Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6863
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 155 Q4 zwijgt :( voor goed.... ???

zo jun 22, 2008 19:53

Zou die andere motor inbouwen met een verse distributieset en nieuwe olie en een filter erop. vervolgens rustig warm laten lopen en daarna de olie er weer uithalen en het filter vervangen. Hiermee haal je de meeste verontreinigingen er wel uit.

Eventueel van tevoren even het carter eronderuit halen en kijken of daar geen dikke koek inzit. motor kun je ook doorspoelen met diesel en vervolgens met goedkope olie.

Benzineinjectoren laten reinigen/testen, vinden stilstand niet prettig. :wink:

Maar ik zou die kop er af trekken bij die kapotte motor, kijken wat er mee scheelt. laten maken hoeft niet altijd heel duur te zijn, hangt er maar vanaf wat er kapot is.

Succes rmee in ieder geval! Zijn nooit leuke dingen dit. :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Pinda
Junior Member
Junior Member
Berichten: 78
Lid geworden op: do nov 03, 2005 23:32

Re: RE: 155 Q4 zwijgt :( plannen worden gesmeet :+

zo jun 22, 2008 23:12

Dat alles nu van tijd is, moge duidelijk zijn. Maar wat heeft er voor gezorgd dat dit heeft kunnen gebeuren :?: :?
Iets heeft er vast/stroef gezetten.
Dbriem spanner is hier de boosdoener geweest lijkt mij. Deze heb je in 2 varianten, de metalen en de kunststoffen.
1 van deze 2 (ik geloof de kunststoffen) willen wel eens vast slaan met het gevolg dat de riem er langs wordt getrokken door de nog draaiende motor en zo de tanden van de riem vreet.
Ik hoop voor je dat er weinig tot geen grote schade is ontstaan.

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: 155 Q4 zwijgt :( voor goed.... ???

ma jun 23, 2008 01:25

Spanner vastgeslagen idd....vaker gezien bij deze fiat blokken...
@evo - vergeet vooral niet preventief de lagerschaaltjes te vervangen - ik moet de eerste onbeschadigde/onaangetaste schalen nog zien.... Helemaal als er 80K + op deze motor is geschreven.
(tevens ook een graadmeter van de staat van het zaakje)

@brul - ja ik begrijp je ding....dat is ook de reden dat men vaak een haat/liefde verhouding met dit blok heeft. :?
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: 155 Q4 zwijgt :( voor goed.... ???

ma jun 23, 2008 06:58

Ik heb onze Thema turbo met denk ik het zelfde probleem in de schuur gezet... Twee jaar daar voor de riemen vervangen en ineens pats.. :evil: Tot op de dag van vandaag heb ik de moed nog niet op kunnen brengen om te kijken wat er nu precies gebeurd is maar de riem ligt er nog op.. Een vastgeslagen spanner zou goed kunnen dus..
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: 155 Q4 zwijgt :( plannen worden gesmeet :+

ma jun 23, 2008 07:21


Dbriem spanner is hier de boosdoener geweest lijkt mij. Deze heb je in 2 varianten, de metalen en de kunststoffen.
1 van deze 2 (ik geloof de kunststoffen) willen wel eens vast slaan met het gevolg dat de riem er langs wordt getrokken door de nog draaiende motor en zo de tanden van de riem vreet.
Ik hoop voor je dat er weinig tot geen grote schade is ontstaan.
Dit is geen twinspark blokkie, maar een lampredi. Zit daar *wel* een rol op met tanden? Anders moet het namelijk 1 van de nokkenassen zijn geweest.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8845
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: 155 Q4 zwijgt :( voor goed.... ???

ma jun 23, 2008 23:57

Wow, heeft de riem zo veel wrijvingskracht op die spanrol dat de tandjes afbreken als de spanrol vastslaat? Gevoelsmatig (puur mijngevoel he, ik heb geen selutelervaringmet deze blokken!!) zou ik zeggen dat de riem over de spanrol gaat slippen en dat de tandjes dan niet af hoeven te breken. Of de spanrol moet veel te strak hebben gestaan... Aan de andere kant is het wel een hoop geweld als die rol ineens stilstaat, maar toch :-k
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Alfa gRosso
Member
Member
Berichten: 135
Lid geworden op: di apr 25, 2006 17:55
Locatie: Noorbeek
Contacteer: Website

Re: RE: 155 Q4 zwijgt :( plannen worden gesmeet :+

di jun 24, 2008 01:14


Dbriem spanner is hier de boosdoener geweest lijkt mij. Deze heb je in 2 varianten, de metalen en de kunststoffen.
1 van deze 2 (ik geloof de kunststoffen) willen wel eens vast slaan met het gevolg dat de riem er langs wordt getrokken door de nog draaiende motor en zo de tanden van de riem vreet.
Ik hoop voor je dat er weinig tot geen grote schade is ontstaan.
Dit is geen twinspark blokkie, maar een lampredi. Zit daar *wel* een rol op met tanden? Anders moet het namelijk 1 van de nokkenassen zijn geweest.
Spanrol heeft idd geen tanden en loopt ook langs de gladde kant van de riem, kan deze dus niet geweest zijn. Waardoor het idd alleen nog maar 1 van de nokkenassen kan zijn....

