te krijgen.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 1&tc=photo

Deze heb ik gekocht, maar nog niet getest, als je het 100% zeker wilt weten dat het werkt moet je Sander een PB sturen om bij hem een kabeltje en een kopie van de software te kopen.

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

RE: Diagnose software

wo apr 30, 2008 08:54

Mijn foutje, ik dacht dat de 2.4 gtd’s waren en de 1,9 jtd’s , de wagen draagt helemaal geen type-tekens….
De garantie was een Febecar contract. Na contact genomen te hebben met Febecar werd me gemeld dat de dealer geen lid meer was. Ik zag de bui al hangen. Verdacht is ook dat ik geen enkele van de “vervangen” onderdelen te zien heb gekregen ,laat staan heb meegekregen.
Nu wat mijn centen betreft, beter 1500€ kwijt dan 5 jaar maagpijn van de Belgische Justitie.
Wat je bezorgdheid betreft qua techniek-ervaring kan ik je geruststellen, de auto is een open boek voor mij op de “common rail” systemen na. Hoog tijd dat ik daar wat tijd insteek niet?
Verder heb ik bij ECUFIX een interface besteld en wacht ik op mijn lidmaatschap bij de usergroup (yahoo) om het programma te kunnen downloaden.
Zodra ik alles binnen heb ga ik aan het testen en zal mijn bevindingen posten, misschien hebben andere leden van het forum er wat aan.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Diagnose software

wo apr 30, 2008 12:41

Mijn foutje, ik dacht dat de 2.4 gtd’s waren en de 1,9 jtd’s , de wagen draagt helemaal geen type-tekens….
De garantie was een Febecar contract. Na contact genomen te hebben met Febecar werd me gemeld dat de dealer geen lid meer was. Ik zag de bui al hangen. Verdacht is ook dat ik geen enkele van de “vervangen” onderdelen te zien heb gekregen ,laat staan heb meegekregen.
Nu wat mijn centen betreft, beter 1500€ kwijt dan 5 jaar maagpijn van de Belgische Justitie.
Wat je bezorgdheid betreft qua techniek-ervaring kan ik je geruststellen, de auto is een open boek voor mij op de “common rail” systemen na. Hoog tijd dat ik daar wat tijd insteek niet?
Verder heb ik bij ECUFIX een interface besteld en wacht ik op mijn lidmaatschap bij de usergroup (yahoo) om het programma te kunnen downloaden.
Zodra ik alles binnen heb ga ik aan het testen en zal mijn bevindingen posten, misschien hebben andere leden van het forum er wat aan.
Aha, ik had even niet gezien dat het Belgie was, daar is de wettelijke bescherming vast niet zo goed als in Nederland. Ik zou even uitzoeken hoe je de EGR klep buiten dienst moet stellen en daar vast aan beginnen, goede kans dat je probleem dan opgelost is.

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

RE: Diagnose software

wo jun 11, 2008 12:58

Stond eerst in "technisch algemeen" ik hoop hier op iets meer reactie.

Wie heeft wat ervaring met het programma UNIDIAG van Sander?
Even al wat info... Ik vond het programma via een Yahoo - usersgroep en bestelde de seriële/OB2 kabel bij ECUFIX.
Op zolder een oude 486dx2 met win95 en 2 seriële poorten, ééntje voor de muis en ééntje voor de OB2 kabel.
Vandaag heb ik geprobeert om de wagen uit te lezen met weinig succes.
Onder "Misc and Debug" krijg ik volgende tekst:
Directory listing of C:\DiagnoseOB2\Def\*.def
File: C:\DiagnoseOB2\Def\UnidiagKWP2000.def does not exist
COM Port opened
Init started
error rcv wait timeout
init ready
No KeyBytes; Init not OK
No communication
Thread terminated, COM port closed
Thread is empty, now delete it
Thread object freed
Onder "Connect" heb ik enkel COM2 gekozen en verder staan volgende keuzes aangevinkt: - echo after send - HM2 Physical address - Auto (header type) - Fast init - auto ( length infor.).
In de vakjes staat vervolgens : Tester 0xf1 ; ECU 0x10 ; P2min 0x00 ; P2max 0x0a ; P3min 0x14 ; P3max 0x14 ; P4max 0x00 en max Tester to ECU offset time 250.....

Weet iemand hier raad mee of weet iemand een link waar ik de nodige info en/of gebruiksaanwijzing kan vinden?

