de inlaatpoot groter maken.
is niet de perfecte manier, maar helpt altijd
uitlaatpoort was al geflowd en uitgeslepen, diameter weet ik niet, wel 2 a 3mm groter dan standaard
Te groot is fout. Als je niet weet wat te groot is, kan je er maar beter afblijven. Bepalen wat te groot is, doe je door te flowen, op een flowbank, op een kop die je daarna weggooit, of dicht plakt met epoxy om nog meer experimenten te doen op de flowbank. Dat ls wat flowen is, testen op een flowbank, niet zomaar op de gok alle gaten zo groot mogelijk maken zonder dat er enige vorm van meten of rekenen aan te pas komt. Te grote gaten betekent een te lage gassnelheid en dus minder vulling en meer blowback.
Zelfs gietranden hebben soms een functie. Zonder heel veel ervaring (heb ik ook niet, ik ken misschien 3 of 4 mensen op dit forum die dat wel hebben) en/of een flowbank, dyno en al dat soort dingen, kom je er niet achter of dat het geval is. Ik weet er genoeg van om te weten waar ik aan kan gaan zitten en waar ik af moet blijven zonder te testen. Gietranden in de lengterichting van de luchtstroom kan je wel glad maken, maar "steps" moet je mee oppassen. Hoeveel je een kanaal groter kan maken, steps kan bewerken en dergelijke hangt af van de plek in het kanaal, de bocht/hoek waarin je eventueel bezig bent, de klepdiameter, de toerenrange waar je op tuned, of je bovenin, onderin of in de zijkant van een kanaal bezig bent en wat de vorm van de rest van het kanaal is. Dan heb je nog te maken met eventuele drukvulling, of het carbs of injectie is, de vorm van de klep en vooral niet vergeten, of je wel genoeg materiaal in de kop hebt dat je weg kan halen. Als je het niet weet van die specifieke kop onder die specifieke omstandigheden, kom je niet veel verder dan richeltjes die in rechte kanalen of in de lengterichting zitten weghalen, de kleppen netjes op hoek inslijpen en de zittingen radiussen. Alles wat je meer dan dat doet, zal je voor moeten gaan meten, rekenen en bij voorkeur op de flowbench kijken wat voor effect je werk heeft.