Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

wo mar 21, 2007 10:43

inderdaad, en nog veel meer dan in auto's kan ik me voorstellen.
heb thuis in m'n cursus zo'n schakeling zitten, 't "geheim" zit 'm er in dat het geen ordinair relais betreft, maar een stukje basis electronica dat er 't zelfde uit ziet, en ongeveer op dezelfde manier aangelsoten wordt als een conventioneel relais. (want je moet ook vermijden dat je, door die spanningsdraad over je hoofdkring, constant 12V op je "1" van je bobine zet !
dus.....nen LPG relais moeten we hebben !
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

wo mar 21, 2007 11:16

Bij de Lancia Montecarlo 1e serie en Scorpion wordt de brandstof pomp geschakeld via de oliedruksensor. Het is een schakeling met 2 relais en de brandstofpomp krijgt spanning als óf de startmotor spanning krijgt en/of als er oliedruk is. Ik kan de schakeling wel hier plaatsen.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

Re: RE: een 16V op carburateurs in de Sud

wo mar 21, 2007 11:20

Bij de Lancia Montecarlo 1e serie en Scorpion wordt de brandstof pomp geschakeld via de oliedruksensor. Het is een schakeling met 2 relais en de brandstofpomp krijgt spanning als óf de startmotor spanning krijgt en/of als er oliedruk is. Ik kan de schakeling wel hier plaatsen.
Dat lijkt me ideaal ! Moet je, denk ik, een verbreek - contact relais gebruiken, aangezien de oliedruksensor aan de massa ligt bij GEEN oliedruk ?

En als je oliodruk wegvalt, slaat ie af !! Motermanagement avant la lettre !! 8)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

wo mar 21, 2007 12:07

Als je dat schema hebt dan ben ik wel geïnteresseerd. Met een beetje piekeren kom ik er zelf ook wel uit maar een voorbeeldje is altijd welkom.

De bdp-sensor wordt toch een beetje gecompliceerd en als ik Cees goed begrijp doet hij dan nog niet wat hij moet doen, namelijk de pomp uitschakelen als de motor stilvalt.

Als alternatief heb ik de D+ van de dynamo, gecombineerd met een verende drukschakelaar in het interieur om te kunnen starten bij lege vlotterkamers.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 854
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

wo mar 21, 2007 13:09

Bij mijn spider heb ik de brandstofpomp met behulp van een relais op de +12V van de dynamo
gehangen (waar ook het acculampje zit aangesloten). De pomp draait dan ook alleen wanneer de motor draait.
Gelukkig heeft de spider een schakeling standaard welke bij het aanzetten van het contactslot even alle controle lampjes
laat branden, deze heb ik dmv een 2e relais ook aangesloten op de brandstofpomp zodat de vlotterkamers even gevult worden.

Afbeelding

Even snel getekend...

Natuurlijk kun je als tijdschakeling ook een drukknopje of de spanning van de startmotor gebruiken.
Weet alleen niet of het gebruik van de startmotor langgenoeg is om (voldoende)benzine in de vlotterkamers te krijgen.
Relais zijn gewone simpele 12 volt relais, een tijdschakeling zou je eventueel zelf kunnen maken maar dan moet je wel
wat electronica kennis en een schema hebben.
Een zogenaamd lpg relais (veiligheidsrelais) is natuurlijk de officiele oplossing.
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

wo mar 21, 2007 13:48

Prima schakeling van Edwin !

Eventueel alternatief: .

Wat van een voorgloei schakeling ex-diesel ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Rees-Cees

Re: RE: een 16V op carburateurs in de Sud

wo mar 21, 2007 15:58

Prima schakeling van Edwin !

Eventueel alternatief: .

Wat van een voorgloei schakeling ex-diesel ?
Die bedoeld Huib ook die tekening!

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

wo mar 21, 2007 16:08

Tekening ? Huib ? Waar dan ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

wo mar 21, 2007 16:31

Hier!

Huib bedoelt (met een t) het schema van Bert, maar ik denk dat dit vergelijkbaar is. Edwin bedankt!
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

wo mar 21, 2007 16:39

Juist, maar bovenstaand is, voor jou, nog geen oplossing om de vlotterkamers te vullen. Voor die Spider wel, want die kan handig gebruik maken van die instrumenten test functie.

Bovendien heb je nog steeds 2 x relais EN 1 oliedrukzender of dynamo , storingsgevoeliger dus. Met een "voorgloeisysteem" van pakweg een Opel Corsa, kan je de zaak met 1 relais regelen. inclusief vullen vlotterkamers.

Deze schakeling (die er uit zit als een relais met meer pootjes) gaat:

-tijdsafhankelijk voorgloeien, als de motor NIET loopt (deze gebruiken we om de carbs te vullen)
-temperatuursafhankelijk voorgloeien, als de motor wel loopt. (die NTC vervang je door een vaste weerstand, met de juiste, vaste waarde, zodat ie denkt dat ie moet blijven "voorgloeien"

Vervang "gloeibougies" door "brandstofpomp" en je bent er, volgens mij.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

wo mar 21, 2007 16:58

Kleine inmenging van mijn kant
Bdp sensor is goed mogelijk maar dan moet er een stukje elektronika tussen

bvb een tijdschakelaartje (vertraagd afvallen) die afvalt wanneer het bdp signaal er niet meer is .
Dus bvb na een seconde .
motor uit geen brandstof toevoer.

relatief eenvoudig lijkt mij of zie ik iets over het hoofd?

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Rees-Cees

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

wo mar 21, 2007 17:14

Huib en de rest:

we kunnen hier nog wel 10 blz over vol pompen met z'n allen maar!

wat ik beschreven heb werkt gewoon en kost één relais uit een LPG sloper meer of minder niet.........................................



Duh....

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

wo mar 21, 2007 17:41

Volledig mee eens, maar dan moet je nog steeds een schakelaar om te vullen. Maar misschien vind Huib dat helemaal niet, erg, maar laat dit dan nuttig zijn voor anderen die geen schakelaar willen...Daar dient het forum toch voor ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Rees-Cees

Re: RE: een 16V op carburateurs in de Sud

wo mar 21, 2007 17:43

Volledig mee eens, maar dan moet je nog steeds een schakelaar om te vullen. Maar misschien vind Huib dat helemaal niet, erg, maar laat dit dan nuttig zijn voor anderen die geen schakelaar willen...Daar dient het forum toch voor ?
arggggggggggg nee zodra er vonk is gaat de pomp lopen en dat wil je dan pas hebben omdat anders de motor verzuipt (een paar keer op je gas trappen helpt ook al bij het starten)

en als ie warm is met half gas starten anders doet ie het niet.

Heb nu al meer dan 6 jaar ervaring met deze ellendige ombouw

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: een 16V op carburateurs in de Sud

wo mar 21, 2007 19:38

zodra er vonk is gaat de pomp lopen en dat wil je dan pas hebben omdat anders de motor verzuipt
Niet als de vlotters/vlotternaalden goed zijn.
Hier is het schema voor schakeling per oliedruk. De oliedruksensor maakt aarde als er géén oliedruk is. Het linker relais is een gewoon maak-contact relais, het anders is een wisselrelais, beide overal verkrijgbaar. De beide +12V draden zijn uiteraard gezekerd en alleen +12V als het contact is ingeschakeld.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Terug naar “Projecten”