Even de tijd genomen om wat foto's van de spanner te maken ter illustratie van de werking van het ding.
Het apparaat in kwestie. De rol is excentrisch gemonteerd, maar dat zie je straks in het filmpje heel duidelijk.
In dit gat kan een 3/8" wringijzer/ratel worden gezet om de spanner te slopen. Of niet.
Het sleufgat, de functie spreekt voor zich.
Er zitten 3 veren in het ding.
De veer die het meeste werk verricht, ligt onder de rol verstopt. Hier zie je waar ie aan de spannerrol vastzit. Laten we deze veer 1 noemen.
En het andere eind, vast aan de spanner.
Dan is er het bimetaaltje dat bij warme motor naar beneden beweegt, naar het sleufgat toe. Deze noem ik veer 2.
Als het bimetaaltje naar beneden beweegt, krijgt de hieronder getoonde veer (veer 3) meer ruimte. Dit is de veer die vaak breekt. Volgens mij is het gevolg daarvaan dat de spanner maximaal mag ontspannen als ware de motor bloedheet. Ook bij koude motor dus.
Waar het dan misgaat. Volgens mij deels het gevolg van hoe die veer ingeklemd zit.
Hier heb ik de spanner op een plank gemonteerd om eens voor mezelf uit te vogelen welke veer wat doet, en wanneer. De parker rechts simuleert de distributieriem.
Met de hand doen alsof je de 3/8" opname gebruikt om de merktekens bij elkaar te krijgen. Lukt niet.
Fimpje.
Als je nu het speciale gereedschap (punttang
) gebruikt om de rol te helpen, gaat het veel beter.
Filmpje.
Om de merktekens nu bij elkaar te krijgen heb je wel nog een beetje moment nodig op de 3/8" opnamen.
Onder spanning.
Ik heb er zelf wel veel van geleerd. Wat ik alleen nog niet snap is hoe veer 3 genoeg kracht uitoefent om een wezenlijk verschil te maken. Het lijkt met dat veer 3 zo dun is, en met zoveel wikkelingen om het draaipunt loopt, dat ie maar een paar Nm bij kan dragen aan de werking van veer 1. Of loopt veer 3 zo nauw om het huis van de spanner dat ie klemt (op slot zit)?
Ook snap ik niet goed hoe de paar mm die veer 2 (het bimetaaltje) beweegt echt bijdraagt aan het ontspannen van de lange veer.