Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

vr sep 18, 2015 21:02

Ziet er veel belovend uit. Nu maar hopen dat de egt een beetje onder controle blijft als je t actuator probleem verholpen hebt. Mooi werk igg!
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

vr sep 18, 2015 22:26

Dank je!
Nu ik de actuator heb versteld lijkt de boost beter onder controle en het topvermogen terug te komen. Maar ideaal is het nog niet. De turborespons is wel zoals het moet zijn, in stadsverkeer voelt het zeker sneller aan met deze combo.
Volgende stap is optimalisatie van de software.

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

za sep 26, 2015 10:30

Inmiddels zijn er al weer wat stappen gemaakt. Ik heb de actuator wat bijgesteld en de software is aangepast op verschillende punten. De boost is nu weer mooi strak over het toerenbereik en is verhoogd tot 3100 mbar abs. t/m 4500 rpm.
Ook is er een "popcorn" toerenbegrenzer in geprogrammeerd die momenteel bij 5200 rpm ingrijpt. 5500 rpm hebben we ook geprobeerd maar resulteert vooral in veel extra EGT en het topvermogen zakt ook weg in dit gebied.
Het resultaat: heerlijke respons in stadsverkeer en qua acceleratietijden heb ik wederom nieuwe records gezet, 2000-4500 rpm in 4e versnelling nu in 8,37 sec. :mrgreen:

Enige punt van aandacht is nog EGT, maar daar heb ik al ideeen over. To be continued!

Afbeelding

Gebruikersavatar
alfachirurg
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 986
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 13:19
Locatie: Nog wel
Contacteer: Website

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

za sep 26, 2015 19:48

Lees dit topic altijd erg graag en met verbazing....ik ben maar een ijzerboer, maar ongelooflijk wat een doorzettingsVERMOGEN om te blijven perfectioneren...

Echt knap stukje werk.... Petje af!!!!!
WWW.ALFACHIRURG.EU
Instagram: ALFACHIRURG


Nu: Alfetta GTV6 '86, Alfasud TiQv1.7ie '83,
Ducati 888 strada '93, 33 QV serie 1,
Giulietta 1.6 JTDm Distinctive in Nero Etna.

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

za sep 26, 2015 20:15

Bedankt voor het mooie compliment! :thumbs:

Vanmiddag werd ik tijdens het maken van een aantal nieuwe datalogs gespot door een BMW M3 (e36, 320 pk) rijder die naast me ging rijden en vol begon te accelereren. Dus ik mee... en er voorbij! Hij bleef op redelijk constante afstand achter me hangen maar gooide bij 210-220 km/u de handdoek in de ring. :mrgreen: :twisted:

Jelmer90
Member
Member
Berichten: 187
Lid geworden op: ma sep 07, 2015 19:17
Locatie: Friesland

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

ma sep 28, 2015 08:32

Echt geweldig wat je allemaal gedaan hebt! Maar ik wil eigenlijk niet geloven dat het een echte M3 was. Met 321pk vs. 270pk gaat een M3 dat zeker winnen, helemaal op de snelweg. Daar is zo'n auto helemaal in zijn element.
Huidig:
'87 75 2.0 T.S---> 3.0V6 24v
'03 VW Bora 1.6 saai, saaier saai'st
'84 Nissan Patrol 2.8i 20% onroad en 80% offroad
'76 BMW 528 turbo project

Verleden:
'92 75 1.8i.e Epoca
'86 75 1.8 i.e turbo
'90 75 2.0 T.S
'88 75 2.5 V6

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

ma sep 28, 2015 08:50

Maar ik wil eigenlijk niet geloven dat het een echte M3 was. Met 321pk vs. 270pk gaat een M3 dat zeker winnen, helemaal op de snelweg. Daar is zo'n auto helemaal in zijn element.
gaat niet alleen om pk's :!:
zo was ik met mijn 147 GTA aan het sporten met een 335i E46 (op papier even snel als M3 E36 3.2 321pk) en was nipt 3x langzamer en 1x nipt sneller bij acceleratie 100-200

en dit beest in dit topic is sneller dan een GTA, niet zo zeer veel meer pk's maar wel koppel en misschien een wat breder toerengebied.
-> met andere woorden, ik geloof je direct en dat soort situaties geeft je zo'n lekker gevoel :mrgreen:

blijf dit echt een geweldig topic vinden, had ook bijna en JTD gekocht door dit topic (tis dat een busso zo veel mooier klinkt), maar voor de snelheid hoef je het zeker niet te laten!
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

ma sep 28, 2015 09:36

Alfaqv75 slaat de spijker op zijn kop.
Bovendien is de meting van 270 pk bijna 2 jaar geleden, inmiddels zijn mijn acceleratietijden dusdanig verbeterd dat ik wel verwacht boven de 280 pk/ 540 Nm te zitten.

En jawel, het was echt een M3, dat heb ik natuurlijk a.d.h.v. het kenteken gecheckt.