Succes ermee!!
'07 166 3.0 Sportronic |'01 166 3.0 | '03 156 3.2 GTA SW | ‘01 916 Spider 2.0 T. Spark Giallo Zoë

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: 155 Q4 zwijgt :( voor goed.... ???

di jun 24, 2008 07:40

Voor we de nokkenassen de schuld gaan geven (deed ik eerst ook), als de rol echt vast zit en de riem warmloopt, kan ie misschien wel vastplakken aan de rol bij stationair, hij loopt er ongeveer 90 graden overheen. Als ie te strak staat (daar lijkt het wel op) zal het allemaal wel rap in de soep lopen en ik kan me voorstellen dat de riem daar ook zwakker van wordt en de tanden uiteindelijk ook wel af zullen breken. Nu eerst die riem er af en nog een keer klepspeling meten en een compressietest doen. Het is een turbomotor (lage compressie, minder hoge zuigers) en de eerste meting van de klepspeling leek goed te gaan, dus er is nog een (klein) kansje dat de kleppen het overleefd hebben. In dat geval is het gelukkig alleen maar een distri vervangen, zou wel heel fijn zijn als de Brul toch nog verder kan met dit blok voorlopig.

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3036
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: 155 Q4 zwijgt :( voor goed.... ???

di jun 24, 2008 08:04

zou wel heel fijn zijn als de Brul toch nog verder kan met dit blok voorlopig.
Keuze is gisteravond al gemaakt, dit blok gaat niet meer draaien. Dit blok vertrouw ik niet meer en denk gezien de monster kilometerstand zonder revisie ik best tevreden mag zijn met de bijna 291.000KM op de teller.
De nokkenassen staan overigens niet vast, deze kunnen "vrijelijk" ronddraaien. Er is hier iets vreemds aan de hand en dit kan alleen maar duidelijk worden door de boel los te maken en uit elkaar te halen tot er iets gevonden is. Dus dit kan nog wel eens een erg lang draadje gaan worden. Ik zal mijn bevindingen hierin blijven posten. ;)Het word nu dus tijd voor het project motorombouw met russcische tijdsplanning.

Ik heb al een waardige vervanger gevonden voor de komende tijd om in te kunnen gaan sturen. Ik hou het nog heel even voor me tot alles rond is ;)
Zou zeggen, hou mijn onderschrift in de gaten O:)

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
Posthumus
Guru
Guru
Berichten: 1288
Lid geworden op: di mei 03, 2005 21:09

Re: RE: 155 Q4 zwijgt :( voor goed.... ???

vr jun 27, 2008 11:16

155 3.1 Savali (1993) in aantocht
:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3036
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

RE: 155 Q4 zwijgt :( op stal......

zo jul 06, 2008 22:59

Voor de komende werkzaamheden, ook maar et juiste gereedschap er bij geregeld.
Je weet nooit waar het handig voor is :lol:
Afbeelding

En mocht ik me vervelen, kan ik ook de TS en de Savali onderhouden :mrgreen:
Afbeelding

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

RE: 155 Q4 zwijgt :( op stal......

ma jul 07, 2008 17:21

Briljant :)

Mocht er iets zijn met m'n TS, dan kom ik wel even langs :P

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: 155 Q4 zwijgt :( op stal......

ma jul 07, 2008 20:48

Briljant :)

Mocht er iets zijn met m'n TS, dan kom ik wel even langs :P
Zit geen 16V gereedschap bij helaas...

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3036
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

RE: 155 Q4 zwijgt :( op stal......

di sep 30, 2008 09:59

De Q4 slaapt weer lekker binen, geschorst en wel :) Zal in een de verloren uurtjes zo langzaam aan eens gaan beginnen met demonteren en controleren van de draaiende delen.
Gelijk het moment om te kijken of de oorzaak boven water gaat komen. Tevens maar eens afmaken wat ik aan klusjes die ik nog heb liggen.

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3036
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

RE: 155 Q4 zwijgt :( op stal......

vr nov 07, 2008 21:06

Had afgelopen zomer allemaal leuke goodies gekocht voor de Q :P
Afgelopen week maar eens wat de tijd genomen om een klein klusje aan de Q te gaan doen zo tussen alle klussen in huis door ;)
Heb de turbodruk meter en de control unit ingebouwt en volledig aangesloten. Moet nu alleen nog een goede plek vinden om de meter zijn definitieve plek te geven en alles netjes weg te werken qua draaden.
Heb daar wel wat ideeën over,maar weet nog niet of die haalbaar zijn. Binnenkort maar eens met de gatenzaag aan de slag in het dashbord van de Savali om te kijken/oefenen :wink:

Klein filmpje gemaakt van de turbodruk meter met behulp van de fietspomp :mrgreen.
Afbeelding

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Terug naar “Projecten”