Pagina 13 van 20

RE: 155 Q4 zwijgt :( op stal......

Geplaatst: za jun 20, 2009 20:36
door Brul(tm)
Iedereen bedankt voor de tips tot nu toe. Ik ben er nog niet verder mee gegaan, dan het goed inspuiten met kruipolie.
Voorlopig laat ik dit klusje nog maar even voor wat het is en ga straks maar "oefenen" op de zwarte :oops:

Ondertussen wel verder gegaan met het demonteren van het voorste differentieel en de versnellingsbak van mijn reserve motor :D
Viel uiteindelijk allemaal reuze mee en was los van elkaar voor ik er erg in had. Wel een paar kleine dingen over het hoofd gezien waardoor het in eerste instantie niet wou lukken :oops: :lol:
Na het verwijderen van de versnellingsbak kwam ik toch wel een verrassing tegen :shock:

aangetroffen koppelingsplaat :?
Afbeelding
Afbeelding
aangevreten drukgroep
Afbeelding

Wat voor soort koppeling kan dit zijn :?: Is dit een zogenoemde race of competitie koppeling :?:
Ding laat in ieder geval duidelijk zijn markering en slijtage sporen achter :roll:
Vliegwiel zal eerst afgedraait moeten worden eer die weer te gebruiken is.
Of is het een koppeling voor een ander model 155 :?:

Bovenstaande koppeling lijkt in totaal niet op de standaard koppeling, dit is de oude koppeling welke ik mee terug genomen heb na de laatste vervangingsactie
Afbeelding
Afbeelding

Beide zijn overigens gemaakt door Valeo ;)
Iemand een idee wat voor soort koppeling dit kan zijn :?:

Groetjes,
Marc

RE: 155 Q4 zwijgt :( op stal......

Geplaatst: za jun 20, 2009 21:37
door kitaro
He dat is precies de helft van mijn koppeling. :wink:

Afbeelding

Sport (paddle) koppeling met geveerd hard. Nog meer hardcore zou een ongeveerde zijn.

http://www.walkers-garage.co.uk/shop/
1tje met 4 pootjes op ebay, slechte foto.

ebay

Re: RE: 155 Q4 zwijgt :( op stal......

Geplaatst: za jun 20, 2009 22:18
door Rudolph
Iemand een idee wat voor soort koppeling dit kan zijn :?:
600 Nm racekoppeling

RE: 155 Q4 zwijgt :( op stal......

Geplaatst: zo jun 21, 2009 02:05
door kitaro
Ik meen Valeo te ontwaren als merk. 600Nm is wel zat inderdaad voor een Q4. :wink:

Re: RE: 155 Q4 zwijgt :( op stal......

Geplaatst: zo jun 21, 2009 09:52
door Brul(tm)
Ik meen Valeo te ontwaren als merk. 600Nm is wel zat inderdaad voor een Q4. :wink:
Klopt Jan, is er één van Valeo ;)

Groetjes,
Marc

RE: 155 Q4 zwijgt :( op stal......

Geplaatst: zo jun 21, 2009 11:27
door @lfa@lgra
600 nm verdeeld over 3 segmentjes???Geen wonder dat vliegwiel en drukgroep zijn opgevreten.
Lijkt jme eerder dat die van Kitaro met 6 segmenten een 600 nm is.

Re: RE: 155 Q4 zwijgt :( op stal......

Geplaatst: zo jun 21, 2009 11:53
door Brul(tm)
600 nm verdeeld over 3 segmentjes???Geen wonder dat vliegwiel en drukgroep zijn opgevreten.
Daar zit mijn verbazing ook ;)
Ik wist dat er een aangepaste koppeling in zit/zat.
Maar ik had dit niet verwacht, toen ik gisteren de boel opentrok.....

Groetjes,
Marc

RE: 155 Q4 zwijgt :( op stal......

Geplaatst: zo jun 21, 2009 17:07
door kitaro
Die van mij zit boven de 400Nm. En hoe minder oppervlakte voor dezelfde kracht(drukgroep) hoe meer koppel je kunt handelen lijkt me. :wink:

Standaard koppeling, hele ring contact. 300Nm
mijn koppeling 6 flippers -> 400Nm
3 flippers -> 600 Nm.

Maar je contact oppervlak krijgt het natuurlijk zwaarder.

RE: 155 Q4 zwijgt :( op stal......

Geplaatst: zo jun 21, 2009 20:11
door giuliettaevo
het frictiemateriaal is ook anders, dat tast het vliegwiel en de drukgroep ook wat harder aan als het originele materiaal. :wink:

Koppeling is waarschijnlijk wel wat minder makkelijk te doseren, zal wat harder aangrijpen...

RE: 155 Q4 zwijgt :( op stal......

Geplaatst: zo okt 04, 2009 21:46
door Brul(tm)
De min klem van de druppellader was al doorgevreten, zie foto hieronder.
Afbeelding
Is hier nog iets tegen te doen of is de accu gewoon slecht aan het worden :?:
Vond het al vreemd dat ik geen groen OK status led meer zag branden van de druppellader bij de wekelijkse check. :?
Alle tips zijn welkom.

Groetjes,
Marc

RE: 155 Q4 zwijgt :( op stal......

