WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Diagnose software

di aug 05, 2008 22:17

0x1173, item not found in list
S.C. to +Batt V./ Above top limit, Intermittent, Not requested

nog eentje, 0x1172 S.C. to ground, below bottom limit. Auto is een 156 1.8 van 2000 ECU is een 0 167 204 947

Wat is dit? Auto houdt in, vooral boven in de toeren. Is al geroepen dat gasklepsensor of lambda stuk kunnen zijn, luchtmeter.

SanderQV
Member
Member
Contacteer: Website

di aug 05, 2008 22:43

Voor die foutcodes heb ik de volgende beschrijving:

1172 Mixture 1 strength (multiplicative)
1173 Mixture 1 strength (additive)

Groeten, Sander.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Diagnose software

di aug 05, 2008 22:45

Voor die foutcodes heb ik de volgende beschrijving:

1172 Mixture 1 strength (multiplicative)
1173 Mixture 1 strength (additive)

Groeten, Sander.
Zou dat uitlezen lambda zijn dan?

SanderQV
Member
Member

di aug 05, 2008 22:52

Tja, volgens de ECU zijn de gemeten lambda waarden niet in orde en zit deze aan het eind van z'n regelbereik. Dit kan dan komen omdat de lambda waarden inderdaad fout zijn door een of andere oorzaak (eventueel luchtmeter) of omdat de lambda-sensor zelf niet meer goed is.
Ik zou inderdaad proberen om realtime de lambda waarden uit te lezen, waarschijnlijk kun je daaraan meer zien.

Groeten, Sander.

SanderQV
Member
Member

di aug 05, 2008 22:59

Op de Unidiag website heb ik inmiddels wat nieuwe .def files gezet van de volgende systemen: M1.5.5, EDC15, ME2.1 en IAW49F.
Binnenkort zullen er meer volgen o.a. van ME3.1, ME7.3.1 en EDC16.

Ook heb ik binnenkort weer een aantal voor Alfa/Fiat/Lancia aangepaste USB-KKL interfaces die in combinatie met mijn UniDiag software werken. Dus als je interesse hebt kun je je melden.

Groeten, Sander.

jomar

di aug 05, 2008 23:04

Tja, volgens de ECU zijn de gemeten lambda waarden niet in orde en zit deze aan het eind van z'n regelbereik. Dit kan dan komen omdat de lambda waarden inderdaad fout zijn door een of andere oorzaak (eventueel luchtmeter) of omdat de lambda-sensor zelf niet meer goed is.
Ik zou inderdaad proberen om realtime de lambda waarden uit te lezen, waarschijnlijk kun je daaraan meer zien.

Groeten, Sander.
Sander , wat bedoel je precies met realtime uitlezen ?

groet ,
jomar

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 05, 2008 23:06

Ah, kijk, zet anders ook even in het eerste topic wat de status is?
Die yahoo groep wil ik graag lid van worden, maar ik geloof dat ik dat eerder geprobeerd heb en dat het niet gelukt is?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 05, 2008 23:07

Groeten, Sander.

groet ,
jomar
We hadden met draaiende motor kunnen kijken welke waarden er op dat moment door de lambda aan de ECU doorgegeven werden, die functie zit in de software.

Lemans
Member
Member

di aug 05, 2008 23:11

Hallo Sander,

Ik heb uw programma Unidiag geïnstalleerd en een interface aangeschaft.
Nu ben ik er voorlopig nog niet veel mee bij gebrek aan een gebruiksaanwijzing.
Bestaat zoiets en waar kan ik het eventueel vinden?

Lemans

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 05, 2008 23:12

Hallo Sander,

Lemans
Geef je foutmeldingen nog eens? Ik heb er vanavond net voor het eerst mee gewerkt. :)

SanderQV
Member
Member

di aug 05, 2008 23:33

Inderdaad, zoals al gemeld, kun je terwijl de motor draait de op dat moment door de ECU gemeten waarden (bijv. toerental, temperatuur, injectie, ontsteking) uitlezen en eventueel weergeven in een grafiek.
Afgaande op het bericht van 11 juni, zou ik zeggen dat eerst alle beschikbare .def files in de daarvoor bedoelde def directory geplaatst moeten worden (zie foutmelding). Ik weet niet welke interface je hebt en of deze met mijn software werkt, maar als dat wel het geval is inderdaad de juiste com port kiezen. Voordat je communicatie start de juiste .def file inlezen met "Open definition file". Omdat het hier over een diesel gaat met waarschijnlijk een EDC15 ECU, de daarvoor bedoelde .def inlezen en daarna de communicatie starten. Wat hierbij nog belangrijk is, dat de def file die ik voor de EDC15 gemaakt hebt voor de eerste variant hiervan is, waarbij het ECU address 0x0A is. Het kan zijn dat als je een nieuwer type EDC15 hebt, je het ECU address moet aanpassen naar 0x10.
Mocht het niet lukken om communicatie op te bouwen is het altijd goed om de tekst in het misc & debug scherm te vermelden en de inhoud van de file iso9141.log te bewaren (deze wordt elke keer overschreven).
Die yahoo groep wil ik graag lid van worden, maar ik geloof dat ik dat eerder geprobeerd heb en dat het niet gelukt is?
Misschien nog een keer proberen? Helaas kan ik er weinig aan doen als het niet lukt om je bij yahoo aan te melden... Ik kan eventueel wel wat mailen.

Groeten, Sander.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo aug 06, 2008 00:20

gelukt! :)

SanderQV
Member
Member

wo aug 20, 2008 22:56

Hallo,

Inmiddels heb ik weer een aantal interfaces binnen die ik aanpas, zodat daarmee naast de motor ECU o.a. ook de ABS en de airbag uitgelezen kunnen worden.
Deze werken natuurlijk uitstekend in combinatie met mijn UniDiag en Kwp71diag software. Normaal kunnen de foutcodes altijd uitgelezen en gereset worden. Of er ook realtime data uitgelezen kan worden hangt van de ECU af. Maar dit is voor steeds meer ECU's mogelijk.
Voor nieuwere Alfa's met de 16 polige OBD connecter heb je alleen de OBD-USB interface nodig. Voor oudere Alfa's met de 3-polige diagnose connector is er ook nog een verloopkabel nodig.

Plaatjes van de OBD-USB interface en de verloopkabel staan eerder in deze thread, zie: http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... c&start=70

De prijzen zijn:
40 euro, USB - OBD interface (met aanpassing voor o.a. Airbag en ABS voor Alfa)
15 euro, verloopstekker OBD - 3-polig
2 euro, verzendkosten binnen NL

Als je interesse hebt, stuur dan een mail of pb.

Groeten, Sander.

yrref
Junior Member
Junior Member

wo aug 27, 2008 07:39

Hallo,
misschien is het een open deur intrappen, maar waar kan ik mijn ECU vinden? Ik heb eem 75 1.8 IE uit 92 en een 33SW 1.7 8V uit 89.
Ondanks dat ik al meer dan 30 jaar alfa rij, weet ik dat niet.
Wie kan mij helpen?

groet
Ferry
Laatst gewijzigd door yrref op wo aug 27, 2008 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.
alfa spider 2.0 (1996)
alfa 145 1.6 boxer (96)
alfa 33 1.7 4x4 SW ('89)
Honda civic hybrid
Scarb nr: 5464

Terug naar “Projecten”