Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2146
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Alfa 75 IE........update......HITTESCHILD KATALYSATOR

zo dec 17, 2006 13:18

een katalysator moet echt heet zijn om zijn werk goed te doen, en daar is het hitteschild mi voor bedoeld, om de warmte bij de kat te houden en niet zozeer om de rest tegen de stralingswarmte te beschermen :wink:
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8233
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 IE........update......HITTESCHILD KATALYSATOR

zo dec 17, 2006 19:21

Dat laatste was ook mijn gedachte..
Wel komt er nu meer warmte bij de hoes van de schakelpookkoppeling en de middelste donut.
Wel zal er ook meer (stralings)warmte naar binnen komen..
Maar goed tis winter en wat extra warmte naar binnen toe is nu geen probleem :lol:

Wanneer hij blijft zal de kat. er uiteindelijk ook aan moeten geloven.

Heb verder het idee dat de auto netje ietje beter rijdt zonder die extra middendemper :o

Verder lijkt het me dat de kat. toch al bijna op is na 14 jaar :roll:

panzerfrans

RE: Alfa 75 IE........update......HITTESCHILD KATALYSATOR

zo dec 17, 2006 21:39

Naar mijn gevoel word een Alfetta zowiezo erg heet van onderen.

Ik heb zelf twee keer een hulp-koppelingscilinder kapot gehad, beide keren direkt na een zware zomerse berg etappe, en heb altijd het idee gehad dat overmatige hitte daar minstens mede oorzaak voor is geweest.

De levensduur van een kat is trouwens meer afhankelijk van hoe je motor loopt, en hoeveel korte stukken je rijd, dan van het aantal jaar dat hij al onder je auto hangt.
Onder mijn vijftien jaar oude 270.000km peugeot zit nog steeds de originele, en die doet het nog prima.

Groeten, Frans.

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1598
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

Re: RE: Alfa 75 IE........update......VERLAGEN!

wo dec 27, 2006 16:20

[quote="AlfettaOwner"]Eindelijk, vandaag nog ff flink kunnen hobbien ( geen regen maar lekker droog)

De uitlaat van spruitstuk tot einddemper zit er nu onder.
Het geheel ligt nu gelijk met de stalen kokers die standaard onder de 75 zitten, hij steekt dus niet meer uit :D
Dat betekend dat ik de 75 kan verlagen!!!

Zoals ik al aangaf in een ander topic zou ik foto's maken om eea te verduidelijken.
Foto's zeggen vaak meer dan woorden 8) (soms ook niet :wink: )



Om te beginnen:

1. De vertanding aan de voorkant goed schoonmaken en voor de zekerheid markeren.

[img]http://forumfoto's.alfetta-gt.nl/projects/verlagen__75/verlagen_75%20(12).JPG[/img]

[img]http://forumfoto's.alfetta-gt.nl/projects/verlagen__75/verlagen_75%20(11).JPG[/img]

2. Bij de torsies voor en achter de vertanding voorzien van een weinig WD40.

3. Deze naar smaak 2 dagen laten sudderen.

4. Bij de achterste vertanding de beschermdop loshalen.

5. Draai vervolgens de schokbrekers aan de bovenzijde los zodat de moer nog net erop blijft zitten.

6. Dit geeft zometeen voldoende ruimte om het wiel/draagarm naar beneden te trekken.

[img]http://forumfoto's.alfetta-gt.nl/projects/verlagen__75/verlagen_75.JPG[/img]

7. Vervolgens een passende bout met schijf gebruiken welke over de holle ruimte valt (neem een schijf van minimaal 3 mm dik).

[img]http://forumfoto's.alfetta-gt.nl/projects/verlagen__75/verlagen_75%20(10).JPG[/img]

8. De bout aandraaien zodat de torsie uit voor de voorste draagarm wordt "getrokken".

[img]http://forumfoto's.alfetta-gt.nl/projects/verlagen__75/verlagen_75%20(9).JPG[/img]

9. Af en toe met een hamer tegen de torsie/draagarm slaan zodat deze loskomt.

10. Naarmate je meer aandraait zul je meer vulringen moeten gebruiken.

[img]http://forumfoto's.alfetta-gt.nl/projects/verlagen__75/verlagen_75%20(6).JPG[/img]

11. Uiteindelijk zul je een holle ruimte moeten creeren om de torsie geheel uit de voorste draagarm te krijgen.

12. Je kunt dit doen met een rondijzer.

[img]http://forumfoto's.alfetta-gt.nl/projects/verlagen__75/verlagen_75%20(7).JPG[/img]

13. De torsie komt nu helemaal los.

[img]http://forumfoto's.alfetta-gt.nl/projects/verlagen__75/verlagen_75%20(5).JPG[/img]

14. Op de uiteinde van de torsie zijn heel duidelijk (althans bij mij) de markeringen af fabriek te zien welke de standaard specs. zijn.

15. De achterzijde zul je strakjes precies op de markering moeten terug zetten.

16.
[img]http://forumfoto's.alfetta-gt.nl/projects/verlagen__75/verlagen_75%20(4).JPG[/img]

17. Sla de torsie aan de achterzijde weer in de passing (vergeet niet de beschermdop terug te plaatsen en de schokbreker weer vast te zetten.

18. Mijn 75 ging van 63 cm naar 58.7 cm, een verlaging van 4,3 cm dus!!!!!!!!!!!!


als ik het goed begrijp heb je dus die 4,3cm verlaging bekomen door quote-- Monteer de voorste vertanding dusdanig dat vertanding 1 tandje van de torsie naar BENEDEN tov de draagarm zit (zie foto).