Groetjes en alvast bedankt op voorhand.
Johan

PS: heeft er ooit al iemend met een programmeerbare stuurdoos een common rail aangestuurd?
Zou alvast een alternatief zijn voor die"microsoft-achtige" originele systemen.

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

RE: Diagnose software

di jun 17, 2008 19:07

De tijd staat niet stil dus, gisteren een toestelletje afgehaald bij "Smeetssolutions" in Stein.
De memoscan CAN OBDII U-581.
Hij lijkt contact te maken met de ECU (leest bv. het starttoerental) maar geeft verder aan dat er geen
foutcodes aanwezig zijn.
Is dat mogelijk? Een wagen die niet meer start en geen foutcodes?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Diagnose software

di jun 17, 2008 20:52

hij start niet eens? Dat is natuurlijk wel mogelijk, maar wat er dan aan de hand is?

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

RE: Diagnose software

di jun 17, 2008 21:13

Even het verhaal compleet maken....
Sinds de aankoop (tweedehands bij een Alfa dealer) ging rond de 3000 rpm het lichtje van de injector branden.
Gelijktijdig wou de wagen niet meer in toeren klimmen. Probeerde je het wel dan sloeg hij helemaal af.
Stoppen en herstarten was de mannier op verder te rijden.
Daar de wagen van vrouwlief is en ze zelden boven de 3000 rpm uitkomt hebben we nooit echt moeite gedaan
om het probleem op te lossen. Op zekere dag was er echter van herstarten geen sprake meer.
Nog onder garantie (lachen nu) is de wagen teruggebracht naar de dealer. na 5 injectoren te hebben vervangen en na me 1500€ lichter
te hebben gemaakt mocht de wagen terug naar huis. 3 dagen later hetzelfde probleem... en na enkele maanden verder opnieuw geen
herstarten meer aan. Het draaiende gedeelte van de motor is in orde, daar ben ik zeker van.
Wat injectiesturing en hogedrukgedeelte betreft hoopte ik wat wijzer te worden met de foutcodes :?
En zeker is dat ik hem zelf herstel of hij gaat de vuilbak op , leve de mechanische dieselpompen :!:
jarenlang 155 td en nu nog steeds 145 td op stal, nooit problemen mee... die 156 jtd 2.4 common-rail heeft al meer aan de kant
gestaan dan alle andere Alfa's samen en zelfs de dealer kan "het" niet herstellen.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Diagnose software

di jun 17, 2008 22:04

En zeker is dat ik hem zelf herstel of hij gaat de vuilbak op , leve de mechanische dieselpompen :!:
jarenlang 155 td en nu nog steeds 145 td op stal, nooit problemen mee... die 156 jtd 2.4 common-rail heeft al meer aan de kant
gestaan dan alle andere Alfa's samen en zelfs de dealer kan "het" niet herstellen.
Dat is nogal een heftige reactie. Je dealer is als ik je verhaal zo hoor een prutser. Probeer eens een andere alfa-dealer, of specialist hierin. Anders een Nederlandse dealer?

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

RE: Diagnose software

di jun 17, 2008 23:28

Het maakt me niet uit of de dealer een prutser is of niet, ik kan moeilijk aanvaarden dat men systemen
programeert om aan de kant gaan te staan en dan nog zonder enige vorm van informatie.
Je kan je de kleur van mijn gezicht wel voorstellen als dat ding afslaat bij een inhaalmaneuver.
En dat gewoon omdat er een sensor ergens gaat melden dat de werking van de motor "niet optimaal" meer is
Goed 20 jaar geleden eens een Honda CRX aangekocht die enkele uren onder water had gezeten.
De boel laten drogen en de ECU vertelde me netjes welke sensoren de duik niet overleefd hadden.
2 ledjes en een knipperfrequentie waren voldoende. We zijn nu 20 jaar later en krijgen te maken
met "intiligent" gestuurde "garagebezoeken" :x

