Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (inlaat kelken)

di okt 11, 2011 07:21

Wat ga je met het uitlaatspruitstuk doen? Van een 16V aanpassen en monteren?


Martijn
heb spagetti... :lol:
Heb je een spaghetti van CSC? Mijn Sud is namelijk op de bank geweest (zie on tuning topic mijn aanpassingen) en 'knijpt' hem op de uitlaat.
Zowel standaard als met CSC rvs spaghetti, vandaar mijn vraag. Grootste probleem voor de flow van uitlaat is eigenlijk dat de uitlaat poorten groter zijn gemaakt en dat de uitlaatgassen 'botsen' tegen de flens van het uitlaatspuitstuk.

Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (inlaat kelken)

di okt 11, 2011 08:01

Neem dan eventueel een y vormig uitlaatspruitstuk die zijn qua diameter iets groter dan de spaghetti.
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (inlaat kelken)

di okt 11, 2011 08:24

60mm eindpijp voor een 8V is groot ja, heb je een foto van de spaghetti??
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (inlaat kelken)

di okt 11, 2011 12:36

de inlaatpoot groter maken.
is niet de perfecte manier, maar helpt altijd

uitlaatpoort was al geflowd en uitgeslepen, diameter weet ik niet, wel 2 a 3mm groter dan standaard
Te groot is fout. Als je niet weet wat te groot is, kan je er maar beter afblijven. Bepalen wat te groot is, doe je door te flowen, op een flowbank, op een kop die je daarna weggooit, of dicht plakt met epoxy om nog meer experimenten te doen op de flowbank. Dat ls wat flowen is, testen op een flowbank, niet zomaar op de gok alle gaten zo groot mogelijk maken zonder dat er enige vorm van meten of rekenen aan te pas komt. Te grote gaten betekent een te lage gassnelheid en dus minder vulling en meer blowback.

Zelfs gietranden hebben soms een functie. Zonder heel veel ervaring (heb ik ook niet, ik ken misschien 3 of 4 mensen op dit forum die dat wel hebben) en/of een flowbank, dyno en al dat soort dingen, kom je er niet achter of dat het geval is. Ik weet er genoeg van om te weten waar ik aan kan gaan zitten en waar ik af moet blijven zonder te testen. Gietranden in de lengterichting van de luchtstroom kan je wel glad maken, maar "steps" moet je mee oppassen. Hoeveel je een kanaal groter kan maken, steps kan bewerken en dergelijke hangt af van de plek in het kanaal, de bocht/hoek waarin je eventueel bezig bent, de klepdiameter, de toerenrange waar je op tuned, of je bovenin, onderin of in de zijkant van een kanaal bezig bent en wat de vorm van de rest van het kanaal is. Dan heb je nog te maken met eventuele drukvulling, of het carbs of injectie is, de vorm van de klep en vooral niet vergeten, of je wel genoeg materiaal in de kop hebt dat je weg kan halen. Als je het niet weet van die specifieke kop onder die specifieke omstandigheden, kom je niet veel verder dan richeltjes die in rechte kanalen of in de lengterichting zitten weghalen, de kleppen netjes op hoek inslijpen en de zittingen radiussen. Alles wat je meer dan dat doet, zal je voor moeten gaan meten, rekenen en bij voorkeur op de flowbench kijken wat voor effect je werk heeft.
de kop was al geflowd door de motortuner, ik heb alleen mijn inlaatkanalen mooi er op aan laten sluiten zodat de lucht er mooi dor kan zonder op stakels.....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (inlaat kelken)

di okt 11, 2011 12:37

60mm eindpijp voor een 8V is groot ja, heb je een foto van de spaghetti??
nog niet, ik maak vanavond even foto's
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (inlaat kelken)

di okt 11, 2011 12:37

Wat ga je met het uitlaatspruitstuk doen? Van een 16V aanpassen en monteren?


Martijn
heb spagetti... :lol:
Heb je een spaghetti van CSC? Mijn Sud is namelijk op de bank geweest (zie on tuning topic mijn aanpassingen) en 'knijpt' hem op de uitlaat.
Zowel standaard als met CSC rvs spaghetti, vandaar mijn vraag. Grootste probleem voor de flow van uitlaat is eigenlijk dat de uitlaat poorten groter zijn gemaakt en dat de uitlaatgassen 'botsen' tegen de flens van het uitlaatspuitstuk.