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8877
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Alfa 75 IE........update......HITTESCHILD KATALYSATOR

wo dec 27, 2006 16:25

Ik blijf het raar vinden dat deauto maar 4,3 cm gezakt is met 1 tandje, ik heb het altijd meer in de orde van 50-55 mm gezien. Dat waren dan wel TS-en en V6-en, maar dat zou het verschil niet mogen wezen :?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1598
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

RE: Alfa 75 IE........update......HITTESCHILD KATALYSATOR

wo dec 27, 2006 16:28

ik heb hier wat papieren liggen en daar staat op 1,5 mm verlaging indien de torsieveer 1 tandje verdraaid wordt.
dat gaat dus over de achterste vertanding die je 1 tandje verdraaid?

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8877
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Alfa 75 IE........update......HITTESCHILD KATALYSATO

wo dec 27, 2006 16:38

ik heb hier wat papieren liggen en daar staat op 1,5 mm verlaging indien de torsieveer 1 tandje verdraaid wordt.
dat gaat dus over de achterste vertanding die je 1 tandje verdraaid?
Nee, dat is als je aan de ene kant 1 tandje verlaagt en aan de andere kant weer een tandje verhoogt.

Het zit zo: voor of achter heb je 1 tandje meer dan achter of voor (ik weet even niet meer uit mijn hoofd welk uiteinde de meeste tandjes heeft).

hoe dan ook: als je het uiteinde met de MINSTE tandjes (minste tandjes is grotere hoekverdraaiing en dus verlaging per tand) 1 tand verlaagt, en vervolgens het uiteinde met de MEESTE tandjes weer 1 tandje verhoogt, kom je op 1.5 mm.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1598
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

Re: RE: Alfa 75 IE........update......HITTESCHILD KATALYSATO

wo dec 27, 2006 16:45

ik heb hier wat papieren liggen en daar staat op 1,5 mm verlaging indien de torsieveer 1 tandje verdraaid wordt.
dat gaat dus over de achterste vertanding die je 1 tandje verdraaid?
Nee, dat is als je aan de ene kant 1 tandje verlaagt en aan de andere kant weer een tandje verhoogt.

Het zit zo: voor of achter heb je 1 tandje meer dan achter of voor (ik weet even niet meer uit mijn hoofd welk uiteinde de meeste tandjes heeft).

hoe dan ook: als je het uiteinde met de MINSTE tandjes (minste tandjes is grotere hoekverdraaiing en dus verlaging per tand) 1 tand verlaagt, en vervolgens het uiteinde met de MEESTE tandjes weer 1 tandje verhoogt, kom je op 1.5 mm.
oke dan begrijp ik het,dan is het eigenlijk veel makkelijker om grofweg die 4a 5 cm te verlagen omdat je dan alleen aan de voorste vertanding moet werken(draaien)

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8233
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 IE........update......HITTESCHILD KATALYSATOR

wo dec 27, 2006 16:51

Oke, NU net nog ff gemeten na toch een 2-3 weken mee hebben gekacheld.
Ik meet NU 58,5 cm ipv direct na de verlaging 58,7 .

Maar die 2 mm laat ik ff achterwegen .
Laatst gewijzigd door AlfettaOwner op ma jun 04, 2007 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8877
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Alfa 75 IE........update......HITTESCHILD KATALYSATOR

wo dec 27, 2006 16:52

Is makkelijker, maar in de meeste gevallen (drempels...) is 50 mm wel een al te drastische verlaging voor straatgebruik, leg maar wat spruitstukken op voorraad :twisted:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8233
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa 75 IE........update......HITTESCHILD KATALYSATO

wo dec 27, 2006 16:55

Is makkelijker, maar in de meeste gevallen (drempels...) is 50 mm wel een al te drastische verlaging voor straatgebruik, leg maar wat spruitstukken op voorraad :twisted:
Heppie nog van die dingen liggen ? :lol:

Overigens kan ik heel normaal over alle drempels rijden :driving:

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1598
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

RE: Alfa 75 IE........update......HITTESCHILD KATALYSATOR

wo dec 27, 2006 16:57

ik kan nu helemaal volgen ivm de verlaging van de 75 vooraan(nu nog in de praktijk) :D

Gebruikersavatar
Arno Romeo
Member
Member
Berichten: 146
Lid geworden op: di dec 28, 2004 19:34
Locatie: Warmond

RE: Alfa 75 IE........update......HITTESCHILD KATALYSATOR

wo dec 27, 2006 17:36

Ik heb v/d week mijn 75 ook verlaagt en ik had in eerste instantie bij de torsie aan de voorkant 1 tand gedaan, maar toen zakte hij meer dan 4 cm, dat lijkt niet veel , maar dat is echt een hoop.
Voor heeft ie 34 tandjes en achter 35. Ik heb de torsie er volledig uitgetrokken met de schokbrekers los en vervolgens de torsie 180 graden gedraaid. Nu staat ie precies op de goede hoogte.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8877
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Alfa 75 IE........update......HITTESCHILD KATALYSATOR

wo dec 27, 2006 17:47

Sporing ook aangepast?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Arno Romeo
Member
Member
Berichten: 146
Lid geworden op: di dec 28, 2004 19:34
Locatie: Warmond

RE: Alfa 75 IE........update......HITTESCHILD KATALYSATOR

wo dec 27, 2006 17:50

Uiteraard heb ik hem daarna even uitgelijnd.

Terug naar “Projecten”