Jelmer90
Member
Member
Berichten: 187
Lid geworden op: ma sep 07, 2015 19:17
Locatie: Friesland

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

ma sep 28, 2015 11:52

Ok, petje af dan voor de diesel. 8) Maar uit eigen ervaring weet ik dat een M3 echt snel is op de snelweg wat je niet zomaar bij houd met een diesel vanwege de smallere powerband. Zo'n ding zet echt flink door.
Huidig:
'87 75 2.0 T.S---> 3.0V6 24v
'03 VW Bora 1.6 saai, saaier saai'st
'84 Nissan Patrol 2.8i 20% onroad en 80% offroad
'76 BMW 528 turbo project

Verleden:
'92 75 1.8i.e Epoca
'86 75 1.8 i.e turbo
'90 75 2.0 T.S
'88 75 2.5 V6

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

ma sep 28, 2015 13:59

Ok, petje af dan voor de diesel. 8) Maar uit eigen ervaring weet ik dat een M3 echt snel is op de snelweg wat je niet zomaar bij houd met een diesel vanwege de smallere powerband. Zo'n ding zet echt flink door.
moet je vragen of je een keer mag meerijden met JS JTD , dan ga je pas echt snel :jumping:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Jelmer90
Member
Member
Berichten: 187
Lid geworden op: ma sep 07, 2015 19:17
Locatie: Friesland

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

ma sep 28, 2015 15:34

M'n broer heeft een BMW E28 met S38 turbo met 560pk en 875Nm dus wat snel is weet ik wel.... :jumping:
Huidig:
'87 75 2.0 T.S---> 3.0V6 24v
'03 VW Bora 1.6 saai, saaier saai'st
'84 Nissan Patrol 2.8i 20% onroad en 80% offroad
'76 BMW 528 turbo project

Verleden:
'92 75 1.8i.e Epoca
'86 75 1.8 i.e turbo
'90 75 2.0 T.S
'88 75 2.5 V6

piet156
Newbie
Newbie
Berichten: 49
Lid geworden op: ma jan 21, 2008 08:43
Locatie: Rijsbergen

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo okt 04, 2015 18:16

Wat een dikke auto is dit toch! Respect!

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

do okt 08, 2015 22:55

Gisteren heb ik een aanpassing laten uitvoeren aan het uitlaatsysteem.
Ik had achteraan een tussenpijp met demper voor een 147 GTA van Ragazzon zitten, maar vond deze met 60mm toch wat te klein t.o.v. de rest dat in 63,5mm is uitgevoerd. Ook wist ik dat de diameter inwendig ter plaatse van de demper behoorlijk geknepen is, dus deze bottleneck wilde ik eruit hebben in de hoop wat aan de hoge EGT te kunnen doen.
Dus heb ik Paul Kuppens in Gemert een stukje 2,5inch pijp laten buigen en is deze er mooi tussen geknutseld.

Wat is het resultaat? In ieder geval veel meer geluid! Als het gaspedaal wordt gevloerd en het toerental zit boven de 3000 rpm dan dringt er echt een harde dreun door tot de cabine. Daar moet ik even aan wennen, alhoewel het onder tunneltjes wel heerlijk is om met het raampje open even de motor te laten bulderen. :mrgreen:
De EGT dan, tot nu toe zie ik daar niet meer dan een graad of 5-10 verschil, dus dat valt wat tegen. Wel lijkt de tegendruk weldegelijk te zijn afgenomen te zien aan de aansturing van de turbo, maar dat moet ik wat meer tests gaan doen om dat goed te vergelijken. De motor lijkt in ieder geval wel nog makkelijker op te pakken.

Boven oud, onder nieuw:
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
FeleMele
Member
Member
Berichten: 140
Lid geworden op: wo aug 06, 2008 20:52
Locatie: Aartselaar

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo okt 18, 2015 10:39

Mooi Joël!!

Al is het discrete er nu toch wel een beetje af, niet? :mrgreen: =D>
Verder ziet de bodem van de auto er nog heel gelikt uit!

Succes nog en benieuwd naar de logs!
Alfa Romeo 33 1.7 16V P4 - 1992
Alfa Romeo 156 sw 1.9 JTD 16v - 2005
Alfa Romeo 147 JTD 8v - 2004 ( 210 PK/430Nm)
Alfa Romeo Berlina 1750 - 1969
Alfa Romeo 75 TB Prima seria - 1986

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: Project 147 JTDm 16v [GTA killer]

zo okt 18, 2015 19:32

Mooi Joël!!

Al is het discrete er nu toch wel een beetje af, niet? :mrgreen: =D>
Verder ziet de bodem van de auto er nog heel gelikt uit!

Succes nog en benieuwd naar de logs!
Bedankt Felice!
Geluid is allesbehalve discreet nu, op het asociale af zelfs! :mrgreen:

Enfin, de logs, daar heb ik er de afgelopen dagen alweer tientallen van gemaakt met verschillende softwareversies. Op een detail na is de laatste mapping naar tevredenheid. De turbodruk is met de nieuwe compressor nu verhoogd naar 2.2 bar maar de injectiehoeveelheid is constant gehouden met een iets hogere AFR als gevolg. Hiermee is de EGT 30-40 graden gezakt, maar de acceleratiecijfers zijn ongewijzigd. In het gebied 4500-5000 rpm wordt nu nog behoorlijk wat temperatuur gegenereerd, dus hier zal de AFR nog een stukje hoger gezet worden om tot een acceptabele uitlaatgastemperatuur te komen. Voor het topvermogen is dat geen probleem want dat komt doorgaans iets vroeger.
De 147 rijdt echt super met de laatste aanpassingen, de turborespons is nu beter dan ooit (ik kan het spaghettispruitstuk missen als kiespijn) en de acceleratie in het topvermogengebied zo'n 7% hoger als met de 270 pk afstelling.
Kortom, tijd om weer eens een vermogensmeting te gaan doen, dit keer bij DP engineering omdat de grote 44 kw koeler en de hubdyno mij erg bevallen. Hier kom ik snel op terug.

De progressie die ik heb geboekt met de compressorupgrade heb ik in onderstaande curven uitgezet in zowel absolute druk als luchtmassa:
Afbeelding

Ook heb ik een impressie van het uitlaatgeluid en de huidige roetuitstoot die alleen in de hoge toeren nog goed zichtbaar is:
https://www.youtube.com/watch?v=-N1NiV4ydqY" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=CYqF_47BeV8" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Projecten”