sophisticated machinery with a dumb interface is a waste of time

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Diagnose software

wo jun 18, 2008 07:00

Het maakt me niet uit of de dealer een prutser is of niet, ik kan moeilijk aanvaarden dat men systemen
programeert om aan de kant gaan te staan en dan nog zonder enige vorm van informatie.
Je kan je de kleur van mijn gezicht wel voorstellen als dat ding afslaat bij een inhaalmaneuver.
En dat gewoon omdat er een sensor ergens gaat melden dat de werking van de motor "niet optimaal" meer is
Goed 20 jaar geleden eens een Honda CRX aangekocht die enkele uren onder water had gezeten.
De boel laten drogen en de ECU vertelde me netjes welke sensoren de duik niet overleefd hadden.
2 ledjes en een knipperfrequentie waren voldoende. We zijn nu 20 jaar later en krijgen te maken
met "intiligent" gestuurde "garagebezoeken" :x

sophisticated machinery with a dumb interface is a waste of time
Tsja vaak is het met een beetje gezond verstand en sleutelkennis wel op te lossen, ook zonder uitlezen. Ik heb totaal geen ervaring met JTD dus ik zou niet weten waar dit aan ligt, maar het klinkt als iets wat een JTD expert gewoon zou moeten weten zonder ook maar uit te lezen.

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

RE: Diagnose software

wo jun 18, 2008 10:26

Ik ga erst trachten met een ander systeem de wagen uit te lezen, kwestie van alle twijfel daaromtrend uit te schakelen.
Ik heb in ergens anders op het forum al iets gelijksaardigs gelezen .... geen foutcodes, de ECU ressetten en gerust voor
enkele weken. Zou het de ECU zelf kunnen zijn?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Diagnose software

wo jun 18, 2008 11:07

Ik ga erst trachten met een ander systeem de wagen uit te lezen, kwestie van alle twijfel daaromtrend uit te schakelen.
Ik heb in ergens anders op het forum al iets gelijksaardigs gelezen .... geen foutcodes, de ECU ressetten en gerust voor
enkele weken. Zou het de ECU zelf kunnen zijn?
Het kan van alles zijn, ook de ECU zelf. Ik heb het vermoeden dat er ergens een sensor zit die een dusdanige waarde naar je ECU stuurt dat deze besluit dat voor het behoud van de motor de hele boel onmiddelijk uitgezet moet worden. Wat ik dan wel raar vind is dat je inderdaad geen foutcode lijkt te krijgen.

Probeer anders eens of je contact kan krijgen met Stephan van squadra tuning, hij is een expert in deze ECUs en motoren, hij zal er ongetwijfeld centjes voor willen hebben maar als iemand kan vinden wat het is is hij het wel.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Diagnose software

wo jun 18, 2008 11:19

Ik ben even wat gaan inlezen over de jtd 2.4 en wat ik terug zie komen is dat het vaker gebeurt dat de "wastgate" van de turbo vast gaat zitten. Je zal dan zoveel turbodruk krijgen dat de motor in de beveiliging vliegt. Is dat al gecontroleerd?

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

RE: Diagnose software

wo jun 18, 2008 20:44

Bij de dealer had men de auto aangeboden met een kapotte turbo.
Jammer voor hen dat ik iets van een auto afweet en dus hebben ze die moeten vervangen.
Ik heb dat nagekeken en het was wel degelijk een splinternieuwe die ze ter vervanging hebben gedemonteerd.
Met de wagen is sinds de aankoop 15.000 km mee gereden. Ik veronderstel dat alles dus nog OK is met de turbo.
Bij het starten heeft de wagen helemaal geen druk en dus zou een eventueel wastegate probleem niet meespelen.
Bedankt alvast om mee te denken, ik hou je (jullie) op de hoogte.

Gebruikersavatar
Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 852
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:38
Locatie: Spui / Blow Down City

Re: RE: Diagnose software

wo jun 18, 2008 21:02

Bij de dealer had men de auto aangeboden met een kapotte turbo.
Jammer voor hen dat ik iets van een auto afweet en dus hebben ze die moeten vervangen.
Ik heb dat nagekeken en het was wel degelijk een splinternieuwe die ze ter vervanging hebben gedemonteerd.
Met de wagen is sinds de aankoop 15.000 km mee gereden. Ik veronderstel dat alles dus nog OK is met de turbo.
Bij het starten heeft de wagen helemaal geen druk en dus zou een eventueel wastegate probleem niet meespelen.
Bedankt alvast om mee te denken, ik hou je (jullie) op de hoogte.
Laat het niet op je zitten Johan, ik weet wat je al gebouwd hebt dus wat stelt een JTD dan voor?
Ik ben overigens reeds meer dan 2 jaar erg gelukkig met een 2.4 JTD.
Theo Romeo
Afbeelding

Terug naar “Projecten”