Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: lila bertjes...

wo aug 29, 2007 22:04

bouten met een alternatief gevormde kop en ik denk dat dat bij een 105 niet veel ander zal zijn.
Klopt helemaal Yuri, alternatief gevormd (plattere kop, 1 kant van de zeskant vlgs mij anders) als in; niet te krijgen in andere lengtes voor zover ik weet. Ik had gedacht de splines gewoon de naaf in te draaien met 2 spacers, ring en moer.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8901
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: lila bertjes...

wo aug 29, 2007 22:09

Je kunt ze vast wel in de naaf krijgen, die Biesheuvel-exemplaren, maar je moet ze ook fixeren zodat je de wielmoeren aan kunt draaien natuurlijk, en dat zal misschien niet makkelijk zijn. Daar dienen de splines op de Biesheuvel-bouten vast voor, maar dan moet je naaf dus matchende splines hebben (misschien is dat bij VW wel het geval of zo?)
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: lila bertjes...

wo aug 29, 2007 22:14

Je kunt ze vast wel in de naaf krijgen, die Biesheuvel-exemplaren, maar je moet ze ook fixeren zodat je de wielmoeren aan kunt draaien natuurlijk, en dat zal misschien niet makkelijk zijn. Daar dienen de splines op de Biesheuvel-bouten vast voor, maar dan moet je naaf dus matchende splines hebben (misschien is dat bij VW wel het geval of zo?)
Is niet nodig. Gewoon erin slaan of persen volstaat. Juist door de splines onstaat de fixatie tegen meedraaien. Bij een 105 zijn de bouten glasd en zitten ze puur op een perspassing. Ook deze uitvoering draait nooit mee met de wielbouten.:wink:
Laatst gewijzigd door @lfa@lgra op wo aug 29, 2007 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

RE: lila bertjes...

wo aug 29, 2007 22:16

edit..
Laatst gewijzigd door GTV Boy op do aug 30, 2007 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8901
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: lila bertjes...

wo aug 29, 2007 22:17

Dan moet het wel zéker een perspassing natuurlijk. Zal vast ook wel, thv de splines, maar toch even zeker weten voor je bestelt?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: lila bertjes...

wo aug 29, 2007 22:18

Je kunt ze vast wel in de naaf krijgen, die Biesheuvel-exemplaren, maar je moet ze ook fixeren zodat je de wielmoeren aan kunt draaien natuurlijk, en dat zal misschien niet makkelijk zijn. Daar dienen de splines op de Biesheuvel-bouten vast voor, maar dan moet je naaf dus matchende splines hebben (misschien is dat bij VW wel het geval of zo?)
Is niet nodig. Gewoon erin slaan of persen volstaat. :wink:
Hoopte ik al. Maar wist het niet zeker.

Wat zijn de opinies over het draad tappen in de naaf ? Ergens voel ik wel waarom niet maar ik weet het niet (te weinig "vlees"?).

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: lila bertjes...

wo aug 29, 2007 22:18

Wat een gezeik om een boutje....


:blue_lol:
:?:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: lila bertjes...

wo aug 29, 2007 22:20

Wat een gezeik om een boutje....


:blue_lol:
edit
Laatst gewijzigd door Dottore M op wo aug 29, 2007 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: lila bertjes...

wo aug 29, 2007 22:20

Je kunt ze vast wel in de naaf krijgen, die Biesheuvel-exemplaren, maar je moet ze ook fixeren zodat je de wielmoeren aan kunt draaien natuurlijk, en dat zal misschien niet makkelijk zijn. Daar dienen de splines op de Biesheuvel-bouten vast voor, maar dan moet je naaf dus matchende splines hebben (misschien is dat bij VW wel het geval of zo?)
Is niet nodig. Gewoon erin slaan of persen volstaat. :wink:
Hoopte ik al. Maar wist het niet zeker.

Wat zijn de opinies over het draad tappen in de naaf ? Ergens voel ik wel waarom niet maar ik weet het niet (te weinig "vlees"?).
Ook dat gaat niet passen, want de huidige "Tapeinden"zijn ook M 12 x 1.5 he en de draad daarvan schuift er zo door. Nabij de kop is de bout nog iets dikker. Die Biesheuvel-dingen M 12 x 1.5 kun je zondermeer in de bestaande gaten kwijt.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: lila bertjes...

wo aug 29, 2007 22:23

Is niet nodig. Gewoon erin slaan of persen volstaat. :wink:
Hoopte ik al. Maar wist het niet zeker.

