nieuw speelgoed is gearriveerd, mijn brandstofdruk regelaar.....
hoeveel vermogen geeft dat ongeveer??ik heb zelf met 2 liter injectoren gereden in een 1400 boxer dat was stationair drama, maar vol gas ging dat ding als de brandweer.
dit is het enige in uw verhaal waar ik het niet mee eens ben, en om de volgende reden:Waar jij wel rekening mee moet houden is dat je door meer toeren meer onderdruk krijgt waardoor normaal dus je brandstof
je vergeet dus wel even dat ik de flow van mijn motor gigantisch verbeterd heb door, grotere inlaat kleppen, geflowde inlaatkanalen, throttle bodies.
dat betekend meer lucht.
als je meer lucht hebt, kun je meer brandstof inspuiten. Klopt allemaal helemaal. Maar is die toename in flow ook zo mooi lineair? Je gaat namelijk wel lineair meer brandstof inspuiten. Dus ook bv bij stationair spuit je meer in. De computer kan het megsel slecht binnen bepaalde parameters bijregelen om aan de lambdawaarde te voldoen. Overal op elk toerental en bij elke belasting maar meer brandstof gaan inspuiten is in de meeste gevallen niet beter.
en ik stel de boel af op het co apparaat, DUS IK BEHOUD MIJN LAMBDA 1....... Wat denk je af te gaan stellen aan het injectiesysteem? Daar zit geen regeling voor in voor zover ik weet. En als je hem afstelt met de brandstofdrukregelaar verlies je je vermogenswinst waarschijnlijk weer..
Een injector regelt zijn hoeveelheid inspuiting juist op druk. Je kan je aantal
Cc's hier goed mee doseren. Als je in de schema's kijkt van een injector word de inspuitings
Hoeveelheid ook in 3 stappen weer gegeven qwa druk.... Wat hij hier mee kan doen is de basis
Afstelling beïnvloede door de standaard druk te vergroten. Een 33 heeft zelf ook al een brandstof regel ventiel.
En deze is zeker niet constant. Dit word geregeld met de vacuüm van uit je inlaatspruitstuk. Het vacuumgebeuren zorgt ervoor dat de druk op de injectoren altijd een bepaalde waarde heeft tov de druk in de inlaat, dit zorgt voor een nauwkeurigere hoeveelheid ingespoten brandstof. Bij Turbomotoren compenseert dit vooral de laaddruk. Als je nu die vacuumcorrectie weg laat vallen veranderen de inspuithoeveelheden nog meer en wordt d ekans nog groter dat je buiten het bereik van de correctiewaardes van de ecu komt. Een injector heeft een ideale werkdruk en vernevelt op die druk het best. Er is wel enige afwijking daarin toegestaan hoor, pas als je er echt flink overheen gaat zullen je injectoren meer gaan druppelen als nevelen bv. Dat ze in tabellen meerdere waardes weergeven is omdat de injectoren vaak op meerdere drukken gebruikt worden in bv andere auto's. Opel gebruikt bv dezelfde injectoren in in ieder geval twee types motor alleen de ene motor gebruikt een 3 bar drukregelaar en de andere een 3,5 bar.
En deze komt in dit geval eigenlijk zelf te vervallen als ik het goed begreep. De andere kant is dat je de basis hoger zet en deze het wel afregeld naar de uiteindelijk juiste waarde.
Ik ben het wel eens dat modernere auto's dit geheel zelf doen maar ook dat is niet bepalend. Als jij je injectors wisselt voor grotere kun je ook met de drukken spelen door meer of minder inspuiting te geven. Hogere druk meer verneveling snellere ontbranding. Mist je de rest ook aanpakt anders kijk je via je zuigers je carterpan in... Als jij de sensoren juist gebruikt met grotere inlaat kan hij hier behoorlijk mee boeken. Mits dus afgestemd Dat zeg ik dus de hele tijd .. ecu aanpassen is nodig voor een goed resultaat en lang plezier van de motor.ik heb zelf met 2 liter injectoren gereden in een 1400 boxer dat was stationair drama, maar vol gas ging dat ding als de brandweer. volgas verdraagt de motor veel meer brandstof als tijdens halfgas of stationair situaties. Dit is het enige moment dat die grotere injectoren je een beetje winst op kunnen leveren. Leren moeten we allemaal maar hoe hij nu lekker stug eigen wijs aan het bouwen is zal hij veel van leren.... En heb daar bewondering voor.begrijp me niet verkeerd, ik heb zeker bewondering voor wat hij doet , ik wijs enkel ergens op. Wat hij met mijn opmerking doet is zijn zaak. Ik volg dit soort topics erg graag.
Als je een ouderwetse luchtweger hebt kun je hier nog een beetje mee spelen i.c.m. grotere injectors. Je plaatst dan grotere injectors waardoor je in feite altijd meer gaat inspuiten ( de brandstofdruk opschroeven is ook een mogelijkheid. ), omdat je dit bij lagere belasting en stationair niet wilt moet je ervoor zorgen dat de computer denkt dat je de motor minder belast, dat er minder lucht worst aangezogen als het ware. Als je de veer van de luchtweger strakker zet zal de klep iets later open gaan en zal de ecu dus denken dat je minder gas geeft/ de motor minder belast. Deze truc haalden ze vroeger nogal eens uit om grotere injectoren te kunnen plaatsen op turbomotoren.Hoeveel vermogen het precies gaf heb ik geen juiste schatting van.
Waar jij wel rekening mee moet houden is dat je door meer toeren meer onderdruk krijgt waardoor normaal dus je brandstof
Druk veranderd. Je labda bepaald uiteindelijk de verhouden en je computer rekend dat om in openingstijd van je injector. De druk die staat te wachten is dus bepalend dus een regeling is wel nodig. 2 liter injectoren zouden kunnen werken met je verhouding straks, maar de moeilijkste loop is stationair en denk dat dan de hoeveelheid te groot is...tenzij je dis software matig zou kunnen veranderen... Maar om dat netjes te krijgen is lastig. Ik zou zoals in jou verhaal proberen de injectors van een standaard 1700 met een hogere begindruk te plaatsen en kijken welke reactie dit geeft. Verkeer dan ook niet je bougie's in de gaten te houden. Te weinig of te veel brandstof kan ook zorgen voor verbrande bougie's. Kijk dus ook goed naar het temp nr op de bougie.
Alles heeft gevolgen op elkaar en de truc is de juiste dingen af te stemmen. Je hebt je inlaat aangepast voor meer vulling, maar is je uitlaat ook berekend op deze groei? Of heb je straks een rood gloeiend origineel spruitstuk die het niet aankan en je juist vermogen verlies gaat geven???
Snap je wat ik bedoel......
Hoe het werkt snap ik wel. De vacuumslang verandert niet zoveel aan de inspuitdruk als jij wel denkt hoor. Trek die slang er maar eens af als de motor loopt, heel veel slechter gaat hij er niet van lopen.om hier maar even op te reageren.
er zit niet voor niets een vacuum slang aan de druk regelaar.
deze zorgt er voor dat je stationair minder inspuit dan wanneer je gas geeft.
daarom werkt het ook.
het is niet zo dat hij altijd volgas staat in te spuiten op elk moment, en aan uw reactie's te zien, denk u dat dat wel zo is.......