Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra(update cilinderk

zo okt 02, 2011 00:04

Ja, dat is de pech daar in Friesland, te veel modder en water.
Gelukkig ben je OK, jammer van de 33.

Er zijn nog best goede te koop:
Aus 1.Damenhand, Schiebedach, elektr. Fensterheber, Sportsitze, Alcantara / Leder, Zentralverriegelung, Audio CC, Lederlenkrad, Leder Schalthebel, Heckspoiler, Aluräder, Scheckheft, etc.......

Sterkte, Thei
dat is inderdaad een mooie, maar ik ben al in de onderhandelingen voor een SW'tje.

vind ik veel leuker dan een standaard 33.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra(update cilinderkoppe

zo okt 02, 2011 11:40

Wel makkelijk aan de onderkant werken zo.... :wink:

Goed dat je er heel uit bent gekomen en het verwoord als slechts een kleine tegen slag.
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
FeleMele
Member
Member
Berichten: 140
Lid geworden op: wo aug 06, 2008 20:52
Locatie: Aartselaar

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra(update cilinderkoppe

wo okt 05, 2011 09:33

Gelukkig heb je niks kerel ! Succes met de verdere zoektocht !

En idd zonde maar dat zal je al zo veel gehoord hebben...
Alfa Romeo 33 1.7 16V P4 - 1992
Alfa Romeo 156 sw 1.9 JTD 16v - 2005
Alfa Romeo 147 JTD 8v - 2004 ( 210 PK/430Nm)
Alfa Romeo Berlina 1750 - 1969
Alfa Romeo 75 TB Prima seria - 1986

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (inlaat kelken)

zo okt 09, 2011 20:31

nog steeds geen geschikte carrosserie gevonden, maar vandaag wel even verder met de motor

ik heb laatst mijn inlaat kelken terug gekregen, deze heb ik vandaag op maat gemaakt voor de throttle bodies.
ook heb ik de inlaat huizen geflowd en uitgeslepen.

en de waterpomp, thermostaat en het verdeel dingetje van de koelvloeistof gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

het moet nog even bijgeslepen worden, maar daarna kan de boel in de kleur en er op.

ik moet nog even 3 kleppen maken die wat langer zijn dan die ik er nu in heb en klaar is kees.....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (inlaat kelken)

ma okt 10, 2011 19:26

mijn spanrollen even klaargemaakt voor gebruik

ik heb de geleiderollen van een 16v gebruikt en die op de spanners gezet.
niet heel moeilijk, maar zonder pers eigenlijk niet mogelijk....

morgen even de inlaat kelken uitslijpen en flowen :lol:
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (inlaat kelken)

ma okt 10, 2011 19:37

mijn spanrollen even klaargemaakt voor gebruik

ik heb de geleiderollen van een 16v gebruikt en die op de spanners gezet.
niet heel moeilijk, maar zonder pers eigenlijk niet mogelijk....

morgen even de inlaat kelken uitslijpen en flowen :lol:
Fatsoenlijke bankschroef, grote dop en een M10 bout, meer heb je niet nodig :wink:
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (inlaat kelken)

ma okt 10, 2011 20:00

mijn spanrollen even klaargemaakt voor gebruik

ik heb de geleiderollen van een 16v gebruikt en die op de spanners gezet.
niet heel moeilijk, maar zonder pers eigenlijk niet mogelijk....

morgen even de inlaat kelken uitslijpen en flowen :lol:
Fatsoenlijke bankschroef, grote dop en een M10 bout, meer heb je niet nodig :wink:
het is maar net wat je voor handen hebt, op het werk staat een pers...

is de makkelijkste oplossing
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (inlaat kelken)

ma okt 10, 2011 20:25

Wat ga je met het uitlaatspruitstuk doen? Van een 16V aanpassen en monteren?


Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (inlaat kelken)

ma okt 10, 2011 20:28

Heb je een flowbank dan?

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (inlaat kelken)

ma okt 10, 2011 21:46

Hèhè, ben wel benieuwd hoe je dat gaat doen idd.
Wat is de uitlaatpoort diam straks? Wat voor spruitstuk heb je liggen?
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (inlaat kelken)

ma okt 10, 2011 22:06

Wat ga je met het uitlaatspruitstuk doen? Van een 16V aanpassen en monteren?


Martijn
heb spagetti... :lol:
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (inlaat kelken)

ma okt 10, 2011 22:08

Hèhè, ben wel benieuwd hoe je dat gaat doen idd.
Wat is de uitlaatpoort diam straks? Wat voor spruitstuk heb je liggen?
@ wizzman, nee....

met een dremeltje de gietresten eruit halen en de inlaatpoot groter maken.
is niet de perfecte manier, maar helpt altijd

uitlaatpoort was al geflowd en uitgeslepen, diameter weet ik niet, wel 2 a 3mm groter dan standaard

spagetti
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (inlaat kelken)

ma okt 10, 2011 22:16

Standaard spaghetti is ook niet zo dik natuurlijk. :oops:

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (inlaat kelken)

ma okt 10, 2011 22:20

Standaard spaghetti is ook niet zo dik natuurlijk. :oops:
ik vind dit een vrij dikke....

60mm eindpijp maar er komt een 54mm uitlaat onder
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (inlaat kelken)

di okt 11, 2011 06:18

de inlaatpoot groter maken.
is niet de perfecte manier, maar helpt altijd

uitlaatpoort was al geflowd en uitgeslepen, diameter weet ik niet, wel 2 a 3mm groter dan standaard
Te groot is fout. Als je niet weet wat te groot is, kan je er maar beter afblijven. Bepalen wat te groot is, doe je door te flowen, op een flowbank, op een kop die je daarna weggooit, of dicht plakt met epoxy om nog meer experimenten te doen op de flowbank. Dat ls wat flowen is, testen op een flowbank, niet zomaar op de gok alle gaten zo groot mogelijk maken zonder dat er enige vorm van meten of rekenen aan te pas komt. Te grote gaten betekent een te lage gassnelheid en dus minder vulling en meer blowback.

Zelfs gietranden hebben soms een functie. Zonder heel veel ervaring (heb ik ook niet, ik ken misschien 3 of 4 mensen op dit forum die dat wel hebben) en/of een flowbank, dyno en al dat soort dingen, kom je er niet achter of dat het geval is. Ik weet er genoeg van om te weten waar ik aan kan gaan zitten en waar ik af moet blijven zonder te testen. Gietranden in de lengterichting van de luchtstroom kan je wel glad maken, maar "steps" moet je mee oppassen. Hoeveel je een kanaal groter kan maken, steps kan bewerken en dergelijke hangt af van de plek in het kanaal, de bocht/hoek waarin je eventueel bezig bent, de klepdiameter, de toerenrange waar je op tuned, of je bovenin, onderin of in de zijkant van een kanaal bezig bent en wat de vorm van de rest van het kanaal is. Dan heb je nog te maken met eventuele drukvulling, of het carbs of injectie is, de vorm van de klep en vooral niet vergeten, of je wel genoeg materiaal in de kop hebt dat je weg kan halen. Als je het niet weet van die specifieke kop onder die specifieke omstandigheden, kom je niet veel verder dan richeltjes die in rechte kanalen of in de lengterichting zitten weghalen, de kleppen netjes op hoek inslijpen en de zittingen radiussen. Alles wat je meer dan dat doet, zal je voor moeten gaan meten, rekenen en bij voorkeur op de flowbench kijken wat voor effect je werk heeft.

Terug naar “Projecten”