Wat zijn de opinies over het draad tappen in de naaf ? Ergens voel ik wel waarom niet maar ik weet het niet (te weinig "vlees"?).
Ook dat gaat niet passen, want de huidige "Tapeinden"zijn ook M 12 x 1.5 he en de draad daarvan schuift er zo door. Nabij de kop is de bout nog iets dikker.
#-o

Kan iemand de spline diameter bevestigen ? Heb op het AlfaBB .485" voorbij zien komen, dat is 12.3 mm...

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

Re: RE: lila bertjes...

wo aug 29, 2007 22:23

edit
Laatst gewijzigd door GTV Boy op do aug 30, 2007 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: lila bertjes...

wo aug 29, 2007 22:30

Bel Biesheuvel maar even Maarten. Dat gaat echt passen.. :wink: (Het gat in de naaf is nl hooguit 0.1 mmm groter dan de buitenmaat (12mm) van de M 12 schroefdraad) De spline uitvoering is nog iets groter omdat je met de bout de groeven in je naaf perst/slaat.
Deze oplossing is echt 100% safe.

Het vereist wel spacers welke goed aansluiten op je wielbouten en op je naafcentrering anders haal je de draagkracht alleen uit je wielbouten en dat is niet aan te bevelen.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: lila bertjes...

do aug 30, 2007 08:37

Maarten,

De lange wielbouten van Biesheuvel passen niet zomaar... De gaten in de naaf van de achteras moeten iig. iets opgeboord worden. De splines zijn idd. 12.3 en het originele gat is 12.0.
Dit gaat echt niet passen zonder opboren.... Ik hoop dat je een goede boorstandaard hebt want uit de hand is t simpelweg niet te doen....
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: lila bertjes...

do aug 30, 2007 10:27

Mmmm. Ik had gedacht (zoals @@ schreef) dat je die overmaat van je spline nodig had om hem te klemmen ?

Zie ook dit topic op AlfaBB. "What you want are 12mm x 1.5mm with a .485" knurl. They will press right in and work fine."

@bralfa; ik probeer je advies zeker niet te negeren hoor, ik hoor nu alleen 2 verschillende verhalen over die splines. Wat ik denk ik doe is op een voorste naaf er 1 te vervangen en dan breng ik rapport uit... na de vakantie in CInque Terre...

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: lila bertjes...

di sep 11, 2007 18:25

Goed, heftige crossposting in/met dit topic, dus hier verder met plaatjes van OMGWTF (en discussie omtrent velgenkeuze ;))

Het interieur was losliggend bruin skai dat ik wilde vervangen voor iets anders. Daar heb ik van dat goekope (dus dun, dus makkelijk te verwerken) anthracietkleurige tapijt van de Leen Bakker voor genomen met een pot tapijtlijm en bison-tix. Na een weekje kliederen was ik zeer content met het resultaat. Wel zijn de moeren van de gordels op straat gevallen toen ik ze loshaalde #-o

Het dashboard heb ik met plamuur gevuld (scheuren, wat dacht jij ?) en met zijdeglans zwart gerold. Ik ben er happy mee. Het blijkbaar biologisch afbreekbare fineer heb ik vervangen voor alu (duidelijk genept van Giulia555 voor de oudgedienden onder ons) en het schakelaarpark een beetje geordend. Alle losse onderdelen zoals bv. de stuurnaaf, de stuurspaken, bekleding A-stijlen, spulltjes op de deurpanelen, afdekkap schakelpook, etc etc heb ik opnieuw in het zwart gezet. I like.

Afbeelding

Door het flitslicht lijken de kleuren heel contrasterend, maar het tapijt is in natuurlijk licht veel donkerder en het stuur ook. De rode kabel (de + van de accu in de kofferbak) heb ik onder de dorpellijst laten lopen.

Afbeelding

Dat de stuurkolom zo blootlicht zie je als je erin zit eigenlijk niet zo. In het midden zit de noodschakelaar. Links daarvan de schakelaar voor het contact en daaronder (wat zat daar origineel ??) de startknop.

Afbeelding

Afbeelding

Dat restaurant overigens heeft héél lekkere Moksi Metie !

Terug naar “Projecten”