Martijn
ik weet niet of bij mij dat ook het geval is, ik kijk vanavond even....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (inlaat kelken)

di okt 11, 2011 17:04

Grootste probleem voor de flow van uitlaat is eigenlijk dat de uitlaat poorten groter zijn gemaakt en dat de uitlaatgassen 'botsen' tegen de flens van het uitlaatspuitstuk.
Dit is een prima voorbeeld van "groter is niet altijd beter". Bij uitlaten wil je het nog liever andersom hebben. Doordat je de "golf terug" een richel geeft zal je minder blow-back krijgen. Of even groot (matchen) of een kleine step waarbij het uitlaatspruitstuk groter is dan de poort. Er zijn ook wel formules over wat de beste maat is qua pijpdiameter, welke lengte(s) je primaries, secondaries en eindpijp moeten hebben en dergelijke. Je moet dan dingen weten als klepdiameter, kanaaldiameter op het smalste punt, kleptiming, overlap, toerenbereik waarin je optimaal resultaat wilt hebben etc. etc.

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (inlaat kelken)

di okt 11, 2011 18:28

Grootste probleem voor de flow van uitlaat is eigenlijk dat de uitlaat poorten groter zijn gemaakt en dat de uitlaatgassen 'botsen' tegen de flens van het uitlaatspuitstuk.
Dit is een prima voorbeeld van "groter is niet altijd beter". Bij uitlaten wil je het nog liever andersom hebben. Doordat je de "golf terug" een richel geeft zal je minder blow-back krijgen. Of even groot (matchen) of een kleine step waarbij het uitlaatspruitstuk groter is dan de poort. Er zijn ook wel formules over wat de beste maat is qua pijpdiameter, welke lengte(s) je primaries, secondaries en eindpijp moeten hebben en dergelijke. Je moet dan dingen weten als klepdiameter, kanaaldiameter op het smalste punt, kleptiming, overlap, toerenbereik waarin je optimaal resultaat wilt hebben etc. etc.
het is hobby, geen natuurkunde......

:shock:
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (inlaat kelken)

di okt 11, 2011 18:39

Maar waar zijn die inlaat kelken nou?
Of kijk ik ergens over heen?

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (inlaat kelken)

di okt 11, 2011 20:02

hierbij de kelkjes, alleen de ruige randjes er even af en de boel mooi polijsten

Afbeelding

Afbeelding
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (inlaat kelken)

di okt 11, 2011 21:07

Dat is toch je inlaatspruitstuk?
Ik verwachtte meer zoiets.
Afbeelding

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8875
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (inlaat kelken)

di okt 11, 2011 21:08

Grootste probleem voor de flow van uitlaat is eigenlijk dat de uitlaat poorten groter zijn gemaakt en dat de uitlaatgassen 'botsen' tegen de flens van het uitlaatspuitstuk.
Dit is een prima voorbeeld van "groter is niet altijd beter". Bij uitlaten wil je het nog liever andersom hebben. Doordat je de "golf terug" een richel geeft zal je minder blow-back krijgen. Of even groot (matchen) of een kleine step waarbij het uitlaatspruitstuk groter is dan de poort. Er zijn ook wel formules over wat de beste maat is qua pijpdiameter, welke lengte(s) je primaries, secondaries en eindpijp moeten hebben en dergelijke. Je moet dan dingen weten als klepdiameter, kanaaldiameter op het smalste punt, kleptiming, overlap, toerenbereik waarin je optimaal resultaat wilt hebben etc. etc.
het is hobby, geen natuurkunde......

:shock:
Feitelijk is het natuurlijk wel natuurkunde. Ook in een hobbyproject heb je te maken met thermodynamica, stromingsleer en wat dies meer zij. Dat je niet alles achter de komma kunt uitrekenen snappen we allemaal wel, maar dat je zeker ook de verkeerde kant op kunt modificeren is een feit. En dat zou jammer zijn, want dan doe je dus een boel moeite om er netto op achteruit te gaan, en dat kan de bedoeling niet zijn.
Laatst gewijzigd door yuri 75 V6 op di okt 11, 2011 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (inlaat kelken)

di okt 11, 2011 21:28

Dat is toch je inlaatspruitstuk?
Ik verwachtte meer zoiets.
Afbeelding
u heeft gelijk, het zijn mijn inlaatkanalen....

kelkjes heb ik nog niet, ik weet ook niet of die er op komen.
eerst maar eens de motor laten lopen....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (inlaat kelken)

wo okt 12, 2011 18:59

en toen waren ze glad.....

Afbeelding

Afbeelding
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (inlaat kelken)

za okt 15, 2011 18:05

de zoektocht kan gestaakt worden, want ik heb een station gekocht.....

het is een witte 33, ik heb nog geen foto's maar woensdag haal ik hem op.
dan zet ik ook even foto's op het forum....

het is een met ABS, dus schijven achter :)
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Terug naar “Projecten”