KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: 75 turbo Italiaanse import

di apr 26, 2005 22:33

Kas. Wat heeft die ET waarde met dit probleem te maken ? Leg uit please ? Volgens mij is het ET 30 of 35. Weet ik zo niet meer.
Ik kan daar zo geen verklaring voor geven, maar ik heb wel een praktijkvoorbeeld.
Een collega had een Kloyota Gorilla en kocht van een kennis 4 lm VW wielen. Zelfde steek maar een volledig andere ET waarde. Gemonteerd en de auto ging bij hoge snelheden trillen. Niet te weinig. Gebalanceert tot hij er gek van werd. Velgen recht. Banden goed. Geen hoogteslag. Daarna de velgen aan een VW liefhebber ( ze bestaan) verkocht en de originele wielen weer gemonteerd. Weg trilling. De VW heeft nooit last van enige trillingen gehad. Rara. Echt gebeurd. Ik hield het uiteindelijk op de ET waarde. Maar waarom? :-s :?:

Andretti Molletti

RE: 75 turbo Italiaanse import

di apr 26, 2005 23:04

Schuurstraal....

patje1100
Guru
Guru

wo apr 27, 2005 15:02

Schuurstraal ???

In wat voor vieze boekjes zit je te bladeren Dre ? :wink:

figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member

wo apr 27, 2005 15:15

Ik wist het ook niet, maar had het inmiddels opgezocht:

De schuurstraal is de afstand tussen een verticale lijn door het centrum van de voorband weergegeven op de grond, en een lijn getrokken door het hart van de fusee- pen ook afgebeeld op de grond. De schuurstraal bepaald de mate waarin de hoogte van de voorwielen veranderen bij het insturen. De schuurstraal kan veranderd worden door meer of minder fusee ringen te plaatsen.

Adios, JR

GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice

wo apr 27, 2005 15:16

Ja, die dre zegt niet zomaar wat... :roll: :wink:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Andretti Molletti

wo apr 27, 2005 17:19

Ja, die dre zegt niet zomaar wat... :roll: :wink:
Ha DAT heb ik zwart op wit !!!!

:lol: :lol:

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

wo apr 27, 2005 17:37

Schuurstraal ???

In wat voor vieze boekjes zit je te bladeren Dre ? :wink:
Jee, Patje, dat weet zelfs ìk nog wel :P (en dan bedoel ik niet de boekjes waarin Andretti bladert)

Scrub radius....

patje1100
Guru
Guru

wo apr 27, 2005 18:10

Nee, Dre weet altijd precies waar ie het over heeft. Dat weet ik wel. :wink:

Daarom schreef ik maar niet meteen dat ik dacht dat ie aan het rommelen was geweest met een paar promotie meisjes waarbij er 1 wellicht een SOA had en dat het nu een beetje zou schuren als ie een plasje moest doen :lol:

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo apr 27, 2005 19:15

Schuurstraal....
Dat is hollands voor KPI.

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

wo apr 27, 2005 23:52

Ik heb wel eens een kromme naaf achter gehad...dat zie je op de brug in de versnelling erg snel...ook nog een optie....mijn auto met 16 inch ET30 en 45serie banden is echt redelijk tot zeer trillingsvrij (ben daar ook een pietje precies in), en het zijn geen nieuwe wielen oid (eentje was er ooit een pac-man).
Alfa romeo: The art of the machine!

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 28, 2005 12:08

Schuurstraal....
Dat is hollands voor KPI.
KPI en schuurstraal hebben wel verband met elkaar, maar zijn niet hetzelfde. :wink:

KPI is de fusee dwarshelling en de schuurstraal is de aftand op het wegdek gemeten, tussen de hoek van de Fusee (KPI) en de Verticale middellijn van je wiel.
Om het nog leuker te maken. Je hebt ook nog een "ingesloten hoek", dat is de hoek tussen de wielvlucht (Camber) en KPI in......:biggrin:Afbeelding
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

do apr 28, 2005 12:59

Maar dat kan je dan met een beetje camber stellen toch wel oplossen? (Of is dat alleen in de rechtuitpositie?) Je KPI bepaald dan zeker een camberverstelling in de bochten ofzo? Pfffff, is je camber trouwens te verstellen op zo'n turboding?
Dirk - Giulia2000TS

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 28, 2005 17:24

Camber is te verstellen dmv vulplaatjes. Die schuif je tussn de bouten van de wielophanging. Veel werk, maar het kan.

patje1100
Guru
Guru

do apr 28, 2005 18:52

hahaha, grappenmakers zijn jullie met je scrubhoeken, de KPI's en de pijnlijke plassers of king pinnen tijdens het urineren. :wink: Wel leerzaam hoor.

Volgende week woensdag zal het apparaat sturen als de spreekwoordelijke scheermes
Mr Angelo ( Italiaan van origine) weet alles van uitlijnen, balanceren en vooral ook van Alfa's.

Ik heb daar volledig vertrouwen in.

Zonde van die 50 euro uitlijnen bij de Profile maar dat moet ik dan maar als een leermoment zien. :cry:

En over 2.5 weken staat ie voor de deur bij zijn oude baasje in de buurt van Mantova te wachten tot het baasje arriveert.

Marc, die kromme achternaaf is natuurlijk een optie. Er komen zulke enorme krachten vrij als die turbo druk wordt opgebouwd dat die stokjes daar moeite mee kunnen
hebben . :lol:

Kas, die plaatjes achter die bouten is niet zoveel werk hoor. Je hebt echter wel de spullen voor nodig om te bepalen hoe dik dat plaatje dan moet zijn.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 28, 2005 19:27

Kas, die plaatjes achter die bouten is niet zoveel werk hoor. Je hebt echter wel de spullen voor nodig om te bepalen hoe dik dat plaatje dan moet zijn.
Daar zit nu ook het werk in. Steeds weer opnieuw opmeten, afstellen, opmeten, afstellen, net zo lang tot het goed is. Veel uitlijners hebben daar geen zin in. :wink:

Terug naar “Projecten”