Uhm... Ja, we zijn er nog
Zoals wel meer mensen waarschijnlijk een stuk minder kilometers gemaakt dan de jaren ervoor, maar verder niks bijzonders. Medio december voor de distributiewissel naar Almere. Allemaal prima, maar toen de APK. Daar was een probleem:
Ja, dat is inderdaad het montagepunt van de passagiersstoel en dus APK afkeur, dus ik heb de kerstvakantie meteen goed besteed:
Toen werd de omvang van de problematiek vrij snel duidelijk, de zere plek:
Maar er waren ook wat andere plekken:
Dus maar besloten om de gehele bodem aan beide kanten kaal te halen voor de zekerheid. Behoudens achter (beide kanten), hoewel aan de bestuurderskant niet doorgerot (net op tijd), en uiteraard het montagepunt van de passagiersstoel, gelukkig allemaal netjes roest vrij. Vervolgens vakkundig (lees: niet door mij
) een "nieuw" deel ingelast:
De rest afwerken was mij dan weer wel toevertrouwd.
Dan denkt men, ik ben er voorlopige wel even vanaf. Ja, dat moet je natuurlijk nooit denken, voor je het weet zorg je voor een mega opstopping bij de Makro omdat je auto afslaat en met geen mogelijkheid meer wilt starten... Na assistentie van wat omstanders naar een rustigere plek geduwd, vervolgens na wat geduld deed hij het weer. Meteen langs H&S gereden, daar startte die uiteraard meteen weer! Wel de mededeling meegekregen: "ik hoop dat het de ECU niet is, maar de BDP-sensor".
Na wat Googlen lijkt een bijna ter zielen geschreven BDP-sensor het nog wel te doen met wat extra spanning. Kortom, reserve accu en startkabels achterin en de volgende keer dat hij niet startte de extra accu eraan en starten lopen. Meteen maar een nieuwe BDP-sensor besteld en vervangen.
Wellicht mis ik gewoon wat, maar wie bedenkt deze constructie in vredesnaam:
Uiteindelijk met veel pijn en moeite alsnog de BDP-sensor weten te vervangen, waardoor de GTA gewoon weer start als je dat wilt, wel zo prettig...
Nu nog op de to-do lijst: raammotor linksvoor vervangen (de twee achter overigens ook, maar die hebben geen prioriteit) en de radio. Ik had gehoopt (niet echt verwacht) dat het laatste plug and play was, namelijk een exemplaar met navi scherm vervangen door een gewone 156 radio, maar die heeft uiteraard andere stekkers...
Overigens staat de GTA sinds januari binnen, dus ik hoop dat de roestduivel nu weer op zijn minst twintig jaar wegblijft!