Geplaatst: di nov 24, 2009 08:59
door Rudolph
Hallo Marc, las net het andere topic over jullie 155 Q4. Hopelijk krijg je alles onder controle zodat je in de winter weer veilig de weg op kunt. Zou in ieder geval al je vrouwen koesteren: wat een gave actie van Maris!

RE: 155 Q4 work in progress

Geplaatst: di nov 24, 2009 11:02
door Brul(tm)
Kleine update voor vandaag.

Nou, de eerste dingenen zijn al weer gedaan. Nieuwe kaarsjes er in en het loopt nu al weer heel anders.
Gekke is wel dat er twee behoorlijk zwart/vettig waren en de overgebleven twee zien er redelijk tot normaal uit.
Zal vanavond foto's plaatsen van de verwijderde bougies.

Koelvloeistoflekkage is ook gevonden. Probleem zat hem in de retourslang welke te strak op het expansievat geklemschroefd zat. Stukje ingekort en opnieuw op zijn plek gezet.
Thermostaat werkt, dat hebben we ook gelijk maar even gecontroleerd nu we toch bezig zijn ;) De thermostaat gaat netjes open voordat de koelfan inslaat. Mogelijk dat alleen de eerste van de twee standen van de koelfan het niet meer doet (als die het al gedaan heeft :oops: )
Stationair loopt die ook een stuk beter nu, we gaan weer richting de 950 RPM. De rest zal moeten gebeuren met nieuwe benzine en de boel eens lekker los te gaan rijden.
Als de APK gehaald word en de boel los gereden is, ga ik alle rubbers van het inlaatspruitstuk maar eens vervangen. Kan ik mooi gelijk mijn nieuwe injectors plaatsen.

Nu maar eens aan de slag om alles langzaam weer dicht te gaan bouwen in het dashbord. Nieuwe remblokken voor er op en dan is het weer terug naar de garage.

Groetjes,
Marc

RE: 155 Q4 work in progress

Geplaatst: di nov 24, 2009 16:30
door Rudolph
En dan, op naar de 300.000.

RE: 155 Q4 work in progress

Geplaatst: di nov 24, 2009 20:05
door Brul(tm)
Zo, nu eerst de foto's van de bougies.
Van links naar rechts, cylinder 1 t/m 4.
Wat hier opvalt is dat de bougies uit cylinder 2 en 4 normaal gebruikt er uitzien zoals je verwacht als alles voor elkaar is.
Cylinder 1 en 3 zijn donkerder, of beter zwart. Waarbij de bougie uit cylinder 3 op zich wel droog is, maar flink naar benzine stinkt.
De bougie uit cylinder 1 is gewoon droog en zwart.

Afbeelding
Foto is overbelicht, maar heb geen zin om een nieuwe te maken, voldoet voor de beeldvorming ;)

Ook de bocht van de luchtinlaat aan het gasklephuis vervangen voor een gebruikte.
De oude die er vanaf kwam vond stilstand niet zo heel erg leuk.
Is flink aangetast de afgelopen twee jaar :shock:
Afbeelding

Enige wat ik nu nog moet doen is de ECU weer op zijn plek zetten, remblokken voor en achter vervangen.
Hopelijk gaat er dan wat beter geremt worden, want zo houd het weinig over :?
Nieuwe remolie zal hier ook nog wel wat verbetering geven, maar na deze zaken komt het er toch op neer dat er getest moet gaan worden.

Ik heb helaas geen compressie meter, anders was ik nu al wat meer wijzer geweest of er wel of geen klepschade is.
Motor loopt op zich netjes, start goed (ondanks de oude benzine) maar ik vind cylinder 2 toch wel erg veel lawaai maken.
Stationair lijkt het soms wel op een diesel :roll:
Vandaag opnieuw de klepspelling gemeten (lauwe motor, max 35C), en zie daar op zich geen gekke waarden.
Verschild op zich marginaal met de meeting uit pagina 8 van dit topic. Ik ga er vanuit dat het hier om meetfouten gaat, iets andere stand van de nokkenassen.

Groetjes,
Marc

RE: 155 Q4 work in progress

Geplaatst: di nov 24, 2009 20:39
door MartijnGTA
D'r zijn vast mooiere linkjes te vinden....maar dit vond ik wel een aardige...
Koolstof op de bougie
Normaal gesproken, een zachte droge aanslag. Als slechts 1 bougie er zo uit ziet dan kan een klep vast zitten. Andere mogelijkheid is een slechte bougiekabel.
Als beide bougies er zo uit zien dan zijn er wat meer mogelijkheden:
- verkeerde type bougies
- te rijk benzinemengsel; vanwege een verstopt luchtfilter, verkeerd afgestelde kleppen of een hangende choke.
- Sproeiers in de carburateur die verstopt zijn.
- slechte bobine
- te koude lucht
- te weinig compressie op de cilinders.
en
glazig of glimmend gekleurd
Als een bougie er zo uit ziet dan komt dit door het niet ontsteken bij hoge toeren. Glimmende aanslag geeft meestan aan dat de temperaturen te heet worden als er snel wordt geaccelereerd. Als gevolg kan de metalen aanslag niet slijten en smelt als een soort coating wat zorgt voor het niet ontsteken van de bougie. Als er een gele of bruinige aanslag op zit, zoals op dit plaatje dan is er gelode benzine gebruikt. (is niet meer verkrijgbaar)
Op zoek naar de oorzaak dus !! :wink:

Lekker bezig !!!!! :thumbs: